DROPS / 202 / 27

Robin Song by DROPS Design

Neulottu pusero DROPS Air-langasta. Työssä on V-aukko ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-197
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g väriä 13, oranssi

NEULETIHEYS:
15 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 19 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 6 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 6 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 5: Pituus 60 tai 80 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (21)

65% Alpakkaa, 28% Polyamidia, 7% villaa
alkaen 3.70 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 22.20€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI 1 (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 105 silmukkaa) miinus reunasilmukat (= 2 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten määrän kanssa (esim. 21) = 4,9.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla n. joka 4. ja joka 5.silmukka oikein yhteen.

KAVENNUSVINKKI 2 (takakappaleen pääntie):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella.
Tee kavennukset pääntien reunan 2 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella seuraavasti: Kerroksen alussa 2 ainaoikeinneulotun silmukan jälkeen: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.
Kerroksen lopussa ennen 2 ainaoikeinneulottua silmukkaa: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.

LISÄYSVINKKI (hihat):
Neulo kunnes piirroksen A.1 mallikertaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein, A.1, 2 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan osina, tasona pyöröpuikolla. Osat ommellaan lopuksi yhteen. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

TAKAKAPPALE:
Luo 105-111-117-129-141-153 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 5 Air-langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti: 1 reunasilmukka AINAOIKEAA (lue selitys yllä), neulo joustinneuletta (1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, 1 silmukka oikein, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 4 cm. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja kavenna tasavälein 21-21-21-27-29-33 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 1) = 84-90-96-102-112-120 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 6. Neulo sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa, kunnes työn pituus on 39-40-41-42-43-44 cm. TARKISTA NEULETIHEYS! Päätä 2 seuraavan kerroksen alusta kädenteitä varten 3-4-4-5-6-6 silmukkaa = 78-82-88-92-100-108 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, ja neulo kummassakin reunassa 1 reunasilmukalla ainaoikeaa. Kun työn pituus on 50-52-54-56-58-60 cm, neulo keskimmäisillä 18-18-20-20-22-22 silmukalla ainaoikeaa. Kun olet neulonut keskimmäisillä silmukoilla 4 kerrosta ainaoikeaa, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo ensimmäiset 32-34-36-38-41-45 silmukkaa ja siirrä sitten nämä silmukat apulangalle oikeaa olkaa varten, päätä seuraavat 14-14-16-16-18-18 silmukkaa pääntietä varten ja neulo loput 32-34-36-38-41-45 silmukkaa. Neulo sitten molemmat puolet erikseen. Neulo kädentien reunassa 1 reunasilmukalla ainaoikeaa, neulo pääntien reunassa 2 silmukalla ainaoikeaa ja neulo lopuilla silmukoilla sileää neuletta. Kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella pääntien reunan 2 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2) = 31-33-35-37-40-44 silmukkaa. Jatka neulomista, kunnes kädentien pituus on n. 15-16-17-18-19-20 cm. Päätä loput silmukat kerralla. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

