DROPS Baby / 13 / 2

Seaport Baby by DROPS Design

Kofta, byxa, mössa och bläckfisk i Alpaca och filt.

Kofta, byxa och mössa:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 50/56- 62/68- 74/80 (86/92-98/104)
Material: DROPS Safran från Garnstudio

Kofta:
150-150-200 (200-250) gr nr 50, isblå
DROPS Rundst och Strumpst nr 2,5 - eller de st.nr du måste ha för att få 33 m x 34 v med Mönster på 10 x 10 cm och 26 m x 52 v i rätst på 10 x 10 cm.
DROPS Träknapp, nr 503: 3 st.

Byxa:
150-200-200 (250-300) gr nr 36, isblåmix
DROPS St nr 2,5 - eller det st.nr du måste ha för att få 26 m x 52 v i rätst på 10 x 10 cm

Tillbehör: Resårband à ca 50-60 cm.
Mössa:
50 gr till alla stl av nr 50, isblå
DROPS Strumpst nr 2,5.

Garnet till detta mönstret kostar 126kr. Läs mer.

Instruktioner

Mönster: Se diagr M.1. Diagrammet visar mönstret sett från rätsidan.

Knapphål: Det avm för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = sticka 2:a och 3:e m från kanten räta tills och gör 1 omslag om st, på nästa v stickas omslaget vridet räta (dvs sticka i bakre maskbåge i stället för i främre).

Det avm för knapphål när arb mäter:
Stl 1/3 mån: 15 och 19 cm.
Stl 6/9 mån: 16 och 20 cm.
Stl 12/18 mån: 19 och 24 cm.
Stl 2 år: 22 och 27 cm.
Stl 3/4 år: 24 och 29 cm.
Obs: Det avm för det sista knapphålet ovanför dessa på halskanten.

Minskningstips (gäller raglan):
Alla minskningar görs från rätsidan!
Minska så här i varje övergång mellan ärm och fram- och bakst (starta 3 m före märktråden): 2 rm tills, 2 rm (märktråden sitter mitt mellan dessa), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över.

KOFTA:
Fram- och bakst: Arb stickas fram och tillbaka på en rundst från mitt fram - läs hela avsnittet innan du stickar!
Lägg upp 163-181-199 (223-241) m (inkl 5 kantm i varje sida mot mitt fram) på rundst 2,5 med isblå. Sticka 4 räta v (varv 1 = rätsidan). Sedan stickas nästa v så från rätsidan: 5 kantm som stickas räta på varje v, M.1A över följande 150-168-186 (210-228) m, M.1B (= 3 m) och avsluta med 5 kantm som stickas räta på varje v. Fortsätt mönstret så (de 5 kantm i varje sida stickas räta på varje v till färdigt mått). När arb mäter ca 15-16-19 (22-24) cm - avpassa så att nästa v stickas från avigan och att det är stickat 2 v i slätst efter 1 v med hål - stickas det 3 räta v över alla m (kom ihåg knapphål på höger framkant - se förkl ovan). Samtidigt på det 2:a räta v minskas jämnt fördelat till 130-146-160 (176-192) m - det minskas inte över m på framkanten.

Sedan stickas nästa v så här från rätsidan: Sticka 31-35-38 (41-45) m (= höger framst), avm 8-8-8 (10-10) m för ärmhål, sticka 52-60-68 (74-82) m (= bakst), avm 8-8-8 (10-10) m för ärmhål och sticka de resterande 31-35-38 (41-45) m (= vänster framst).
Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Ärmen stickas runt på st.
Lägg upp 42-48-48 (54-54) m fördelat på strumpst 2,5 med isblå. Sticka 1 v räta, 1 v avigt, 1 v räta och 1 v avigt. Sedan stickas M.1A - starta vid pilen i diagr och sätt 1 märktråd i denna m (= mitt under ärmen). När arb mäter 5 cm ökas det 1 m på varje sida om de mittersta 3 m mitt under ärmen på stl 1/3 + 6/9 + 12/18 mån: vart 3:e v, stl 2 + 3/4 år: vart 4:e v, totalt 12-12-15 (15-18) ggr = 66-72-78 (84-90) m - de ökade m stickas löpande in i mönstret, dvs de första 3 m som ökas stickas aviga, de 3 nästa räta osv. När arb mäter ca 16-18-20 (24-28) cm - avpassa så att det är stickat 2 v i slätst efter 1 v med hål - stickas det 1 v avigt. Sedan stickas det 1 v räta samtidigt som det minskas jämnt fördelat till 52-56-62 (68-72) m. Sticka 1 v avigt igen, sedan stickas det 1 v räta samtidigt som det avm 8-8-8 (10-10) m mitt under ärmen = 44-48-54 (58-62) m kvar på stickan. Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärm till.

