DROPS / 102 / 31

DROPS 102-31 by DROPS Design

Settet består av: DROPS baskerlue i ”Eskimo”. Hals og pulsvarmere med vrborder i ”Eskimo” og ”Puddel”.

Stikkord: hals, luer, poselue, sett,

DROPS design: Modell nr EE-150
--------------------------------------------------------

LUE
Størrelse: One Size
Hodemål: 56/58 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
150 gr f.nr 46, mellomgrå

DROPS Settpinne nr 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 19.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 24.00 kr /50g
Økning: Øk ved å strikke de 2 trådene fra 1 m hver for seg. Dvs at 1 m med 2 tråder blir til 2 m med 1 tråd (m-antallet fordobles altså til 90 m).

Lue: Arb strikkes rundt. Legg opp 45 m på settp 8 med 2 tråder Eskimo. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord 2 r/3 vr til arb måler 6 cm. Bytt til 1 tråd og luen strikkes ferdig i glstrikk - samtidig økes 1 m i hver m - se forkl over = 90 m på p. Når arb måler 16 cm settes det 5 merketråder i arb slik: 1. merketråd på beg av omg. Videre settes det 1 merketråd for hver 18 m = 5 merketråder. Videre felles det på hver cm slik: 1 m på hver side av hver merketråd totalt 8 ganger = 10 m. Trekk tråden gjennom de 10 m. Luen måler ca 24 cm.

PULSVARMER
Størrelse: One size
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
100 gr f.nr 36, amethyst mix
DROPS Puddel fra Garnstudio
50 gr f.nr 06, lys grå

DROPS Pinne nr 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk med Eskimo på 10 x 10 cm.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.

Pulsvarmere: Legg opp 30 m på p 8 med Eskimo. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Videre strikkes neste p slik: * 2 r, 4 vr *, gjenta fra *-*. Fortsett slik til arb måler 5 cm, nå felles det 1 m i annenhvert vr-parti. Når arb måler 10 cm felles det 1 m i de resterende vr-partiene = 25 m. Fortsett med 2 r/3 vr til arb måler 15 cm. Nå felles det 1 m i annenhvert vr-parti. Når arb måler 20 cm felles det 1 m i de resterende vr-partiene = 20 m. Fortsett med 2 r/2 vr til arb måler 25 cm. Bytt til puddel og strikk 1 p med vrbord. Videre strikkes det i riller - se forkl over - til ferdig mål. Når puddelkanten måler 5 cm økes det 1 m i hver side = 22 m. Strikk til arb måler 32 cm fra oppleggskanten. Fell løst av.

Montering: Sy pulsvarmeren sammen kant i kant i ytterste ledd av ytterste m. Strikk 1 pulsvarmer til.

HALS
Størrelse: One size
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
100 gr f.nr 36, amethyst mix
DROPS Puddel fra Garnstudio
50 gr f.nr 06, lys grå

DROPS Pinne nr 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk med Eskimo på 10 x 10 cm.

DROPS Metall sølvknapp nr 529: 3 st

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.

Knapphull: Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = fell 3.m fra midt foran. På neste p legges det opp 1 ny m over den felte. Fell til knapphull når arb måler:
2, 6 og 10 cm

Hals: Strikkes frem og tilbake. Legg opp 54 m (inkl 4 stolpem i hver side) på p 8 med Eskimo. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Videre strikkes neste p slik: 4 m rille - se forkl over - (= stolpe), * 2 r, 2 vr * gjenta fra *-* og avslutt med 2 r og 4 m rille (= stolpe). Når arb måler 4 og 10 cm økes det 1 m i hvert vr-parti = 76 m. Fortsett med 2 r/4 vr til arb måler 14 cm. Bytt til Puddel og strikk 1 p til med vrbord. Videre strikkes det i rille til ferdig mål. Samtidig økes det 11 m jevnt fordelt på hver 2.p totalt 3 ganger = 109 m. Fell løst av når arb måler 22 cm.

Kommentarer (14)

Legg inn en kommentar!

Emmanouela Evaggelatou 15.02.2018 - 21:08:

Hello, i think something is missing here....every cm 8 times in total = 10 sts. Pull thread through the 10 sts. Hat measures approx 24 cm.... I found in english US this...Now dec 1 sts on each side of all markers every cm [3/8’’] 8 times in total = 10 sts. Pull yarn through the 10 sts. .. please help me. thank you!

DROPS Design 16.02.2018 kl. 09:36:

Dear Mrs Evaggelatou, not sure where is the problem there, you insert 5 markers and dec 1 st on each side of each marker (= 10 sts dec on each dec round) every cm a total of 8 times = 80 sts will be decreased in total, 10 sts remain. Now pull yarn in the remaining 10 sts, tighten and fasten well. Happy knitting!

Emmanouela Evaggelatou 15.02.2018 - 21:06:

Hello, i think something is missing here....every cm 8 times in total = 10 sts. Pull thread through the 10 sts. Hat measures approx 24 cm.... I found in english US this...Now dec 1 sts on each side of all markers every cm [3/8’’] 8 times in total = 10 sts. Pull yarn through the 10 sts. .. please help me. thank you!

Marielle 26.11.2012 - 09:17:

Jag lyckas inte skriva ut mönstret. Bilden går däremot fint att skriva ut.

Peggy Revard 14.11.2012 - 23:46:

I don't understand pattern. I think it says "cast on 54. Does P1 row from WS mean that all WS rows are purl?I understand the knit rows. I don't understand when piece measures 4 and 10 cm. What is that? When using Puddle, is it one row in Rib and then just knit til piece almost measures 22 cm and then do the 3 increase rows? I'm sorry I'm so dense. I would greatly appreciate help. I ordered the yarn online.

DROPS Design 15.11.2012 kl. 09:05:

Dear Mrs Revard, you first cast on 54 sts and P 1 row, this row will be WS of work. When piece measures 4 and 10 cm means when you have worked 4 cm and when you have worked a total of 10 cm. You switch to Puddel when your work measures 14 cm and continue with Puddel until the final measurements. Happy knitting!

Drops Design France 22.10.2011 - 10:26:

Bonjour et merci Lily, le nombre de mailles a été ajusté.

Lily 21.10.2011 - 21:23:

Pour le tour de cou, je pense qu'il y a une erreur au niveau du nombre de maille de départ. il est indiqué 58m alors que sur le modèle original il est indiqué 54m ce dernier chiffre corresponds a la suite des explications.

Anne-Mette 04.10.2007 - 21:00:

Flot sæt, men jeg kunne godt tænke mig en opskrift i tyndere garn og på tyndere pinde f.eks. alpaca.

Mia Ikkala 28.08.2007 - 19:28:

Todella kauniita malleja!olen innostunut neulutöihin 20v jälkeen. Kiitos teille lostavasta työstä.ja ihanista langoista. Eipä tule vapaa-ajan vietto-ongelmia.Josko tälle kauniille mallille saisi lähitulevaisuudessa suomennoksen... Ystävällisin kiitoksin Mia Ikkala

Bea 13.07.2007 - 14:37:

Mysigt och fint set!

Eia 09.06.2007 - 19:41:

Flott med litt kongelig preg over :)

Kommentér oppskrift DROPS 102-31