DROPS / 202 / 27

Robin Song by DROPS Design

Neulottu pusero DROPS Air-langasta. Työssä on V-aukko ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-197
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g väriä 13, oranssi

NEULETIHEYS:
15 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 19 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 6 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 6 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 5: Pituus 60 tai 80 cm, joustinneuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 34.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI 1 (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 105 silmukkaa) miinus reunasilmukat (= 2 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten määrän kanssa (esim. 21) = 4,9.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla n. joka 4. ja joka 5.silmukka oikein yhteen.

KAVENNUSVINKKI 2 (takakappaleen pääntie):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella.
Tee kavennukset pääntien reunan 2 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella seuraavasti: Kerroksen alussa 2 ainaoikeinneulotun silmukan jälkeen: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.
Kerroksen lopussa ennen 2 ainaoikeinneulottua silmukkaa: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.

LISÄYSVINKKI (hihat):
Neulo kunnes piirroksen A.1 mallikertaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein, A.1, 2 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan osina, tasona pyöröpuikolla. Osat ommellaan lopuksi yhteen. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

TAKAKAPPALE:
Luo 105-111-117-129-141-153 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 5 Air-langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti: 1 reunasilmukka AINAOIKEAA (lue selitys yllä), neulo joustinneuletta (1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, 1 silmukka oikein, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 4 cm. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja kavenna tasavälein 21-21-21-27-29-33 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 1) = 84-90-96-102-112-120 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 6. Neulo sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa, kunnes työn pituus on 39-40-41-42-43-44 cm. TARKISTA NEULETIHEYS! Päätä 2 seuraavan kerroksen alusta kädenteitä varten 3-4-4-5-6-6 silmukkaa = 78-82-88-92-100-108 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, ja neulo kummassakin reunassa 1 reunasilmukalla ainaoikeaa. Kun työn pituus on 50-52-54-56-58-60 cm, neulo keskimmäisillä 18-18-20-20-22-22 silmukalla ainaoikeaa. Kun olet neulonut keskimmäisillä silmukoilla 4 kerrosta ainaoikeaa, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo ensimmäiset 32-34-36-38-41-45 silmukkaa ja siirrä sitten nämä silmukat apulangalle oikeaa olkaa varten, päätä seuraavat 14-14-16-16-18-18 silmukkaa pääntietä varten ja neulo loput 32-34-36-38-41-45 silmukkaa. Neulo sitten molemmat puolet erikseen. Neulo kädentien reunassa 1 reunasilmukalla ainaoikeaa, neulo pääntien reunassa 2 silmukalla ainaoikeaa ja neulo lopuilla silmukoilla sileää neuletta. Kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella pääntien reunan 2 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2) = 31-33-35-37-40-44 silmukkaa. Jatka neulomista, kunnes kädentien pituus on n. 15-16-17-18-19-20 cm. Päätä loput silmukat kerralla. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

