DROPS / 201 / 39

Soda Fountain Cardi by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS BabyMerino -langasta. Työssä on kaarroke, täyspatenttisilmukoita ja lyhyet hihat. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli bm-065
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

DROPS BABYMERINO (kuuluu lankaryhmään A):
250-300-300-350-350-400 g väriä 26, vaalea vanharoosa

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen ja patenttisilmukoihin.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 2,5: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kukka (vaalea roosa) NRO 615: Joka kokoon 7 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 19.00€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Katso halutun koon piirrokset. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI 1 (piirroksen A.1 lisäykset):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Lisää jokaiseen nurjaan raitaan 1 silmukka, tekemällä jokaisen patenttisilmukan jälkeen 1 langankierto puikolle (patenttisilmukan ja etureunan väliin ei tehdä lisäystä).
Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa sileää neuletta (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Tee tällaiset lisäykset myös toisen merkkilangan kohdalla.
Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

LISÄYSVINKKI 3 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 258 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 71) = 3,5.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen joka 3. ja joka 4.silmukan jälkeen. Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 6 napinläpeä tehdään aina n. 6½-7-7½-7½-8-8½ cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaleita ja hihojen reunuksia varten. Etu-/takakappaleet neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihojen reunukset neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 122-134-140-140-149-161 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 2,5 BabyMerino -langalla. Neulo 1 kerros nurin (= nurja puoli). Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa, *1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 2-2-2-3-3-3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä).
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin:
KOOT S, M ja L: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin, 1 langankierto, 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa = 159-175-183 silmukkaa.
KOOT XL, XXL ja XXXL: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin, 1 langankierto, 1 silmukka nurin, 1 langankierto*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa = 226-241-261 silmukkaa.
KAIKKI KOOT: Neulo nurjan puolen kerroksella ainaoikeinneulotut silmukat oikein ja neulo muut silmukat siten miltä ne näyttävät (langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä). Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo ensimmäinen kerros (= oikea puoli) näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1A mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 37-41-43-43-46-50 kpl 4-4-4-5-5-5 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus luomisreunasta mitattuna on 4-4-4-5-6-6 cm, lisää jokaiseen nurjaan raitaan (oikealta puolelta katsottuna) 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 1) = 196-216-226-269-287-311 silmukkaa. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, ja neulo nyt jokaisen patenttisilmukan välissä 4-4-4-5-5-5 nurjaa silmukkaa (oikealta puolelta katsottuna).
Kun työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on 7-7-8-8-9-9 cm, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2A mukaisesti (= 5-5-5-6-6-6 silmukkaa), neulo mallineuletta piirroksen A.2B mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 36-40-42-42-45-49 kpl 5-5-5-6-6-6 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.2C mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 340-376-394-437-467-507 silmukkaa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.3A mukaisesti (= 5-5-5-6-6-6 silmukkaa), neulo mallineuletta piirroksen A.3B mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 36-40-42-42-45-49 kpl 9-9-9-10-10-10 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.3C mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on n. 16-17-19-21-23-25 cm.
Neulo nyt 4 kerrosta sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, MUTTA tee jokaisella oikean puolen kerroksella patenttisilmukat kuten aiemmin (eli neulo patenttisilmukat kuten aiemmin, mutta neulo niiden välissä sileää neuletta. HUOM: Näiden 4 kerrosten patenttisilmukat jäävät näkyviin, mutta ne pehmentävät kohoneuleen ja sileään neuleen rajakohtaa).
Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta, neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kuten aiemmin. Lisää SAMALLA tasavälein ensimmäisellä oikean puolen kerroksella 0-0-4-1-1-1 silmukkaa = 340-376-398-438-468-508 silmukkaa.
Kun työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on 20-22-24-26-28-30 cm, jaa kaarroke etu-/takakappaleita ja hihojen reunuksia varten. Eli neulo seuraava kerros (= nurja puoli) näin: Neulo 55-59-62-68-75-82 silmukalla ainaoikeaa ja sileää neuletta kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 65-75-80-88-89-95 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-8-10-10-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 100-108-114-126-140-154 silmukkaa sileää neuletta kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 65-75-80-88-89-95 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-8-10-10-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo lopuilla 55-59-62-68-75-82 silmukalla sileää neuletta ja ainaoikeaa kuten aiemmin (= etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihojen reunukset erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 222-242-258-282-314-342 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, hihan alapuolelle luotujen 6-8-10-10-12-12 silmukan keskelle. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, näiden merkkilankojen kohdalla tehdään myöhemmin sivulisäykset.
Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin etureunassa. Muista tehdä oikeaan etureunaan napinlävet.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4-4-4-3-3-3 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 5-5-3½-3-3-3 cm välein yhteensä 4-4-5-6-6-6 kertaa kummassakin sivussa = 238-258-278-306-338-366 silmukkaa.
Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 21 cm (tai neulo kunnes työ on halutun pituinen, työhön neulotaan vielä n. 3 cm). Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 67-71-78-83-93-101 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 3) = 305-329-356-389-431-467 silmukkaa. Tällä tavoin neulottavasta joustinneuleesta tulee tarpeeksi joustava.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo seuraava kerros (= nurja puoli) näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka nurin, 2 silmukkaa oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka nurin ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat löyhästi oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 48-50-52-54-56-58 cm.

HIHAN REUNUS:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 65-75-80-88-89-95 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-8-10-10-12-12 silmukasta 1 silmukka = 71-83-90-98-101-107 silmukkaa.
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 1-1-0-1-1-1 silmukka = 72-84-90-99-102-108 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5 ja neulo 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto n. joka 6.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Neulo toisen hihan reunus samoin.

= neulo seuraavan silmukan alla olevaan silmukkaan 1 oikea silmukka, tämä silmukka on jatkossa patenttisilmukka
= neulo patenttisilmukkaan 5 silmukkaa näin: Neulo 1 silmukka oikein, mutta älä vielä pudota silmukkaa puikolta, *tee 1 langankierto oikean käden puikolle, neulo sama silmukka oikein, muttä älä vielä pudota silmukkaa vasemmalta puikolta*, toista *-* yhteensä 2 kertaa, pudota sitten silmukka vasemman käden puikolta = 5 silmukkaa (eli työhön lisättiin 4 silmukkaa)

Hanne Margrethe Spanien 10.02.2019 - 17:43:

Pink Day

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 201-39