Axelparti: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 202-226-252 (272-296) m. Sätt 1 märktråd i alla övergångar mellan ärmarna, fram- och bakst (= 4 märktrådar).
Läs hela nästa avsnitt innan du stickar vidare. Sticka räta m fram och tillbaka över alla m - kom ihåg knapphål på höger framkant - se förkl ovan.

Raglan: Sticka 1 räta v på avigsidan över alla m innan minskningarna startar.
Minska 1 m på varje sida om alla märk-trådarna (= 8 minskn) - läs minskn.tips! Minska på vart 4:e v: 9 ggr och sedan på vartannat v: 4-6-9 (9-11) ggr.

Hals: Samtidigt när arb mäter 22-24-28 (31-34) cm sätts de yttersta 8-10-10 (13-15) m i varje sida mot mitt fram på 1 tråd till hals. Fortsätt avm till hals mot mitt fram på vartannat v: 2 m 2 ggr och 1 m 3 ggr. Efter alla minskn till raglan och avm för hals är det 68-72-74 (88-92) m på kvar på st och arb mäter ca 27-29-33 (37-40) cm upp till axeln.

Montering: Sticka upp ca 96-138 m runt halsen (inkl m på trådarna fram) på st 2,5 med isblå. Sticka 1 v räta på avigsidan. Sedan stickas det 1 v räta på rätsidan samtidigt som det minskas jämnt fördelat till 79-79-85 (91-97) m (minska inte över m på framkanten) – Samtidigt avm för det sista knapphålet ovanför de andra på höger framkant. Sedan stickas det resår så här (varv 1 = avigsidan): 5 rätst kantm, * 3 rm, 3 am *, upprepa *-* och avsluta med 3 rm och 5 rätst kantm. Fortsätt resåren så här (från rätsidan blir det 5 kantm och 3 am i varje sida mot mitt fram). När resåren mäter ca 1½ till 2 cm maskas det av med rm över rm och am över am.
Sy öppningen under ärmarna.
Sy fast knapparna.

BYXA:
Höger ben: Lägg upp 52-60-64 (70-74) m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 2,5 med isblåmix och sticka räta på varje v. När arb mäter 4 cm sätts det 1 märktråd i arb (= uppvikning) - härifrån mäts nu arb! När arb mäter 4 cm ökas det 1 m i varje sida med 1½-2-2½ (3-4) cm mellanrum totalt 8 ggr = 68-76-80 (86-90) m. När arb mäter 18-21-24 (29-34) cm avm 2 m i varje sida. Fortsätt nu att avm 1 m i den ena sidan på arb (= mot mitt fram) på vartannat v totalt 2-4-6 (10-12) ggr = 62-68-70 (72-74) m. Sticka vidare tills arb mäter 36-42-46 (52-58) cm. Nu stickas det slätst i 2 cm till linning innan det maskas av löst.

Vänster ben: Lägg upp och sticka som höger men spegelvänt.

Montering: Vik höger ben dubbelt och sy inre bensöm innanför 1 kantm - sy från märktråden som markerar grenen och neråt men på de 4 nedersta cm på benet sys sömmen med sömkanten utåt så att sömmen inte syns när kanten viks upp. Sy ihop vänster ben på samma sätt. Sy grensömmen innanför 1 kantm. Vik linningen upptill dubbel mot avigsidan och sy fast fint med små stygn – lämna en öppning till att dra resårbandet genom.
Vik upp de 4 nedersta cm på benen.

