DROPS / 202 / 27

Robin Song by DROPS Design

Stickad tröja med v-hals i DROPS Air. Arbetet stickas med hålmönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-197
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g färg 13, orange

STICKFASTHET:
15 maskor på bredden och 19 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 6 till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKA NR 6: längd på 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 5 till resår.
DROPS RUNDSTICKA NR 5: längd på 60 eller 80 cm till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 299.7kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.4. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 105 maskor) minus kantmaskorna (= 2 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 21) = 4,9.
I detta exempel minskas det genom att sticka ca var 4:e och var 5:e maska räta tillsammans.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller halsen på bakstycket):
Alla minskningar görs från rätsidan.
Minska 1 maska efter 2 maskor rätstickning från halsen så här: Lyft1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.
Minska 1 maska före 2 maskor rätstickning mot halsen: Sticka 2 maskor räta tillsammans.

ÖKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Sticka till det återstår 2 maskor före A.1 under ärmen, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor, A.1, 2 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka i delar och sys ihop till slut. Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

BAKSTYCKE:
Lägg upp 105-111-117-129-141-153 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på rundsticka 5 med Air. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Sedan stickas det resår så här: 1 kantmaska RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, (1 rätmaska, 2 avigmaskor) till det återstår 2 maskor på stickan, 1 rätmaska, 1 kantmaska rätstickning. Fortsätt fram och tillbaka så till arbetet mäter 4 cm. Nu stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 21-21-21-27-29-33 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 84-90-96-102-112-120 maskor. Byt till rundsticka 6. Sticka slätstickning med 1 kantmaska rätstickning i varje sida till arbetet mäter 39-40-41-42-43-44 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! I början av de nästa 2 varven maskas det av 3-4-4-5-6-6 maskor till ärmhål = 78-82-88-92-100-108 maskor. Fortsätt sedan med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 50-52-54-56-58-60 cm stickas det rätstickning över de mittersta 18-18-20-20-22-22 maskorna. När det har stickats 4 varv rätstickning över de mittersta maskorna stickas nästa varv från rätsidan så här: sticka de första 32-34-36-38-41-45 maskorna och sätt dem på en tråd till höger axel, maska av de nästa 14-14-16-16-18-18 maskorna till hals sticka de resterande 32-34-36-38-41-45 maskorna. Sedan stickas varje axel färdig för sig. Sticka 1 kantmaska rätstickning mot ärmhålet, 2 maskor rätstickning mot halsen och slätstickning över de resterande maskorna. På nästa varv från rätsidan minskas det 1 maska innanför de 2 maskorna i rätstickning mot halsen – läs MINSKNINGSTIPS-2 = 31-33-35-37-40-44 maskor. Fortsätt till ärmhålet mäter ca 15-16-17-18-19-20 cm. Maska av. Arbetet mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner. Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp 105-111-117-129-141-153 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på rundsticka 5 med Air. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Sedan stickas det resår så här: 1 kantmaska rätstickning, (1 rätmaska, 2 avigmaskor) till det återstår 2 maskor på stickan, 1 rätmaska, 1 kantmaska rätstickning. Fortsätt fram och tillbaka så till arbetet mäter 4 cm. Nu stickas det så här: sticka de första 51-54-57-63-68-75 maskorna och minska samtidigt 10-10-10-13-14-16 maskor jämnt fördelat, sticka A.1 (= 2 maskor), sticka de resterande maskorna på varvet och minska samtidigt 11-11-11-14-15-17 maskor jämnt fördelat = 84-90-96-102-112-120 maskor. Byt till rundsticka 6. Fortsätt fram och tillbaka med A.1 över de mittersta 2 maskorna på varvet, slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 34-36-37-39-40-42 cm stickas A.2 över de mittersta 20 maskorna på varvet. De 2 mittersta maskorna i A.2 ska passa över de två maskorna i A.1. När varvet med stjärna är färdigstickat har det minskats 2 maskor i A.2 och arbetet delas mitt på så att den första hälften av maskorna (sett från rätsidan) sätts på en tråd (= vänster framstycke/axel) och det stickas sedan fram och tillbaka över höger framstycke/axel. Fortsätt med slätstickning, 1 kantmaska rätstickning mot ärmhålet och A.2 mot halsen, dvs det minskas till hals som det visas på de sista 6 varven i diagrammet (3 av minskningarna är intecknade i diagrammet) till det har minskats totalt 8-8-9-9-10-10 ggr, SAMTIDIGT när arbetet mäter 39-40-41-42-43-44 cm maskas det av 3-4-4-5-6-6 maskor i början av varvet från ärmhålet. När minskningen till hals är färdigstickad stickas det som visat i A.3 över de yttersta 5 maskorna på höger framstycke mot halsen till färdigt mått. När alla minskningar till hals och ärmhål är färdiga är det 31-33-35-37-40-44 maskor till axel. Fortsätt till ärmhålet mäter ca 15-16-17-18-19-20 cm - anpassa efter bakstycket. Maska av. Arbetet mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner.
Sätt tillbaka maskorna från tråden på rundstickan och sticka höger framstycke/axel på samma sätt som vänster framstycke/axel, men spegelvänt. Dvs, börja från avigsidan vid halsen på varvet efter stjärnan i A.2 och sticka så här: sticka de 9 maskorna i A.2, sticka slätstickning till det återstår 1 maska, 1 kantmaska rätstickning. Fortsätt fram och tillbaka så och minska till hals och ärmhål på samma sätt som på vänster framstycke. När de 8-8-9-9-10-10 minskningarna till hals är färdiga stickas A.4 över de yttersta 5 maskorna mot halsen till färdigt mått. Anpassa längden efter vänster framstycke/axel och bakstycket.