ETUKAPPALE:
Luo 105-111-117-129-141-153 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 5 Air-langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti: 1 reunasilmukka ainaoikeaa, neulo joustinneuletta (1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, 1 silmukka oikein, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 4 cm. Neulo sitten seuraavasti: Neulo ensimmäiset 51-54-57-63-68-75 silmukkaa ja kavenna samalla tasavälein 10-10-10-13-14-16 silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 2 silmukkaa), neulo kerroksen loput silmukat ja kavenna samalla tasavälein 11-11-11-14-15-17 silmukkaa = 84-90-96-102-112-120 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 6. Jatka mallineuletta, eli neulo kerroksen keskimmäisillä 2 silmukalla piirroksen A.1 mallineuletta, jatka sileää neuletta ja neulo kummassakin reunassa 1 reunasilmukalla ainaoikeaa. Kun työn pituus on 34-36-37-39-40-42 cm, neulo keskimmäisillä 20 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Ole tarkkana, että piirroksen A.2 keskimmäiset 2 silmukkaa ovat piirroksen A.1 kahden silmukan yläpuolella. Kun olet neulonut piirrokseen tähdellä merkityn kerroksen, piirroksen A.2 mallineuleen kohdalla on kavennettu 2 silmukkaa. Jaa nyt työ keskeltä ja siirrä silmukoiden ensimmäinen puolikas (oikealta puolelta katsottuna) apulangalle (= vasen etukappale/olka). Neulo nyt tasona oikea etukappale/olka. Jatka sileää neuletta, neulo kädentien reunassa 1 reunasilmukalla ainaoikeaa ja neulo pääntien reunassa mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Eli tee piirroksen viimeisten 6 kerroksen mukaisesti pääntien kavennukset (piirrokseen on merkitty 3 kavennusta), kunnes työssä on yhteensä 8-8-9-9-10-10 kavennusta. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 39-40-41-42-43-44 cm, päätä kerroksen alusta kädentien reunasta 3-4-4-5-6-6 silmukkaa. Kun kaikki pääntien kavennukset on tehty, neulo oikean etukappaleen pääntien reunan reunimmaisilla 5 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta lopulliseen mittaan asti. Kun kaikki pääntien kavennukset on tehty ja kädentien silmukat on päätetty, olalla on jäljellä 31-33-35-37-40-44 silmukkaa. Neulo kunnes kädentien pituus on n. 15-16-17-18-19-20 cm ja olet neulonut yhtä monta kerrosta kuin takana. Päätä loput silmukat kerralla. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.
Ota apulangalla odottavat silmukat takaisin pyöröpuikolle ja neulo oikea etukappale/olka vasemman etukappaleen/olan peilikuvaksi. Eli neulo ensimmäinen kerros (= nurja puoli) pääntien reunasta alkaen näin (jatka piirroksen A.2 mallineuletta piirrokseen tähdellä merkityn kerroksen jälkeisestä kerroksesta): Neulo piirroksen A.2 9 silmukkaa, neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 1 silmukka, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee pääntien ja kädentien kavennukset kuten vasemmassa etukappaleessa. Kun olet tehnyt pääntien 8-8-9-9-10-10 kavennusta, neulo pääntien reunan reunimmaisilla 5 silmukalla piirroksen A.4 mallineuletta lopulliseen mittaan asti. Neulo yhtä monta kerrosta kuin vasemmassa etukappaleessa/olassa ja takakappaleessa.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 43-43-45-48-48-51 silmukkaa sukkapuikoille nro 5. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 4 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin). Vaihda sukkapuikkoihin nro 6. Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 2 silmukkaa oikein, neulo seuraavilla 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 1 silmukka nurin ja 1 silmukka oikein), neulo kerroksen loput silmukat oikein ja kavenna samalla tasavälein 9-8-8-10-9-11 silmukkaa = 33-34-37-38-39-40 silmukkaa. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, ja neulo keskellä hihan alla piirroksen A.1 mallineuletta. Kun työn pituus on 8-9-9-9-8-8 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Toista lisäykset eri koissa näin:
Koko S: Tee lisäykset vuorotellen 6 ja 7 cm välein yhteensä 6 kertaa.
Koko M: Tee lisäykset 5 cm välein yhteensä 7 kertaa.
Koko L: Tee lisäykset 5 cm välein yhteensä 7 kertaa.
Koko XL: Tee lisäykset 4 cm välein yhteensä 8 kertaa.
Koko XXL: Tee lisäykset vuorotellen 3 ja 4 cm välein yhteensä 9 kertaa.
Koko XXXL: Tee lisäykset 3 cm välein yhteensä 10 kertaa.
Kun kaikki lisäykset on tehty, työssä on 45-48-51-54-57-60 silmukkaa. Jatka neulomista kunnes työn pituus on 45-44-43-42-40-38 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat). Lopeta neulominen piirroksen A.1 mallineuleen keskellä (= keskellä hihan alla). Neulo nyt tasona kaikilla silmukoilla sileää neuletta, jotta voit kiinnittää hihan kädentiehen. Kun olet neulonut 2-3-3-4-4-4 cm sileää neuletta, hihan pituus on yhteensä 47-47-46-46-44-42 cm. Päätä silmukat. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat päätösreunan sisäpuolelta. Kiinnitä hihat paikoilleen. Ompele sivusauma yhden ainaoikeinneulotun reunasilmukan päästä. Toista työn toisessa sivussa.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikä
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= kun olet neulonut tämän kerroksen, jaa työ oikeaa ja vasenta olkaa varten ja neulo molemmat puolet erikseen
= tämän ruudun silmukka on kavennettu pois työstä. Näiden ruutujen silmukat kavennetaan keskiedun pääntietä varten

