DROPS Baby / 18 / 2

Hazelnut by DROPS Design

Strikket ermsømløs kjørepose med hette til baby i DROPS Eskimo eller DROPS Andes

DROPS design: Modell nr ee-011-by
--------------------------------------------------------

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56-62/68-74/80(86/92-98/104)
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
500-550-600 (650-750) gr f.nr 48, beige mix

Eller bruk:
Materialer: DROPS ANDES fra Garnstudio
600-600-700 (800-900) gr f.nr 5310, lys brun

DROPS RUNDP NR 8 (80 cm) –
eller det p.nr du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS TREKNAPP nr 511: 5-5-6 (6-6) stk.

Kommentarer (83)

100% Ull
fra 19.00 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 19.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 24.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 220kr. Les mer.

1.P: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.P: r over vr og vr over r. Gjenta 2.p.

ØKETIPS:
Det økes med 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd (dvs i bakre del av m) slik at det ikke blir hull.

STRIKKETIPS: For en ekstra pen kant langs hetten og på ermene kan første m løftes av på hver p.

HULL FOR SETEBELTET I BILESETET:
Du kan lage et hull foran og bak til beltet til bilstolen.
Lag det første hullet på bakstk når arb måler ca 16-20-23 (28-33) cm (eller etter nødvendige mål) ved å felle av de midterste 4 m på nålen.
På neste p legges det opp 4 nye m over de felte m og fortsett som før.
Gjenta på forstk når arb måler fra skulderen 42-47-52 (58-59) cm.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe.
1 knapphull = fell tredje m fra m fra midt foran og legg opp 1 ny m over den felte på neste p.
Fell til knapphull når stolpen måler:
STR 1/3 mnd: 1, 7, 13, 19 og 25 cm
STR 6/9 mnd: 1, 8, 15, 22 og 29 cm
STR 12/18 mnd: 1, 7, 14, 21, 28 og 35 cm
STR 2 år: 1, 8, 16, 24, 32 og 40 cm.
STR 3/4 år: 1, 10, 19, 28, 37 og 46 cm.

KJØREPOSE:
Posen strikkes i ett stykke - det startes nederst på bakstk, legges opp m til erme, felles til hals og avsluttes nederst på forstk. For å få plass til alle m strikkes arb frem og tilbake på rundp.

BAKSTK:
Legg opp 36-40-44 (46-50) m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 8 med Eskimo. Strikk 3 riller – SE FORKL OVER! Fortsett med glstrikk til arb måler 37-45-52 (62-67) cm – SAMTIDIG på siste p felles det 4 m jevnt fordelt = 32-36-40 (42-46) m.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Strikk 3 riller over alle m, fortsett med Perlestrikk – SE FORKL OVER. Når arb måler 46-54-61 (71-76) cm legges det opp nye m i hver side til ermer. Legg opp m på slutten av hver p: 4 m 1 gang, 5 m 1-1-1 (2-2) ganger og 9-10-12 (12-16) m 1 gang = 68-74-82 (94-106) m. De nye m strikkes fortløpende inn i perlestrikk. NB! Etter siste økning skal de 3 ytterste m i hver side (= nederst på ermene) strikkes videre i riller.
Når arb måler 54-63-71 (82-88) cm fortsettes det slik: 3 m rille, 19-22-25 (31-37) m perlestrikk, 24-24-26 (26-26) m riller (= bak i nakken), 19-22-25 (31-37) m perlestrikk, 3 m rille. Når det er strikket 3 riller over m bak i nakken felles de midterste 12-12-14 (14-14) m av til hals og hver side strikkes videre for seg. Sett m i høyre side på 1 tråd.

