DROPS / 213 / 24

Summer Promise by DROPS Design

Strikket omslagsjakke med raglan i DROPS BabyAlpaca Silk og DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes med hulmønster og ¾ lange ærmer. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model bs-159
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

250-300-350-350-400-450 g farve 2110, lys gul
Og brug:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
125-125-150-150-175-175 g farve 29, vanilje

STRIKKEFASTHED:
17 masker i bredden og 22 pinde i højden med glatstrik og 1 tråd i hver kvalitet = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde på 60 cm og 80 cm til glatstrik/mønster.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 60 cm og 80 cm til rib.
DROPS HÆKLENÅL NR 3 – til løkke i siderne.

fra 44.00 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 44.00 kr /50g

fra 43.00 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 43.00 kr /25g
YarnLiving
Bestil
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 43.00 kr /25g
Garnet til denne opskrift koster fra 435kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.4. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 261 masker), minus forkanterne (f.eks 22 masker) og deler de resterende masker med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 34) = ca 7.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke ca hver 6. og 7. maske ret sammen og der tages ikke ind over de yderste 11 masker i hver side.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siderne på forstykkerne):
Alle indtagninger gøres fra retsiden! Der tages ind i siden på højre og venstre forstykke (= 2 masker taget ind på pinden) således:
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden i overgangen mellem højre forstykke og bagstykket, strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind), strik frem til mærketråden i overgangen mellem bagstykket og venstre forstykke, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over (= 1 maske taget ind).
Når der ikke er nok masker til at strikke både omslaget og indtagningen i mønsteret (dvs 2.og 3.maske i A.2 og 5.og 6.maske i A.4), strikkes der ret over disse 2 masker til de er taget ind.

RAGLAN:
Tag 1 maske ind før mærketråden således: Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind).
Tag 1 maske ind efter mærketråden således: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over (= 1 maske taget ind).
Tag 2 masker ind før mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 3 masker ret sammen (= 2 masker taget ind).
Tag 2 masker ind efter mærketråden således: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen (= 2 masker taget ind).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

OMSLAGSJAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Ryg- og forstykke strikkes frem og tilbage på rundpind op til ærmegabene. Ærmerne strikkes rundt på rundpind op til ærmegabene. Derefter sættes ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke, og der strikkes bærestykke frem og tilbage. Til sidst strikkes højre og venstre forkant færdig før de sys sammen bag i nakken.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 261-285-309-317-349-381 masker op på rundpind 4 (inklusive 11 forkantmasker i hver side) med 1 tråd BabyAlpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik 1 pind vrang (= vrangen). Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, * strik 1 ret, 1 vrang *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på pinden, strik 1 ret og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt ribben således i 4 cm – sørg for at næste pind strikkes fra retsiden.
Når ribben er færdig, strikkes næste pind således: A.1 over de første 11 masker (= forkant), ret over de næste 239-263-287-295-327-359 masker (dvs til der er 11 masker tilbage på pinden), SAMTIDIG tages der 34-37-40-41-45-49 masker ind jævnt fordelt over disse masker – læs INDTAGNINGSTIPS-1, A.3 over de sidste 11 masker (= forkant) = 227-248-269-276-304-332 masker. Strik 1 pind vrang fra vrangen.
Skift til rundpind 5.
Sæt 1 mærketråd 69-76-83-83-90-97 masker ind fra hver side (= i siderne på ryg- og forstykke). Der er 89-96-103-110-124-138 masker mellem mærketrådene på bagstykket. Lad mærketrådene følge med i arbejdet, de skal bruges lidt senere når der skal tages ind på forstykkerne.
Nu strikkes der mønster og forkortede pinde på forstykkerne med start fra retsiden:
1.PIND (retsiden): Strik A.1 over de første 11 masker (mønsteret skal passe med ret over ret og vrang over vrang), tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang med tråden på vrangsiden af arbejdet, læg tråden på retsiden af arbejdet, løft den yderste masken på højre pind tilbage til venstre pind, vend arbejdet og stram tråden.
2.PIND: Strik tilbage i mønster.
3.PIND: Strik A.1 over de første 11 masker, A.2 over de næste 7 masker, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang med tråden på vrangsiden af arbejdet, læg tråden på retsiden af arbejdet, løft den yderste maske på højre pind tilbage til venstre pind, vend arbejdet og stram tråden.
4.PIND: Strik tilbage i mønster.
Fortsæt frem og tilbage således, og strik en ny rapport af A.2 over de næste 7 masker på pinden for hver gang der strikkes fra retsiden – sørg for at der startes på skiftevis 1.og 3.pind i mønsteret for hver gang der startes på en ny rapport med A.2, så hulmønsteret (indtagningen + omslaget) bliver strikket ens i de forskellige rapporter på pinden.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når der er strikket forkortede pinde og 8-9-10-10-11-12 rapporter med A.2 i bredden (der er 2 masker tilbage før mærketråden i siden), strikkes der videre i mønster fra retsiden over de resterende masker på pinden således:
Strik 1 vrang, 1 ret, mærketråden sidder her, 1 vrang, A.4 over de næste 84-91-98-105-119-133 masker (= 12-13-14-15-17-19 rapporter à 7 masker), 1 vrang, 1 ret, 2 vrang, mærketråden sidder her, 1 ret, 1 vrang, A.4 over de næste 56-63-70-70-77-84 masker, A.3 over de sidste 11 masker. Nu strikkes der forkortede pinde på samme måde som på højre forstykke således:
1.PIND (= vrangen): Strik A.3 over de første 11 masker (mønsteret skal passe med ret over ret og vrang over vrang), tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang med tråden på retsiden af arbejdet, læg tråden på vrangsiden af arbejdet, løft den yderste maske på højre pind tilbage til venstre pind, vend arbejdet og stram tråden.
2.PIND: Strik tilbage i mønster.
3.PIND: Strik A.3 over de første 11 masker, A.4 over de næste 7 masker, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, læg tråden på vrangsiden af arbejdet, løft den yderste maske på højre pind tilbage til venstre pind, vend arbejdet og stram tråden.
4.PIND: Strik tilbage i mønster.
Fortsæt frem og tilbage således, og strik en ny rapport af A.4 over de næste 7 masker på pinden for hver gang der strikkes fra vrangen – sørg for at det startes på skiftevis 1.og 3.pind i mønsteret på næste pind fra retsiden for hver gang det startes på en ny rapport med A.4, så hulmønsteret (indtagningen + omslaget) bliver strikket ens i de forskellige rapporter på pinden.

