DROPS / 102 / 31

DROPS 102-31 by DROPS Design

Settet består av: DROPS basker i ”Eskimo”. Löskrage och pulsvärmare med resårer i ”Eskimo” och ”Puddel”.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

BASKER
Storlek: One Size
Huvudmått: 56/58 cm
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio
150 gr nr 46, mellangrå

DROPS Strumpst nr 8 - eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 15 v i slätst på 10 x 10 cm.

Kommentarer (15) FAQ

Ökning: Öka genom att sticka de 2 trådarna från 1 m var för sig. Dvs att 1 m med 2 trådar blir till 2 m med 1 tråd i vardera (maskantalet fördubblas alltså till 90 m).

Basker: Arb stickas runt. Lägg upp 45 m på strumpst 8 med 2 trådar Eskimo. Sticka 1 räta v. Sedan stickas det resår 2 rm/3 am tills arb mäter 6 cm. Byt till 1 tråd och sticka färdigt mössan i slätst - samtidigt ökas 1 m i varje m - se förkl ovan = 90 m på st. När arb mäter 16 cm sätts det 5 märktrådar i arb så här: 1:a märktråd i början på v, sedan sätts det 1 märktråd efter var 18:e m = 5 märktrådar. Nu minskas på varje cm så här: minska 1 m på varje sida om varje märktråd totalt 8 ggr = 10 m. Drag tråden genom dessa 10 m. Mössan mäter ca 24 cm.

PULSVÄRMARE
Storlek: One size
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio
100 gr nr 36, ametist mix
DROPS Puddel från Garnstudio
50 gr nr 06, ljusgrå

DROPS St nr 8 - eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 15 v i slätst med Eskimo på 10 x 10 cm.

Rätstickning (fram och tillbaka på st):
Sticka räta maskor på varje varv.

Pulsvärmare: Lägg upp 30 m på st 8 med Eskimo. Sticka 1 avigt v på avigsidan. Sedan stickas nästa v så här: * 2 rm, 4 am *, upprepa *-*. Fortsätt så tills arb mäter 5 cm. Nu minskas det 1 m i vartannat parti med 4 am. När arb mäter 10 cm minskas 1 m i de resterande partierna med 4 am = 25 m. Fortsätt med 2 rm/3 am tills arb mäter 15 cm. Nu minskas det 1 m i vartannat parti med 3 am. När arb mäter 20 cm minskas 1 m i de resterande partierna med 3 am = 20 m. Fortsätt med 2 rm/2 am tills arb mäter 25 cm. Byt till Puddel och sticka 1 v till i resår. Fortsätt sedan i rätst - se förkl ovan - till färdigt mått. När Puddelkanten mäter 5 cm ökas det 1 m i varje sida = 22 m. Sticka tills arb mäter 32 cm från uppläggn.kanten. Maska av löst.

Montering: Sy ihop pulsvärmaren kant i kant i de yttersta maskbågarna. Sticka 1 pulsvärmare till.

LÖSKRAGE
Storlek: One size
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio
100 gr nr 36, ametist mix
DROPS Puddel från Garnstudio
50 gr nr 06, ljusgrå

DROPS St nr 8 - eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 15 v i slätst med Eskimo på 10 x 10 cm.
DROPS Metall Silverknapp nr 529: 3 st

Rätstickning (fram och tillbaka på st):
Sticka räta maskor på varje varv.

Knapphål: Det avm för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = avm 3:e m från mitt fram. På nästa v läggs det upp 1 ny m över den avm. Maska av för knapphål när arb mäter: 2, 6 och 10 cm.

Löskrage: Stickas fram och tillbaka. Lägg upp 54 m (inkl 4 kantm i varje sida) på st 8 med Eskimo. Sticka 1 avigt v på avigsidan. Sedan stickas nästa v så här: 4 m i rätst - se förkl ovan (= kant), * 2 rm, 2 am * upprepa *-* och avsluta med 2 rm och 4 m i rätst (= kant). När arb mäter 4 cm och sedan vid 10 cm ökas det 1 m i varje avigt parti = 76 m. Fortsätt med 2 rm/4 am tills arb mäter 14 cm. Byt till Puddel och sticka 1 v till i resår. Fortsätt sedan i rätst till färdigt mått. Samtidigt ökas det 11 m jämnt fördelat på vartannat v totalt 3 ggr = 109 m. Maska av löst när arb mäter 22 cm.