ETUKAPPALE:
Luo 105-111-117-129-141-153 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 5 Air-langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti: 1 reunasilmukka ainaoikeaa, neulo joustinneuletta (1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, 1 silmukka oikein, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 4 cm. Neulo sitten seuraavasti: Neulo ensimmäiset 51-54-57-63-68-75 silmukkaa ja kavenna samalla tasavälein 10-10-10-13-14-16 silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 2 silmukkaa), neulo kerroksen loput silmukat ja kavenna samalla tasavälein 11-11-11-14-15-17 silmukkaa = 84-90-96-102-112-120 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 6. Jatka mallineuletta, eli neulo kerroksen keskimmäisillä 2 silmukalla piirroksen A.1 mallineuletta, jatka sileää neuletta ja neulo kummassakin reunassa 1 reunasilmukalla ainaoikeaa. Kun työn pituus on 34-36-37-39-40-42 cm, neulo keskimmäisillä 20 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Ole tarkkana, että piirroksen A.2 keskimmäiset 2 silmukkaa ovat piirroksen A.1 kahden silmukan yläpuolella. Kun olet neulonut piirrokseen tähdellä merkityn kerroksen, piirroksen A.2 mallineuleen kohdalla on kavennettu 2 silmukkaa. Jaa nyt työ keskeltä ja siirrä silmukoiden ensimmäinen puolikas (oikealta puolelta katsottuna) apulangalle (= vasen etukappale/olka). Neulo nyt tasona oikea etukappale/olka. Jatka sileää neuletta, neulo kädentien reunassa 1 reunasilmukalla ainaoikeaa ja neulo pääntien reunassa mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Eli tee piirroksen viimeisten 6 kerroksen mukaisesti pääntien kavennukset (piirrokseen on merkitty 3 kavennusta), kunnes työssä on yhteensä 8-8-9-9-10-10 kavennusta. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 39-40-41-42-43-44 cm, päätä kerroksen alusta kädentien reunasta 3-4-4-5-6-6 silmukkaa. Kun kaikki pääntien kavennukset on tehty, neulo oikean etukappaleen pääntien reunan reunimmaisilla 5 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta lopulliseen mittaan asti. Kun kaikki pääntien kavennukset on tehty ja kädentien silmukat on päätetty, olalla on jäljellä 31-33-35-37-40-44 silmukkaa. Neulo kunnes kädentien pituus on n. 15-16-17-18-19-20 cm ja olet neulonut yhtä monta kerrosta kuin takana. Päätä loput silmukat kerralla. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.
Ota apulangalla odottavat silmukat takaisin pyöröpuikolle ja neulo oikea etukappale/olka vasemman etukappaleen/olan peilikuvaksi. Eli neulo ensimmäinen kerros (= nurja puoli) pääntien reunasta alkaen näin (jatka piirroksen A.2 mallineuletta piirrokseen tähdellä merkityn kerroksen jälkeisestä kerroksesta): Neulo piirroksen A.2 9 silmukkaa, neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 1 silmukka, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee pääntien ja kädentien kavennukset kuten vasemmassa etukappaleessa. Kun olet tehnyt pääntien 8-8-9-9-10-10 kavennusta, neulo pääntien reunan reunimmaisilla 5 silmukalla piirroksen A.4 mallineuletta lopulliseen mittaan asti. Neulo yhtä monta kerrosta kuin vasemmassa etukappaleessa/olassa ja takakappaleessa.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 43-43-45-48-48-51 silmukkaa sukkapuikoille nro 5. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 4 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin). Vaihda sukkapuikkoihin nro 6. Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 2 silmukkaa oikein, neulo seuraavilla 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 1 silmukka nurin ja 1 silmukka oikein), neulo kerroksen loput silmukat oikein ja kavenna samalla tasavälein 9-8-8-10-9-11 silmukkaa = 33-34-37-38-39-40 silmukkaa. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, ja neulo keskellä hihan alla piirroksen A.1 mallineuletta. Kun työn pituus on 8-9-9-9-8-8 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Toista lisäykset eri koissa näin:
Koko S: Tee lisäykset vuorotellen 6 ja 7 cm välein yhteensä 6 kertaa.
Koko M: Tee lisäykset 5 cm välein yhteensä 7 kertaa.
Koko L: Tee lisäykset 5 cm välein yhteensä 7 kertaa.
Koko XL: Tee lisäykset 4 cm välein yhteensä 8 kertaa.
Koko XXL: Tee lisäykset vuorotellen 3 ja 4 cm välein yhteensä 9 kertaa.
Koko XXXL: Tee lisäykset 3 cm välein yhteensä 10 kertaa.
Kun kaikki lisäykset on tehty, työssä on 45-48-51-54-57-60 silmukkaa. Jatka neulomista kunnes työn pituus on 45-44-43-42-40-38 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat). Lopeta neulominen piirroksen A.1 mallineuleen keskellä (= keskellä hihan alla). Neulo nyt tasona kaikilla silmukoilla sileää neuletta, jotta voit kiinnittää hihan kädentiehen. Kun olet neulonut 2-3-3-4-4-4 cm sileää neuletta, hihan pituus on yhteensä 47-47-46-46-44-42 cm. Päätä silmukat. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat päätösreunan sisäpuolelta. Kiinnitä hihat paikoilleen. Ompele sivusauma yhden ainaoikeinneulotun reunasilmukan päästä. Toista työn toisessa sivussa.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikä
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= kun olet neulonut tämän kerroksen, jaa työ oikeaa ja vasenta olkaa varten ja neulo molemmat puolet erikseen
= tämän ruudun silmukka on kavennettu pois työstä. Näiden ruutujen silmukat kavennetaan keskiedun pääntietä varten

Britt 24.05.2019 - 10:04:

Der Anschlag für die Ärmel in Gr. S und M müssten doch 42 Maschen sein, sonst geht der Rapport nicht auf? Und ist es richtig, dass das Muster am unteren Ärmel gestrickt wird? (auf den Bildern ist das leider nicht zu erkennen)

DROPS Design 24.05.2019 kl. 14:06:

Liebe Britt, Sie sind ja recht, in die beiden ersten Größen muss man 42 Maschen anschlagen. Anleitung wird angepasst. Viel Spaß beim stricken!