ÄRM:
Ärmarna stickas runt på strumpstickor.
Lägg upp 42-42-45-48-48-51 maskor på strumpstickor 5. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 4 cm. Byt till strumpstickor 6. Nästa varv stickas så här: sticka 2 rätmaskor, sticka A.1 över de nästa 2 maskorna (= 1 avigmaska ch 1 rätmaska), sticka rätmaskor varvet ut och minska samtidigt 9-8-8-10-9-11 maskor jämnt fördelat = 33-34-37-38-39-40 maskor. Fortsätt runt med slätstickning och A.1 mitt under ärmen, SAMTIDIGT när arbetet mäter 8-9-9-9-8-8 cm ökas det 1 maska i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS. Öka i de olika storlekarna så här:
Storlek S: Öka på växelvis var 6:e och var 7:e cm totalt 6 ggr.
Storlek M: Öka på var 5:e cm totalt 7 ggr.
Storlek L: Öka på var 5:e cm totalt 7 ggr.
Storlek XL: Öka på var 4:e cm totalt 8 ggr.
Storlek XXL: Öka på växelvis var 3:e och var 4:e cm totalt 9 ggr.
Storlek XXXL: Öka på växelvis var 3:e cm totalt 10 ggr.
När alla ökningarna är färdiga är det 45-48-51-54-57-60 maskor på varvet. Fortsätt vidare till arbetet mäter 45-44-43-42-40-38 cm (kortare mått i de större storlekarna på grund av bredare axelvidd). Avsluta varvet mitt i diagram A.1 (= mitt under ärmen). Nu stickas det vidare fram och tillbaka med slätstickning över alla maskor, så att det blir möjligt att sy ärmen till ärmhålet. När det har stickats fram och tillbaka i slätstickning i 2-3-3-4-4-4 cm mäter ärmen totalt 47-47-46-46-44-42 cm. Maska av. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn innanför avmaskningskanten. Sy i ärmarna mot fram- och bakstycket. Sy sidsömmen innanför 1 kantmaska rätstickning i varje sida. Upprepa i den andra sidan.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 24.05.2019
Rättelse - ÄRM:
Lägg upp 42-42-45-48-48-51 maskor på strumpstickor 5.

