DROPS Baby / 18 / 30

Princess Chantilly by DROPS Design

Stickad babyfilt med vågmönster i DROPS Merino Extra Fine eller Sky

DROPS design: Modell nr ME-024-by
---------------------------------------------------------
Mått: Ca 65 x 80 cm
Garnåtgång: DROPS MERINO EXTRA FINE
400 gr f.nr 01, natur

Eller använd:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
250 g nr 01, vit
---------------------------------------------------------
DROPS RUNDST NR 4,5 (80 cm) –
eller det st.nr du måste ha för att få 20 m x 26 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 3,5.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (139)

Garnet till detta mönstret kostar 320kr. Läs mer.
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.

MÖNSTER: Se diagram M.1. Diagrammet visar mönstret sett från rätsidan – varv 1 = rätsidan.
OBS: Maskantalet räknas efter varv 5 och 6 i M.1.
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
FILT:
För att få plats med alla m stickas filten fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 127 m på rundst nr 4,5 med Merino Extra Fine eller Sky. Sticka rätst – SE FÖRKL OVAN. När arb mäter 14 cm ökas det 14 m jämnt fördelat över de mittersta 77 m – öka på avigsidan genom att sticka 2 m i ungefär var 5:e m = 141 m. Sticka sedan så här från rätsidan: 24 m rätst, 1 m slätst, M.1 över 91 m (dvs att rapporten stickas 7 ggr), 1 m slätst och 24 m rätst. Fortsätt med detta mönster tills arb mäter ca 65 cm – avpassa efter en hel rapport av M.1. Minska sedan 14 m jämnt fördelat över de mittersta 91 m = 127 m. Sticka sedan rätst över samtliga m tills arb mäter 79 cm. Maska sedan av.

PICOTKANT:
Virka med en tråd med virknål nr 3,5 runt hela filten så här: * 1 fm, 4 lm, 1 st i den första lm, hoppa över 3 m/6 v rätst *, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i 1:a fm.

Kommentarer (139)

Skriv din kommentar här!

Laura 16.10.2018 - 08:38:

Jeg følger mønsteret og maskeantallet passer efter jeg har lavet et helt diagram, men jeg synes slet ikke jeg får noget hulmønster. Er det min strikkefasthed der ikke passer måske?

Irena 05.10.2018 - 23:15:

Hei! Jeg har strikket ferdig ca 60 cm, men faktisk vet jeg ikke hvor jeg skal måle arbeidet mitt: i midten hvor mønsteret er eller på sider hvor rillen går? Når jeg måler helt nedenfra opp og på mønsteret, så er det 69 cm, når jeg måler på sider, så er det bare 61 cm.. hva burde jeg tatt i betraktning? Også er arbeidet "bøyet" på sider... hva kan gjøre med det? Takk!

DROPS Design 09.10.2018 kl. 09:18:

Hei Irena. Grunnen til at det blir lenger over mønsteret er at dette glattstrikkes, mens kantene rillestrikkes. Riller har en mye tettere strikkefasthet i høyden enn glattstrikk. Når det er sagt kan det høres ut som du har strikket bølgemønsteret litt løst - vær obs på at strikkefastheten blir overholdt, det er fort gjort å strikke hullmønster løsere enn vanlig glattstrikk. Fordi du skal avslutte med ca 10 cm i riller over alle maskene vil nok dette "trekke inn" lengden på bølgemønsteret noe. Du kan derfor måle langs rillekanten. Om kantene fortsatt bøyer seg etter at du har heklet picotkanten kan du prøve å dampe det lett (så lenge vaskeanvisningen på garnet tillater dette). God fornøyelse.

Heidrun 10.09.2018 - 10:44:

Hallo, ich habe mir die Wolle bestellt, die Decke bereits angefangen, komme aber nicht weiter weil mir das Muster M1 über 91 M fehlt, kann es auf der ausgedruckten Anleitung und auch hier auf dieser Seite nicht finden.

DROPS Design 11.09.2018 kl. 08:42:

Liebe Heidrun, wegen Wartungsarbeiten waren die Bilder vor einigen Stunden nicht verfügbar, aber alles ist jetzt wieder in Ordnung. Viel Spaß beim stricken!

