DROPS / 102 / 36

DROPS 102-36 by DROPS Design

Settet består av: Virkad DROPS sjal i ”Inka” och stickad mössa i ”Alpaca” med vågmönster.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

MÖSSA
Storlek: S/M – L/XL
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
50-50 gr nr 6347, grålila

DROPS Strumpst nr 3,5 –
eller det st.nr du måste ha för att få 24 m x 30 v med vågmönster på 10 x 10 cm.

DROPS Inka DROPS Inka
72% akryl, 28% ull

Resår: * 2 rm, 2 am *, upprepa *-*.

Vågmönster: Se diagram M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Mössa: Arb stickas runt på st. Lägg löst upp 120-136 m fördelat på strumpst 3,5 med Alpaca och sticka resår tills arb mäter 5-6 cm. Sedan stickas M.1 – samtidigt på 1:a v minskas 1 m i den minsta stl = 119-136 m. Efter M.1 är det 35-40 m kvar på st och arb mäter ca 23-24 cm. Sticka ihop alla m 2 och 2 och drag en dubbel tråd genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

SJAL
Storlek: One Size
Längd mitt bak: ca 48 cm
Bredd överst: ca 137 cm
Garnåtgång: DROPS Inka från Garnstudio
300 gr nr 04, plommon/army/rost

DROPS Virknål nr 9 - eller det nål.nr du måste ha för att få 3 ”bågar” i bredden x 4 varv på höjden på 10 x 10 cm.
Avmaskningstips: Maska av i början och i slutet på varje varv så här: i slutet på varje varv avm genom att inte virka över den sista ”bågen”. I början på varje varv avm genom att virka 3 sm till toppen på sista ”bågen”.

Sjal: Virka 155 lm med nål 9 och med Inka (inkl 1 lm till att vända med).
1:a v: Virka 1 fm i 2:a lm, virka 1 fm i var och en av de 3 följande lm * hoppa över 1 lm, virka 1 fm i var och en av de 4 följande lm * upprepa *-* = 124 fm.
2:a v: 1 lm (till att vända med), 1 fm i 1:a m,
* 3 lm, 2 st ner i den 1:a lm av de som just virkades, hoppa över 2 fm, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* = 41 bågar.
3:e v: Läs avm.tips ovan - * 3 lm, 2 st ner i 1:a lm av de som just virkades, 1 fm på toppen av nästa båge * upprepa *-* = 39 bågar. Upprepa 3:e v samtidigt som det avm 1 båge i varje sida på varje varv tills det återstår 1 båge nederst på sjalen.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 09.09.2009
SJAL
Garnåtgång: DROPS Inka från Garnstudio
300 gr nr 04, plommon/army/rost

Delores B Dedmon 26.09.2018 - 01:15:

I am having trouble understanding the bind off. I have looked every where to find directions for it. It is hard to tell what to do with the one left not looking like the beginning of the row bind off. Can someone help me with this. Thanks

DROPS Design 26.09.2018 kl. 08:12:

Dear Mrs Dedmon, after you have worked diagram M.1, there are 35-40 sts left on needles, on next round, knit all stitches together 2 by 2 (finish with K1 in 1st size) = 17-20 sts. Then thread the yarn (double = 2 strands of yarn) through all sts, tighten and fasten tightly. Happy knitting!

Belén 07.09.2016 - 08:10:

Donde puedo comprar en España DROPS Inka de Garnstudio color nº 04 ciruela/verde/óxido. Gracias

DROPS Design 09.09.2016 kl. 20:41:

Hola Belén. DROPS Inca está descatalogada. Es imposible comprarla por la web. Puedes preguntar en el foro de DROPS WORKSHOP: https://www.facebook.com/groups/DROPSWorkshop/?multi_permalinks=1758026214456720%2C1757805101145498%2C1757475874511754%2C1757289581197050¬if_t=group_highlights¬if_id=1473373604586500

Kalli 27.09.2015 - 19:59:

Has your company come up with an alternative to the Inka #4 yarn shown in this picture? If not you should bring it back! It is perfect for today's style!

DROPS Design 28.09.2015 kl. 10:17:

Dear Kalli, DROPS Inka was group E, you can used instead DROPS Eskimo Degradé or Print for example. Click here to calculate new amount of yarn. Happy crocheting!

Tikker 08.11.2014 - 20:41:

I can´t find DROPS Inka on your page and I would love to have the same effect / colors as this photo. Can you tell me if Inka has stopped being produced? Thank you

DROPS Design 10.11.2014 kl. 09:16:

Dear Mrs Tikker, DROPS Inka is discontinued - you can try with different yarn group as alternative. Your DROPS store will help you with tips & advices. Happy crocheting!

Claudia Gökelmann 05.06.2014 - 10:13:

HILFE! Ich verzweifle an diesem Tuch! Wie funktioniert die Abnahme am Rand? Ich verstehe die Tipps zur Abnahme nicht. Wo sollen beim Anfang die 3 Kettmaschen hin und wie geht es weiter? Und am Schluss, lässt man da einfach die letzte Muschel weg? Ich versteh das nicht und hab die Häkelsachen jetzt gefühlte 20x in die Ecke geschmissen. Wäre für jede Hilfe dankbar! Das Tuch ist wunderschö und ich will das unbedingt schaffen! P.S. Bin totaler Anfänger - vielleicht liegts daran... :-)

DROPS Design 08.06.2014 kl. 11:38:

Liebe Claudia, das Prinzip der Dreiecksform besteht darin, dass Sie in jeder R an beiden Rändern eine Muschel weniger häkeln. Am Ende der Reihe passiert das, indem Sie einfach die R nicht zu Ende häkeln, sondern die letzte Muschel weglassen, wenden und die nächste R häkeln - aber nun müssen Sie ja auch wieder eine Muschel weglassen, nämlich die am R-Anfang. Um zur nächsten Muschel zu gelangen, müssen Sie daher bis dahin 3 Kett-M häkeln, quasi als "Brücke".

Pam Evans 05.11.2013 - 12:15:

Just wonderful! The pattern was easy to read and with each row compleated I got more and more excited to finish. I love it, and I've had so many compliments. I'm doing this for my daughters for Christmas. Thank you for having so many wonderful patterns.

Debbie Smith 31.10.2012 - 14:14:

I am having difficulty locating the amount of yarn needed for the Shawl pattern. I'm hoping someone can assist so I can purchase my yarn. Thanks. Debbie

DROPS Design 13.11.2012 kl. 16:29:

Dear Debbie, you will find the amount of yarn for the shawl just on the right side of the picture : DROPS Inka from Garnstudio, 300 g color no 04. Happy crocheting !

Drops Design 28.10.2009 - 19:07:

Thank you for bringing this to our attention. Pattern has been corrected.

Trehus 28.10.2009 - 18:43:

The pattern for the shawl on the Row 1 says: "1st row: Crochet 1 sc in the 2nd ch, crochet 1 sc in each of the the next 3 sc *" Shouldn't "the next 3 sc" be the next 3 ch (chains)?

Caitlyn 15.09.2009 - 21:01:

Thanks:) you've been very helpful!

Kommentér oppskrift DROPS 102-36