Dalvik by DROPS Design

Strikket hue og bluse til børn med nordisk mønster i DROPS BabyMerino. Blusen er strikket ovenfra og ned med rundt bærestykke. Størrelse 2-12 år.

DROPS Design: Model bm-017-bn
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

HELE SÆTTET:

STØRRELSE:
2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
200-200-200-250-250-300 g farve 19, grå
50-50-50-50-50-50 g farve 02, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 20, mørk grå
50-50-50-50-50-50 g farve 21, sort
50-50-50-50-50-50 g farve 22, lys grå

BLUSE:

STØRRELSE:
2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150-200-200-200-250-300 g farve 19, grå
50-50-50-50-50-50 g farve 02, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 20, mørk grå
50-50-50-50-50-50 g farve 21, sort
50-50-50-50-50-50 g farve 22, lys grå

STRIKKEFASTHED:
24 masker i bredden og 32 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 3.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 60 cm til glatstrik og nordisk mønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 40 cm og 60 cm til rib.

2/4 - 5/8 - 9/12 år
Passer hovedmål: ca 48/52 – 52/54 – 54/56 cm

MATERIALER:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-50-50-50-50-50 g farve 19, grå
50-50-50-50-50-50 g farve 02, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 20, mørk grå
50-50-50-50-50-50 g farve 21, sort
50-50-50-50-50-50 g farve 22, lys grå

STRIKKEFASTHED:
24 masker i bredden og 32 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 3.
DROPS RUNDPIND NR 3: Længde på 40 cm til glatstrik og nordisk mønster.
DROPS RUNDPIND NR 2,5: Længde på 40 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 151.6kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

UD-/INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 88 masker) og deler maskerne med antal ind-/udtagninger som skal gøres (f.eks 27) = 3,2.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 3.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.
Hvis der skal tages ind strikkes ca hver 2. og 3.maske ret sammen.

FORHØJNING (bag i nakken):
For at blusen skal blive lidt højere bag i nakken når der strikkes rundt bærestykke, kan der strikkes en forhøjning som forklaret under. Spring over dette afsnit hvis der ikke ønskes forhøjning.
Start fra retsiden midt bagpå og strik med mørk grå således: Strik 15-15-16-16-17-17 masker ret, vend, stram tråden og strik 30-30-32-32-34-34 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 45-45-48-48-51-51 masker ret, vend, stram tråden og strik 60-60-64-64-68-68 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 75-75-80-80-85-85 masker ret, vend, stram tråden og strik vrang til midt bagpå. Videre strikkes BÆRESTYKKE som forklaret i opskriften.

MØNSTER:
Bluse: Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse (A.2 gælder kun størrelse 2 år – denne rapport blev strikket på bærestykket i de andre størrelser).
HUE: Se diagram A.3.
Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), strik 2 masker ret sammen (= 2 masker taget ind).