Diagram

= rät från rätsidan, avig från avigsidan
= avig från rätsidan, rät från avigsidan
= gör 1 omslag mellan 2 maskor, på nästa varv stickas omslaget avigt så det blir ett hål
= 2 räta maskor tillsammans
= lyft en maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, dra den lyfta maskan över maskan som stickades
= när detta varv är färdigstickat delas arbetet till höger och vänster axel och de 2 delarna stickas färdigt för sig
= denna ruta är ingen maska eftersom den minskades tidigare. Rutorna markerar minskningen för halsen mitt fram.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 202-27) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (29)

Jasmin 09.11.2020 - 21:02:

Hallo! ☺️ Ich verstehe nicht wie ich die maschen beim rückenteil abkette, bzw. verstehe ich nicht was vorher passiert: ich soll über die MITTLEREN 18 Maschen 2 krausrippen stricken, okee, dann hab ich in der mitte 1cm mehr, und dann stricken ich die maschen für die schulter, und dann weiter über die mittleren maschen, obwohl die schon 4 Reihen drüber sind? Ich verstehs nicht! Bitte dringend um hilfe 😀 Lg Jasmin

DROPS Design 10.11.2020 kl. 09:40:

Liebe Jasmin, wenn die Arbeit 50-52 cm mist (1. und 2. Größe), stricken Sie die mittleren 18 Maschen kraus rechts aber die anderen Maschen wie zuvor, dh alle Maschen werden Sie bei dieser 4 Reihen/2 Krausrippen über die mittleren Maschen gestrickt. Nach dieser 4 Reihen ketten Sie die mittleren 14 Maschen und stricken Sie die restlichen Maschen beidseitig separat wie zuvor: glatt rechts mit 1 Randmasche kraus rechts + 2 Maschen gegen Hals kraus rechts. Hilft es Ihnen weiter? Viel Spaß beim stricken!

Maude Cotnoir 18.10.2020 - 18:39:

Bonjour . Concernant les instructions des manches, il est dit de tricoter le motif A1 sous le milieu de la manche. Je ne comprends pas la raison de ce motif décoratif sous la manche. ? Pourriez vous clarifier ces instructions ?

DROPS Design 19.10.2020 kl. 10:05:

Bonjour Mme Cotnoir, on tricote simplement A.1 sous la manche pour faire un léger rappel du A.1 du devant. S'il ne vous convient pas, vous pouvez tout à fait ne pas le tricoter, à vous de décider. Bon tricot!

Cécile 23.02.2020 - 16:38:

Bonjour J’aurais besoin de précisions pour démarrer A1 sur le rang de diminution juste après les côtes. Doit-on le faire sur un rang de mailles endroits ou sur un rang de mailles envers ? Et du coup le jeté de A1 doit-on le tricoter maille endroit ou maille envers ? Merci pour vos précisions Cordialement Cécile Q.

DROPS Design 24.02.2020 kl. 09:19:

Bonjour Cécile, le 1er rang de A.1 (= 2 mailles ensemble à l'endroit, 1 jeté) doit se tricoter sur l'endroit (et au milieu) . Bon tricot!

Gisela Jansson 24.01.2020 - 21:11:

Å vad jag tycker avslutet på ryggstycket känns svårt att förstå. De fyra varven rätstickning, är det en del av halsringningen?

DROPS Design 31.01.2020 kl. 08:25:

Hej Gisela, Ja det stämmer, de fyra varven du stickar innan du maskar av till hals blir till halskant. Du fortsätter med 2 m i rätstickning mot halskanten tills du maskar av. Lycka till :)

Walaa 26.12.2019 - 23:55:

I don't quite understand the part of the sleeves which says (knit 2 then work A1(= purl 1 and knit 1) should i purl 1 and knit 1 or work A1 as the diagram ? also how is this middle under arm if i knitted 2 at the first of the row this is not the middle it will be abit shifted to the right

DROPS Design 02.01.2020 kl. 11:16:

Dear Walaa, you work A.1 over the next 2 stitches (these stitches are P1 and K1), then knit to the end of the round. ie the first stitch in A.1 is worked over P1 from the rib and the 2nd stitch in A.1 is worked over K1 from the rib. Middle of the sleeve is: K2, A.1, K2 so that you will inc at the end of the round before the K2 before A.1 and after the K2 after A.1 - see INCREASE TIP (for sleeves). Happy knitting!