Patrycja 26.08.2018 - 20:04:

Ich habe die Decke gerade fertig gestrickt, mit 129 M. angeschlagen. Sie ist nicht ganz 65 cm breit, da das Muster zusammenzieht. Es ist ein sehr schönes Stück geworden! Pani Agnieszko, ten wzur zbiera sie . 8 razy wzur to przynajmniej 16 oczek dobrac, lepiej 18.

Agnieszka 25.08.2018 - 18:25:

Czy dodanie 14 oczek przed M.1 jest konieczne, żeby kocyk nie zbierał się na końcach? Chciałam zrobić troszkę węższe brzegi, zaczęłam od 128 oczek i po 10 cm zaczęłam wyrabiać wzór: 11 oczek P, 1 L, 8x M.1, 1L, 11P itd., ale teraz zastanawiam się, czy kocyk nie będzie się zbierał bez tych dodatkowych oczek i ile powinnam dodać przy 8 powtórzeniach wzoru? Pozdrawiam

DROPS Design 28.08.2018 kl. 19:26:

Witaj Agnieszko! Dodawanie oczek jest konieczne przed schematem M.1, ponieważ ścieg francuski jest szerokim wzorem i łatwo się rozciąga, a schemat M.1 (wzór fal) lekko ściąga robótkę. Przy 8 powtórzeniach wzoru powinnaś dodać ok. 18-19 o. (1 dodane oczko co 5 oczek). Pozdrawiamy

Agnieszka Borys 25.08.2018 - 18:22:

Is the increase before pattern M.1 essential for the blanket not to wrinkle? I wanted to make a little bit narrower edges so I started with 128 stitches, then I made 11 garter st., 1 stocking and 8 times M.1, 1 st st and 11 g st., but now I wonder if the wave pattern won\'t make my end wrinkle?\r\nAll the Best\r\nAgnieszka

DROPS Design 28.08.2018 kl. 19:26:

Witaj Agnieszko! Dodawanie oczek jest konieczne przed schematem M.1, ponieważ ścieg francuski jest szerokim wzorem i łatwo się rozciąga, a schemat M.1 (wzór fal) lekko ściąga robótkę. Przy 8 powtórzeniach wzoru powinnaś dodać ok. 18-19 o. (1 dodane oczko co 5 oczek). Pozdrawiamy

Nicole 15.08.2018 - 03:58:

Est-ce normal que la couverture forme un arc sur les côtés? J'aime beaucoup le motif,mais je suis déçue du résultat, car la bordure n'est pas droite. Est-ce qu'au blocage, cela pourrait disparaître?

DROPS Design 16.08.2018 kl. 09:03:

Bonjour Nicole, les côtes mousse de chaque côté peuvent un peu resserrer la couverture, un simple blocage va lui donner la bonne forme. Bon tricot!

Hillevi 14.08.2018 - 22:28:

Hej! Det står att man ska virka kanten runt med en tråd. Betyder det att jag alltså bara ska använda 1 av de 6 trådar garnet är spunnet av när jag virkar picotkanten? Att jag alltså ska dela garnet? Picotkanten ska virkas med nål nr 3,5, men det verkar vara en ganska grov nål i förhållande till den tunna tråden. Har jag förstått det fel på något sätt?

DROPS Design 15.08.2018 kl. 14:34:

Hej, nej det betyder att du ska virka med hela garnet, precis som förut.

Hillevi 14.08.2018 - 22:20:

Hej! Det står att man ska virka kanten runt med en tråd. Betyder det att jag alltså bara ska använda 1 av de 6 trådar garnet är spunnet av när jag virkar picotkanten? Att jag alltså ska dela garnet? Picotkanten ska virkas med nål nr 3,5, men det verkar vara en ganska grov nål i förhållande till den tunna tråden. Har jag förstått det fel på något sätt?

Nicole Leblond 29.07.2018 - 16:09:

Très beau modèle. Par contre, j'aimerais savoir si, après le blocage, la ligne de bordure va revenir droite ou si elle va rester courbée.

DROPS Design 31.07.2018 kl. 09:14:

Bonjour Mme Leblond, qu'entendez-vous par "ligne de bordure"? La couverture terminée va former un rectangle. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 18-30