DROPS Baby / 18 / 30

Princess Chantilly by DROPS Design

Stickad babyfilt med vågmönster i DROPS Merino Extra Fine eller Sky

DROPS design: Modell nr ME-024-by
---------------------------------------------------------
Mått: Ca 65 x 80 cm
Garnåtgång: DROPS MERINO EXTRA FINE
400 gr f.nr 01, natur

Eller använd:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
250 g nr 01, vit
---------------------------------------------------------
DROPS RUNDST NR 4,5 (80 cm) –
eller det st.nr du måste ha för att få 20 m x 26 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 3,5.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (125)

100% Ull
från 24.00 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 24.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 24.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 192kr. Läs mer.
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.

MÖNSTER: Se diagram M.1. Diagrammet visar mönstret sett från rätsidan – varv 1 = rätsidan.
OBS: Maskantalet räknas efter varv 5 och 6 i M.1.
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
FILT:
För att få plats med alla m stickas filten fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 127 m på rundst nr 4,5 med Merino Extra Fine eller Sky. Sticka rätst – SE FÖRKL OVAN. När arb mäter 14 cm ökas det 14 m jämnt fördelat över de mittersta 77 m – öka på avigsidan genom att sticka 2 m i ungefär var 5:e m = 141 m. Sticka sedan så här från rätsidan: 24 m rätst, 1 m slätst, M.1 över 91 m (dvs att rapporten stickas 7 ggr), 1 m slätst och 24 m rätst. Fortsätt med detta mönster tills arb mäter ca 65 cm – avpassa efter en hel rapport av M.1. Minska sedan 14 m jämnt fördelat över de mittersta 91 m = 127 m. Sticka sedan rätst över samtliga m tills arb mäter 79 cm. Maska sedan av.

PICOTKANT:
Virka med en tråd med virknål nr 3,5 runt hela filten så här: * 1 fm, 4 lm, 1 st i den första lm, hoppa över 3 m/6 v rätst *, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i 1:a fm.

Kommentarer (125)

Skriv din kommentar här!

Tina 22.05.2018 - 12:20: https://www.garnstud ...

That should have read 3-ply NZ pure merino wool.

Tina 22.05.2018 - 12:17: https://www.garnstud ...

Hello from New Zealand. Love this pattern. I have just finished knitting it for my niece who is expecting and it turned out beautifully. I adjusted the stitch count to have 16sts of garter on the sides with one extra repeat of the lace pattern in the midfle. Did 8cm garter stitch top and bottom. Used 3-ply NZ pure metino baby wool on 4.5mm needles and ithe size came out to the same measurements given in the pattern. Thanks so much.

Laila 13.04.2018 - 09:28:

Bølge mønster er det det samme mønster som påfugle mønster

Em 25.03.2018 - 18:52:

Hello, do you have a video demonstrating the picot edge?

DROPS Design 25.03.2018 kl. 22:13:

Dear Em, please see the technique HERE. Happy knitting!

Tina Visbech Nielsen 03.03.2018 - 19:23:

Kan denne opskrift strikkes i 100% bomuld ? og evt hvilken ?

DROPS Design 07.03.2018 kl. 08:42:

Hei Tine. Dette teppe kanstrikkes i bommul. Ta en titt på våre garn i garngruppe B, og bruke vår garn konverter som du finner ved bildet/under bildet for å regne ut hvor mye garn du trenger. God Fornøyelse!

Em 25.02.2018 - 19:17:

Hello, you have misunderstood my question. When I measure the piece lengthwise in the center, the measurement is longer than when I measure the piece lengthwise along the edge. At what place should I check the measurement?

DROPS Design 26.02.2018 kl. 09:54:

Dear Em, measure in the middle of piece, then you will block blanket to make it on its correct measurements (for the sides). Happy knitting!

Em 24.02.2018 - 21:04:

I have a question about this pattern. Where the instructions say to knit until piece measures 25-1/2 inches, should I measure from the middle (where the wave pattern is) or the edge, (where the stockinette border is)? My measurements are significantly different in these two places (about 2 inches longer in the middle). Thanks.

DROPS Design 24.02.2018 kl. 23:10:

Dear Em, for the blanket you start with 5,5 inches of garter stitch, then knit the pattern until the whole blanket is 25,5 inches (including the first garter stitch border) and then add the second 5,5 inch wide garter stitch border. This way you get the 31 inch length stated at the beginning of the pattern. Happy crafting!

Sirpa Ahomaa 24.02.2018 - 13:36:

Miten tehdään vaunupeitto Chantilly Princessan nirkkoreunus. Ymmärrän että kjs on ketjusilmukka ja ks kiinteäsilmukka. Ohjeessa ei ole videota nirkkoreunuksen tekemisestä eikä ohje kerro tehdäänkö ensin kiinteitä silmukoita yksi tai useampikerros ennen nirkkoreunuksen virkkaamista. Haluan myös tietää kuinka monta kiinteää silmukkaa on ennen 4 ketjusilmukkaa. Kiitollisena etukäteen vastauksesesanne, Sirpa Ahomaa Puh. 050 3031710

DROPS Design 01.03.2018 kl. 14:23:

Hej, nirkkoreunus virkataan peiton neulottuun reunaan. Aloitat yhdellä kiinteällä silmukalla, sitten 4 ketjusilmukkaa, 1 pylväs ensimmäiseen näistä 4 ketjusilmukkaa, jne.

Anna 30.01.2018 - 18:40:

Grazie ancora. Ancora una domanda : il motivo del diagramma va lavorato considerando i ferri pari come rovescio. Il gettato va creato a dritto e nel ferro a rovescio lo lavoro a rovescio normale o ritorto? Grazie ancora

DROPS Design 30.01.2018 kl. 19:52:

Buonasera Anna. Sul ferro di ritorno, lavora il gettato a rovescio normale in modo che si formi un buco. Buon lavoro!

Anna 30.01.2018 - 11:22:

Grazie per le indicazioni. Sto facendo il campione, essendo il filato più sottile pwr avere le stesse dimensioni del modello dovró aumentare le ripetizioni del motivo e volevo sapere per ogni ripetizione di quante maglie è giuato aumentare per evitare che la copertina si restringa, 2 per ogni ripetizione del motivo in aggiunta rispetto al modello? Grazie ancora per l'aiuto. Anna

DROPS Design 30.01.2018 kl. 11:36:

Buongiorno Anna, potrebbe essere corretto 2 diminuzioni per ogni ripetizione, distribuite sulle maglie centrali. Per un aiuto più personalizzato si rivolga al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 18-30