DROPS / 205 / 4

Winter Escape by DROPS Design

Pulovr s kruhovým sedlem a norským vzorem pletený shora dolů z příze DROPS Nepal. Velikost S - XXXL.

DROPS Design: model č. ne-317
Skupina přízí C nebo A + A
-------------------------------------------------------

DROPS NEPAL firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí C)
400-400-450-500-550-600 g, barva č. 2923, žlutá
100-100-150-150-150-150 g, barva č. 0100, smetanová
50-100-100-100-100-100 g, barva č. 1477, pistáciová
50-100-100-100-100-100 g, barva č. 2920, tmavá oranžová
50-50-50-50-50-100 g, barva č. 8911, tyrkysová
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 6273, pink
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 6790, královská modrá
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 4434, purpurová/fialová

ZKUŠEBNÍ VZOREK:
17 ok na šířku a 22 řad na výšku lícovým žerzejem = 10 x 10 cm.

JEHLICE:
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č. 5.
DROPS KRUHOVÁ JEHLICE č. 5, dlouhá 40 a 60 nebo 80 cm.
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č. 4.
DROPS KRUHOVÁ JEHLICE č. 4, dlouhá 80 cm – na lemy.

Přízi na tento model můžete mít už za 1120Kč. Více zde.

Návod

-------------------------------------------------------

VYSVĚTLIVKY:

-------------------------------------------------------

VZOR:
Viz schémata A.1 a A.2. Zvolte si schéma pro požadovanou velikost – platí pro A.1. Zobrazeny jsou všechny řady vzoru nahlížené z lícové strany. Celý vzor pleteme lícovým žerzejem.

TIP:
Abychom předešli deformování pleteniny v místech s vyplétaným vzorem, dbáme na to, aby vlákna příze tažená za prací nebyla příliš utažená. Pokud má vzor přece jen tendenci příliš se stahovat, použijeme na vyplétání vzoru silnější jehlice.
Dbáme na to, aby hustota pleteniny odpovídala uvedenému zkušebnímu vzorku, zejména na výšku – pokud bude moc stažená, může být sedlo moc krátké a průramky těsné!

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, v jakých rozestupech máme přidávat, vydělíme celkový počet ok na jehlici (např. 82 ok) počtem ok, která potřebujeme přidat (tj. 4), takže 82 : 4 = 20,5.
V tomto případě tedy 1x nahodíme střídavě za každým 20. a každým 21. okem. V následující kruhové řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2 (boky trupu):
Pleteme po poslední 2 oka před značkou, 1x nahodíme, 4 oka hladce (značka leží uprostřed těchto ok), 1x nahodíme (= u každé značky přidáme 2 oka, v kruhové řadě přidáme celkem 4 oka). V následující kruhové řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky. Nová oka pak pleteme lícovým žerzejem.

TIP - UJÍMÁNÍ (rukávy):
Ujímáme 1 oko na každé straně značky, takto – začínáme 3 oka před značkou: 2 oka spleteme hladce, 2 oka upleteme hladce (značka leží mezi nimi), 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme.

-------------------------------------------------------

POPIS PRÁCE:

-------------------------------------------------------

PULOVR - JAK BUDEME POSTUPOVAT:
Pleteme v kruhových řadách na kruhové jehlici, shora dolů. Pro lepší vytvarování průkrčníku můžeme uplést jeho zadní stranu o trochu vyšší než přední. Pokud zadní průkrčník tvarovat nechcete, příslušnou část přeskočte. Rukávy pleteme v kruhových řadách na krátké kruhové jehlici/ponožkových jehlicích.

LEM PRŮKRČNÍKU:
Na krátkou kruhovou jehlici č.4 nahodíme žlutou přízí 68-72-84-88-92-100 ok a upleteme 1 kruhovou řadu hladce. Pak pleteme v kruhových řadách pružným vzorem 2/2 (= střídáme 2 oka hladce, 2 obrace). Ve výši 4 cm upleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 2-3-1-2-3-0 oka – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1 = 70-75-85-90-95-100 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.5 a upleteme 1 kruhovou řadu hladce. Pro lepší vytvarování průkrčníku můžeme nyní uplést jeho zadní stranu o trochu vyšší než přední. Pokud zadní průkrčník tvarovat nechcete, tak tuto část přeskočte a pokračujte rovnou pletením sedla.

ZVÝŠENÍ zadního průkrčníku:
Začátek kruhové řady si označíme = střed zadního průkrčníku. Začínáme z lícové strany uprostřed zadního průkrčníku a pleteme žlutou přízí: upleteme hladce 11-11-12-13-13-14 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 22-22-24-26-26-28 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme a upleteme hladce 33-33-36-39-39-42 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 44-44-48-52-52-56 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme a upleteme hladce 55-55-60-65-65-70 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 66-66-72-78-78-84 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme hladce zpět ke značce. Pak pleteme SEDLO podle popisu níže.

SEDLO:
Viz TIP!
Pleteme vzor A.1 (= v kruhové řadě máme 14-15-17-18-19-20 sekvencí vzoru po 5 okách).
Když máme dokončenou předposlední kruhovou řadu vzoru A.1, máme na jehlici 252-270-306-324-342-360 ok. Pleteme poslední kruhovou řadu vzoru A.1 a SOUČASNĚ upravíme celkový počet ok na výsledných 246-274-304-322-344-362 ok. V následující kruhové řadě pleteme namísto vzoru A.1 vzor A.2, takto: prvních 38-41-45-49-53-56 ok upleteme vzorem A.2 (= polovina zadního dílu), následujících 48-56-62-64-66-68 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 6-6-6-8-8-10 nových ok (= podpaží), 74-80-90-96-106-114 ok upleteme podle 1. řady vzoru A.2 (= přední díl), dalších 48-56-62-64-66-68 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 6-6-6-8-8-10 nových ok (= podpaží) a 38-41-45-49-53-56 ok upleteme vzorem A.2 (= polovina zadního dílu). Trup a rukávy dokončíme odděleně. NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!

