DROPS / 202 / 27

Robin Song by DROPS Design

Stickad tröja med v-hals i DROPS Air. Arbetet stickas med hålmönster. Storlek S - XXXL.

  • Robin Song / DROPS 202-27 - Stickad tröja med v-hals i DROPS Air. Arbetet stickas med hålmönster.
Storlek S - XXXL.
  • Robin Song / DROPS 202-27 - Stickad tröja med v-hals i DROPS Air. Arbetet stickas med hålmönster.
Storlek S - XXXL.
  • Robin Song / DROPS 202-27 - Stickad tröja med v-hals i DROPS Air. Arbetet stickas med hålmönster.
Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell ai-197
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g färg 13, orange

STICKFASTHET:
15 maskor på bredden och 19 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 6 till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKA NR 6: längd på 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 5 till resår.
DROPS RUNDSTICKA NR 5: längd på 60 eller 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 299.7kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.4. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 105 maskor) minus kantmaskorna (= 2 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 21) = 4,9.
I detta exempel minskas det genom att sticka ca var 4:e och var 5:e maska räta tillsammans.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller halsen på bakstycket):
Alla minskningar görs från rätsidan.
Minska 1 maska efter 2 maskor rätstickning från halsen så här: Lyft1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.
Minska 1 maska före 2 maskor rätstickning mot halsen: Sticka 2 maskor räta tillsammans.

ÖKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Sticka till det återstår 2 maskor före A.1 under ärmen, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor, A.1, 2 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka i delar och sys ihop till slut. Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

BAKSTYCKE:
Lägg upp 105-111-117-129-141-153 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på rundsticka 5 med Air. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Sedan stickas det resår så här: 1 kantmaska RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, (1 rätmaska, 2 avigmaskor) till det återstår 2 maskor på stickan, 1 rätmaska, 1 kantmaska rätstickning. Fortsätt fram och tillbaka så till arbetet mäter 4 cm. Nu stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 21-21-21-27-29-33 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 84-90-96-102-112-120 maskor. Byt till rundsticka 6. Sticka slätstickning med 1 kantmaska rätstickning i varje sida till arbetet mäter 39-40-41-42-43-44 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! I början av de nästa 2 varven maskas det av 3-4-4-5-6-6 maskor till ärmhål = 78-82-88-92-100-108 maskor. Fortsätt sedan med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 50-52-54-56-58-60 cm stickas det rätstickning över de mittersta 18-18-20-20-22-22 maskorna. När det har stickats 4 varv rätstickning över de mittersta maskorna stickas nästa varv från rätsidan så här: sticka de första 32-34-36-38-41-45 maskorna och sätt dem på en tråd till höger axel, maska av de nästa 14-14-16-16-18-18 maskorna till hals sticka de resterande 32-34-36-38-41-45 maskorna. Sedan stickas varje axel färdig för sig. Sticka 1 kantmaska rätstickning mot ärmhålet, 2 maskor rätstickning mot halsen och slätstickning över de resterande maskorna. På nästa varv från rätsidan minskas det 1 maska innanför de 2 maskorna i rätstickning mot halsen – läs MINSKNINGSTIPS-2 = 31-33-35-37-40-44 maskor. Fortsätt till ärmhålet mäter ca 15-16-17-18-19-20 cm. Maska av. Arbetet mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner. Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp 105-111-117-129-141-153 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på rundsticka 5 med Air. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Sedan stickas det resår så här: 1 kantmaska rätstickning, (1 rätmaska, 2 avigmaskor) till det återstår 2 maskor på stickan, 1 rätmaska, 1 kantmaska rätstickning. Fortsätt fram och tillbaka så till arbetet mäter 4 cm. Nu stickas det så här: sticka de första 51-54-57-63-68-75 maskorna och minska samtidigt 10-10-10-13-14-16 maskor jämnt fördelat, sticka A.1 (= 2 maskor), sticka de resterande maskorna på varvet och minska samtidigt 11-11-11-14-15-17 maskor jämnt fördelat = 84-90-96-102-112-120 maskor. Byt till rundsticka 6. Fortsätt fram och tillbaka med A.1 över de mittersta 2 maskorna på varvet, slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 34-36-37-39-40-42 cm stickas A.2 över de mittersta 20 maskorna på varvet. De 2 mittersta maskorna i A.2 ska passa över de två maskorna i A.1. När varvet med stjärna är färdigstickat har det minskats 2 maskor i A.2 och arbetet delas mitt på så att den första hälften av maskorna (sett från rätsidan) sätts på en tråd (= vänster framstycke/axel) och det stickas sedan fram och tillbaka över höger framstycke/axel. Fortsätt med slätstickning, 1 kantmaska rätstickning mot ärmhålet och A.2 mot halsen, dvs det minskas till hals som det visas på de sista 6 varven i diagrammet (3 av minskningarna är intecknade i diagrammet) till det har minskats totalt 8-8-9-9-10-10 ggr, SAMTIDIGT när arbetet mäter 39-40-41-42-43-44 cm maskas det av 3-4-4-5-6-6 maskor i början av varvet från ärmhålet. När minskningen till hals är färdigstickad stickas det som visat i A.3 över de yttersta 5 maskorna på höger framstycke mot halsen till färdigt mått. När alla minskningar till hals och ärmhål är färdiga är det 31-33-35-37-40-44 maskor till axel. Fortsätt till ärmhålet mäter ca 15-16-17-18-19-20 cm - anpassa efter bakstycket. Maska av. Arbetet mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner.
Sätt tillbaka maskorna från tråden på rundstickan och sticka höger framstycke/axel på samma sätt som vänster framstycke/axel, men spegelvänt. Dvs, börja från avigsidan vid halsen på varvet efter stjärnan i A.2 och sticka så här: sticka de 9 maskorna i A.2, sticka slätstickning till det återstår 1 maska, 1 kantmaska rätstickning. Fortsätt fram och tillbaka så och minska till hals och ärmhål på samma sätt som på vänster framstycke. När de 8-8-9-9-10-10 minskningarna till hals är färdiga stickas A.4 över de yttersta 5 maskorna mot halsen till färdigt mått. Anpassa längden efter vänster framstycke/axel och bakstycket.