Raquel Méndez 28.10.2018 - 14:23:

Hola, :) ¿Podíais indicarme cuántos puntos hay que montar para que al fieltrear la boina quede el modelo en talla mediana? Gracias.

DROPS Design 03.11.2018 kl. 19:29:

Hola Raquel. Este modelo no es para fieltrar. No es suficiente con cambiar solo el número de puntos iniciales para cambiar el tamaño. Visita la categoría: "Fieltrados" para ver los modelos.

Emmanouela Evaggelatou 15.02.2018 - 21:08:

Hello, i think something is missing here....every cm 8 times in total = 10 sts. Pull thread through the 10 sts. Hat measures approx 24 cm.... I found in english US this...Now dec 1 sts on each side of all markers every cm [3/8’’] 8 times in total = 10 sts. Pull yarn through the 10 sts. .. please help me. thank you!

DROPS Design 16.02.2018 kl. 09:36:

Dear Mrs Evaggelatou, not sure where is the problem there, you insert 5 markers and dec 1 st on each side of each marker (= 10 sts dec on each dec round) every cm a total of 8 times = 80 sts will be decreased in total, 10 sts remain. Now pull yarn in the remaining 10 sts, tighten and fasten well. Happy knitting!

Emmanouela Evaggelatou 15.02.2018 - 21:06:

Hello, i think something is missing here....every cm 8 times in total = 10 sts. Pull thread through the 10 sts. Hat measures approx 24 cm.... I found in english US this...Now dec 1 sts on each side of all markers every cm [3/8’’] 8 times in total = 10 sts. Pull yarn through the 10 sts. .. please help me. thank you!

Marielle 26.11.2012 - 09:17:

Jag lyckas inte skriva ut mönstret. Bilden går däremot fint att skriva ut.

Peggy Revard 14.11.2012 - 23:46:

I don't understand pattern. I think it says "cast on 54. Does P1 row from WS mean that all WS rows are purl?I understand the knit rows. I don't understand when piece measures 4 and 10 cm. What is that? When using Puddle, is it one row in Rib and then just knit til piece almost measures 22 cm and then do the 3 increase rows? I'm sorry I'm so dense. I would greatly appreciate help. I ordered the yarn online.

DROPS Design 15.11.2012 kl. 09:05:

Dear Mrs Revard, you first cast on 54 sts and P 1 row, this row will be WS of work. When piece measures 4 and 10 cm means when you have worked 4 cm and when you have worked a total of 10 cm. You switch to Puddel when your work measures 14 cm and continue with Puddel until the final measurements. Happy knitting!

Drops Design France 22.10.2011 - 10:26:

Bonjour et merci Lily, le nombre de mailles a été ajusté.

Lily 21.10.2011 - 21:23:

Pour le tour de cou, je pense qu'il y a une erreur au niveau du nombre de maille de départ. il est indiqué 58m alors que sur le modèle original il est indiqué 54m ce dernier chiffre corresponds a la suite des explications.

Anne-Mette 04.10.2007 - 21:00:

Flot sæt, men jeg kunne godt tænke mig en opskrift i tyndere garn og på tyndere pinde f.eks. alpaca.

Mia Ikkala 28.08.2007 - 19:28:

Todella kauniita malleja!olen innostunut neulutöihin 20v jälkeen. Kiitos teille lostavasta työstä.ja ihanista langoista. Eipä tule vapaa-ajan vietto-ongelmia.Josko tälle kauniille mallille saisi lähitulevaisuudessa suomennoksen... Ystävällisin kiitoksin Mia Ikkala

Bea 13.07.2007 - 14:37:

Mysigt och fint set!

Kommentér oppskrift DROPS 102-31