DROPS / 199 / 21

Rivage Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med raglan i DROPS Alpaca. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster på ærmerne. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model z-855
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

350-350-400-450-500-550 g farve 7120, lys grågrøn

DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5.
DROPS RUNDPIND NR 2,5: Længde på 80 cm til kanter.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 521: 6-6-6-6-7-7 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 153.65kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.8. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.5, A.6 og A.7). Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 134 masker), minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende 124 masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 26) = 4,7.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis ca hver 4. og 5.maske. Der tages ikke ud over forkanterne. På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Tag ud til raglan i hver overgang mellem forstykke/bagstykke og ærmer således: Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud ved mærketråden og totalt 8 masker taget ud på rækken).
På næste pind (vrangen) strikkes omslagen vrang så der bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik på ryg- og forstykke og i hulmønster på ærmerne.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 6 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 6 masker), slå om (= 2 masker taget ud ved mærketråden og totalt 4 masker taget ud på rækken). På næste pind (vrangen), strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Første knaphul lukkes på første pind fra retsiden når den retstrikkede kant i halsen er strikket færdig. Derefter lukkes de 5-5-5-5-6-6 næste knaphuller med ca 8-8-8½-9-8-8 cm mellem hver.
1 KNAPHUL = luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden, slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind (vrangen) strikkes omslaget ret så der bliver hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke fortsætter frem og tilbage fra midt foran, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 130-134-138-142-148-156 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 2,5 med Alpaca. Strik 6 p retstrik – læs forklaring over. Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 6-26-22-38-32-44 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 og husk KNAPHUL på højre forkant = 136-160-160-180-180-200 masker. Strik 1 pind vrang (forkanterne strikkes i retstrik og omslagen strikkes drejet vrang). Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 3. Sæt 4 mærketråde i arbejdet som forklaret under (dette gøres uden at maskerne strikkes). Mærketrådene skal bruges når der skal tages ud til raglan.
Tæl 25-31-31-36-36-41 masker (= forstykke), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 23 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 40-52-52-62-62-72 masker (= bagstykke), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 23 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd før næste maske. Der er 25-31-31-36-36-41 masker tilbage efter sidste mærketråd på forstykket.
Første pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, strik glatstrik til der er 1 maske tilbage før mærketråden, tag ud til RAGLAN på hver side af mærketråden – læs forklaring over, strik A.1 over de næste 21 masker (= ærme), tag ud til raglan på hver side af mærketråden, strik glatstrik til der er 1 maske tilbage før næste mærketråd (= bagstykke), tag ud til raglan på hver side af mærketråden, strik A.1 over de næste 21 masker (= ærme), tag ud til raglan på hver side af mærketråden, strik glatstrik til der er 5 masker tilbage på pinden og afslut med 5 kantmasker retstrik (= forstykke).
Fortsæt mønsteret således med 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran, glatstrik på for- og bagstykket og A.1 på ærmerne. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG fortsætter udtagningen til raglan på hver 2.pind (dvs på hver pind fra retsiden) til der er taget ud totalt 25-25-31-31-37-37 gange ved hver mærketråd (inklusiv udtagningen forklaret på første pind). De nye masker strikkes i glatstrik på for- og bagstykket og i hulmønster ifølge diagrammerne på ærmerne.
Når A.1 er strikket 1 gang i højden, fortsættes hulmønsteret på ærmerne som forklaret under:
HULMØNSTER ÆRME:
STØRRELSE S og M: Når A.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste pind således over maskerne på ærmerne: Strik A.2 (= 13 masker), strik A.3 over de næste 24 masker (= 2 rapporter à 12 masker), afslut med A.4 (= 8 masker). Når A.2 til A.4 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste pind således over maskerne på ærmerne: Strik A.5 (= 13 masker), strik A.6 over de næste 48 masker (= 4 rapporter à 12 masker), afslut med A.7 (= 8 masker). Når sidste række i A.5 til A.7 er tilbage, deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer som forklaret under ALLE STØRRELSER.
STØRRELSE L og XL: Når A.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste pind således over maskerne på ærmerne: Strik A.2 (= 13 masker), strik A.3 over de næste 24 masker (= 2 rapporter à 12 masker), afslut med A.4 (= 8 masker). Når A.2 til A.4 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste pind således over maskerne på ærmerne: Strik A.5 (= 13 masker), strik A.3 over de næste 48 masker (= 4 rapporter à 12 masker), afslut med A.7 (= 8 masker). Når sidste række i A.5 til A.7 er tilbage, deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer som forklaret under ALLE STØRRELSER.
STØRRELSE XXL og XXXL: Når A.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste pind således over maskerne på ærmerne: Strik A.2 (= 13 masker), strik A.3 over de næste 24 masker (= 2 rapporter à 12 masker), afslut med A.4 (= 8 masker). Når A.2 til A.4 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste pind således over maskerne på ærmerne: Strik A.2 (= 13 masker), strik A.3 over de næste 48 masker (= 4 rapporter à 12 masker), afslut med A.4 (= 8 masker). Når A.2 til A.4 er strikket færdig, strikkes næste pind således over maskerne på ærmerne: Strik A.5 (= 13 masker), strik A.6 over de næste 72 masker (= 6 rapporter à 12 masker), afslut med A.7 (= 8 masker). Når sidste række i A.5 til A.7 er tilbage, deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer som forklaret under ALLE STØRRELSER.