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 202-27) .

Kommentit / Kysymykset (26)

Gisela Jansson 24.01.2020 - 21:11:

Å vad jag tycker avslutet på ryggstycket känns svårt att förstå. De fyra varven rätstickning, är det en del av halsringningen?

Walaa 26.12.2019 - 23:55:

I don't quite understand the part of the sleeves which says (knit 2 then work A1(= purl 1 and knit 1) should i purl 1 and knit 1 or work A1 as the diagram ? also how is this middle under arm if i knitted 2 at the first of the row this is not the middle it will be abit shifted to the right

DROPS Design 02.01.2020 kl. 11:16:

Dear Walaa, you work A.1 over the next 2 stitches (these stitches are P1 and K1), then knit to the end of the round. ie the first stitch in A.1 is worked over P1 from the rib and the 2nd stitch in A.1 is worked over K1 from the rib. Middle of the sleeve is: K2, A.1, K2 so that you will inc at the end of the round before the K2 before A.1 and after the K2 after A.1 - see INCREASE TIP (for sleeves). Happy knitting!

Nathalie 05.09.2019 - 23:04:

Bonjour, je fais ce pull en M. Le rang avec l'étoile est mon 69ème rang et est celui où je diminue les 2 m. centrales de A2. Je fais mon 70ème rang comme décrit mais à mon 71ème rang, la dernière diminution (après le jeté) est décalé donc le motif aussi.. En suivant vos explications, il ne me reste que 2m end. à la fin de A2. Je pense qu'il y a 1 m. end. de trop. Pourriez-vous m'aider svp? Merci d'avance

DROPS Design 06.09.2019 kl. 08:20:

Bonjour Nathalie, au 7ème rang de A.1 (= étoile), on diminue 2 mailles, au rang suivant, on termine chaque devant séparément, on doit tricoter 2 mailles endroit sur l'envers côté encolure, et, sur l'endroit, on va continuer la diagonale ajourée de A.2 comme avant, par ex côté droit de A.2 on doit avoir 3 m end, puis 2 m ens à l'end, 1 jeté, 1 m end, 2 m ens à l'end, 1 jeté, puis on aura 2 m end avant les 2 m ens à l'end, 1 jeté, 1 m end, 2 m ens à l'end, 1 m end. Les jours de A.2 doivent continuer en diagonale le long de l'encolure. N'hésitez pas à placer un marqueur pour délimiter A.2, ce sera plus facile de suivre le diagramme. Bon tricot!

Clare Myers 13.08.2019 - 10:04:

I have a question about the decrease row on the Front: XXL size. After decreases in 1st half I have 54 stitches - then A1= 2 stitches - then decreases in the 2nd half leaves 56 stitches. So A1 is not quite central 54/2/56. The following row says to do A1 over the MIDDLE two stitches. The middle 2 stitches of this row would be 55 & 56 (A1 was 57/58 the equiv of in the previous row) . Does this mean it should not line up with the A1 in the row before?