MÖSSA:
Passar huvudmått:
ca 40/42 - 42/44 - 44/46 (46/48 - 48/50) cm.
Rätst (runt på rundst):
*1 räta v, 1 avigt v *, upprepa *-* uppöver.

Mössa: Mössan stickas runt på strumpst. Lägg löst upp 95-100-105 (110-115) m fördelat på strumpst 2,5 med isblå och sticka rätst - se förkl ovan. När arb mäter 8-10-10 (12-12) cm fortsätts det i slätst. När arb mäter 13-15-16 (18-18) cm sätts det 5 märktrådar i arbetet med 19-20-21 (22-23) m mellan varje. Nu minskas 1 m på varje sida om alla märktrådar på vartannat v uppöver tills det är 15-20-15 (20-15) m kvar på st - Obs: Det minskas på båda sidor om alla märktrådarna så här (starta 2 m före 1 märktråd): lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 2 rm tills.
Drag en dubbel tråd genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.
Vik de nedersta 4-5-5 (6-6) cm av den rätst kanten dubbel mot rätsidan och sy fast i varje sida med ett par lösa stygn - sy på insidan av vikningen så att stygnen inte syns från rätsidan. Mössan mäter nu ca 14-15-16 (17-18) cm.

Öronlappar: Öronlapparna stickas nerifrån och upp. Lägg upp 13 m på st 2,5 med isblå och sticka räta på varje v - sätt 1 märktråd i den mittersta m. Samtidigt efter 2 v ökas det på vart 6:e v uppöver totalt 7-7-7 (8-8) ggr så här: öka 1 m i varje sida innanför 1 kantm, i tillägg ökas det 1 m på varje sida om m med märktråd i (= 4 ökningar per ökn.varv) - öka 1 m genom att göra 1 omslag om st, på nästa v stickas omslaget vridet räta så att det inte blir hål (sticka vridet genom att sticka i bakre maskbågen i stället för i främre) = 41-41-41 (45-45) m. Efter sista ökning, öronlappen ska mäta ca 8-8-8 (9-9) cm, maskas det av löst. Vik öronlappen dubbel och sy ihop längs sidan och i nederkant - sy i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock. Sy fast en lapp i varje sida på mössan - det ska vara en öppning på ca 11-12-12 (13-14) cm mitt fram (sy fast öronlapparna ett par varv upp på insidan av mössan så att sömmen inte syns - sidsömmen på varje öronlapp ska vända bakåt).

Bläckfisk: Se mönster under modell nr b13-27
Filt: Se mönster under modell nr b13-10

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 13-2) för mått och uträkningar.

Annelie 13.06.2019 - 18:51:

Har precis börjat sticka tröjan, men tycker inte mönstret blir som på bilden. Ska det verkligen bli som rätstickning på rätsidan?

DROPS Design 17.06.2019 kl. 08:41:

Hej. Längst ner på koftan är det en liten rätstickad kant (=4 räta varv) och efter det börjar mönstret enligt M.1A och M.1B (de 5 kantmaskorna på varje sida rätstickas hela vägen). Lycka till!

Cissis 09.10.2018 - 11:18:

Brauche Tipp für die Mütze: nachdem man die Krausrippen beendet hat, mit Glattstricken weiterfahren. Wieviel cm stricken bis zu den Abnahmen? Es steht dort:" Wenn 13-15-16 (18-18) cm misst" bedeutet das, die Gesamthöhe der Mütze, dann hätte man nur ca. 3 cm gestrickt oder heißt das, noch 13 cm glattstricken? Das ist entscheidend! Wieviel mißt die Mütze in der Gesamthöhe nach der Fertigstellung? Vielen Dank.

