DROPS / 198 / 5

Moonlight Reflection by DROPS Design

Strikket gulvteppe i DROPS Paris. Arbeidet er strikket med 3 tråder, striper, riller og forkortede pinner.

Stikkord: sirkel, striper, tepper,

DROPS Design: Modell w-758
Garngruppe C + C + C
-------------------------------------------------------

MÅL:
Diameter: ca 88 cm.
Omkrets: ca 276 cm.

MATERIALER:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
550 g farge 17, naturhvit
500 g farge 32, lys lavendel
150 g farge 41, sennep

STRIKKEFASTHET:
12 masker i bredden og 24 pinner i høyden med rillestrikk og 3 tråder = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNER NR 7: Lengde på 60 og 80 cm. Vi anbefaler at det brukes flere rundpinner etter hvert som omkretsen øker (bruk 3 eller 4 rundpinner på 80 cm).

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 154kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GULVTEPPE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake fra ca midten av teppet og rundt i deler. Det strikkes først en rund sirkel, deretter strikkes det deler i forkortede pinner, riller og striper.

GULVTEPPE:
Legg opp 8 masker på rundpinne 7 med 3 tråder lys lavendel. Strikk 1 pinne rett (= fra vrangen). Arbeidet strikkes videre i RILLER – les forklaring over. På neste pinne starter økningen slik:
1.PINNE (= fra retten): Strikk * 1 maske rett, 1 kast * strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske, strikk 2 masker i siste maske = 16 masker.
2.PINNE OG ALLE PINNER FRA VRANGEN: Strikk rett, kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull.
3.PINNE: Strikk * 2 masker rett, 1 kast *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker, strikk 1 maske rett, 1 kast, 1 maske rett = 24 masker.
5.PINNE: Strikk * 3 masker rett, 1 kast *, strikk fra *-* til det gjenstår 3 masker, strikk 2 masker rett, 1 kast, 1 maske rett = 32 masker
7.PINNE: Strikk * 4 masker rett, 1 kast *, strikk fra *-* til det gjenstår 4 masker, strikk 3 masker rett, 1 kast, 1 maske rett = 40 masker.
Strikk 1 pinne rett fra vrangen, kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull.
Sy sirkelen sammen i ytterste ledd av ytterste maske.
Nå strikkes arbeidet videre i deler slik:

1.DEL:
Strikk videre i 3 tråder naturhvit. Nå strikkes det forkortede pinner frem og tilbake i riller, slik:
Sett 1 merke, dette markerer starten av omgangen.
1.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 2 masker før merket (= 38 masker), snu, stram tråden.
2.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 2 masker før merket (= 36 masker), snu, stram tråden.
3.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 4 masker før merket (= 34 masker), snu, stram tråden.
4.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 4 masker før merket (= 32 masker), snu, stram tråden.
5.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 6 masker før merket (= 30 masker), snu, stram tråden.
6.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 6 masker før merket (= 28 masker), snu, stram tråden.
Fortsett slik, dvs det strikkes over 2 masker mindre for hver gang det snus, til det er strikket 1 pinne over de siste 4 maskene fra vrangen (= 9 riller).
Klipp tråden. Strikk videre rundt med 3 tråder sennep slik:
Start ved merket (= starten av omgangen).
1.OMGANG: Strikk * 2 masker rett, 1 kast (dvs det lages 1 kast over der den forkortede pinnen ble snudd) * strikk fra *-* rundt hele omgangen (= 20 masker økt) = 60 masker.
2.OMGANG: Strikk vrang over alle maskene (kastene strikkes ikke vridd, det skal bli hull). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

2.DEL:
Flytt merket 30 masker (dvs starten på omgangen forskyves nå med 30 masker, 2.del strikkes videre med start fra merket).
Strikk videre med 3 tråder lys lavendel slik:
1.OMGANG: Strikk * 2 masker rett, 1 kast *, strikk fra *-* over alle maskene = 90 masker.
2.OMGANG: Strikk vrang, kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull.
Nå strikkes 2.del med forkortede pinner frem og tilbake i riller slik:
1.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 3 masker før merket (= 87 masker), snu, stram tråden.
2.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 3 masker før merket (= 84 masker), snu, stram tråden.
3.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 6 masker før merket (= 81 masker), snu, stram tråden.
4.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 6 masker før merket (= 78 masker), snu, stram tråden.
5.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 9 masker før merket (= 75 masker), snu, stram tråden.
6.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 9 masker før merket (= 72 masker), snu, stram tråden.
Fortsett slik, dvs det strikkes over 3 masker mindre for hver gang det snus, til det er strikket 1 pinne over de siste 6 maskene fra vrangen (= 14 riller).
Klipp tråden.
Strikk videre rundt med 3 tråder sennep slik:
Start ved merket (= starten av omgangen).
1.OMGANG: Strikk * 3 masker rett, 1 kast (dvs det lages 1 kast over der den forkortede pinnen ble snudd )* strikk fra *-* rundt hele omgangen (= 30 masker økt) = 120 masker.
2.OMGANG: Strikk vrang over alle maskene (kastene strikkes ikke vridd, det skal bli hull).

