DROPS / 205 / 4

Winter Escape by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Nepal. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ne-317
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g farve 2923, okker
100-100-150-150-150-150 g farve 0100, natur
50-100-100-100-100-100 g farve 1477, pistacie
50-100-100-100-100-100 g farve 2920, orange
50-50-50-50-50-100 g farve 8911, søblå
50-50-50-50-50-50 g farve 6273, cerise
50-50-50-50-50-50 g farve 6790, kongeblå
50-50-50-50-50-50 g farve 4434, lilla/violet

DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 228kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse i A.1. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster, er det vigtigt at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt en pindestørrelse op når der strikkes mønster.
Det er vigtigt at strikkefastheden overholdes også i højden, er den for stram vil bærestykket blive for kort og ærmegabene for små!

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 82 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 20,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 20. og 21.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.
-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned. Der kan strikkes en forhøjning bag i nakken for at få bedre pasform. Forhøjningen kan gerne undlades, da bliver halsen ens foran og bagpå – se forklaring på forhøjning længere nede i opskriften. Efter bærestykket strikkes ryg- og forstykke rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 68-72-84-88-92-100 masker op på rundpind 4 med okker. Strik 1 omgang ret. Fortsæt med rib 2 ret/2 vrang. Fortsæt ribben således i 4 cm.
Strik 1 omgang ret hvor der tages 2-3-1-2-3-0 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 70-75-85-90-95-100 masker. Skift til rundpind 5. Strik 1 omgang ret. Nu kan der strikkes en forhøjning bag i nakken eller så kan man gå direkte videre til bærestykket, hvis der ikke ønskes forhøjning.

FORHØJNING (bag i nakken):
For at blusen skal blive lidt højere bag i nakken når der strikkes rundt bærestykke, kan der strikkes en forhøjning som forklaret under. Spring over dette afsnit hvis der ikke ønskes forhøjning.
Start fra retsiden midt bagpå og strik med okker: Strik 11-11-12-13-13-14 masker ret, vend, stram tråden og strik 22-22-24-26-26-28 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 33-33-36-39-39-42 masker ret, vend, stram tråden og strik 44-44-48-52-52-56 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 55-55-60-65-65-70 masker ret, vend, stram tråden og strik 66-66-72-78-78-84 masker vrang, vend, stram tråden og strik ret til midt bagpå. Videre strikkes BÆRESTYKKE som forklaret i opskriften.

BÆRESTYKKE:
Læs STRIKKETIPS!
Strik A.1 over alle masker (= 14-15-17-18-19-20 rapporter à 5 masker).
Fortsæt mønsteret med udtagninger til der er 1 omgang tilbage i A.1. Der er nu 252-270-306-324-342-360 masker på pinden. Strik sidste omgang i A.1, SAMTIDIG justeres maskeantallet til 246-274-304-322-344-362 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Derefter strikkes næste omgang således, start nu med A.2 over maskerne i A.1: Strik 38-41-45-49-53-56 masker ifølge første pind i A.2 (= halv bagstykke), sæt de næste 48-56-62-64-66-68 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-6-8-8-10 nye masker op (= i siden under ærmet), strik 74-80-90-96-106-114 masker ifølge første pind i A.2 (= forstykket), sæt de næste 48-56-62-64-66-68 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-6-8-8-10 nye masker op (= i siden under ærmet) og strik 38-41-45-49-53-56 masker ifølge første pind i A.2 (= halv bagstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes færdig hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 162-174-192-210-228-246 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side, midt i de 6-6-6-8-8-10 nye masker som blev slået op. Fortsæt med A.2 over alle masker. Når A.2 er strikket færdig i højden fortsættes der med glatstrik og okker. Når arbejdet måler 15 cm, tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden i siderne. Tag ud på hver 4.-4.-4.-5.-5.-5.cm totalt 5 gange = 182-194-212-230-248-266 masker – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Når arbejdet måler 34-36-36-38-38-40 cm fra delingen, strikkes der 1 omgang hvor der tages 38-42-44-50-52-58 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 220-236-256-280-300-324 masker. Skift til rundpind 4. Strik rib 2 ret/ 2 vrang i 4 cm, luk af med ret over ret og vrang over vrang. Blusen måler ca 62-64-66-68-70-72 cm fra skulder.

ÆRME:
Sæt de 48-56-62-64-66-68 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde eller lille rundpind 5 og strik 1 maske i hver af de 6-6-6-8-8-10 masker som blev slået op under ærmet = 54-62-68-72-74-78 masker på pinden. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-6-8-8-10 masker under ærmet. Strik A.2 over alle masker, SAMTIDIG på første omgang justeres maskeantallet til 54-60-66-72-78-78 masker. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden under ærmet, tag ind på hver 5.-3.-2½.-2.-2.-2.cm totalt 7-10-12-14-15-15 gange = 40-40-42-44-48-48 masker – læs INDTAGNINGSTIPS. De masker som ikke går op i A.2 når der tages ind, strikkes i bundfarven. Når ærmet måler ca 35-36-34-35-33-34 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke), strikkes der 1 omgang ret med okker hvor der tages 8-8-6-8-8-8 masker ud jævnt fordelt = 48-48-48-52-56-56 masker. Skift til strømpepinde 4. Strik rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 5 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer.