DROPS Design 13.08.2019 kl. 11:36:

Dear Mrs Myers, there are 112 sts on needle, then you decrease 2 sts on 7th row in A.2 = 110 sts remain, you should have now 55 stitches for each front piece. When you start working A.2, the 2 middle sts in A.2 should be the 2 sts from A.1 (= the 2 middle sts on piece), On 7th row, you dec the 8th and 9th stitch in A.2, K2 and dec the next 2 sts - if A.2 has been worked over A.1, you should have the 55 sts on each side. Happy knitting!

Nathalie Perlot 28.05.2019 - 14:42:

Bonjour, je commence le pull avec la laine "Air" du modèle et les aiguilles préconisées mais si mon échantillon jersey est égale au votre,lorsque je commence le modèle en côtes,je me retrouve avec 75 cm de largeur.est-ce vraiment normal de monter autant de mailles ? j'ai l'impression en voyant la photo que la bordure côte est plutôt moins large que la suite en jersey alors que si je suis les instructions,je vais avoir l'effet inverse.. merci de m'éclairer

DROPS Design 28.05.2019 kl. 14:59:

Bonjour Mme Perlot, si votre tension est correcte en jersey, vous devriez avoir, après les côtes les 110 m + 2 m lis (en taille XXL) = 73 cm (soit 112 m = 74.6 cm environ). On monte plus de mailles au début pour éviter que les côtes ne resserrent trop la base du pull, on va ensuite diminuer pour avoir la bonne largeur, ainsi, les côtes feront la même largeur que le pull. Bon tricot!

Britt 24.05.2019 - 10:04:

Der Anschlag für die Ärmel in Gr. S und M müssten doch 42 Maschen sein, sonst geht der Rapport nicht auf? Und ist es richtig, dass das Muster am unteren Ärmel gestrickt wird? (auf den Bildern ist das leider nicht zu erkennen)

DROPS Design 24.05.2019 kl. 14:06:

Liebe Britt, Sie sind ja recht, in die beiden ersten Größen muss man 42 Maschen anschlagen. Anleitung wird angepasst. Viel Spaß beim stricken!

Marianne Antonsen 20.05.2019 - 21:37:

Finner ikke diagrammene til oppskriften.

DROPS Design 21.05.2019 kl. 14:28:

Hei Marianne. Diagrammene ligger helt nederst på siden, sammen med målskissen. Om du har problemer med å se den kan du forsøke å bytte enhet, eventuelt printe ut oppskriften. God fornøyelse

Kristin Eriksen 19.05.2019 - 23:03:

Er det noen grunn til at man ikke kan strikke denne på rundpinne opp til ermhull?

Louisa 16.05.2019 - 09:10:

Bij het patroon van de hals staat bij het hokje met horizontaal streepje (-) recht aan de goede kant. Maar hoe wordt deze steek op de teruggaande naald gebreid?

DROPS Design 22.05.2019 kl. 13:30:

Dag Louisa,

Deze steek brei je ook recht aan de verkeerde kant. Dit staat er inderdaad niet goed bij; ik zal het meteen aanpassen!

Nora 02.04.2019 - 20:55:

Når skuldrene på baksiden skal strikkes står det at det skal felles 1 maske innenfor de to rilemaskene. Det står deretter at en skal benytte felletips 2 og ende opp med, for meg, 33 masker. Felletips 2 sier likevel at man skal felle 2 masker. Hva er det jeg ikke forstår ? Hvordan er det dette skal felles ? Og forstår jeg det rett at det bare skal felles på en pinne ? Ikke ut hele skulderen ?

DROPS Design 08.04.2019 kl. 14:15:

Hei Nora. Felletips 2 forklarer hvordan det felles innenfor de 2 rillemaskene både på høyre og venstre skulder. Du skal felle fra rettsiden, så når du strikker venstre skulder feller du ETTER rillemaskene nærmest halsen, og når du strikker høyre skulder feller du FØR rillemaskene nærmest halsen. Det felles altså kun 1 maske på hver skulder, men de felles ulikt. Derfor står det forklaring på hvordan begge maskene felles. God fornøyelse.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 202-27