DROPS Baby / 13 / 2

Seaport Baby by DROPS Design

DROPS Jakke, bukser, hue og blæksprutte i Safran og tæppe.

Jakke, bukser og hue:

150-150-200 (200-250) gr nr 50, isblå
DROPS Rundp og strømpep nr 2,5 - eller den p du skal bruge for at få 33 m x 34 p Mønster på 10 x 10 cm og 26 m x 52 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS træknap, nr 503: 3 stk.

Bukser:
150-200-200 (250-300) gr nr 36, isblå-mel
DROPS Pinde nr 2,5 - eller den p du skal bruge for at få 26 m x 52 p retstrik på 10 x 10 cm.

Tilbehør: Bukseelastik på ca 50-60 cm.
Hue:
50-50-50 (50-50) gr nr 50, isblå
DROPS Strømpep nr 2,5.

Garnet til denne opskrift koster fra 69.65kr. Læs mere.
Retstrik: Ret både frem og tilbage på p.

Mønster: Se diag M.1. Diag viser mønsteret set fra retsiden.

Knaphul: Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 2. og 3.kantm ret sm og slå om, på næste p strikkes omslaget drejet ret (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste del).
Der lukkes af til knaphul når arb måler:
Str 1/3 mdr: 15 og 19 cm.
Str 6/9 mdr: 16 og 20 cm.
Str 12/18 mdr: 19 og 24 cm.
Str 2 år: 22 og 27 cm.
Str 3/4 år: 24 og 29 cm.
OBS: Det sidste knaphul laves på halskanten.

Indtagningstips (gælder raglan):
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således i hver overgang mellem ærme og ryg- og forstk (start 3 m før mærketråden): 2 ret sm, 2 ret (mærketråden sidder midt imellem disse 2 m), tag 1m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

JAKKE:
Ryg- og forstykke: Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran - læs hele afsnittet før det strikkes!
Slå 163-181-199 (223-241) m op (inkl 5 kantm i hver side mod midt foran) på rundp 2,5 med isblå. Strik 4 p retstrik (1.p = retsiden).

Derefter strikkes næste p således fra retsiden:
5 kantm som strikkes i retstrik, M.1A over de næste 150-168-186 (210-228) m, M.1B (= 3 m) og slut af med 5 kantm som strikkes i retstrik. Fortsæt mønsteret således (de 5 kantm i hver side strikkes i retstrik til færdig mål). Når arb måler ca 15-16-19 (22-24) cm - afpas så næste p strikkes fra vrangen og der er strikket 2 p glatstrik efter 1 p med hul - strikkes der 3 p retstrik over alle m (husk knaphul på højre forkant - se forkl over). Samtidig på 2. ret p tages der ind jævnt fordelt til 130-146-160 (176-192) m – der tages ikke ind over forkanten.

Videre strikkes næste p således fra retsiden: Strik 31-35-38 (41-45) m (= højre forstk), luk 8-8-8 (10-10) m af til ærmegab, strik 52-60-68 (74-82) m (= rygstk), luk 8-8-8 (10-10) m af til ærmegab og strik de resterende 31-35-38 (41-45) m (= venstre forstk).
Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Ærmet strikkes rundt på p.
Slå 42-48-48 (54-54) m op på strømpep 2,5 med isblå. Strik 1 omg ret, 1 omg vrang, 1 omg ret og 1 omg vrang. Derefter strikkes M.1A - start ved pilen i diag og sæt 1 mærketråd i denne m (= midt under ærmet). Når arb måler 5 cm tages der 1 m ud på hver side af de midterste 3 m midt under ærmet totalt 12-12-15 (15-18) gange på Str 1/3 + 6/9 mdr + 12/18 mdr: Hver 3.omg og Str 2 + 3/4 år: Hver 4.omg = 66-72-78 (84-90) m - de nye m strikkes ind i mønsteret løbende, dvs de første 3 m som tages ud strikkes vrang, de 3 næste ret osv. Når arb måler ca 16-18-20 (24-28) cm - afpas så der er strikket 2 omg glatstrik efter 1 omg med hul - strikkes der 1 omg vr. Derefter strikkes der 1 omg ret samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 52-56-62 (68-72) m. Strik 1 omg vrang igen, derefter strikkes der 1 omg ret samtidig med at der lukkes 8-8-8 (10-10) m af midt under ærmet = 44-48-54 (58-62) m tilbage på pinden. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 202-226-252 (272-296) m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange mellem ærmer og ryg- og forstykke (= 4 mærketråde).
Læs hele næste afsnit før det strikkes. Strik ret frem og tilbage over alle m - husk knaphul på højre forkant - se forkl over.

Raglanindtagning: Strik 1 p ret fra vrangen over alle m før indtagningerne starter.
Der tages 1 m ind på hver side af alle mærketråde (= 8 indtagninger) - læs Indtagningstips!

Tag ind på hver 4.p: 9 gange og derefter på hver 2.p: 4-6-9 (9-11) gange.