ALLE STØRRELSER:
Når udtagningerne til raglan er færdig, er der 336-360-408-428-476-496 masker på pinden. Fortsæt hulmønsteret som forklaret over til sidste række i A.5 til A.7 er tilbage.
Nu deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer, og sidste pind strikkes således fra vrangen: Strik de første 54-57-64-67-77-81 masker som før (= forstykke), sæt de næste 65-71-81-85-89-91 masker på 1 tråd til ærme, slå 8-8-8-10-10-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 98-104-118-124-144-152 masker som før (= bagstykke), sæt de næste 65-71-81-85-89-91 masker på 1 tråd til ærme, slå 8-8-8-10-10-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 54-57-64-67-77-81 masker som før (= forstykke). Bærestykket måler nu ca 20-20-24-24-27-27 cm fra opslåningskanten midt foran. Fjern alle mærketråde i arbejdet. Videre strikkes ryg & forstykke og ærmer færdig hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 222-234-262-278-318-338 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side på ryg- og forstykke, midt i de 8-8-8-10-10-12 masker som blev slået op under ærmerne. Lad mærketrådene følge med videre i arbejdet - de skal bruges lidt senere når der skal tages ud i siderne.
Fortsæt frem og tilbage i glatstrik og 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran.
Når arbejdet måler 4 cm fra delingen i alle størrelser, tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 5.cm totalt 5 gange i alle størrelser = 242-254-282-298-338-358 masker. Strik videre til arbejdet måler ca 28-30-28-30-29-31 cm fra delingen (eller til ønsket længde, der er ca 2 cm tilbage til færdig mål). Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 58-62-70-74-82-86 masker ud jævnt fordelt = 300-316-352-372-420-444 masker. Dette gøres for at undgå at ribben som skal strikkes trækker sig sammen.
Skift til rundpind 2,5. Strik næste pind således fra vrangen: 5 kantmasker retstrik, * 2 vrang, 2 ret *, strik fra *-* til der er 7 masker tilbage på pinden, strik 2 vrang og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således i 2 cm. Luk af med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang. Jakken måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 65-71-81-85-89-91 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde eller lille rundpind 3 og strik 1 maske i hver af de 8-8-8-10-10-12 masker som blev slået op under ærmet = 73-79-89-95-99-103 masker.
Sæt 1 mærketråd midt i de 8-8-8-10-10-12 masker under ærmet. Lad mærketråden følge med arbejdet - den skal bruges lidt senere når der skal tages ind under ærmet.
Start omgangen ved mærketråden og strik således: Strik 4-7-6-9-5-7 masker glatstrik, strik A.8 (= 5 masker), strik A.3 over de næste 60-60-72-72-84-84 masker (= 5-5-6-6-7-7 rapporter à 12 masker) og afslut med 4-7-6-9-5-7 masker glatstrik. Fortsæt mønsteret således (hulmønsteret fortsætter nu pænt over ærmet).
SAMTIDIG når arbejdet måler 3-3-3-2-2-2 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3½.-3.-2.-2.-1½.-1½.cm totalt 11-13-17-19-20-21 gange = 51-53-55-57-59-61 masker – OBS: De masker som ikke går op i hulmønsteret når der tages ind, strikkes i glatstrik.
Strik videre til arbejdet måler 40-40-37-37-35-35 cm fra delingen (eller til ønsket længde), der er ca 4 cm tilbage til færdig mål. OBS: Der er kortere mål i de større størrelser pga videre hals og længere bærestykke).
Strik 1 omgang ret hvor der tages 17-15-17-19-17-19 masker ud jævnt fordelt = 68-68-72-76-76-80 masker. Dette gøres for at undgå at ribben som skal strikkes trækker sig sammen. Skift til strømpepinde 2,5. Strik rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 4 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler ca 44-44-41-41-39-39 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