Når der er strikket forkortede pinde og 8-9-10-10-11-12 rapporter med A.4 i bredden (der er 2 masker tilbage før mærketråden i siden), strikkes der mønster som før fra vrangen over de resterende masker på pinden. Nu er de forkortede pinde færdige.

Fortsæt frem og tilbage med mønster som før. Når arbejdet måler 6 cm fra opslåningskanten og langs mærketråden i siden, starter indtagningen i siden på forstykkerne – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind således på ca hver 2.cm totalt 9 gange (= totalt 18 masker taget ind) = 209-230-251-258-286-314 masker. Når arbejdet måler 24-24-25-25-25-25 cm fra opslåningskanten (langs mærketråden i siden), lukkes der af 3-4-5-5-6-7 masker af til ærmegab på hver side af mærketråden i siderne på næste pind fra vrangen. Der er nu 83-88-93-100-112-124 masker på bagstykket, og 57-63-69-69-75-81 masker på hvert forstykke. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRMER:
Slå 110-112-116-118-120-122 masker op på rundpind 4 med 1 tråd BabyAlpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 1 ret / 1 vrang) rundt i 4 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 14-14-16-16-16-16 masker ind jævnt fordelt – husk INDTAGNINGSTIPS-1 = 96-98-100-102-104-106 masker. Skift til rundpind 5. Strik rundt i glatstrik. Når ærmet måler 24-23-22-21-20-19 cm, lukkes der 6-8-10-10-12-14 masker af under ærmet = 90-90-90-92-92-92 masker. Læg arbejdet til side og strik 1 ærme til på samme måde.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der blev lukket af til ærmegab i hver side = 377-394-411-422-446-470 masker. Sæt en mærketråd i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. Fortsæt frem og tilbage med mønster som før på forstykkerne og bagstykket, og strik glatstrik over maskerne på ærmerne. Når arbejdet måler 2-1-0-2-1-0 cm, starter indtagningen til RAGLAN – læs forklaring over. Der tages ind forskelligt på forstykkerne, bagstykket og ærmerne.
Højre- og venstre forstykke:
Tag 2 masker ind på hver 2.pind totalt 23-26-29-29-32-35 gange (= 46-52-58-58-64-70 masker taget ind på hvert forstykke).
Bagstykket:
Tag 1 maske ind på hver 2.pind totalt 23-26-29-29-32-35 gange (= totalt 46-52-58-58-64-70 masker taget ind på bagstykket).
Ærmerne:
Tag 1 maske ind på hver 2.pind 10-14-18-21-25-29 gange, derefter tages der 2 masker ind på hver 2.pind 15-13-11-10-8-6 gange (= totalt 80-80-80-82-82-82 masker taget ind på hvert ærme).