Hals: Samtidig når arb måler 22-24-28 (31-34) cm sættes de yderste 8-10-10 (13-15) m i hver side mod midt foran på 1 tråd til hals. Luk derefter af til hals mod midt foran på hver 2.p: 2 m 2 gange og 1 m 3 gange. Efter alle indtagninger til raglan og hals er der 68-72-74 (88-92) m tilbage på p og arb måler ca 27-29-33 (37-40) cm op til skulderen.

Montering: Strik ca 96 til 138 m op rundt i halsen (inkl m på trådene foran) på p 2,5 med isblå. Strik 1 p ret fra vrangen. Derefter strikkes der 1 p ret fra retsiden samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 79-79-85 (91-97) m (der tages ikke ind over forkanten) – Samtidig lukkes der af til det sidste knaphul over de andre på højre forstk. Fortsæt i Rib således (1.p = vrangen): 5 kantm retstrik, * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* og slut af med 3 r og 5 kantm retstrik. Fortsæt Ribben således (fra retsiden bliver der 5 forkantm og 3 vr i hver side mod midt foran). Når Ribben måler ca 1,5 til 2 cm lukkes der af med r over r og vr over vr.
Sy åbningerne under ærmerne. Sy knapperne i.

BUKSER:
Højre ben: Slå 52-60-64 (70-74) m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 2,5 med isblå-meleret og strik retstrik. Når arb måler 4 cm sættes der 1 mærketråd i arb (= opslag) - herfra måles arb videre! Når arb måler 4 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 1,5.-2.-2,5. (3.-4.) cm totalt 8 gange = 68-76-80 (86-90) m. Når arb måler 18-21-24 (29-34) cm lukkes der 2 m af i hver side. Videre lukkes der 1 m i den ene side af arb (= mod midt foran) på hver 2.p totalt 2-4-6 (10-12) gange = 62-68-70 (72-74) m. Strik videre til arb måler 36-42-46 (52-58) cm. Derefter strikkes der glatstrik i 2 cm til ombuk før der lukkes løst af.

Venstre ben: Slå op og strik som højre men spejlvendt.

Montering: Læg højre ben dobbelt og sy inderste bensøm indenfor 1 kantm - sy fra mærketråden som markerer skridtet og ned men på de 4 nederste cm på benet syes med sømmen ud så den ikke ses når opslaget bukkes op. Sy venstre ben på samme måde. Sy skridtsømmen indenfor 1 kantm. Buk kanten øverst dobbelt mod vrangen og sy fast med små pæne sting - lad der være en åbning til at trække elastikken igennem. Buk de 4 nederste cm på benene op.

HUE:
Passer hovedmål:
ca 40/42 - 42/44 - 44/46 (46/48 - 48/50) cm.
Retstrik (rundt på p): 1 omg r og 1 omg vr.

Hue: Huen strikkes rundt på p. Slå 95-100-105 (110-115) m løst op på strømpep 2,5 med isblå og strik retstrik - se forkl over. Når arb måler 8-10-10 (12-12) cm fortsættes der i glatstrik. Når arb måler 13-15-16 (18-18) cm sættes der 5 mærketråde i arbejdet med 19-20-21 (22-23) m mellem hver. Videre tages der 1 m ind på hver side af alle mærketråde på hver 2.omg til der er 15-20-15 (20-15) m tilbage på p - OBS: Der tages ind på hver side af alle mærketråde således (start 2 m før 1 mærketråd): Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over, 2 ret sammen.
Træk en dobbelt tråd gennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.
Buk de nederste 4-5-5 (6-6) cm af retstrikskanten dobbelt mod retsiden og sy fast i hver side med et par løse sting - sy på indersiden af kanten så stingene ikke ses fra retsiden. Huen måler ca 14-15-16 (17-18) cm.

Øreklapper: Øreklapperne strikkes nede fra og op. Slå 13 m op på p 2,5 med isblå og strik ret - sæt 1 mærketråd i den midterste m. Samtidig efter 2 p ret tages der ud på hver 6.p totalt 7-7-7 (8-8) gange således: Tag 1 m ud i hver side indenfor 1 kantm, i tillæg tages der 1 m ud på hver side af m med mærketråd i (= 4 udtagninger pr.p) - der tages 1 m ud ved at slå om p, på næste p strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul (m strikkes drejet ved at strikke i den bagerste del af m i stedet for i den forreste) = 41-41-41 (45-45) m. Efter sidste udtagning, øreklappen skal måle ca 8-8-8 (9-9) cm, lukkes der løst af. Buk øreklappen dobbelt og sy den sammen langs siden og nederkanten - sy i yderste led af yderste m så sømmen ikke bliver tyk. Sy en øreklap i hver side på huen - der skal være en åbning på ca 11-12-12 (13-14) cm midt foran (sy øreklapperne fast et stykke op på indersiden af huen så sømmen ikke ses - sidesømmen på hver øreklap skal vende bagud).