Nathalie 05.09.2019 - 23:04:

Bonjour, je fais ce pull en M. Le rang avec l'étoile est mon 69ème rang et est celui où je diminue les 2 m. centrales de A2. Je fais mon 70ème rang comme décrit mais à mon 71ème rang, la dernière diminution (après le jeté) est décalé donc le motif aussi.. En suivant vos explications, il ne me reste que 2m end. à la fin de A2. Je pense qu'il y a 1 m. end. de trop. Pourriez-vous m'aider svp? Merci d'avance

DROPS Design 06.09.2019 kl. 08:20:

Bonjour Nathalie, au 7ème rang de A.1 (= étoile), on diminue 2 mailles, au rang suivant, on termine chaque devant séparément, on doit tricoter 2 mailles endroit sur l'envers côté encolure, et, sur l'endroit, on va continuer la diagonale ajourée de A.2 comme avant, par ex côté droit de A.2 on doit avoir 3 m end, puis 2 m ens à l'end, 1 jeté, 1 m end, 2 m ens à l'end, 1 jeté, puis on aura 2 m end avant les 2 m ens à l'end, 1 jeté, 1 m end, 2 m ens à l'end, 1 m end. Les jours de A.2 doivent continuer en diagonale le long de l'encolure. N'hésitez pas à placer un marqueur pour délimiter A.2, ce sera plus facile de suivre le diagramme. Bon tricot!

Clare Myers 13.08.2019 - 10:04:

I have a question about the decrease row on the Front: XXL size. After decreases in 1st half I have 54 stitches - then A1= 2 stitches - then decreases in the 2nd half leaves 56 stitches. So A1 is not quite central 54/2/56. The following row says to do A1 over the MIDDLE two stitches. The middle 2 stitches of this row would be 55 & 56 (A1 was 57/58 the equiv of in the previous row) . Does this mean it should not line up with the A1 in the row before?

DROPS Design 13.08.2019 kl. 11:36:

Dear Mrs Myers, there are 112 sts on needle, then you decrease 2 sts on 7th row in A.2 = 110 sts remain, you should have now 55 stitches for each front piece. When you start working A.2, the 2 middle sts in A.2 should be the 2 sts from A.1 (= the 2 middle sts on piece), On 7th row, you dec the 8th and 9th stitch in A.2, K2 and dec the next 2 sts - if A.2 has been worked over A.1, you should have the 55 sts on each side. Happy knitting!

Nathalie Perlot 28.05.2019 - 14:42:

Bonjour, je commence le pull avec la laine "Air" du modèle et les aiguilles préconisées mais si mon échantillon jersey est égale au votre,lorsque je commence le modèle en côtes,je me retrouve avec 75 cm de largeur.est-ce vraiment normal de monter autant de mailles ? j'ai l'impression en voyant la photo que la bordure côte est plutôt moins large que la suite en jersey alors que si je suis les instructions,je vais avoir l'effet inverse.. merci de m'éclairer

DROPS Design 28.05.2019 kl. 14:59:

Bonjour Mme Perlot, si votre tension est correcte en jersey, vous devriez avoir, après les côtes les 110 m + 2 m lis (en taille XXL) = 73 cm (soit 112 m = 74.6 cm environ). On monte plus de mailles au début pour éviter que les côtes ne resserrent trop la base du pull, on va ensuite diminuer pour avoir la bonne largeur, ainsi, les côtes feront la même largeur que le pull. Bon tricot!

Britt 24.05.2019 - 10:04:

Der Anschlag für die Ärmel in Gr. S und M müssten doch 42 Maschen sein, sonst geht der Rapport nicht auf? Und ist es richtig, dass das Muster am unteren Ärmel gestrickt wird? (auf den Bildern ist das leider nicht zu erkennen)

DROPS Design 24.05.2019 kl. 14:06:

Liebe Britt, Sie sind ja recht, in die beiden ersten Größen muss man 42 Maschen anschlagen. Anleitung wird angepasst. Viel Spaß beim stricken!

Marianne Antonsen 20.05.2019 - 21:37:

Finner ikke diagrammene til oppskriften.

DROPS Design 21.05.2019 kl. 14:28:

Hei Marianne. Diagrammene ligger helt nederst på siden, sammen med målskissen. Om du har problemer med å se den kan du forsøke å bytte enhet, eventuelt printe ut oppskriften. God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS 202-27

Robin song

Louison, France

Curry Flausch

Melli, Germany

Linde Song

Leen, Belgium