DROPS / 201 / 39

Soda Fountain Cardi by DROPS Design

Strikket jakke i DROPS BabyMerino. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med rundt bærestykke, patentmasker på bærestykket og korte ærmer. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model bm-065
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g farve 26, lys gammelrosa

DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik og patentmasker.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

DROPS PERLEMORKNAP, Blomst (lys rosa) NR 615: 7 stk i alle størrelser.

Garnet til denne opskrift koster fra 94.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.3. Vælg diagram for din størrelse. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder udtagningerne i A.1):
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ud i hvert vrangparti ved at slå om pinden efter hver patentmaske (der tages ikke ud mellem patentmasken og forkanten).
På næste pind (vrangen) strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Start 3 masker før mærketråden, slå om, strik 6 masker glatstrik (mærketråden sidder midt mellem disse 6 masker), slå om (= 2 masker taget ud). Tag ud på samme måde ved den anden mærketråd.
På næste pind (vrangen) strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS-3 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 258 masker), minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 71) = 3,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 3. og 4.maske. Der tages ikke ud over forkanterne. På næste pind (vrangen) strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind (vrangen) strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes af når ribben i halsen måler ca 1½-2 cm. Derefter lukkes de 6 næste knaphuller med ca 6½-7-7½-7½-8-8½ cm mellem hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmekanter. Ryg- og forstykke fortsættes frem og tilbage på rundpind fra midt foran, ovenfra og ned. Ærmekanterne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 122-134-140-140-149-161 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 2,5 med BabyMerino. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Næste pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker RETSTRIK – læs forklaring over, * 1 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 6 masker tilbage på pinden, strik 1 ret og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således i 2-2-2-3-3-3 cm. Husk KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over.
Næste pind strikkes således fra retsiden:
STØRRELSE S, M og L: 5 kantmasker retstrik, * 1 ret, 1 vrang, slå om, 1 vrang *, strik fra *-* til der er 6 masker tilbage på pinden, strik 1 ret og afslut med 5 kantmasker retstrik = 159-175-183 masker.
STØRRELSE XL, XXL og XXXL: 5 kantmasker retstrik, * 1 ret, 1 vrang, slå om, 1 vrang, slå om *, strik fra *-* til der er 6 masker tilbage på pinden, strik 1 ret og afslut med 5 kantmasker retstrik = 226-241-261 masker.
ALLE STØRRELSER: Strik tilbage fra vrangen med retstrik over retstrik, vrang over vrang og ret over ret (omslagene strikkes drejet ret så der ikke bliver hul). Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 3. Strik første pind således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, strik A.1A til der er 6 masker tilbage på pinden (= 37-41-43-43-46-50 rapporter à 4-4-4-5-5-5 masker), strik A.1B (= 1 maske) og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 4-4-4-5-6-6 cm fra opslåningskanten tages der 1 maske ud i hvert vrangparti (set fra retsiden) – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 196-216-226-269-287-311 masker. Fortsæt mønsteret som før med 4-4-4-5-5-5 vrang (set fra retsiden) mellem hver patentmaske.
Når arbejdet måler 7-7-8-8-9-9 cm fra opslåningskanten midt foran strikkes næste pind således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, strik A.2A (= 5-5-5-6-6-6 masker), strik A.2B til der er 6 masker tilbage på pinden (= 36-40-42-42-45-49 rapporter à 5-5-5-6-6-6 masker), strik A.2C (= 1 maske) og afslut med 5 kantmasker retstrik. Når A.2 er strikket færdig er der 340-376-394-437-467-507 masker på pinden.
Næste pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, strik A.3A (= 5-5-5-6-6-6 masker), strik A.3B til der er 6 masker tilbage på pinden (= 36-40-42-42-45-49 rapporter à 9-9-9-10-10-10 masker), strik A.3C (= 1 maske) og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt mønsteret således til arbejdet måler ca 16-17-19-21-23-25 cm fra opslåningskanten midt foran.
Nu strikkes der 4 pinde glatstrik med 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran, MEN på hver pind fra retsiden fortsætter patentmaskerne som før (dvs der strikkes patentmasker som før, men med glatstrik mellem patentmaskerne - OBS: Patentmaskerne bliver mindre synlige på disse 4 omgange, men de giver en lidt blødere overgang mellem struktur og glatstrik).
Fortsæt i glatstrik frem og tilbage over alle masker med 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran – SAMTIDIG på første pind fra retsiden tages der 0-0-4-1-1-1 masker ud jævnt fordelt = 340-376-398-438-468-508 masker.
Når arbejdet måler 20-22-24-26-28-30 cm fra opslåningskanten midt foran deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmekanter. Dvs næste pind strikkes således fra vrangen: Strik 55-59-62-68-75-82 masker retstrik og glatstrik som før (= forstykke), sæt de næste 65-75-80-88-89-95 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-8-10-10-12-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 100-108-114-126-140-154 masker glatstrik som før (= bagstykke), sæt de næste 65-75-80-88-89-95 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-8-10-10-12-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 55-59-62-68-75-82 masker i glatstrik og retstrik som før (= forstykke). Ryg & forstykke og ærmekanter strikkes videre hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 222-242-258-282-314-342 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side, midt i de 6-8-10-10-12-12 masker som blev slået op under ærmerne. Lad mærketrådene følge med videre i arbejdet – de skal bruges lidt senere når der skal tages ud i siderne.
Strik glatstrik frem og tilbage med 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran – husk knaphul på højre forkant.
Når arbejdet måler 4-4-4-3-3-3 cm fra delingen, tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 5.-5.-3½.-3.-3.-3.cm totalt 4-4-5-6-6-6 gange i hver side = 238-258-278-306-338-366 masker.
Strik videre til arbejdet måler 21 cm fra delingen (eller til ønsket længde, der er ca 3 cm tilbage før færdigt mål). Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 67-71-78-83-93-101 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-3 = 305-329-356-389-431-467 masker. Dette gøres for at undgå at ribben som skal strikkes, trækker sig sammen.
Skift til rundpind 2,5. Strik næste pind således fra vrangen: 5 kantmasker retstrik, * 1 vrang, 2 ret *, strik fra *-* til der er 6 masker tilbage på pinden, strik 1 vrang og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således i 3 cm. Luk derefter løst af med ret fra retsiden. Jakken måler ca 48-50-52-54-56-58 cm fra skulderen og ned.

ÆRMEKANT:
Sæt de 65-75-80-88-89-95 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde eller lille rundpind 3 og strik 1 maske i hver af de 6-8-10-10-12-12 masker som blev slået op under ærmet = 71-83-90-98-101-107 masker.
Strik 1 omgang ret hvor der tages 1-1-0-1-1-1 maske ud = 72-84-90-99-102-108 masker. Skift til strømpepinde 2,5 og strik rundt i rib (= 1 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang, men hvis aflukningskanten strammer kan der laves omslag efter ca hver 6.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker). Strik ærmekant på samme måde i den anden siden af arbejdet.

= strik 1 ret i masken under næste maske - denne maske kaldes nu patentmaske
= strik 5 masker i patentmasken således: Strik 1 ret, men vent med at løfte masken af pinden, * slå om højre pind, strik samme maske ret uden at løfte den af venstre pind *, strik fra *-* totalt 2 gange, slip derefter masken af venstre pind = 5 masker (dvs 4 masker taget ud)

Hanne Margrethe Spanien 10.02.2019 - 17:43:

Pink Day

Kommentere opskrift DROPS 201-39