Marianne Antonsen 20.05.2019 - 21:37:

Finner ikke diagrammene til oppskriften.

DROPS Design 21.05.2019 kl. 14:28:

Hei Marianne. Diagrammene ligger helt nederst på siden, sammen med målskissen. Om du har problemer med å se den kan du forsøke å bytte enhet, eventuelt printe ut oppskriften. God fornøyelse

Kristin Eriksen 19.05.2019 - 23:03:

Er det noen grunn til at man ikke kan strikke denne på rundpinne opp til ermhull?

Louisa 16.05.2019 - 09:10:

Bij het patroon van de hals staat bij het hokje met horizontaal streepje (-) recht aan de goede kant. Maar hoe wordt deze steek op de teruggaande naald gebreid?

DROPS Design 22.05.2019 kl. 13:30:

Dag Louisa,

Deze steek brei je ook recht aan de verkeerde kant. Dit staat er inderdaad niet goed bij; ik zal het meteen aanpassen!

Nora 02.04.2019 - 20:55:

Når skuldrene på baksiden skal strikkes står det at det skal felles 1 maske innenfor de to rilemaskene. Det står deretter at en skal benytte felletips 2 og ende opp med, for meg, 33 masker. Felletips 2 sier likevel at man skal felle 2 masker. Hva er det jeg ikke forstår ? Hvordan er det dette skal felles ? Og forstår jeg det rett at det bare skal felles på en pinne ? Ikke ut hele skulderen ?

DROPS Design 08.04.2019 kl. 14:15:

Hei Nora. Felletips 2 forklarer hvordan det felles innenfor de 2 rillemaskene både på høyre og venstre skulder. Du skal felle fra rettsiden, så når du strikker venstre skulder feller du ETTER rillemaskene nærmest halsen, og når du strikker høyre skulder feller du FØR rillemaskene nærmest halsen. Det felles altså kun 1 maske på hver skulder, men de felles ulikt. Derfor står det forklaring på hvordan begge maskene felles. God fornøyelse.

Thea 20.03.2019 - 11:28:

Når dere skriver: "111 masker (Inkludert 1 kantmaske i hver side)" Mener dere da at det totalt blir 113 masker ? Jeg forstod det som at det var 111 masker inkludert kantmaskene.... men jeg får da ikke riktig antall når jeg feller. Dette bør spesifiseres bedre 😅

DROPS Design 21.03.2019 kl. 14:50:

Hei Thea. Det er 111 masker inkludert kantmaskene, altså 2 kantmasker (1 i hver side) og 109 masker mellom. Ved hvilken felling er det du ikke får riktig maskeantall? Etter vrangborden feller du 21 masker, da har du 90 masker igjen. Du feller av 4 masker i hver side til ermhull (= 8 masker), og du har da 82 masker på pinnen. Videre felles 14 masker til hals og du har 34 masker på hver skulder. God fornøyelse

Cecilie 19.03.2019 - 17:33:

Hvordan skal kantmaskene legges opp / strikkes ? Jeg har aldri benytta dette før

DROPS Design 21.03.2019 kl. 14:52:

Hei Cecilie. Kantmaskene legges opp på samme måte som de andre maskene, og de strikkes i rille (altså rett på hver pinne, slik at de blir annenhver omgang rett og vrang sett fra rettsiden). God fornøyelse

Anett 13.03.2019 - 13:39:

Ein tolles Modell, was ich gerne stricken würde, aber leider fehlt die Diagramm-Skizze .

DROPS Design 14.03.2019 kl. 10:14:

Liebe Anett, Diagram finden Sie ganz unten, nach der schriflichten Anleitung. Viel Spaß beim stricken!

Eve 12.03.2019 - 20:23:

Bonjour Juste une question : dans la légende des diagrammes, je vois "3 mailles ensemble..." mais dans les diagrammes il n'y a pas le dessin des 3 mailles ensemble. Faut-il l'ignorer? Il n'y a réellement que des diminutions d'1 maille, non? Je vous remercie pour toutes vos explications. Bien cordialement

DROPS Design 12.03.2019 kl. 22:22:

Bonjour Eve. Vous avez raison, attendez une correction dans les jours qui viennent. Bon travail!

Celina 07.03.2019 - 15:09:

Hola esta hermoso el suéter! Sencillo pero con forma. Solo que en la versión en español no vienen los diagramas.

DROPS Design 09.04.2019 kl. 07:59:

Buenos dias Celina! Los diagramas estan justo abajo. Buen trabajo!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 202-27