DROPS / 199 / 28

September Skies Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med rundfelling i DROPS Air. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med hullmønster og ballongermer. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-179
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g farge 18, lys grågrønn

DROPS RUNDPINNER NR 5,5: Lengde på 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNER NR 4,5: Lengde på 80 cm til rillekanter.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 521: 6-6-6-7-7-7 stk.

fra 48.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 48.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 48.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 288kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes rundt):
1 rille i høyden = 2 omganger, dvs strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang.

Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 3 masker på pinnen slik: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene rett sammen og strikk siste maske rett. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull. Første knapphull felles når arbeidet måler ca 1½-2 cm. Deretter felles de 5-5-5-6-6-6 neste med ca 7 cm mellom hver.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1).

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 250 masker), minus stolpene (f.eks 10 masker) og deler de resterende maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 12) = 20. I dette eksempelet økes det etter hver 20.maske ved å lage 1 kast om pinnen, og det økes ikke over stolpene. På neste pinne strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull.

RAGLAN (gjelder XL, XXL og XXXL):
Øk til raglan på hver side av de 4 merketrådene i hver overgang mellom bakstykke/forstykke og ermer slik: Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt ved merketråden og totalt 8 masker økt på pinnen). På neste pinne strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Bærestykket strikkes frem og tilbake på rundpinne, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen fortsettes frem og tilbake på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner, ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 90-90-98-98-106-106 masker på rundpinne 4,5 med Air. Strikk 2 RILLER frem og tilbake – les forklaring over. Det felles til KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over. Bytt til rundpinne 5,5. Strikk 5 stolpemasker i rille, A.1 (= 10-10-11-11-12-12 rapporter à 8 masker), og avslutt med 5 stolpemasker i rille. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! NB: På raden med pil strikkes det slik: Strikk 5 stolpemasker i rille, strikk 1 maske rett, strikk 10-10-11-11-12-12 rapporter av A.1, men den siste gangen A.1 strikkes, strikkes det glattstrikk over de siste 3 maskene, avslutt med 5 stolpemasker i rille. Når A.1 er strikket ferdig, er det 230-250-274-274-298-322 masker på pinnen og arbeidet måler ca 18-18-18-18-18-20 cm fra oppleggskanten. Videre strikkes det som forklart under.

STØRRELSE S, M og L:
Strikk glattstrikk frem og tilbake, fortsett med stolpemasker i rille. Samtidig, når arbeidet måler 19-20-21 cm fra oppleggskanten, økes det 8-12-8 masker jevnt fordelt = 238-262-282 masker. Strikk glattstrikk og riller uten økning til arbeidet måler 21-23-25 cm fra oppleggskanten. Nå deles bærestykket til bol og ermer som forklart under ALLE STØRRELSER.

STØRRELSE XL, XXL og XXXL:
Sett 4 merketråder i arbeidet som forklart under (dette gjøres uten at maskene strikkes). Merketrådene skal brukes når det skal økes til raglan.
Tell 47-51-56 masker (= venstre forstykke), sett 1 merketråd før neste maske, tell 48-52-54 masker (= erme), sett 1 merketråd før neste maske, tell 84-92-102 masker (= bakstykke), sett 1 merketråd før neste maske, tell 48-52-54 masker (= erme), sett 1 merketråd før neste maske. Det er 47-51-56 masker etter siste merketråd (= høyre forstykke). Strikk glattstrikk frem og tilbake, fortsett med stolpemasker i rille. Samtidig, på første pinne fra retten økes det til RAGLAN på hver side av de 4 merketrådene – les forklaring over. Øk til raglan på hver 4.pinne totalt 4-5-5 ganger. Etter siste økning er det 306-338-362 masker på pinnen. Strikk glattstrikk og riller uten å øke til arbeidet måler 27-29-31 cm fra oppleggskanten. Nå deles bærestykket til bol og ermer som forklart under ALLE STØRRELSER.

ALLE STØRRELSER:
Bærestykket deles nå til bol og ermer slik: Strikk 42-45-47-51-56-61 masker rett (= venstre forstykke), sett de neste 40-46-52-56-62-64 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-8-8 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 74-80-84-92-102-112 masker rett (= bakstykke), sett de neste 40-46-52-56-62-64 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-8-8 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 42-45-47-51-56-61 maskene rett (= høyre forstykke). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 170-182-194-210-230-250 masker. Strikk glattstrikk og riller frem og tilbake til arbeidet måler 30 cm fra delingen (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 2 cm til ferdig mål).
Bytt til rundpinne 4,5. Strikk 3 riller frem og tilbake. Fell løst av med rett. Jakken måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 40-46-52-56-62-64 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 5,5, strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-8-8-8-8 maskene som ble lagt opp under ermet = 46-52-60-64-70-72 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6-6-8-8-8-8 maskene under ermet, og la merketråden følge med videre i arbeidet.
Start omgangen ved merketråden og strikk glattstrikk rundt. Når ermet måler 3 cm fra delingen, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS! Gjenta fellingen når ermet måler 6 cm fra delingen = 42-48-56-60-66-68 masker.
Når ermet måler 14-13-11-10-8-8 cm fra delingen, økes det 10-8-5-10-8-7 masker jevnt fordelt = 52-56-61-70-74-75 masker.
Når ermet måler 17-16-14-13-11-11 cm fra delingen, økes det 10-8-5-10-8-7 masker jevnt fordelt = 62-64-66-80-82-82 masker.
Når ermet måler 20-19-17-16-14-14 cm fra delingen, økes det 10-8-6-10-8-8 masker jevnt fordelt = 72-72-72-90-90-90 masker.
Strikk videre uten økning til arbeidet måler 23-22-20-19-17-16 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelsene pga videre hals og lengre bærestykke). Strikk A.2 rundt (= 4-4-4-5-5-5 rapporter à 18 masker). Når A.2 er strikket ferdig, måler ermet ca 40-39-37-36-34-33 cm fra delingen. Strikk 1 omgang rett der det felles 6-6-6-10-10-10 masker jevnt fordelt = 66-66-66-80-80-80 masker. Strikk 1 omgang rett der det felles 30-28-26-38-36-34 masker jevnt fordelt = 36-38-40-42-44-46 masker. Bytt til settpinner 4,5. Strikk riller rundt i 4 cm – les forklaring over. Fell av med rett. Ermet måler ca 45-44-42-41-39-38 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet rett (det skal bli hull)
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd (det skal ikke bli hull)

Younes_st 23.04.2019 - 14:13:

Mrc pour l\'article

Birgitte Larsen 07.04.2019 - 12:15:

Mangler der ikke diagram og målskitse til denne opskrift?

DROPS Design 08.04.2019 kl. 08:41:

Hej Birgitte, Nu ligger diagrammerne nederst i opskriften. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 199-28