DROPS / 201 / 39

Soda Fountain Cardi by DROPS Design

Strikket jakke i DROPS BabyMerino. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med rundfelling, patentmasker på bærestykket og korte ermer. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell bm-065
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g farge 26, lys gammelrosa

DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk og patentmasker.
DROPS SETTPINNER NR 2,5.
DROPS RUNDPINNER NR 2,5: lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Blomst (lys rosa) NR 615: 7 stk i alle størrelser.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 110kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.3. Velg diagram for din størrelse. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1 (gjelder økningene i A.1):
Alle økninger gjøres fra retten!
Øk 1 maske i hvert vrangparti ved å lage 1 kast om pinnen etter hver patentmaske (det økes ikke mellom patentmaske og stolpe).
På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder i sidene på bolen):
Alle økninger gjøres fra retten!
Start 3 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 6 masker glattstrikk (merketråden sitter midt mellom disse 6 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). Øk på samme måte ved den andre merketråden.
På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

ØKETIPS-3 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 258 masker), minus stolpene (f.eks 10 masker) og deler de resterende maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 71) = 3,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis hver 3. og 4.maske. Det økes ikke over stolpene. På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 3 masker på pinnen slik: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene rett sammen og strikk siste maske rett. På neste pinne (vrangen) strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles når vrangborden i halsen måler ca 1½-2 cm. Deretter felles de 6 neste knapphullene med ca 6½-7-7½-7½-8-8½ cm mellom hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes frem og tilbake på rundpinne fra midt foran, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermekanter. Bolen fortsettes frem og tilbake på rundpinne fra midt foran, ovenfra og ned. Ermekantene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 122-134-140-140-149-161 masker (inkludert 5 stolpemasker i hver side mot midt foran) på rundpinne 2,5 med BabyMerino. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Neste pinne strikkes slik fra retten: 5 stolpemasker i RILLE – les forklaring over, * 1 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 6 masker på pinnen, strikk 1 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden slik i 2-2-2-3-3-3 cm. Husk KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over.
Neste pinne strikkes slik fra retten:
STØRRELSE S, M og L: 5 stolpemasker i rille, * 1 rett, 1 vrang, 1 kast, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 6 masker på pinnen, strikk 1 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille = 159-175-183 masker.
STØRRELSE XL, XXL og XXXL: 5 stolpemasker i rille, * 1 rett, 1 vrang, 1 kast, 1 vrang, 1 kast *, strikk fra *-* til det gjenstår 6 masker på pinnen, strikk 1 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille = 226-241-261 masker.
ALLE STØRRELSER: Strikk tilbake fra vrangen med rille over rille, vrang over vrang og rett over rett (kastene strikkes vridd rett slik at det ikke blir hull). Videre strikkes bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 3. Strikk første pinne slik fra retten: 5 stolpemasker i rille, strikk A.1A til det gjenstår 6 masker på pinnen (= 37-41-43-43-46-50 rapporter à 4-4-4-5-5-5 masker), strikk A.1B (= 1 maske) og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 4-4-4-5-6-6 cm fra oppleggskanten økes det 1 maske i hvert vrangparti (sett fra retten) – les ØKETIPS-1 = 196-216-226-269-287-311 masker. Fortsett mønsteret som før med 4-4-4-5-5-5 vrang (sett fra retten) mellom hver patentmaske.
Når arbeidet måler 7-7-8-8-9-9 cm fra oppleggskanten midt foran strikkes neste pinne slik fra retten: 5 stolpemasker i rille, strikk A.2A (= 5-5-5-6-6-6 masker), strikk A.2B til det gjenstår 6 masker på pinnen (= 36-40-42-42-45-49 rapporter à 5-5-5-6-6-6 masker), strikk A.2C (= 1 maske) og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Når A.2 er strikket ferdig er det 340-376-394-437-467-507 masker på pinnen.
