DROPS / 199 / 23

Rivage Top by DROPS Design

Strikket top med raglan i DROPS Safran. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster på ærmerne. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model e-294
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

250-250-300-300-350-350 g farve 50, mint

DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 40 cm og 80 cm til kanter.

Garnet til denne opskrift koster fra 49.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.7. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.5, A.6 og A.7).

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 124 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 26) = 4,8.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 5.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Tag ud til raglan i hver overgang mellem forstykke/bagstykke og ærmer som forklaret under.
Tag ud således efter mærketråden: Strik 1 ret, slå om.
Tag ud således før mærketråden: Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden, slå om, strik 1 ret.
Dvs der tages 2 masker ud ved hver mærketråd og totalt 8 masker på omgangen.
På næste omgang strikkes omslagene ret så der bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik på ryg- og forstykke og i hulmønster på ærmerne.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 6 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 6 masker), slå om (= 2 masker taget ud ved mærketråden og totalt 4 masker taget ud på omgangen). På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TOP - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmekanter. Ryg- og forstykke fortsætter rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmekanterne strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 120-124-128-132-138-146 masker op på rundpind 2,5 med Safran. Strik 6 omgange retstrik – læs forklaring over. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-26-22-38-32-44 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 126-150-150-170-170-190 masker. Strik 1 omgang ret (omslagene strikkes drejet ret). Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 3. Sæt 4 mærketråde i arbejdet som forklaret under (dette gøres uden at maskerne strikkes). Mærketrådene skal bruges lidt senere når der skal tages ud til raglan. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen, tæl 23 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 40-52-52-62-62-72 masker (= forstykke), sæt 1 mærketråd før næste maske, tæl 23 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd før næste maske. Der er 40-52-52-62-62-72 masker efter sidste mærketråd på bagstykket.
Første omgang strikkes således: Tag ud til RAGLAN efter mærketråden – læs forklaring over, strik A.1 over de næste 21 masker (= ærme), tag ud til raglan på hver side af mærketråden, strik glatstrik til der er 1 maske tilbage før næste mærketråd (= forstykke), tag ud til raglan på hver side af mærketråden, strik A.1 over de næste 21 masker (= ærme), tag ud til raglan på hver side af mærketråden, strik glatstrik til der er 1 maske tilbage før mærketråden i begyndelsen af omgangen (= bagstykke), tag ud til raglan før mærketråden.
Fortsæt mønsteret således i glatstrik på for- og bagstykket og A.1 på ærmerne. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG fortsætter udtagningen til raglan på hver 2.omgang til der er taget ud 25-25-31-31-37-37 gange ved hver mærketråd (inklusiv udtagningen forklaret på første omgang). De nye masker strikkes i glatstrik på for- og bagstykket og i hulmønster ifølge diagrammerne på ærmerne.
Når A.1 er strikket 1 gang i højden, fortsættes hulmønsteret på ærmerne som forklaret under:
HULMØNSTER ÆRME:
STØRRELSE S og M: Når A.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste omgang således over maskerne på ærmerne: Strik A.2 (= 13 masker), strik A.3 over de næste 24 masker (= 2 rapporter à 12 masker), afslut med A.4 (= 8 masker). Når A.2 til A.4 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste omgang således over maskerne på ærmerne: Strik A.5 (= 13 masker), strik A.6 over de næste 48 masker (= 4 rapporter à 12 masker), afslut med A.7 (= 8 masker). Når sidste pind er tilbage i A.5 til A.7, deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer som forklaret under ALLE STØRRELSER.
STØRRELSE L og XL: Når A.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste omgang således over maskerne på ærmerne: Strik A.2 (= 13 masker), strik A.3 over de næste 24 masker (= 2 rapporter à 12 masker), afslut med A.4 (= 8 masker). Når A.2 til A.4 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste omgang således over maskerne på ærmerne: Strik A.5 (= 13 masker), strik A.3 over de næste 48 masker (= 4 rapporter à 12 masker), afslut med A.7 (= 8 masker). Når sidste pind er tilbage i A.5 til A.7, deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer som forklaret under ALLE STØRRELSER.
STØRRELSE XXL og XXXL: Når A.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste omgang således over maskerne på ærmerne: Strik A.2 (= 13 masker), strik A.3 over de næste 24 masker (= 2 rapporter à 12 masker), afslut med A.4 (= 8 masker). Når A.2 til A.4 er strikket 1 gang i højden, strikkes næste omgang således over maskerne på ærmerne: Strik A.2 (= 13 masker), strik A.3 over de næste 48 masker (= 4 rapporter à 12 masker), afslut med A.4 (= 8 masker). Når A.2 til A.4 er strikket færdig, strikkes næste omgang således over maskerne på ærmerne: Strik A.5 (= 13 masker), strik A.6 over de næste 72 masker (= 6 rapporter à 12 masker), afslut med A.7 (= 8 masker). Når sidste pind er tilbage i A.5 til A.7, deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer som forklaret under ALLE STØRRELSER.