DROPS Design 09.10.2018 kl. 12:15:

Liebe Cissis, die 13-15-16 (18-18) cm werden vom Anfang (= Anschlag) gemessen, dh Sie stricken noch 5-5-6 (6-6) cm glatt rechts (nach der Krausrippen). Die Mütze misst ca 14-15-16 (17-18) cm + die untersten 4-5-5 (6-6) cm von der Krausrippekante, die doppelt gefaltet wird. Viel Spaß beim stricken!

Tanja Hoffmann 09.08.2018 - 21:20:

Mir ist aufgefallen, dass die Angaben für die Maschenprobe auf der Banderole ziemlich von der Maschenprobe bei diesem Modell abweicht. Auch meine Maschenprobe mit 33Maschen ist einiges breiter als 10cm. Kann es sein, dass sich hier ein Fehler eingeschlichen hat? Gruß Tanja

DROPS Design 10.08.2018 kl. 08:31:

Liebe Frau Hoffmann, die Maschenprobe auf der Banderole wird nicht mit der gleichen Maschenprobe gestrickt. Die Angabe der Nadelstärke ist nur eine Orientierungshilfe. Wenn Sie für 10 cm weniger Maschen als in der Maschenprobe angegeben benötigen, versuchen Sie eine neue Maschenprobe mit einer dünneren Nadelstärke. Viel Spaß beim stricken!

Zitzmann 18.06.2015 - 09:42:

Ich stricke zur Zeit das Jäckchen und wüste gern: ab 16 cm auf 146 M abketten, soll das heißen, die Differenz zwischen Anschlag und 146M gleichmäßig verteilt abnehmen? Das wären in diesem Fall 35 M?

DROPS Design 21.06.2015 kl. 20:34:

Ja genau, es sollen 146 M auf der Nadel bleiben.

Anna 29.04.2015 - 20:08:

Det är ju rätstickning!

Annette Green 29.04.2015 - 15:10:

Det kan väl inte stämma att det skall vara 52 varv för att få 10 cm

DROPS Design 30.04.2015 kl. 15:41:

Hei Annette. Jo, det er rillestrik (rätst) paa en lille pind - og rätst traekker sig meget mere sammen end f.eks glatstrik (slätst)

Claudia 22.01.2015 - 21:59:

Grüezi. bin grösse 86/92 am stricken und nun am 1. ärmel. können sie mir den durchmesser des ärmels unten am bündchen angeben? er erscheint mir riesig und viel zu weit. passend für einen erwachsenen! besten dank!

DROPS Design 27.01.2015 kl. 23:21:

Im Muster vor den Zunahmen müsste sich ein Umfang von ca. 16 cm ergeben. Stimmt denn Ihre Maschenprobe im Muster?

Jenny Cyr 28.05.2013 - 12:15:

Bonjour, Je me demande comment faire les augmentations au dessous des manches? Je ne comprend pas le texte suivant...augm 1 md de chaque côté des 3 m du mileu sous la manche... Est-ce que c'est toujours à l'end, et si oui je voudrais que vous me précisez si je doit faire le motif ou toujours rester les mailles à l'end. Merci à l'avance de votre attention.

DROPS Design 28.05.2013 kl. 13:45:

Bonjour Mme Cyr, pour les manches on augmente 1 m avant les 3 m qui se trouvent au milieu sous la manche et 1 m après ces 3 m (= fin de rang/début de rang), les augmentations se tricotent au fur et à mesure en point fantaisie. Bon tricot !

Ienke 21.12.2012 - 22:47:

Het is een leuk patroon maar het lijkt me dat bij de beschrijving van de mouw elke keer dat er "tr" staat, "nld" moet zijn. Ook vind ik dat de bies in ribbelsteek korter wordt dan de rest in patroonsteek omdat het gelijk gebreid wordt.

Gerd-Hege 18.10.2012 - 20:22:

Veldig fint sett, skal nå øke under armene og er ikke helt fornøyd med økingen som står på mønsteret, øker på hver side av 1 merkemaske ,merkemasken følger deg oppover, menskifter fra vr til r ettersom hvordan det passer i mønsteret, på det meste får jeg da 5 vrange etterhverandre og ikke 9, bare et tips :-))

Kommentér oppskrift DROPS Baby 13-2