Neste pinne strikkes slik fra retten: 5 stolpemasker i rille, strikk A.3A (= 5-5-5-6-6-6 masker), strikk A.3B til det gjenstår 6 masker på pinnen (= 36-40-42-42-45-49 rapporter à 9-9-9-10-10-10 masker), strikk A.3C (= 1 maske) og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett mønsteret slik til arbeidet måler ca 16-17-19-21-23-25 cm fra oppleggskanten midt foran.
Nå strikkes det 4 pinner glattstrikk med 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran, MEN på hver pinne fra retten fortsetter patentmaskene som før (dvs det strikkes patentmasker som før, men med glattstrikk mellom patentmaskene - NB: Patentmaskene blir lite synlige på disse 4 omgangene, men de gir en litt mykere overgang mellom struktur og glattstrikk).
Videre strikkes det glattstrikk frem og tilbake over alle maskene med 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran – SAMTIDIG på første pinne fra retten økes det 0-0-4-1-1-1 masker jevnt fordelt = 340-376-398-438-468-508 masker.
Når arbeidet måler 20-22-24-26-28-30 cm fra oppleggskanten midt foran deles bærestykket til bol og ermekanter. Dvs neste pinne strikkes slik fra vrangen: strikk 55-59-62-68-75-82 masker i rille og glattstrikk som før (= forstykke), sett de neste 65-75-80-88-89-95 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-8-10-10-12-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 100-108-114-126-140-154 masker glattstrikk som før (= bakstykke), sett de neste 65-75-80-88-89-95 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-8-10-10-12-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 55-59-62-68-75-82 maskene i glattstrikk og rille som før (= forstykke). Bol og ermekanter strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 222-242-258-282-314-342 masker. Sett 1 merketråd i hver side, midt i de 6-8-10-10-12-12 maskene som ble lagt opp under ermene. La merketrådene følge med videre i arbeidet – de skal brukes litt senere når det skal økes i sidene.
Strikk glattstrikk frem og tilbake med 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran – husk knapphull på høyre stolpe.
Når arbeidet måler 4-4-4-3-3-3 cm fra delingen, økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS-2 (= 4 masker økt). Øk slik på hver 5.-5.-3½.-3.-3.-3.cm totalt 4-4-5-6-6-6 ganger i hver side = 238-258-278-306-338-366 masker.
Strikk videre til arbeidet måler 21 cm fra delingen (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 3 cm før ferdig mål). Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 67-71-78-83-93-101 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-3 = 305-329-356-389-431-467 masker. Dette gjøres for å unngå at vrangborden som skal strikkes, trekker seg sammen.
Bytt til rundpinne 2,5. Strikk neste pinne slik fra vrangen: 5 stolpemasker i rille, * 1 vrang, 2 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 6 masker på pinnen, strikk 1 vrang og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden slik i 3 cm. Fell deretter løst av med rett fra retten. Jakken måler ca 48-50-52-54-56-58 cm fra skulderen og ned.

ERMEKANT:
Sett de 65-75-80-88-89-95 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner eller liten rundpinne 3 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-8-10-10-12-12 maskene som ble lagt opp under ermet = 71-83-90-98-101-107 masker.
Strikk 1 omgang rett der det økes 1-1-0-1-1-1 maske = 72-84-90-99-102-108 masker. Bytt til settpinner 2,5 og strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 2 vrang) i 3 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang, men dersom avfellingskanten strammer kan det lages 1 kast om pinnen etter ca hver 6.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker). Strikk ermekant på samme måte i den andre siden av arbeidet.

= strikk 1 rett i masken under neste maske - denne masken kalles nå patentmaske
= strikk 5 masker i patentmasken slik: Strikk 1 rett, men vent med å løfte masken av pinnen, * lag 1 kast om høyre pinne, strikk samme maske rett uten å løfte den av venstre pinne *, strikk fra *-* totalt 2 ganger, slipp deretter masken av venstre pinne = 5 masker (dvs 4 masker økt)

Hanne Margrethe Spanien 10.02.2019 - 17:43:

Pink Day

Kommentér oppskrift DROPS 201-39