3.DEL:
Flytt merket 60 masker (dvs starten på omgangen forskyves nå med 60 masker, 3.del strikkes videre med start fra merket).
Strikk videre med 3 tråder naturhvit slik:
1.OMGANG: Strikk * 4 masker rett, 1 kast *, strikk fra *-* over alle maskene = 150 masker.
2.OMGANG: Strikk vrang, kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull.
Nå strikkes 3.del med forkortede pinner frem og tilbake i riller slik:
1.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 5 masker før merket (= 145 masker), snu, stram tråden.
2.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 5 masker før merket (= 140 masker), snu, stram tråden.
3.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 10 masker før merket (= 135 masker), snu, stram tråden.
4.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 10 masker før merket (= 130 masker), snu, stram tråden.
5.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 15 masker før merket (= 125 masker), snu, stram tråden.
6.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 15 masker før merket (= 120 masker), snu, stram tråden.
Fortsett slik, dvs det strikkes over 5 masker mindre for hver gang det snus, til det er strikket 1 pinne over de siste 10 maskene fra vrangen (= 14 riller).
Klipp tråden.
Strikk videre rundt med 3 tråder sennep slik:
Start ved merket (= starten av omgangen).
1.OMGANG: Strikk * 5 masker rett, 1 kast (dvs det lages 1 kast over der den forkortede pinnen ble snudd) * strikk fra *-* rundt hele omgangen (= 30 masker økt) = 180 masker.
2.OMGANG: Strikk vrang over alle maskene (kastene strikkes ikke vridd, det skal bli hull).

4.DEL:
Flytt merket 90 masker (dvs starten på omgangen forskyves nå med 90 masker, 4.del strikkes videre med start fra merket).
Strikk videre med 3 tråder lys lavendel slik:
1.OMGANG: Strikk * 6 masker rett, 1 kast *, strikk fra *-* over alle maskene = 210 masker.
2.OMGANG: Strikk vrang, kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull.
Nå strikkes 4.del med forkortede pinner frem og tilbake i riller slik:
1.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 7 masker før merket (= 203 masker), snu, stram tråden.
2.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 7 masker før merket (= 196 masker), snu, stram tråden.
3.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 14 masker før merket (= 189 masker), snu, stram tråden.
4.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 14 masker før merket (= 182 masker), snu, stram tråden.
5.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 21 masker før merket (= 175 masker), snu, stram tråden.
6.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 21 masker før merket (= 168 masker), snu, stram tråden.
Fortsett slik, dvs det strikkes over 7 masker mindre for hver gang det snus, til det er strikket 1 pinne over de siste 14 maskene fra vrangen (= 14 riller).
Klipp tråden.
Strikk videre rundt med 3 tråder sennep slik:
Start ved merket (= starten av omgangen).
1.OMGANG: Strikk * 7 masker rett, 1 kast (dvs det lages 1 kast over der den forkortede pinnen ble snudd) * strikk fra *-* rundt hele omgangen (= 30 masker økt) = 240 masker.
2.OMGANG: Strikk vrang over alle maskene (kastene strikkes ikke vridd, det skal bli hull).

5.DEL:
Flytt merket 120 masker (dvs starten på omgangen forskyves nå med 120 masker, 5.del strikkes videre med start fra merket).
Strikk videre med 3 tråder naturhvit slik:
1.OMGANG: Strikk * 8 masker rett, 1 kast *, strikk fra *-* over alle maskene = 270 masker.
2.OMGANG: Strikk vrang, kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull.
Nå strikkes 5.del med forkortede pinner frem og tilbake i riller slik:
1.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 9 masker før merket (= 261 masker), snu, stram tråden.
2.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 9 masker før merket (= 252 masker), snu, stram tråden.
3.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 18 masker før merket (= 243 masker), snu, stram tråden.
4.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 18 masker før merket (= 234 masker), snu, stram tråden.
5.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 27 masker før merket (= 225 masker), snu, stram tråden.
6.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 27 masker før merket (= 216 masker), snu, stram tråden.
Fortsett slik, dvs det strikkes over 9 masker mindre for hver gang det snus, til det er strikket 1 pinne over de siste 18 maskene fra vrangen (= 14 riller).
Klipp tråden.
Strikk videre rundt med 3 tråder sennep slik:
Start ved merket (= starten av omgangen).
1.OMGANG: Strikk * 9 masker rett, 1 kast (dvs det lages 1 kast over der den forkortede pinnen ble snudd) * strikk fra *-* rundt hele omgangen (= 30 masker økt) = 300 masker.
2.OMGANG: Strikk vrang over alle maskene (kastene strikkes ikke vridd, det skal bli hull).

6.DEL:
Flytt merket 150 masker (dvs starten på omgangen forskyves nå med 150 masker, 6.del strikkes videre med start fra merket).
Strikk videre med 3 tråder lys lavendel slik:
1.OMGANG: Strikk * 10 masker rett, 1 kast *, strikk fra *-* over alle maskene = 330 masker.
2.OMGANG: Strikk vrang, kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull.
Fell av med rett.

Maribel 10.02.2019 - 00:38:

Preciosa alfombra.

Andrea 06.02.2019 - 10:55:

Ich mag eure Designs und dieses hat mich überrascht, wie hübsch.

Martina 25.01.2019 - 10:27:

The Eye

Babs 23.01.2019 - 17:14:

"Coolio"

Steffi 17.01.2019 - 09:11:

Circles and lines

Elaine 16.01.2019 - 01:03:

All of the moons

Marianne Larsen 14.01.2019 - 14:55:

Super flot

Anja M. 10.01.2019 - 11:16:

Interessante Idee! Die Schuhe find ich klasse:-) Wo kann ich die herbekommen?

Sophie HÄusled 08.01.2019 - 05:52:

Glücksauge

Knitix 06.01.2019 - 05:25:

Mandala

Kommentér oppskrift DROPS 198-5