= tag 1 maske løs af pinden som om den skal strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket

ROBERTA RONCAGLIA 05.04.2019 - 17:57:

Buonasera mi piacerebbe fare questo cardigan. e' possibile farlo coi ferri normali? Come devo trasformare le istruzioni? Grazie. Roberta

DROPS Design 05.04.2019 kl. 18:47:

Buonasera Roberta! Se preferite lavorare in piano, invece che in tondo, dovrete naturalmente fare delle modifiche al modello in modo da lavorare le parti separatamente e poi assemblarle alla fine. Dividere le maglie del corpo in 2, aggiungere 1 maglia di vivagno a ogni lato (per la cucitura) e lavorare il davanti e il dietro in modo separato. Vedere la lezione DROPS: Posso adattare un modello disegnato per i ferri circolari ai ferri dritti?. Buon lavoro!

Tiziana 19.03.2019 - 14:15:

Devo segnalare un altro problema. Alla fine dello sprone, quando devo dividere le maglie, mi ritrovo 50 per ogni lato del davanti, 73 per ogni manica e 90 per il dietro. Ho controllato il testo e prendendo ad esempio le maniche, 23 punti di partenza più 50 di aumenti in tutto per il raglan fa 73, poi però quando devo dividere, il testo mi dice di prendere 65 per manica. Grazie.

Tiziana 18.03.2019 - 18:55:

Buonasera, ho fatto i 25 aumenti per il raglan, ma sul ferro ho 336 maglie invece delle 326 indicate nel modello. C'è un errore nelle spiegazioni oppure ho sbagliato io? Grazie

DROPS Design 19.03.2019 kl. 00:18:

Buongiorno Tiziana. Abbiamo corretto il numero delle maglie nel testo. Le maglie sono, per la taglia S, 336. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Veronica Libbrecht 09.03.2019 - 15:23:

Bonjour, comment faire pour commander la laine pour réaliser ce gilet? Pour une taille XXXL Bien à vous

DROPS Design 11.03.2019 kl. 10:37:

Bonjour Mme Libbrecht, vous trouverez ici la liste des magasins DROPS, si vous n'avez pas la chance d'avoir une boutique près de chez vous, vous pouvez vous commander dans une des boutiques en ligne, au choix. Bon tricot!

Marinette 28.01.2019 - 19:38:

Mon prochain gilet...

Babs 23.01.2019 - 17:19:

Sieht klasse aus! "Spuren im Sand"

Aase Guldmann 19.01.2019 - 14:05:

Venter spændt på opskriften :)

Kommentere opskrift DROPS 199-21