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med en tykkere pind. Eller der kan laves omslag efter ca hver 8.maske samtidig med at der lukkes af (omslagen lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 88-90-92-94-96-98 masker op på lille rundpind 2,5 med mørk grå. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 1 ret / 1 vrang) i 3 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 27-30-33-31-34-37 masker ud jævnt fordelt – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 115-120-125-125-130-135 masker. Strik 1 omgang ret. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen = midt bagpå. Nu kan der strikkes en FORHØJNING bag i nakken – læs forklaring over. Hvis der ikke ønskes forhøjning, gå direkte videre til bærestykke.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 3. Strik A.1 rundt (= 23-24-25-25-26-27 rapporter à 5 masker). Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
På omgangen før rækken markeret med pil i A.1, er der 230-240-250-250-260-270 masker på pinden.
På omgangen markeret med pil i A.1, tages der 10-20-22-30-36-38 masker ud jævnt fordelt = 240-260-272-280-296-308 masker.
Når A.1 er strikket færdig, måler arbejdet ca 14-16-16-16-16-16 cm fra opslåningskanten midt foran.
Fortsæt rundt i glatstrik og grå til arbejdet måler 14-16-16-17-18-19 cm fra opslåningskanten midt foran.
Nu deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer, dvs næste omgang strikkes således: Strik 35-38-40-42-44-46 masker glatstrik med grå (= ½ bagstykke), sæt de næste 50-54-56-56-60-62 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-6-8-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 70-76-80-84-88-92 masker glatstrik med grå (= forstykke), sæt de næste 50-54-56-56-60-62 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-6-8-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 35-38-40-42-44-46 masker i glatstrik med grå (= ½ bagstykke). Klip tråden. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 152-164-172-184-192-200 masker. Sæt 1 mærke midt i de 6-6-6-8-8-8 masker under ærmet i den ene side af arbejdet. Start omgangen ved mærket og strik A.2 rundt (gælder kun størrelse 2 år – denne rapport blev strikket på bærestykket i de øvrige størrelser).
Når A.2 er strikket færdig, fortsættes der i glatstrik grå (gælder alle størrelser).
Strik med grå til arbejdet måler ca 15-17-21-24-27-30 cm fra delingen (eller til ønsket længde, der er ca 5 cm tilbage til færdig mål).
Skift til rundpind 2,5. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 5 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS! Blusen måler ca 36-40-44-48-52-56 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 50-54-56-56-60-62 masker fra tråden i den ene side af arbejdet tilbage på strømpepinde 3, og strik 1 ny maske i hver af de 6-6-6-8-8-8 masker som blev slået op under ærmet = 56-60-62-64-68-70 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-6-8-8-8 masker under ærmet. Lad mærketråden følge med i arbejdet, den skal bruges lidt senere når der skal lukkes af midt under ærmet.
Start omgangen ved mærketråden og strik A.2 rundt (gælder kun størrelse 2 år– denne rapport blev strikket på bærestykket i de øvrige størrelser).
Når A.2 er strikket færdig, strikkes der videre i glatstrik med grå (gælder alle størrelser).
SAMTIDIG når arbejdet måler 2 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3.-3.-3½.-4.-4.-4½.cm totalt 6-7-7-7-8-8 gange = 44-46-48-50-52-54 masker.
Strik videre med grå til ærmet måler 18-21-26-29-33-37 cm fra delingen (eller til ønsket længde, der er ca 5 cm tilbage til færdig mål).
Skift til strømpepinde 2,5. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 5 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS! Ærmet måler ca 23-26-31-34-38-42 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

-------------------------------------------------------

HUE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på lille rundpind, nedenfra og op. Skift til strømpepinde efterhånden som der tages ind.

HUE:
Slå 138-144-150 masker op på lille rundpind 2,5 med mørk grå. Strik rundt i rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 26-28-30 masker ind jævnt fordelt – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 112-116-120 masker.
Skift til lille rundpind 3. Strik A.3 rundt (= 28-29-30 rapporter á 4 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
På omgangen markeret med pil i A.3 tages der 1-2-0 masker ind jævnt fordelt = 111-114-120 masker. Fortsæt mønsteret (der er nu plads til 37-38-40 rapporter à 3 masker). Når A.3 er strikket færdig, måler arbejdet ca 11 cm fra opslåningskanten.
Strik videre i glatstrik med grå. Når arbejdet måler 13-15-17 cm fra opslåningskanten, strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 1-4-0 masker ind jævnt fordelt = 110-110-120 masker. Nu sættes der 10 mærker i arbejdet med 11-11-12 masker mellem hvert mærke. På næste omgang tages der 1 maske ind efter hvert mærke ved at strikke 2 masker ret sammen (= 10 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 9 gange i alle størrelser (skift til strømpepinde når der er for få masker for rundpind) = 20-20-30 masker tilbage. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 10-10-15 masker tilbage. Strik 1 omgang til hvor alle masker strikkes ret sammen 2 og 2 = 5-5-8 masker tilbage.
Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 19-21-23 cm fra toppen og ned.

= lav 1 omslag mellem 2 masker med bundfarven i mønsteromgangen, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul
= udtagningsomgang/indtagningsomgang

Marijke 21.05.2019 - 22:54:

Waar is het telpatroon van deze trui?

DROPS Design 22.05.2019 kl. 12:43:

Dag Marijke,

Het telpatroon staat helemaal onderaan het patroon.

Kommentere opskrift DROPS Children 34-18