DROPS Baby / 18 / 30

Princess Chantilly by DROPS Design

Strikket babytæppe med bølgemønster i DROPS Merino Extra Fine eller Sky.

DROPS design: Model nr ME-024-by
---------------------------------------------------------
Mål: Ca 65 x 80 cm
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE
400 gr f.nr 01, natur

Eller brug:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
250 gr f.nr 01, hvid
---------------------------------------------------------
DROPS RUNDP NR 4,5 (80 cm) –
eller det p.nr du skal bruge for at få 20 m x 26 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL 3,5.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (139)

Garnet til denne opskrift koster fra 159.6kr. Læs mere.
RETSTRIK: Strik ret frem og tilbage på p.

MØNSTER: Se diag M.1. Diag viser mønsteret set fra retsiden – 1.p = retsiden.
OBS: Maskeantallet må kun tælles efter 5. og 6.p i M.1.
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
TÆPPE:
For at få plads til alle m strikkes tæppet frem og tilbage på rundp.
Slå 127 m op på rundp 4,5 med Merino Extra Fine eller Sky. Strik retstrik – SE FORKL OVER. Når arb måler 14 cm tages der 14 m ud jævnt fordelt over de midterste 77 m – tag ud fra vrangen ved at strikke 2 m i ca hver 5.m = 141 m. Strik videre således fra retsiden: 24 m retstrik, 1 m glatstrik, M.1 over 91 m (dvs at rapporten strikkes 7 gange), 1 m glatstrik og 24 m retstrik. Fortsæt med dette mønster til arb måler ca 65 cm – afpas efter en hel rapport af M.1 – nu tages der 14 m ind jævnt fordelt over de midterste 91 m = 127 m. Strik retstrik over alle m til arb måler 79 cm, luk af.

PICOTKANT:
Der hækles med 1 tråd på nål 3,5 rundt om hele tæppet således: * 1 fm, 4 lm, 1 st i den første lm, spring over 3 m / 6 p retstrik *, gentag fra *-*, slut af med 1 km i 1.fm.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= tag 1 m løst af p, 1 ret, løft den løse m over
= 2 m ret sammen
= slå om mellem 2 m

Kommentarer (139)

Skriv din kommentar her!

Laura 16.10.2018 - 08:38:

Jeg følger mønsteret og maskeantallet passer efter jeg har lavet et helt diagram, men jeg synes slet ikke jeg får noget hulmønster. Er det min strikkefasthed der ikke passer måske?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 08:36:

Hei Laura. Siden hullmønsteret er den nest siste pinnen i diagrammet syntes det nok bedre når du har strikket litt lenger på arbeidet ditt. Husk at du ikke skal strikke kastene vridd, de skal strikkes vanlig vrang (=rett fra retten) slik at det blir hull. God fornøyelse.

Irena 05.10.2018 - 23:15:

Hei! Jeg har strikket ferdig ca 60 cm, men faktisk vet jeg ikke hvor jeg skal måle arbeidet mitt: i midten hvor mønsteret er eller på sider hvor rillen går? Når jeg måler helt nedenfra opp og på mønsteret, så er det 69 cm, når jeg måler på sider, så er det bare 61 cm.. hva burde jeg tatt i betraktning? Også er arbeidet "bøyet" på sider... hva kan gjøre med det? Takk!

DROPS Design 09.10.2018 kl. 09:18:

Hei Irena. Grunnen til at det blir lenger over mønsteret er at dette glattstrikkes, mens kantene rillestrikkes. Riller har en mye tettere strikkefasthet i høyden enn glattstrikk. Når det er sagt kan det høres ut som du har strikket bølgemønsteret litt løst - vær obs på at strikkefastheten blir overholdt, det er fort gjort å strikke hullmønster løsere enn vanlig glattstrikk. Fordi du skal avslutte med ca 10 cm i riller over alle maskene vil nok dette "trekke inn" lengden på bølgemønsteret noe. Du kan derfor måle langs rillekanten. Om kantene fortsatt bøyer seg etter at du har heklet picotkanten kan du prøve å dampe det lett (så lenge vaskeanvisningen på garnet tillater dette). God fornøyelse.

Heidrun 10.09.2018 - 10:44:

Hallo, ich habe mir die Wolle bestellt, die Decke bereits angefangen, komme aber nicht weiter weil mir das Muster M1 über 91 M fehlt, kann es auf der ausgedruckten Anleitung und auch hier auf dieser Seite nicht finden.