TRUP:
= 162-174-192-210-228-246 ok. Označíme si boční strany – na každou stranu/bok pleteniny vložíme značku, vždy doprostřed 6-6-6-8-8-10 nových ok nahozených v podpaží. Pokračujeme v pletení vzoru A.2. Po dokončení celé sekvence vzoru A.2 (na výšku) pleteme lícovým žerzejem žlutou přízí. Ve výši 15 cm přidáme na obou stranách obou značek 1 oko. Toto přidávání opakujeme vždy po 4-4-4-5-5-5 cm výšky, celkem 5x = 182-194-212-230-248-266 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2. Ve výši 34-36-36-38-38-40 cm od podpaží upleteme 1 kruhovou řadu a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 38-42-44-50-52-58 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1 = 220-236-256-280-300-324 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.4 a upleteme 4 cm výšky pružným vzorem 2/2. Pak všechna oka dle vzoru uzavřeme.
Pulovr měří asi 62-64-66-68-70-72 cm (od ramene).

RUKÁV:
Odložených 48-56-62-64-66-68 ok jednoho rukávu vrátíme z pomocné jehlice zpět na krátkou kruhovou jehlici/ponožkové jehlice č.5 a navíc k nim nabereme po 1 oku z každého ze 6-6-6-8-8-10 nových ok v podpaží = 54-62-68-72-74-78 ok. Doprostřed těchto 6-6-6-8-8-10 nově nabraných ok vložíme značku. Pleteme vzor A.2 a SOUČASNĚ v 1. kruhové řadě upravíme celkový počet ok na výsledných 54-60-66-72-78-78 ok. Ve výši 4 cm ujmeme na každé straně značky 1 oko; toto ujímání opakujeme vždy po 5-3-2,5-2-2-2 cm výšky, celkem 7-10-12-14-15-15x = 40-40-42-44-48-48 ok – viz TIP - UJÍMÁNÍ. Ve výši 35-36-34-35-33-34 cm od podpaží upleteme 1 kruhovou řadu žlutou přízí a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 8-8-6-8-8-8 ok = 48-48-48-52-56-56 ok. Pleteninu převedeme na ponožkové jehlice č.4 a upleteme 5 cm výšky pružným vzorem 2/2. Pak všechna oka dle vzoru volně uzavřeme.
Stejným způsobem upleteme i druhý rukáv.

Schéma

= žlutá
= pink
= pistáciová
= královská modrá
= tmavá oranžová
= smetanová
= tyrkysová
= purpurová/fialová
= 1x nahodíme mezi 2 oky

Susanne 18.08.2019 - 11:23:

Kann ich dieses Modell auch in Drops Lima arbeiten? Wie rechne ich das um?

DROPS Design 19.08.2019 kl. 10:23:

Liebe Susanne, dieses Modell wird mit Nepal (= Garngruppe C) gestrickt, aber Lima gehört der Garngruppe B. Die Garnalternativen finden Sie durch unseren Garnumrechner finden; oder hier finden Sie alle Modellen, die mit Lima gestrickt werden können. Viel Spaß beim stricken!

Katharina Amport 01.08.2019 - 15:44:

Meeresblau sind in L 50g, orange 100g angegeben, aber: Meeresblau sind die Sterne in Kombination mit natur über 10 Reihen und als Punkte im königsblau. Orange ist nur die Zackenreihe nahe am Halsausschnitt. Das scheint mir unlogisch.

DROPS Design 02.08.2019 kl. 09:18:

Orange hat noch eine weitere Zackenreihe, auf Brusthöhe in etwa. Dargestellt in Diagramm A.2. Sie werden in Größe L für Orange auch nicht die ganzen 100 g brauchen, aber eben mehr als nur 50 g, daher sind dann 100 g angegeben.

Katharina Amport 01.08.2019 - 08:14:

Wie schaut es mit den Materialmengen aus? Sollten nicht auch die noch geändert werden: Mehr Meeresblau und weniger Orange?

DROPS Design 01.08.2019 kl. 08:44:

Die Materialmengen stimmt. Es wurden lediglich die Symbole für Meeresblau und Violett im Diagramm vertauscht, Orange war ja von vornherein richtig. Schauen Sie genau hin, die Symbole für Orange und Meeresblau sind sich ähnlich... Orange hat einen etwas dickeren Kreis, Meeresblau eine dünnere Raute.

Katharina Amport 31.07.2019 - 08:25:

Die Sterne sind sollten doch in Meeresblau sein, sie sind aber mit dem Zeichen von Violett eingetragen

DROPS Design 31.07.2019 kl. 09:17:

Ja, da haben Sie Recht, violett und meeresblau sind tatsächlich vertauscht. Das wird in Kürze korrigiert.

Amport 30.07.2019 - 10:22:

Kann es sein, dass Sie in der Farbenlegende die Zeichen für Orange und Meeresblau verwechselt haben?

DROPS Design 30.07.2019 kl. 10:48:

Sie müssen das Diagramm auf den Kopf stellen, damit Sie die farbliche Reihenfolge richtig sehen. Der Pullover wird von oben nach unten gestrickt, das Diagramm aber von unten nach oben gelesen. Die Farben passen wie im Diagramm dargestellt. Viel Spaß beim Stricken! :-)

Přidejte komentář k návodu DROPS 205-4