DROPS / 199 / 28

September Skies Jacket by DROPS Design

Stickad kofta med runt ok i DROPS Air. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster och ballongärmar. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-179
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g färg 18, ljus grågrön

DROPS RUNDSTICKA NR 5,5: Längd på 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4,5.
DROPS RUNDSTICKA NR 4,5: Längd på 80 cm till rätstickade kanter.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 6-6-6-7-7-7 st.

från 38.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 38.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 38.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 228kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Maska av till knapphål på höger framkant (när plagget tas på). Maska av från rätsidan när det återstår 3 maskor på stickan så här: Gör 1 omslag om stickan, sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans och sticka sista maskan rät. På nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål. Första knapphålet maskas av när arbetet mäter ca 1½-2 cm. Sedan avmaskas de 5-5-5-6-6-6 nästa med ca 7 cm mellan varje.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. Välj diagram för din storlek (gäller A.1).

ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 250 maskor), minus framkanterna (t.ex 10 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 12) = 20. I detta exempel ökas det efter var 20:e maska genom att göra 1 omslag om stickan, och det ökas inte över framkanterna. På nästa varv stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål.

RAGLAN (gäller XL, XXL och XXXL):
Öka till raglan på varje sida av de 4 markörerna i varje övergång mellan bakstycke/framstycke och ärmar så här: Börja 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade vid markören och totalt 8 maskor ökade på varvet). På nästa varv stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Oket stickas fram och tillbaka på rundsticka, uppifrån och ner. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket fortsätts fram och tillbaka på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor, uppifrån och ner.

OK:
Lägg upp 90-90-98-98-106-106 maskor på rundsticka 4,5 med Air. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING fram och tillbaka – läs förklaring ovan. Det maskas av till KNAPPHÅL på höger framkant – läs förklaring ovan. Byt till rundsticka 5,5. Sticka 5 framkantsmaskor i rätstickning, A.1 (= 10-10-11-11-12-12 rapporter à 8 maskor), och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! OBS: På varvet med pil stickas det så här: Sticka 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka 1 rätmaska, sticka 10-10-11-11-12-12 rapporter av A.1, men den sista gången A.1 stickas, stickas det slätstickning över de sista 3 maskorna, avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. När A.1 är färdigstickat, är det 230-250-274-274-298-322 maskor på varvet och arbetet mäter ca 18-18-18-18-18-20 cm från uppläggningskanten. Sedan stickas det som förklarat nedan.

STORLEK S, M och L:
Sticka slätstickning fram och tillbaka, fortsätt med framkantsmaskor i rätstickning. Samtidigt, när arbetet mäter 19-20-21 cm från uppläggningskanten, ökas det 8-12-8 maskor jämnt fördelat = 238-262-282 maskor. Sticka slätstickning och rätstickning utan ökning till arbetet mäter 21-23-25 cm från uppläggningskanten. Nu delas oket till fram- och bakstycke och ärmar som förklarat under ALLA STORLEKAR.

STORLEK XL, XXL och XXXL:
Sätt 4 markörer i arbetet som förklarat nedan (detta görs utan att maskorna stickas). Markörerna ska användas när det ska ökas till raglan.
Räkna 47-51-56 maskor (= vänster framstycke), sätt 1 markör före nästa maska, räkna 48-52-54 maskor (= ärm), sätt 1 markör före nästa maska, räkna 84-92-102 maskor (= bakstycke), sätt 1 markör före nästa maska, räkna 48-52-54 maskor (= ärm), sätt 1 markör före nästa maska. Det är 47-51-56 maskor efter sista markören (= höger framstycke). Sticka slätstickning fram och tillbaka, fortsätt med framkantsmaskor i rätstickning. Samtidigt, på första varvet från rätsidan ökas det till RAGLAN på varje sida av de 4 markörerna – läs förklaring ovan. Öka till raglan på vart 4:e varv totalt 4-5-5 ggr. Efter sista ökningen är det 306-338-362 maskor på varvet. Sticka slätstickning och rätstickning utan att öka till arbetet mäter 27-29-31 cm från uppläggningskanten. Nu delas oket till fram- och bakstycke och ärmar som förklarat under ALLA STORLEKAR.

ALLA STORLEKAR:
Oket delas nu till fram- och bakstycke och ärmar så här: Sticka 42-45-47-51-56-61 rätmaskor (= vänster framstycke), sätt de nästa 40-46-52-56-62-64 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-8-8-8-8 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 74-80-84-92-102-112 rätmaskor (= bakstycke), sätt de nästa 40-46-52-56-62-64 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-8-8-8-8 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 42-45-47-51-56-61 maskorna räta (= höger framstycke). Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 170-182-194-210-230-250 maskor. Sticka slätstickning och rätstickning fram och tillbaka till arbetet mäter 30 cm från delningen (eller till önskad längd, det återstår ca 2 cm till färdigt mått).
Byt till rundsticka 4,5. Sticka 6 varv rätstickning fram och tillbaka. Maska av löst med rätmaskor. Koftan mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 40-46-52-56-62-64 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 5,5, sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-8-8-8-8 maskorna som lades upp under ärmen = 46-52-60-64-70-72 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 6-6-8-8-8-8 maskorna under ärmen, och låt markören följa med i arbetet.
Börja varvet vid markören och sticka slätstickning runt. När ärmen mäter 3 cm från delningen, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS! Upprepa minskningen när ärmen mäter 6 cm från delningen = 42-48-56-60-66-68 maskor.
När ärmen mäter 14-13-11-10-8-8 cm från delningen, ökas det 10-8-5-10-8-7 maskor jämnt fördelat = 52-56-61-70-74-75 maskor.
När ärmen mäter 17-16-14-13-11-11 cm från delningen, ökas det 10-8-5-10-8-7 maskor jämnt fördelat = 62-64-66-80-82-82 maskor.
När ärmen mäter 20-19-17-16-14-14 cm från delningen, ökas det 10-8-6-10-8-8 maskor jämnt fördelat = 72-72-72-90-90-90 maskor.
Sticka sedan utan ökning till arbetet mäter 23-22-20-19-17-16 cm från delningen (kortare mått i de större storlekarna pga vidare hals och längre ok). Sticka A.2 runt (= 4-4-4-5-5-5 rapporter à 18 maskor). När A.2 är färdigstickat, mäter ärmen ca 40-39-37-36-34-33 cm från delningen. Sticka 1 varv rätt där det minskas 6-6-6-10-10-10 maskor jämnt fördelat = 66-66-66-80-80-80 maskor. Sticka 1 varv rätt där det minskas 30-28-26-38-36-34 maskor jämnt fördelat = 36-38-40-42-44-46 maskor. Byt till strumpstickor 4,5. Sticka rätstickning runt i 4 cm – läs förklaring ovan. Maska av med rätmaskor. Ärmen mäter ca 45-44-42-41-39-38 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget rätt (det ska bli hål)
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet (det ska inte bli hål)

Younes_st 23.04.2019 - 14:13:

Mrc pour l\'article

Birgitte Larsen 07.04.2019 - 12:15:

Mangler der ikke diagram og målskitse til denne opskrift?

DROPS Design 08.04.2019 kl. 08:41:

Hej Birgitte, Nu ligger diagrammerne nederst i opskriften. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 199-28