ÄRM:
Ärmarna stickas runt på strumpstickor.
Lägg upp 42-42-45-48-48-51 maskor på strumpstickor 5. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 4 cm. Byt till strumpstickor 6. Nästa varv stickas så här: sticka 2 rätmaskor, sticka A.1 över de nästa 2 maskorna (= 1 avigmaska ch 1 rätmaska), sticka rätmaskor varvet ut och minska samtidigt 9-8-8-10-9-11 maskor jämnt fördelat = 33-34-37-38-39-40 maskor. Fortsätt runt med slätstickning och A.1 mitt under ärmen, SAMTIDIGT när arbetet mäter 8-9-9-9-8-8 cm ökas det 1 maska i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS. Öka i de olika storlekarna så här:
Storlek S: Öka på växelvis var 6:e och var 7:e cm totalt 6 ggr.
Storlek M: Öka på var 5:e cm totalt 7 ggr.
Storlek L: Öka på var 5:e cm totalt 7 ggr.
Storlek XL: Öka på var 4:e cm totalt 8 ggr.
Storlek XXL: Öka på växelvis var 3:e och var 4:e cm totalt 9 ggr.
Storlek XXXL: Öka på växelvis var 3:e cm totalt 10 ggr.
När alla ökningarna är färdiga är det 45-48-51-54-57-60 maskor på varvet. Fortsätt vidare till arbetet mäter 45-44-43-42-40-38 cm (kortare mått i de större storlekarna på grund av bredare axelvidd). Avsluta varvet mitt i diagram A.1 (= mitt under ärmen). Nu stickas det vidare fram och tillbaka med slätstickning över alla maskor, så att det blir möjligt att sy ärmen till ärmhålet. När det har stickats fram och tillbaka i slätstickning i 2-3-3-4-4-4 cm mäter ärmen totalt 47-47-46-46-44-42 cm. Maska av. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn innanför avmaskningskanten. Sy i ärmarna mot fram- och bakstycket. Sy sidsömmen innanför 1 kantmaska rätstickning i varje sida. Upprepa i den andra sidan.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 24.05.2019
Rättelse - ÄRM:
Lägg upp 42-42-45-48-48-51 maskor på strumpstickor 5.