ALLE STØRRELSER:
Når udtagningerne til raglan er færdig, er der 326-350-398-418-466-486 masker på pinden. Fortsæt hulmønsteret som forklaret over til sidste pind er tilbage i A.5 til A.7.
Nu deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer, og sidste omgang strikkes således: Strik 4-1-2-0-4-3 masker ret, sæt de næste 65-71-81-85-89-91 masker på 1 tråd til ærme, slå 8-8-8-10-10-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 98-104-118-124-144-152 masker ret (= forstykke), sæt de næste 65-71-81-85-89-91 masker på 1 tråd til ærme, slå 8-8-8-10-10-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 94-103-116-124-140-149 masker ret (= bagstykke). Bærestykket måler nu ca 20-20-24-24-27-27 cm fra opslåningskanten midt foran. Fjern alle mærketråde i arbejdet og klip tråden. Videre strikkes ryg & forstykke og ærmekanter færdig hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 212-224-252-268-308-328 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side på ryg- og forstykke, midt i de 8-8-8-10-10-12 masker som blev slået op under ærmerne. Lad mærketrådene følge med i arbejdet. De skal bruges lidt senere når der skal tages ud i siderne.
Start omgangen ved den ene mærketråd og strik rundt i glatstrik.
Når arbejdet måler 4 cm fra delingen i alle størrelser, tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 5.cm totalt 5 gange i alle størrelser = 232-244-272-288-328-348 masker. Strik videre til arbejdet måler ca 28-30-28-30-29-31 cm fra delingen (eller til ønsket længde, der er ca 2 cm tilbage til færdig mål). Strik 1 omgang ret hvor der tages 56-60-68-72-80-84 masker ud jævnt fordelt = 288-304-340-360-408-432 masker. Dette gøres for at undgå at ribben som skal strikkes trækker sig sammen.
Skift til rundpind 2,5. Strik rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Toppen måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

ÆRMEKANTER:
Sæt de 65-71-81-85-89-91 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 2,5 og strik 1 maske i hver af de 8-8-8-10-10-12 masker som blev slået op under ærmet = 73-79-89-95-99-103 masker.
Strik 6 omgange retstrik. Luk af med ret. Strik den anden ærmekant på samme måde.

= tag 1 maske løs af pinden som om den skal strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket

Geneviève 01.05.2019 - 18:46:

Super je l attendais 👍

Marianne 28.02.2019 - 08:54:

Heel leuk outfit! sportief, lief...

Laura 21.02.2019 - 14:41:

Sehr elegant, passt zu jeans sowie zu hose!

Cathy 21.02.2019 - 08:27:

J ai tellement hâte de pouvoir commencer ce modèle pour pouvoir le porter cet été.

Genevieve 13.01.2019 - 07:01:

J attends avec impatience les explications du modèle. La couleur est super. Merci

Aggie Dovermann 12.01.2019 - 17:50:

Dit truitje vind ik ook prachtig. Eenvoudig en toch bijzonder door de mooie mouwtjes. Bijna de kleur van de zee.

Eva 07.01.2019 - 13:21:

Krásný, jednoduchý, a přitom nadčasový model. Už od pohledu si musí velmi dobře nosit, musí být příjemný na těle.. prostě: v jednoduchosti je krása!

Hartmann, Ute 04.01.2019 - 12:47:

Bitte unbedingt die Anleitung für diesen schönen Sommerpulli veröffentlichen. Für warme Sommertage ist dieser Pulli genau richtig-

Kommentere opskrift DROPS 199-23