DROPS / 199 / 28

September Skies Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med rundt bærestykke i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster og ballonærmer. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-179
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g farve 18, lys grågrøn

DROPS RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4,5.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 80 cm til kanter i retstrik.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 521: 6-6-6-7-7-7 stk.

fra 27.50 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 27.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 27.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 165kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul. Første knaphul lukkes når arbejdet måler ca 1½-2 cm. Derefter lukkes de 5-5-5-6-6-6 næste med ca 7 cm mellem hver.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.1).

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 250 masker), minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 12) = 20. I dette eksempel tages der ud efter hver 20.maske ved at slå om, og der tages ikke ud over forkanterne. På næste pind strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul.

RAGLAN (gælder XL, XXL og XXXL):
Tag ud til raglan på hver side af de 4 mærketråde i hver overgang mellem bagstykke/forstykke og ærmer således: Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud ved mærketråden og totalt 8 masker taget ud på pinden). På næste pind strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Bærestykket strikkes frem og tilbage på rundpind, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke fortsættes frem og tilbage på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Slå 90-90-98-98-106-106 masker op på rundpind 4,5 med Air. Strik 4 pinde retstrik frem og tilbage – læs forklaring over. Der lukkes af til KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over. Skift til rundpind 5,5. Strik 5 kantmasker retstrik, A.1 (= 10-10-11-11-12-12 rapporter à 8 masker), og afslut med 5 kantmasker retstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! OBS: På rækken med pil strikkes der således: Strik 5 kantmasker retstrik, strik 1 maske ret, strik 10-10-11-11-12-12 rapporter af A.1, men den sidste gang A.1 strikkes, strikkes der glatstrik over de sidste 3 masker, afslut med 5 kantmasker retstrik. Når A.1 er strikket færdig, er der 230-250-274-274-298-322 masker på pinden og arbejdet måler ca 18-18-18-18-18-20 cm fra opslåningskanten. Fortsæt som forklaret under.

STØRRELSE S, M og L:
Strik glatstrik frem og tilbage, fortsæt med kantmasker i retstrik. Samtidig, når arbejdet måler 19-20-21 cm fra opslåningskanten, tages der 8-12-8 masker ud jævnt fordelt = 238-262-282 masker. Strik glatstrik og retstrik uden udtagning til arbejdet måler 21-23-25 cm fra opslåningskanten. Nu deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer som forklaret under ALLE STØRRELSER.

STØRRELSE XL, XXL og XXXL:
Sæt 4 mærketråde i arbejdet som forklaret under (dette gøres uden at maskerne strikkes). Mærketrådene skal bruges når der skal tages der ud til raglan.
Tæl 47-51-56 masker (= venstre forstykke), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 48-52-54 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 84-92-102 masker (= bagstykke), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 48-52-54 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd før næste maske. Der er 47-51-56 masker efter sidste mærketråd (= højre forstykke). Strik glatstrik frem og tilbage, fortsæt med forkantmasker i retstrik. Samtidig, på første pind fra retsiden tages der ud til RAGLAN på hver side af de 4 mærketråde – læs forklaring over. Tag ud til raglan på hver 4.pind totalt 4-5-5 gange. Efter sidste udtagning er der 306-338-362 masker på pinden. Strik glatstrik og retstrik uden at tage ud til arbejdet måler 27-29-31 cm fra opslåningskanten. Nu deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer som forklaret under ALLE STØRRELSER.

ALLE STØRRELSER:
Bærestykket deles nu til ryg & forstykke og ærmer således: Strik 42-45-47-51-56-61 masker ret (= venstre forstykke), sæt de næste 40-46-52-56-62-64 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-8-8 nye masker op (= i siden under ærmet), strik 74-80-84-92-102-112 masker ret (= bagstykke), sæt de næste 40-46-52-56-62-64 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-8-8 nye masker op (= i siden under ærmet) og strik de resterende 42-45-47-51-56-61 masker ret (= højre forstykke). Ryg & Forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 170-182-194-210-230-250 masker. Strik glatstrik og retstrik frem og tilbage til arbejdet måler 30 cm fra delingen (eller til ønsket længde, der er ca 2 cm tilbage til færdig mål).
Skift til rundpind 4,5. Strik 6 p retstrik frem og tilbage. Luk løst af med ret. Jakken måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 40-46-52-56-62-64 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 5,5, og strik 1 maske i hver af de 6-6-8-8-8-8 masker som blev slået op under ærmet = 46-52-60-64-70-72 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-8-8 masker under ærmet, og lad mærketråden følge med videre i arbejdet.
Start omgangen ved mærketråden og strik rundt i glatstrik. Når ærmet måler 3 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen når ærmet måler 6 cm fra delingen = 42-48-56-60-66-68 masker.
Når ærmet måler 14-13-11-10-8-8 cm fra delingen, tages der 10-8-5-10-8-7 masker ud jævnt fordelt = 52-56-61-70-74-75 masker.
Når ærmet måler 17-16-14-13-11-11 cm fra delingen, tages der 10-8-5-10-8-7 masker ud jævnt fordelt = 62-64-66-80-82-82 masker.
Når ærmet måler 20-19-17-16-14-14 cm fra delingen, tages der 10-8-6-10-8-8 masker ud jævnt fordelt = 72-72-72-90-90-90 masker.
Strik videre uden udtagning til arbejdet måler 23-22-20-19-17-16 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga videre hals og længere bærestykke). Strik rundt ifølge A.2 (= 4-4-4-5-5-5 rapporter à 18 masker). Når A.2 er strikket færdig, måler ærmet ca 40-39-37-36-34-33 cm fra delingen. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-6-6-10-10-10 masker ind jævnt fordelt = 66-66-66-80-80-80 masker. Strik 1 omgang ret hvor der tages 30-28-26-38-36-34 masker ind jævnt fordelt = 36-38-40-42-44-46 masker. Skift til strømpepinde 4,5. Strik rundt i retstrik i 4 cm – læs forklaring over. Luk af med ret. Ærmet måler ca 45-44-42-41-39-38 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret (der skal blive hul)
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet (der skal ikke blive hul)
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen

Younes_st 23.04.2019 - 14:13:

Mrc pour l\'article

Birgitte Larsen 07.04.2019 - 12:15:

Mangler der ikke diagram og målskitse til denne opskrift?

DROPS Design 08.04.2019 kl. 08:41:

Hej Birgitte, Nu ligger diagrammerne nederst i opskriften. God fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS 199-28