DROPS / 201 / 37

Dandelion Dreams by DROPS Design

Strikket top med rundt bærestykke i DROPS Belle. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med viftemønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model vs-054
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

300-350-400-400-450-500 g farve 03, lys beige

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3 – til kanter i retstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 83.7kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 123 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 7) = 17,6.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 17. og 18.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TOP – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/ lille rundpind.

HALSKANT:
Slå 123-126-129-135-144-150 masker op på rundpind 3 med Belle. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib (1 ret / 2 vrang) til der er strikket 4 omgange rib. Strik 1 omgang ret. Strik 1 omgang til med ret, hvor der tages 7-14-11-15-16-20 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 130-140-140-150-160-170 masker.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 4. Sæt en mærketråd i starten af omgangen. Mærketråden følger med i arbejdet. Nu strikkes der mønster A.1 (= 10 masker) totalt 13-14-14-15-16-17 gange rundt på omgangen. Når A.1 er stikket færdig i højden er de 169-182-182-195-208-221 masker på omgangen (og der er en mærketråd i hver rapport A.1). Strik 5 masker ret, fjern mærketråden i starten af omgangen og sæt den her (dvs starten på omgangen er nu forskudt 5 masker mod venstre). Fjern de resterende mærketråde i arbejdet.
Nu strikkes der mønster A.2 (= 13 masker) totalt 13-14-14-15-16-17 gange på omgangen. OBS: Vifterne skal være midt mellem vifterne på forrige række. Når A.2 er strikket færdig i højden, er der 208-224-224-240-256-272 masker på omgangen (og der er en mærketråd i hver rapport A.2). Strik 7 masker ret, fjern mærketråden i starten af omgangen og sæt den her (dvs starten af omgangen er nu forskudt 7 masker mod venstre). Fjern de resterende mærketråde i arbejdet. HUSK PÅ STRIKKESFASTHEDEN!
Nu strikkes der mønster A.3 (= 16 masker) totalt 13-14-14-15-16-17 gange på omgangen. OBS: Vifterne skal være midt mellem vifterne på forrige række. Når A.3 er strikket færdig i højden, er der 221-238-238-255-272-289 masker på omgangen (og der er en mærketråd i hver rapport A.3). Strik 7 masker ret, fjern mærketråden i starten af omgangen og sæt den her (dvs starten på omgangen er nu forskudt 7 masker mod venstre). Fjern de resterende mærketråde i arbejdet.
Nu strikkes der mønster A.4 (= 17 masker) totalt 13-14-14-15-16-17 gange på omgangen. OBS: Vifterne skal være midt mellem vifterne på forrige række. Når A.4 er strikket færdig i højden, er der 286-308-308-330-352-374 masker på omgangen (og der er en mærketråd i hver rapport). Arbejdet måler ca 16 cm fra opslåningskanten og ned.
Nu fortsættes der rundt i glatstrik i 1-3-5-7-9-11 cm, samtidig tages der 14-13-27-30-34-38 masker ud jævnt fordelt – husk UDTAGNINGSTIPS-1. Tag ud således på hver 1.-1.-2.-3.-4.-5.cm totalt 1-2-2-2-2-2 gange = 300-334-362-390-420-450 masker. Når arbejdet måler 17-19-21-23-25-27 cm, strikkes næste omgang således:
Strik de første 42-46-49-55-60-65 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 66-74-82-85-90-94 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 84-93-99-110-120-131 masker (= forstykket), sæt de næste 66-74-82-85-90-94 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de resterende 42-47-50-55-60-66 masker (= halv bagstykke). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 184-202-218-240-264-290 masker. Sæt en mærketråd i hver side, midt i de 8-8-10-10-12-14 nye masker som blev slået op under ærmerne i hver side (= 4-4-5-5-6-7 nye masker på hver side af mærketråden). Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 4 cm fra delingen, tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Tag ud således på ca hver 7.cm totalt 4 gange = 200-218-234-256-280-306 masker. Når arbejdet måler 30 cm fra delingen, tages der 31-31-36-38-41-45 masker ud jævnt fordelt = 231-249-270-294-321-351 masker. Skift til rundpind 3. Strik rib (= 1 ret / 2 vrang) rundt i 3 cm. Luk af. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op når der lukkes af. Toppen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRMER:
Sæt de 66-74-82-85-90-94 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind eller strømpepinde 4, og strik 1 maske i hver af de 8-8-10-10-12-14 masker som blev slået op under ærmet = 74-82-92-95-102-108 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 8-8-10-10-12-14 masker under ærmet. Mærketråden er starten på omgangen. Strik rundt i glatstrik til arbejdet måler 3 cm. Næste omgang strikkes således: Strik 27-31-34-34-37-38 masker ret, strik de næste 20-20-24-26-28-32 masker ret sammen 2 og 2 (= 10-10-12-13-14-16 masker taget ind), strik de resterende 27-31-34-35-37-38 masker på omgangen = 64-72-80-82-88-92 masker. Strik 2 omgange ret. Skift til strømpepinde 3. Strik 8 omgange retstrik – læs forklaring over. Luk af. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= ret
= 1 maske ret. Sæt en mærketråd i denne maske. Der strikkes vifte i denne maske senere i arbejdet
= sæt en mærketråd i mellemrummet mellem 2 masker. Der strikkes vifte i mellemrummet mellem disse 2 masker senere i arbejdet
= vifte i masken med mærketråd: * Stik pinden ned i masken med mærketråd, slå om og træk tråden frem til forsiden af arbejdet så omslaget bliver ca 2,5 cm langt, strik 1 ret *, gentag fra *-* totalt 5 gange (= 5 omslag om på pinden). OBS: sørg for at omslagene bliver ca 2,5 cm lange (det er vigtigt at omslagene ikke bliver for stramme for at undgå at strikkefastheden strammer i højden). På næste omgang strikkes omslagene ret
= vifte i mellemrummet med mærketråd mellem 2 masker: * Stik pinden ned i mellemrummet med mærketråd, slå om og træk tråden frem til forsiden af arbejdet så omslaget bliver ca 2,5 cm lang, strik 1 ret *, gentag fra *-* totalt 5 gange (= 5 omslag på pinden). OBS: Sørg for at omslagene bliver ca 2,5 cm lange (det er vigtigt at omslagene ikke bliver for stramme, for at undgå at strikkefastheden strammer i højden). På næste omgang strikkes omslagene ret
= strik masken før viften og masken over første omslag i viften ret sammen (= 1 maske taget ind)
= tag masken over sidste omslag i viften løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over (= 1 maske taget ind)
= strik de 2 masker før viften og masken over første omslag i viften ret sammen (= 2 masker taget ind)
= tag masken over sidste omslag i viften løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik de 2 masker efter viften ret sammen, løft den løse maske over (= 2 masker taget ind)

Doris 15.02.2019 - 16:35:

Wann wird die Anleitung für dieses schöne Modell veröffentlicht?

Isabelle R. 06.02.2019 - 14:38:

Bonjour à votre équipe, j'aimerais savoir quand ce patron sera disponible, j'aimerais bien le tricoter pour cette été, merci.

Gerda Craps 31.01.2019 - 16:21:

Waar vind ik het patroon ?

Manuela 04.01.2019 - 20:40:

Dieses Modell gefällt mir sehr gut, tolles Muster! Würde mich freuen, wenn die Anleitung schnell eingestellt wird.

Beti 20.12.2018 - 13:24:

Dieses Modell ist traumhaft, würde es gern nacharbeiten.

Renate 13.12.2018 - 11:21:

Das feine kleine Muster harmoniert perfekt mit der Struktur von Belle. Würde ich sofort nachstricken!

Ma 12.12.2018 - 21:28:

Så många modeller i denna kollektion som har alldeles för vid halsringning, inte vad jag vill ha.

Kommentere opskrift DROPS 201-37