DROPS Design 11.09.2018 kl. 08:42:

Liebe Heidrun, wegen Wartungsarbeiten waren die Bilder vor einigen Stunden nicht verfügbar, aber alles ist jetzt wieder in Ordnung. Viel Spaß beim stricken!

Patrycja 26.08.2018 - 20:04:

Ich habe die Decke gerade fertig gestrickt, mit 129 M. angeschlagen. Sie ist nicht ganz 65 cm breit, da das Muster zusammenzieht. Es ist ein sehr schönes Stück geworden! Pani Agnieszko, ten wzur zbiera sie . 8 razy wzur to przynajmniej 16 oczek dobrac, lepiej 18.

Agnieszka 25.08.2018 - 18:25:

Czy dodanie 14 oczek przed M.1 jest konieczne, żeby kocyk nie zbierał się na końcach? Chciałam zrobić troszkę węższe brzegi, zaczęłam od 128 oczek i po 10 cm zaczęłam wyrabiać wzór: 11 oczek P, 1 L, 8x M.1, 1L, 11P itd., ale teraz zastanawiam się, czy kocyk nie będzie się zbierał bez tych dodatkowych oczek i ile powinnam dodać przy 8 powtórzeniach wzoru? Pozdrawiam

DROPS Design 28.08.2018 kl. 19:26:

Witaj Agnieszko! Dodawanie oczek jest konieczne przed schematem M.1, ponieważ ścieg francuski jest szerokim wzorem i łatwo się rozciąga, a schemat M.1 (wzór fal) lekko ściąga robótkę. Przy 8 powtórzeniach wzoru powinnaś dodać ok. 18-19 o. (1 dodane oczko co 5 oczek). Pozdrawiamy

Agnieszka Borys 25.08.2018 - 18:22:

Is the increase before pattern M.1 essential for the blanket not to wrinkle? I wanted to make a little bit narrower edges so I started with 128 stitches, then I made 11 garter st., 1 stocking and 8 times M.1, 1 st st and 11 g st., but now I wonder if the wave pattern won\'t make my end wrinkle?\r\nAll the Best\r\nAgnieszka

DROPS Design 28.08.2018 kl. 19:26:

Witaj Agnieszko! Dodawanie oczek jest konieczne przed schematem M.1, ponieważ ścieg francuski jest szerokim wzorem i łatwo się rozciąga, a schemat M.1 (wzór fal) lekko ściąga robótkę. Przy 8 powtórzeniach wzoru powinnaś dodać ok. 18-19 o. (1 dodane oczko co 5 oczek). Pozdrawiamy

Nicole 15.08.2018 - 03:58:

Est-ce normal que la couverture forme un arc sur les côtés? J'aime beaucoup le motif,mais je suis déçue du résultat, car la bordure n'est pas droite. Est-ce qu'au blocage, cela pourrait disparaître?

DROPS Design 16.08.2018 kl. 09:03:

Bonjour Nicole, les côtes mousse de chaque côté peuvent un peu resserrer la couverture, un simple blocage va lui donner la bonne forme. Bon tricot!

Hillevi 14.08.2018 - 22:28:

Hej! Det står att man ska virka kanten runt med en tråd. Betyder det att jag alltså bara ska använda 1 av de 6 trådar garnet är spunnet av när jag virkar picotkanten? Att jag alltså ska dela garnet? Picotkanten ska virkas med nål nr 3,5, men det verkar vara en ganska grov nål i förhållande till den tunna tråden. Har jag förstått det fel på något sätt?

DROPS Design 15.08.2018 kl. 14:34:

Hej, nej det betyder att du ska virka med hela garnet, precis som förut.

Hillevi 14.08.2018 - 22:20:

Hej! Det står att man ska virka kanten runt med en tråd. Betyder det att jag alltså bara ska använda 1 av de 6 trådar garnet är spunnet av när jag virkar picotkanten? Att jag alltså ska dela garnet? Picotkanten ska virkas med nål nr 3,5, men det verkar vara en ganska grov nål i förhållande till den tunna tråden. Har jag förstått det fel på något sätt?

Nicole Leblond 29.07.2018 - 16:09:

Très beau modèle. Par contre, j'aimerais savoir si, après le blocage, la ligne de bordure va revenir droite ou si elle va rester courbée.

DROPS Design 31.07.2018 kl. 09:14:

Bonjour Mme Leblond, qu'entendez-vous par "ligne de bordure"? La couverture terminée va former un rectangle. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Baby 18-30