DROPS / 199 / 24

September Skies by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster og ballonærmer. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-177
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g farve 18, lys grågrøn

DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 80 cm til kanter i retstrik.

Garnet til denne opskrift koster fra 185.7kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes rundt således):
strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang osv.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.1).

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 220 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 27,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 27. og 28.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

RAGLAN (gælder XL, XXL og XXXL):
Tag ud til raglan på hver side af de 4 mærketråde i hver overgang mellem bagstykke/forstykke og ærmer således: Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud ved mærketråden og totalt 8 masker taget ud på omgangen). På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Bærestykket strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke fortsættes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind, ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Slå 80-80-88-88-96-96 masker op på lille rundpind 4,5 med Air. Strik 4 omgange retstrik – læs forklaring over. Skift til rundpind 5,5. Strik rundt ifølge A.1 (= 10-10-11-11-12-12 rapporter à 8 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! OBS: På omgangen markeret med pil i A.1 forskydes omgangens start 1 maske til venstre, dvs løft første maske på omgangen over på højre pind uden at strikke den, strik derefter rundt ifølge A.1. Masken som blev løftet over på højre pind vil strikkes i sidste repetition af A.1. Næste omgang starter normalt.
Når A.1 er strikket færdig er der 220-240-264-264-288-312 masker på pinden og arbejdet måler ca 18-18-18-18-18-20 cm fra opslåningskanten. Fortsæt som forklaret under.
STØRRELSE S, M og L:
Strik rundt i glatstrik SAMTIDIG når arbejdet måler 19-20-21 cm fra opslåningskanten tages der 8-12-8 masker ud jævnt fordelt = 228-252-272 masker. Strik glatstrik uden at tage ud til arbejdet måler 21-23-25 cm fra opslåningskanten. Nu deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer som forklaret under ALLE STØRRELSER.
STØRRELSE XL, XXL og XXXL:
Sæt 4 mærketråde i arbejdet som forklaret under (dette gøres uden at maskerne strikkes). Mærketrådene skal bruges når der skal tages ud til raglan.
Tæl 42-46-51 masker (= ½ bagstykke), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 48-52-54 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 84-92-102 masker (= forstykke), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 48-52-54 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd før næste maske. Der er 42-46-51 masker efter sidste mærketråd (= ½ bagstykke). Strik rundt i glatstrik SAMTIDIG på første omgang tages der ud til RAGLAN på hver side af de 4 mærketråde – læs forklaring over. Tag ud til raglan på hver 4.omgang totalt 4-5-5 gange. Efter sidste udtagning er der 296-328-352 masker på pinden. Strik glatstrik uden at tage ud til arbejdet måler 27-29-31 cm fra opslåningskanten. Nu deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer som forklaret under ALLE STØRRELSER.
ALLE STØRRELSER:
Bærestykket deles nu til ryg & forstykke og ærmer således: Strik 37-40-42-46-51-56 masker ret (= ½ bagstykke), sæt de næste 40-46-52-56-62-64 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 74-80-84-92-102-112 masker ret (= forstykke), sæt de næste 40-46-52-56-62-64 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 37-40-42-46-51-56 masker ret (= ½ bagstykke). Klip tråden. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 160-172-184-200-220-240 masker. Start omgangen i den ene side af arbejdet, midt i de 6-6-8-8-8-8 masker under ærmet. Strik rundt i glatstrik til arbejdet måler 30 cm fra delingen (eller til ønsket længde, der er ca 2 cm tilbage til færdig mål).
Byt til rundpind 4,5. Strik 6 omgange retstrik. Luk løst af med ret. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 40-46-52-56-62-64 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde eller lille rundpind 5,5 og strik 1 maske i hver af de 6-6-8-8-8-8 masker som blev slået op under ærmet = 46-52-60-64-70-72 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-8-8 masker under ærmet og lad mærketråden følge med i arbejdet.
Start omgangen ved mærketråden og strik rundt i glatstrik. Når ærmet måler 3 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen når ærmet måler 6 cm fra delingen = 42-48-56-60-66-68 masker.
Når ærmet måler 14-13-11-10-8-8 cm fra delingen, tages der 10-8-5-10-8-7 masker ud jævnt fordelt = 52-56-61-70-74-75 masker.
Når ærmet måler 17-16-14-13-11-11 cm fra delingen, tages der 10-8-5-10-8-7 masker ud jævnt fordelt = 62-64-66-80-82-82 masker.
Når ærmet måler 20-19-17-16-14-14 cm fra delingen, tages der 10-8-6-10-8-8 masker ud jævnt fordelt = 72-72-72-90-90-90 masker.
Strik videre uden udtagning til arbejdet måler 23-22-20-19-17-16 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga videre hals og længere bærestykke). Strik A.2 rundt (= 4-4-4-5-5-5 rapporter à 18 masker). Når A.2 er strikket færdig, måler ærmet ca 40-39-37-36-34-33 cm fra delingen. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-6-6-10-10-10 masker ind jævnt fordelt = 66-66-66-80-80-80 masker. Strik 1 omgang ret hvor der tages 30-28-26-38-36-34 masker ind jævnt fordelt = 36-38-40-42-44-46 masker. Skift til strømpepinde 4,5. Strik rundt i retstrik i 4 cm. Luk af med ret. Ærmet måler ca 45-44-42-41-39-38 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret (det skal blive hul)
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet (det skal ikke blive hul)

Catherinesene 01.04.2019 - 18:26:

Bonjour dans la collection printemps été 2019, dans les modèles retenus, il y avait un autre modele en Air couleur framboise ainsi qu'un modèle en Melody de forme raglan et trapeze malgré mon attente je ne les retrouve pas pensez vous publier les explications dans un proche avenir ? merci

DROPS Design 02.04.2019 kl. 08:37:

Bonjour Catherinesene! Rapelez-vous les numeros des modeles, ex. r-421? En tout cas, les modeles de la collection printemps-ete 2019 seront publiees consecutivement dans les mois a venir. Cordialement!

Beti 20.12.2018 - 13:27:

Dieses Modell ist traumhaft, würde es gern nacharbeiten.

Kommentere opskrift DROPS 199-24