Blæksprutte: se opskrift under model nr b13-27
Tæppe: se opskrift under model nr b13-10

= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sm, løft den løse m over

Cissis 09.10.2018 - 11:18:

Brauche Tipp für die Mütze: nachdem man die Krausrippen beendet hat, mit Glattstricken weiterfahren. Wieviel cm stricken bis zu den Abnahmen? Es steht dort:" Wenn 13-15-16 (18-18) cm misst" bedeutet das, die Gesamthöhe der Mütze, dann hätte man nur ca. 3 cm gestrickt oder heißt das, noch 13 cm glattstricken? Das ist entscheidend! Wieviel mißt die Mütze in der Gesamthöhe nach der Fertigstellung? Vielen Dank.

DROPS Design 09.10.2018 kl. 12:15:

Liebe Cissis, die 13-15-16 (18-18) cm werden vom Anfang (= Anschlag) gemessen, dh Sie stricken noch 5-5-6 (6-6) cm glatt rechts (nach der Krausrippen). Die Mütze misst ca 14-15-16 (17-18) cm + die untersten 4-5-5 (6-6) cm von der Krausrippekante, die doppelt gefaltet wird. Viel Spaß beim stricken!

Tanja Hoffmann 09.08.2018 - 21:20:

Mir ist aufgefallen, dass die Angaben für die Maschenprobe auf der Banderole ziemlich von der Maschenprobe bei diesem Modell abweicht. Auch meine Maschenprobe mit 33Maschen ist einiges breiter als 10cm. Kann es sein, dass sich hier ein Fehler eingeschlichen hat? Gruß Tanja

DROPS Design 10.08.2018 kl. 08:31:

Liebe Frau Hoffmann, die Maschenprobe auf der Banderole wird nicht mit der gleichen Maschenprobe gestrickt. Die Angabe der Nadelstärke ist nur eine Orientierungshilfe. Wenn Sie für 10 cm weniger Maschen als in der Maschenprobe angegeben benötigen, versuchen Sie eine neue Maschenprobe mit einer dünneren Nadelstärke. Viel Spaß beim stricken!

Zitzmann 18.06.2015 - 09:42:

Ich stricke zur Zeit das Jäckchen und wüste gern: ab 16 cm auf 146 M abketten, soll das heißen, die Differenz zwischen Anschlag und 146M gleichmäßig verteilt abnehmen? Das wären in diesem Fall 35 M?

DROPS Design 21.06.2015 kl. 20:34:

Ja genau, es sollen 146 M auf der Nadel bleiben.

Anna 29.04.2015 - 20:08:

Det är ju rätstickning!

Annette Green 29.04.2015 - 15:10:

Det kan väl inte stämma att det skall vara 52 varv för att få 10 cm

DROPS Design 30.04.2015 kl. 15:41:

Hei Annette. Jo, det er rillestrik (rätst) paa en lille pind - og rätst traekker sig meget mere sammen end f.eks glatstrik (slätst)

Claudia 22.01.2015 - 21:59:

Grüezi. bin grösse 86/92 am stricken und nun am 1. ärmel. können sie mir den durchmesser des ärmels unten am bündchen angeben? er erscheint mir riesig und viel zu weit. passend für einen erwachsenen! besten dank!

DROPS Design 27.01.2015 kl. 23:21:

Im Muster vor den Zunahmen müsste sich ein Umfang von ca. 16 cm ergeben. Stimmt denn Ihre Maschenprobe im Muster?

Jenny Cyr 28.05.2013 - 12:15:

Bonjour, Je me demande comment faire les augmentations au dessous des manches? Je ne comprend pas le texte suivant...augm 1 md de chaque côté des 3 m du mileu sous la manche... Est-ce que c'est toujours à l'end, et si oui je voudrais que vous me précisez si je doit faire le motif ou toujours rester les mailles à l'end. Merci à l'avance de votre attention.

DROPS Design 28.05.2013 kl. 13:45:

Bonjour Mme Cyr, pour les manches on augmente 1 m avant les 3 m qui se trouvent au milieu sous la manche et 1 m après ces 3 m (= fin de rang/début de rang), les augmentations se tricotent au fur et à mesure en point fantaisie. Bon tricot !

Ienke 21.12.2012 - 22:47:

Het is een leuk patroon maar het lijkt me dat bij de beschrijving van de mouw elke keer dat er "tr" staat, "nld" moet zijn. Ook vind ik dat de bies in ribbelsteek korter wordt dan de rest in patroonsteek omdat het gelijk gebreid wordt.

Gerd-Hege 18.10.2012 - 20:22:

Veldig fint sett, skal nå øke under armene og er ikke helt fornøyd med økingen som står på mønsteret, øker på hver side av 1 merkemaske ,merkemasken følger deg oppover, menskifter fra vr til r ettersom hvordan det passer i mønsteret, på det meste får jeg da 5 vrange etterhverandre og ikke 9, bare et tips :-))

DROPS Deutsch 09.05.2011 - 08:42:

Sie können die Maschen natürlich auch auf der Nadel lassen oder auf einen Hilfsfaden legen.

Kommentere opskrift DROPS Baby 13-2