Når alle indtagninger til raglan er færdig, er der 79-78-77-84-90-96 masker tilbage på pinden. Næste pind fra retsiden strikkes således: Strik A.1 over de første 11 masker, strik ret over de næste 10 masker, strik ret over de næste 37-36-35-42-48-54 masker og tag samtidig 3-2-0-6-11-17 masker ind jævnt fordelt, strik ret over de næste 10 masker, A.3 som før over de sidste 11 masker = 76-76-77-78-79-79 masker. Næste pind fra vrangen strikkes således: Strik de første 11 masker før de sættes på en tråd (= venstre forkant), luk de næste 54-54-55-56-57-57 masker af, strik de sidste 11 masker (= højre forkant).

HØJRE FORKANT:
Nu strikkes forkanten frem og tilbage med ret over ret, vrang over vrang og 1 kantmaske retstrik i hver side. Når forkanten måler 4 cm, strikkes der forkortede pinde med start fra retsiden således:
1.PIND (retsiden): Strik alle masker, vend.
2.PIND: Strik de første 7 masker, vend, stram tråden.
3.PIND: Strik tilbage, vend
4.PIND: Strik alle masker, vend.
Repeter 1.-4.pind 1 gang til (= totalt 2 gange). Fortsæt med ret over ret og vrang over vrang til forkanten måler 15-15-15½-15½-16-16 cm langs med den længste side. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

VENSTRE FORKANT:
Sæt maskerne fra tråden tilbage på pinden og strik forkant frem og tilbage med ret over ret, vrang over vrang og 1 kantmaske retstrik i hver side.
Når forkanten måler 4 cm, strikkes der forkortede pinde med start fra vrangen således:
1.PIND (vrangen): Strik alle masker, vend.
2.PIND: Strik de første 7 masker, vend, stram tråden.
3.PIND: Strik tilbage, vend
4.PIND: Strik alle masker, vend.
Repeter 1.-4.pind 1 gang til (= totalt 2 gange). Fortsæt med ret over ret og vrang over vrang til forkanten måler 15-15-15½-15½-16-16 cm langs med den længste side. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

MONTERING:
Sy åbningen sammen under ærmerne. Sy forkanterne sammen midt bagpå, og sy den derefter til halsen bag i nakken.

BINDEBÅND OG STROPPER:
Slå 5 masker op på rundpind 4 med 1 tråd BabyAlpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik glatstrik frem og tilbage over de 5 masker. Når bindebåndet måler ca 180 til 250 cm – eller til ønsket længde, lukkes der af. Hæft trådene i hver ende af bindebåndet.
Hækl en løkke i hver side langs retmasken i overgangen mellem forstykkerne og bagstykket med 1 tråd af hver kvalitet (= 2 tråde) med hæklenål nr 3. Hæft trådene med en kædemaske i siden ca 5 cm nedenfor hvor der blev lukket af til ærmegab, hækl luftmasker i ca 4 cm. Hæft tråden med 1 kædemaske ca 4 cm nedenfor der hvor løkken startede. Klip tråden og hæft trådene godt. Gentag i den anden side.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget ret, det skal blive hul

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 213-24) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (17)

Broux 31.05.2020 - 12:41:

Bonjour j'ai tricoté les rangs raccourcis du devant droit, puis le 1er rang A4 du dos j'en suis aux rangs raccourcis du devant gauche et je ne comprends pas : si je tricote le premier rang A4 puis les rangs raccourcis au deuxième puis quatrième....etc motif A4 j'ai deux rangs 1 + rang env l'un au dessus de l'autre Faut-il au premier rang du devant gauche alterner rang 1 et rang 3 à chaque motif?

Brynhild Hansen 12.05.2020 - 14:06:

Så fin!!!

Kerstin 11.05.2020 - 08:18:

Hej, Jag undrar om det kommer att finnas mönster till denna modell?

DROPS Design 11.05.2020 kl. 11:25:

Hei Kerstin. Ja, mønstret kommer snart, så bare følg med på våre hjemmeside. mvh DROPS design

Kers 20.04.2020 - 10:15:

När kommver mönstret till denna modell?

Vilma 15.04.2020 - 19:35:

Så fin! Vill sticka :D

Anna S 13.04.2020 - 18:42:

I really like this elegant model. Pattern, please! :)

Kerstin 30.03.2020 - 10:51:

Jättefin kimono inspirerad modell! Den vill jag sticka!

Angèle Snoeck 25.03.2020 - 16:11:

Prachtig. Eenvoudig en sober met een pracht uitstraling. Kunt u mij vertellen waar ik het patroon kan vinden?

Maryse Knuts 02.03.2020 - 13:32:

I've checked on a regular basis bu still not available. Pitty

Santhi 23.02.2020 - 12:59:

Die ist so schön! Wird eine Anleitung veröffentlicht? Oder finde ich die einfach nicht?

Kommentere opskrift DROPS 213-24