VENSTRE SIDE: = 28-31-34 (40-46) m. Strikk videre med perlestrikk og 6 m riller mot halsen og 3 m riller nederst på ermet. Når arb måler 58-67-75 (86-92) cm settes det 1 merke = midt oppå skulderen – HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Strikk videre som før. Når arb måler 1-1-2 (2-2) cm økes det 1 m mot halsen på neste p fra retten innenfor 6 m rille - SE ØKETIPS. Strikk 1 p tilbake fra vrangen og gjenta økningen på neste p fra retten. Strikk 1 p tilbake fra vrangen, på slutten av denne p legges det opp 7-7-8 (8-8) nye m mot midt foran = 37-40-44 (50-56) m. Strikk 1 rille over de 7-7-8 (8-8) nye m – de øvrige m strikkes som før. Deretter fortsettes det med perlestrikk med 6 m rille mot midt foran (= stolpe) og 3 m rille nederst på ermet. Når arb måler 8-9-10 (11-12) cm felles erm-m av, fell i siden på beg av p slik: 9-10-12 (12-16) m 1 gang, 5 m 1-1-1 (2-2) ganger og 4 m 1 gang = 19-21-23 (24-26) m. Fortsett med perlestrikk og 6 m stolpe til arb måler ca 18-19-20 (21-22) cm (brett arb dobbelt ved merket på skulderen og se at det er strikket like mange p perlestrikk på bakstk og forstk). Strikk 3 riller over alle m. Fortsett med glstrikk og stolpen i riller – SAMTIDIG på 1.p økes det 2 m jevnt fordelt (øk ikke over stolpen) = 21-23-25 (26-28) m. Når arb måler ca 35-41-46 (52-56) cm settes m på en tråd – avpass slik at neste p strikkes fra retten.

HØYRE FORSTK: Sett m fra tråden tilbake på p (= 28-31-34 (40-46) m) og strikk som venstre forstk, men motsatt. SAMTIDIG felles det til knapphull på stolpen – SE FORKL OVER.
Når arb måler 35-41-46 (52-56) cm – avpass slik at det er strikket like langt som på venstre forstk – settes m fra venstre forstk inn på samme p = 42-46-50 (52-56) m. På neste p (= retten) felles stolpem sammen slik: Strikk glstrikk over de 15-17-19 (20-22) første m, sett 6 stolpem fra høyre forstk på hj.p foran arb, * strikk 1 m fra hj.p rett sammen med 1 m fra venstre stolpe *, gjenta fra *-* 6 ganger = 6 m felt, deretter strikkes det glstrikk ut p = 36-40-44 (46-50) m. Fortsett med glstrikk over alle m. Når arb måler ca 55-64-72 (83-89) cm (brett arb dobbelt ved merket på skulderen og se at forstk og bakstk er like lange foruten de 3 nederste rillene på bakstk). Strikk 3 riller over alle m. Fell LØST av.

MONTERING: Brett arb dobbelt ved skulderen og sy undererms- og sidesømmene innenfor 1 kantm.
Sy oppleggskanten til avfellingskanten nederst på posen – sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.

HETTE: Strikk opp 37-39-41 (45-47) m med Eskimo på rundp 8 rundt halsen (start midt foran og strikk opp i ytterste ledd av ytterste m fra retten). Strikk perlestrikk frem og tilbake på p. Når hetten måler 18-20-22 (24-26) cm strikkes det 1 rille, fell deretter LØST av. Sy hetten sammen kant i kant på toppen.
Sy i knappene

Ermene brettes opp etter behov.

Diagram

Kommentarer (83)

Legg inn en kommentar!

Vt 30.04.2018 - 15:31:

Hei. Jeg holder på med venstre side, og har akkurat økt med 1m. Har brukt øketipset deres ved å øke med kast men hvordan strikkes denne vridd? Har dere en video på det? Hilsen en nybegynner :)

DROPS Design 15.05.2018 kl. 14:56:

Hei Vt. Når du strikker kastet vridd strikker du i den bakerste maskebuen – dette gjøres for at det ikke skal bli hull i arbeidet. Her er en video av fremegangsmåte. God fornøyelse

Vt 30.04.2018 - 14:31:

Hei. Jeg holder på med venstre side, og har akkurat økt med 1m. Har brukt øketipset deres ved å øke med kast men hvordan strikkes denne vridd? Har dere en video på det? Hilsen en nybegynner :)

Anna 07.03.2018 - 11:10:

I would like to knit just the upper part of the pattern to have a sweater. Is it possible? Where should I begin?

DROPS Design 07.03.2018 kl. 13:01:

Dear Anna, we are unfortunately not able to adapt each our pattern to every single request. Please contact the store where you bought your yarn for any individual assistance. Happy knitting!

