DROPS Baby / 18 / 2

Hazelnut by DROPS Design

Strikket DROPS kjørepose med hette i ”Eskimo” eller "Andes". Ermsømløs.

DROPS design: Modell nr ee-011-by
--------------------------------------------------------

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56-62/68-74/80(86/92-98/104)
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
500-550-600 (650-750) gr f.nr 48, beige mix

Eller bruk:
Materialer: DROPS ANDES fra Garnstudio
600-600-700 (800-900) gr f.nr 5310, lys brun

DROPS RUNDP NR 8 (80 cm) –
eller det p.nr du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS TREKNAPP nr 511: 5-5-6 (6-6) stk.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

alder/str: 1-3m (56/62cm), 12-18m (80/86cm), 2år (92 cm), 3-4år (98/104cm), 6-9m (68/74cm), fasong: bol i ett, ermsømløs, hette, mønster/teknik: perlestrikk, type oppskrift: kjøreposer,

1.P: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.P: r over vr og vr over r. Gjenta 2.p.

ØKETIPS:
Det økes med 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd (dvs i bakre del av m) slik at det ikke blir hull.

STRIKKETIPS: For en ekstra pen kant langs hetten og på ermene kan første m løftes av på hver p.

HULL FOR SETEBELTET I BILESETET:
Du kan lage et hull foran og bak til beltet til bilstolen.
Lag det første hullet på bakstk når arb måler ca 16-20-23 (28-33) cm (eller etter nødvendige mål) ved å felle av de midterste 4 m på nålen.
På neste p legges det opp 4 nye m over de felte m og fortsett som før.
Gjenta på forstk når arb måler fra skulderen 42-47-52 (58-59) cm.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe.
1 knapphull = fell tredje m fra m fra midt foran og legg opp 1 ny m over den felte på neste p.
Fell til knapphull når stolpen måler:
STR 1/3 mnd: 1, 7, 13, 19 og 25 cm
STR 6/9 mnd: 1, 8, 15, 22 og 29 cm
STR 12/18 mnd: 1, 7, 14, 21, 28 og 35 cm
STR 2 år: 1, 8, 16, 24, 32 og 40 cm.
STR 3/4 år: 1, 10, 19, 28, 37 og 46 cm.

KJØREPOSE:
Posen strikkes i ett stykke - det startes nederst på bakstk, legges opp m til erme, felles til hals og avsluttes nederst på forstk. For å få plass til alle m strikkes arb frem og tilbake på rundp.

BAKSTK:
Legg opp 36-40-44 (46-50) m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 8 med Eskimo. Strikk 3 riller – SE FORKL OVER! Fortsett med glstrikk til arb måler 37-45-52 (62-67) cm – SAMTIDIG på siste p felles det 4 m jevnt fordelt = 32-36-40 (42-46) m.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Strikk 3 riller over alle m, fortsett med Perlestrikk – SE FORKL OVER. Når arb måler 46-54-61 (71-76) cm legges det opp nye m i hver side til ermer. Legg opp m på slutten av hver p: 4 m 1 gang, 5 m 1-1-1 (2-2) ganger og 9-10-12 (12-16) m 1 gang = 68-74-82 (94-106) m. De nye m strikkes fortløpende inn i perlestrikk. NB! Etter siste økning skal de 3 ytterste m i hver side (= nederst på ermene) strikkes videre i riller.
Når arb måler 54-63-71 (82-88) cm fortsettes det slik: 3 m rille, 19-22-25 (31-37) m perlestrikk, 24-24-26 (26-26) m riller (= bak i nakken), 19-22-25 (31-37) m perlestrikk, 3 m rille. Når det er strikket 3 riller over m bak i nakken felles de midterste 12-12-14 (14-14) m av til hals og hver side strikkes videre for seg. Sett m i høyre side på 1 tråd.

VENSTRE SIDE: = 28-31-34 (40-46) m. Strikk videre med perlestrikk og 6 m riller mot halsen og 3 m riller nederst på ermet. Når arb måler 58-67-75 (86-92) cm settes det 1 merke = midt oppå skulderen – HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Strikk videre som før. Når arb måler 1-1-2 (2-2) cm økes det 1 m mot halsen på neste p fra retten innenfor 6 m rille - SE ØKETIPS. Strikk 1 p tilbake fra vrangen og gjenta økningen på neste p fra retten. Strikk 1 p tilbake fra vrangen, på slutten av denne p legges det opp 7-7-8 (8-8) nye m mot midt foran = 37-40-44 (50-56) m. Strikk 1 rille over de 7-7-8 (8-8) nye m – de øvrige m strikkes som før. Deretter fortsettes det med perlestrikk med 6 m rille mot midt foran (= stolpe) og 3 m rille nederst på ermet. Når arb måler 8-9-10 (11-12) cm felles erm-m av, fell i siden på beg av p slik: 9-10-12 (12-16) m 1 gang, 5 m 1-1-1 (2-2) ganger og 4 m 1 gang = 19-21-23 (24-26) m. Fortsett med perlestrikk og 6 m stolpe til arb måler ca 18-19-20 (21-22) cm (brett arb dobbelt ved merket på skulderen og se at det er strikket like mange p perlestrikk på bakstk og forstk). Strikk 3 riller over alle m. Fortsett med glstrikk og stolpen i riller – SAMTIDIG på 1.p økes det 2 m jevnt fordelt (øk ikke over stolpen) = 21-23-25 (26-28) m. Når arb måler ca 35-41-46 (52-56) cm settes m på en tråd – avpass slik at neste p strikkes fra retten.

HØYRE FORSTK: Sett m fra tråden tilbake på p (= 28-31-34 (40-46) m) og strikk som venstre forstk, men motsatt. SAMTIDIG felles det til knapphull på stolpen – SE FORKL OVER.
Når arb måler 35-41-46 (52-56) cm – avpass slik at det er strikket like langt som på venstre forstk – settes m fra venstre forstk inn på samme p = 42-46-50 (52-56) m. På neste p (= retten) felles stolpem sammen slik: Strikk glstrikk over de 15-17-19 (20-22) første m, sett 6 stolpem fra høyre forstk på hj.p foran arb, * strikk 1 m fra hj.p rett sammen med 1 m fra venstre stolpe *, gjenta fra *-* 6 ganger = 6 m felt, deretter strikkes det glstrikk ut p = 36-40-44 (46-50) m. Fortsett med glstrikk over alle m. Når arb måler ca 55-64-72 (83-89) cm (brett arb dobbelt ved merket på skulderen og se at forstk og bakstk er like lange foruten de 3 nederste rillene på bakstk). Strikk 3 riller over alle m. Fell LØST av.

MONTERING: Brett arb dobbelt ved skulderen og sy undererms- og sidesømmene innenfor 1 kantm.
Sy oppleggskanten til avfellingskanten nederst på posen – sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.

HETTE: Strikk opp 37-39-41 (45-47) m med Eskimo på rundp 8 rundt halsen (start midt foran og strikk opp i ytterste ledd av ytterste m fra retten). Strikk perlestrikk frem og tilbake på p. Når hetten måler 18-20-22 (24-26) cm strikkes det 1 rille, fell deretter LØST av. Sy hetten sammen kant i kant på toppen.
Sy i knappene

Ermene brettes opp etter behov.