Diagram

= okker
= cerise
= pistacie
= kongeblå
= orange
= natur
= søblå
= lilla/violet
= lav 1 omslag mellem 2 masker

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 205-4) for mål og udregninger.

Helen 13.10.2019 - 01:33:

I love this pattern. In the diagram A.1 when it asks to increase do I just increase the one time at the marker (to end up with 76sts) or do I increase between every 5th and 6th stitch (to end up with 90 stitches on the 3rd row)? I'm not sure if I have explained this properly. Thank you

DROPS Design 14.10.2019 kl. 10:11:

Dear Helen, you will increase in each A.1 as shown in diagram, ie on 2nd row, start every A.1 with a yarn over, then work the next 5 sts in A.1 as shown in diagram = you will increase 1 stitch 15 times (in size M) = there are 90 sts at the end of 2nd row in A.1. When working row 7, increase now 1 stitch at the end of each A.1 = you increase 1 stitch 15 times = 105 sts. When all increased are done in A.1, there are 18 sts in each A.1 x 15 = 270 sts on needle. Happy knitting!

Gee Horton 07.10.2019 - 12:53:

Can you recommend a non wool substitute yarn for this pattern at all please? I am fine with alpaca but allergic to wool/lanolin

DROPS Design 07.10.2019 kl. 13:25:

Dear Mrs Horton, you can try our yarn converter to find the matching alternatives with our Alpaca yarns - your DROPS store will also help you to find the best matching alternatives, even per telephone or per Email. Happy knitting!

Judith 04.10.2019 - 21:54:

Lovely pattern but why not all instructions together followed byhelpful advice/diagrams

Lorraine 01.10.2019 - 15:41:

I’m knitting top don in round sweater many colours how do I know which color to increase in and how do I increase

DROPS Design 01.10.2019 kl. 17:21:

Dear Lorraine, the increases for the round yoke are included in the diagram A.1 - make a yarn over, see last symbol diagram key. Make this yarn over with the colour of the background ot make it less visible, work it with the colour shown on next round as in diagram. Happy knitting!

Susanne 18.08.2019 - 11:23:

Kann ich dieses Modell auch in Drops Lima arbeiten? Wie rechne ich das um?

DROPS Design 19.08.2019 kl. 10:23:

Liebe Susanne, dieses Modell wird mit Nepal (= Garngruppe C) gestrickt, aber Lima gehört der Garngruppe B. Die Garnalternativen finden Sie durch unseren Garnumrechner finden; oder hier finden Sie alle Modellen, die mit Lima gestrickt werden können. Viel Spaß beim stricken!

Katharina Amport 01.08.2019 - 15:44:

Meeresblau sind in L 50g, orange 100g angegeben, aber: Meeresblau sind die Sterne in Kombination mit natur über 10 Reihen und als Punkte im königsblau. Orange ist nur die Zackenreihe nahe am Halsausschnitt. Das scheint mir unlogisch.

DROPS Design 02.08.2019 kl. 09:18:

Orange hat noch eine weitere Zackenreihe, auf Brusthöhe in etwa. Dargestellt in Diagramm A.2. Sie werden in Größe L für Orange auch nicht die ganzen 100 g brauchen, aber eben mehr als nur 50 g, daher sind dann 100 g angegeben.

Katharina Amport 01.08.2019 - 08:14:

Wie schaut es mit den Materialmengen aus? Sollten nicht auch die noch geändert werden: Mehr Meeresblau und weniger Orange?

DROPS Design 01.08.2019 kl. 08:44:

Die Materialmengen stimmt. Es wurden lediglich die Symbole für Meeresblau und Violett im Diagramm vertauscht, Orange war ja von vornherein richtig. Schauen Sie genau hin, die Symbole für Orange und Meeresblau sind sich ähnlich... Orange hat einen etwas dickeren Kreis, Meeresblau eine dünnere Raute.

Katharina Amport 31.07.2019 - 08:25:

Die Sterne sind sollten doch in Meeresblau sein, sie sind aber mit dem Zeichen von Violett eingetragen

DROPS Design 31.07.2019 kl. 09:17:

Ja, da haben Sie Recht, violett und meeresblau sind tatsächlich vertauscht. Das wird in Kürze korrigiert.

Amport 30.07.2019 - 10:22:

Kann es sein, dass Sie in der Farbenlegende die Zeichen für Orange und Meeresblau verwechselt haben?

DROPS Design 30.07.2019 kl. 10:48:

Sie müssen das Diagramm auf den Kopf stellen, damit Sie die farbliche Reihenfolge richtig sehen. Der Pullover wird von oben nach unten gestrickt, das Diagramm aber von unten nach oben gelesen. Die Farben passen wie im Diagramm dargestellt. Viel Spaß beim Stricken! :-)

Kommentere opskrift DROPS 205-4