Søs Jørgensen 21.11.2017 - 12:48:

Hej er ved at strikke kørepose med perlestrik og synes det har været rimeligt nem, men nu er der lige et spørgsmål ang venstre side, jeg skal slå 7 masker op mod midt foran, er det rigtigt forstået af mig, hvis jeg slår dem op ind til halsen og derefter strikker retstrik over de nye masker + de to der er taget ud og de seks der var der i forvejen? Håber mit spørsmål er til at forstå. Vh Søs Jørgensne

DROPS Design 05.12.2017 kl. 15:01:

Hej Søs, ja det stemmer, de 7 nye masker er dem som danner forkanten på forstykket og 6 af dem strikkes i retstrik mod midt foran. God fornøjelse!

Miriam 08.08.2017 - 23:13:

Hei! Jeg forstår ikke hvor jeg skal øke de 7 maskene på venstre sidestykke. Står i slutten av pinnen. Med de 3 erme maskene?

DROPS Design 09.08.2017 kl. 10:40:

Hei Miriam. I 7 nye maskene skal legges opp på slutten av pinnen mot midt foran (de nye maskene er stolpen mot midt foran). Deretter fortsettes det med perlestrikk med 6 m rille mot midt foran (= stolpe). De 3 erm maskene er på motsatt side. God Fornøyelse!

Ralo 07.08.2017 - 20:11:

Hvor skal jeg begynne å ta opp masker til hetta,og hvor skal jeg avslutte?ISkal jeg begynne i starten av rillestrikket og avslutte før rillestrikket i andre enden?

DROPS Design 08.08.2017 kl. 14:04:

Hei Ralo. Du starter midt foran med å strikke opp masker i ytterste ledd av ytterste maske fra retten, og su strikker opp masker rundt hele halsen. God Fornøyelse!

Rannveig Løland 07.08.2017 - 20:06:

Hvor skal jeg starte og hvor skal jeg avslutte med å ta opp masker til hetten?Skal jeg starte i begynnelsen av rillestrikket og avslutte før rillestrikket?

DROPS Design 15.08.2017 kl. 09:31:

Hei Rannveig. Du starter i begynnelsen av rillen (midt foran) og avslutter i siste maske i rillestrikk på andre siden. God Fornøyelse!

Erica Inman 03.07.2017 - 02:08:

Should this pattern not read to slip the stitches from right hand needle (not the left) when joining the fronts together and overlapping the front bands? It does not make any sense that you would slip all 42 stitches onto the right hand needle!!

DROPS Design 03.07.2017 kl. 10:05:

Dear Mrs Inman, at the end of back piece, keep the last 28-46 sts (see size) on row seen from RS on the nedle and slip the 28-46 sts at the beg of row from RS on a thread/st holder for right shoulder. You will first work the sts on left shoulder (the sts after the cast off sts for neck). Happy knitting!

Joanna 14.03.2017 - 10:23:

Witam, mam pytanie dotyczące nabierania oczek na rękawy (tył): rozumiem, że należy najpierw nabrać oczka z jednej strony druta (wg filmu "Cast on new sts at side of work", przerobić ten rządek, a potem dodać tak samo oczka z drugiej strony druta na drugi rękaw? Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam :)

DROPS Design 15.03.2017 kl. 14:27:

Witaj Joanno! Jest dokładnie tak jak piszesz. Powodzenia!

Petra Smith 07.02.2017 - 06:29:

BACK PIECE.......– AT THE SAME TIME dec 4 sts evenly on the last row = 32-36-40 (42-46) sts. When piece measures 46-54-61 (71-76) cm [18”-21 ¼”-24” (28”-30”)] cast on new sts each side for sleeves at the end of every row: 4 sts 1 time, 5 sts 1-1-1 (2-2) times and 9-10-12 (12-16) sts 1 time = 68-74-82 (94-106) sts. - I'm making the smallest size and I don't have 68 sts, only 64. I think you forgot that we had to decrease 4 stitches after knitting the 6 rows garter st.

DROPS Design 07.02.2017 kl. 09:23:

Dear Mrs Smith, number of sts is correct, there are 32 sts before sleeves, then inc 4 sts + 5 sts + 9 sts for sleeve = 18 sts for each sleeve. 32+ 18+18 = 68 sts. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 18-2