Diagram

symbols = rät från rätsidan, avig från avigsidan
symbols = avig från rätsidan, rät från avigsidan
symbols = gör 1 omslag mellan 2 maskor, på nästa varv stickas omslaget avigt så det blir ett hål
symbols = 2 räta maskor tillsammans
symbols = lyft en maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, dra den lyfta maskan över maskan som stickades
symbols = när detta varv är färdigstickat delas arbetet till höger och vänster axel och de 2 delarna stickas färdigt för sig
symbols = denna ruta är ingen maska eftersom den minskades tidigare. Rutorna markerar minskningen för halsen mitt fram.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 202-27) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (40)

country flag Vittoria 10.05.2021 - 08:58:

Buongiorno, sto eseguendo il diagramma A2 ma ho fatto ripetutamente lo stesso errore su più ferri e me ne sono accorta solo ora. Come faccio a disfare il lavoro? Ho paura di rovinare la treccia traforata...

user icon DROPS Design 10.05.2021 kl. 22:15:

Buonasera Vittoria, l'unica soluzione per avere un lavoro corretto, è disfare punto per punto fino ad arrivare al primo errore e poi ripartire. Buon lavoro!

country flag Louison 02.04.2021 - 17:27:

Si je comprends bien, le diagramme A 2 n'est pas complet, en taille S, on doit le continuer jusqu'à avoir fait 8 diminutions, ce qui veut dire qu'on fait encore 14 rangs?

user icon DROPS Design 06.04.2021 kl. 12:05:

Bonjour Louison, vous tricotez A.2 comme dans le diagramme, mais à partir du rang avec l'étoile, vous le continuez en rangs: les cases noires au milieu sont les mailles diminuées pour l'encolure et vous continuez à diminuer pou l'encolure en début et en fin de rang comme le montre le diagramme. Mais effectivement, A.2 ne montre pas toutes les diminutions de l'encolure. Bon tricot!

country flag Louison 22.03.2021 - 08:54:

OK, merci comme ça c'est clair pour moi.

country flag Louison 19.03.2021 - 15:35:

Bonjour, je suis bloquée au niveau des diminutions 2, épaules. On diminue sur l'endroit, donc tous les 2 rangs. Je comprends Diminuer 1 maille après les 2 mailles au point mousse à partir de l'encolure , mais je ne comprends pas Diminuer 1 maille avant les 2 mailles au point mousse côté encolure, ce qui voudrait dire qu'on diminue, quand on est sur l'envers? En taille S combien doit-il rester de mailles quand on arrête l'ouvrage? Merci

user icon DROPS Design 22.03.2021 kl. 07:09:

Bonjour Louison, les dimimnutions-2 se font sur l'endroit, quand vous tricotez l'épaule gauche, vous diminuerez en début de rang sur l'endroit après 2 m au point mousse; pour l'épaule droite, vous diminuerez avant les 2 m point mousse, en fin de rang sur l'endroit. Il reste 31 m pour l'épaule en taille S. Bon tricot!

country flag Sacramento Moreno Garrido 16.03.2021 - 16:26:

La frase que no comprendo es la siguiente: When the piece measures 50-52-54-56-58-60 cm, work garter stitch over the middle 18-18-20-20-22-22 stitches on the row. When you have worked 2 ridges over these stitches work the next row from the right side as follows. Gracias

user icon DROPS Design 21.03.2021 kl. 19:54:

Hola Sacramento, Los puntos centrales se trabajan en punto musgo, el resto de puntos se trabajan como antes. Los dos pliegues se trabajan sobre estos puntos centrales. Puedes consultar el patrón en español en el siguiente enlace: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=9036&cid=23

country flag Bernike Pasveer 14.03.2021 - 22:08:

Ik begrijp niet hoe ik de steken van het telpatroon moet lezen. Gaat A1 over twee toeren, met in toer 1 een omslag en 2 recht samenbreien, en in toer 2 de omslag averecht en een steekafhalen etc?

user icon DROPS Design 27.03.2021 kl. 15:20:

Dag Bernike,

In de telpatronen zijn alle naalden aangegeven, dus zowel de heengaande als de teruggaande naald. Je leest de telpatronen van onder naar boven en van rechts naar links (aan de goede kant gezien). De eerste naald van A.1 brei je dus steeds 2 recht samen en een omslag. Op de tweede naald brei je averecht aan de verkeerde kant waarbij je de omslagen ook averecht breit (en niet gedraaid averecht), zodat er gaatjes ontstaan. De volgende toer is weer aan de goede kant met steeds 2 recht samen en een omslag.

country flag Sacramento Moreno Garrido 14.03.2021 - 19:13:

Hola. Estoy tejiendo la espalda y no comprendo como debo tejer la parte superior. Hay un cambio de punto? Se cambia desde el punto jersey al "garter and ridge stitches"? Tienen ustedes una foto o esquema? Muchas gracias Sacri

user icon DROPS Design 14.03.2021 kl. 19:42:

Hola Sacramento, trabajar 1 punto orillo en punto musgo hacia la sisa, 2 puntos en punto musgo hacia el escote y punto jersey sobre los puntos restantes. Buen trabajo!

country flag Louison 08.03.2021 - 10:16:

Désolée , mais je ne comprends toujours pas. J'ai les 105 mailles que je viens de monter, cela signifie que je fais un 1er rang jersey et ainsi sur l'envers j'aurai un rang jersey envers, ou alors je fais un rang mousse?

user icon DROPS Design 08.03.2021 kl. 10:22:

Bonjour Louison, tricotez 1 rang en mailles envers juste après le montage puis commencez les côtes au rang suivant sur l'endroit. Vous avez maintenant, vu sur l'endroit, 1 rang endroit (= le rang jersey tricoté sur l'envers). Bon tricot!

country flag Louison 07.03.2021 - 15:13:

Bonjour, je ne comprends pas le début du pull " tricoter 1 rang envers sur l'envers". Est-ce que je dois commencer à tricoter le pull par un rang envers? Merci

user icon DROPS Design 08.03.2021 kl. 09:12:

Bonjour Louison, le tout premier rang est un rang envers sur l'envers pour obtenir une jolie bordure avant de commencer les côtes (= 1er rang des côtes = sur l'endroit). Bon tricot!

country flag Clemmie Molendijk 22.02.2021 - 15:35:

Hallo, ik ben bezig met het patroon robin song drops /202/27. Bij het voorpand is in het midden een vertikaal patroon. A.1 Ik heb het in een proeflapje al heel erg vaak gebreid, en ik krijg het niet voor elkaar. Ik kan het ook niet vinden tussen de voorbeeldvideo's. Ik ben geen ervaren breister. Ik hoop dat u mij kunt helpen.

user icon DROPS Design 23.02.2021 kl. 12:45:

Dag Clemmie,

Je breit het telpatroon van onder naar boven, dus je begint met 2 recht samen en dan 1 omslag. Op de teruggaande naald brei je 2 averecht. Op de derde naald maak je eerst 1 omslag, dan haal je 1 steek af, 1 recht en haal je de afgehaalde steek over de gebreide steek. Op de vierde, dus weer een teruggaande naald brei je 2 averecht. Zo herhaal je het patroontje steeds in de hoogte.

Kommentér oppskrift DROPS 202-27

Robin song

Louison, France

Curry Flausch

Melli, Germany

Linde Song

Leen, Belgium