DROPS / 201 / 21

Mardi Gras Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med ballonærmer, V-hals og striber i DROPS Brushed Alpaca Silk. Størrelse: S-XXXL

DROPS Design: Model as-104
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

50-50-50-50-50-50 g farve 19, karry
150-150-150-200-200-200 g farve 01, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 12, støvrosa
50-50-50-50-50-50 g farve 14, lys grågrøn
50-50-50-50-50-50 g farve 13, jeansblå

DROPS PERLEMORKNAP, buet (hvid) NR 522: 4 stk. i alle størrelser

STRIKKEFASTHED:
15 masker i bredden og 24 pinde i højden med perlestrik = 10 x 10 cm på pinde nr 6.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 6
DROPS RUNDPINDE NR 6: Længde på 40 cm og 80 cm til perlestrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 223.3kr. Læs mere.
------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

PERLESTRIK (strikkes rundt således):
1.omgang: * 1 maske ret, 1 maske vrang *, gentag fra *-*.
2.omgang: Strik ret over vrang og vrang over ret.
Gentag 2.omgang videre.

PERLESTRIK (strikkes frem og tilbage på pinden således):
1.pind: * 1 maske ret, 1 maske vrang *, gentag fra *-*.
2.pind: Strik ret over vrang og vrang over ret.
Gentag 2.pind videre.

STRIBER RYG & FORSTYKKE:
Strik 12-12,5-13-12-13,5-14 cm med lys grågrøn, 12-12,5-13-12-14-14,5 cm med natur, 12-12,5-13-12-13,5-14 cm med støvrosa og derefter strikkes der færdigt med jeansblå = 12-12,5-13-12-14-14,5 cm.

STRIBER ÆRME:
Strik 4,5 cm med natur, 3 cm med karry, 4,5 cm med natur, 3 cm med karry og 4,5 cm med natur, 3 cm med karry.

FORKANT:
De yderste 6 yderste masker mod midt foran = forkant. Strik således:
De yderste 5 masker mod midt foran strikkes ret på alle pinde og den 6 maske strikkes i glatstrik set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS-1:
Der tages kun ind fra retsiden, indenfor forkanten således:
Strik 5 masker ret, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2:
Der tages kun ind fra retsiden, indenfor forkanten således:
Strik perlestrik til der er 7 masker tilbage på pinden. Tag 1 maske ind ved at strikke 7. og 6. masker ret sammen. Strik de resterende 5 masker ret.

INDTAGNINGSTIPS-3:
Strik de 3 midterste masker under ærmet ret sammen (= 2 masker taget ind).

UDTAGNINGSTIPS-1:
Strik 2 masker i 1 maske således: Strik 1 maske, men slip ikke denne maske af venstre pind. Strik 1 maske til i samme maske, men denne strikkes i maskens bagerste led = 1 maske taget ud.

UDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt nederst på ærmerne):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 44 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 2,2. I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 2. maske. På næste omgang strikkes omslagene ret så der bliver et lille hul.

KNAPHUL (nedenfra og op):
Luk af til knaphul på højre forkant. 1 KNAPHUL = luk tredje og fjerde maske af fra kanten. På næste pind slåes der 2 nye masker op over de aflukkede masker.
Luk af til knaphul når arbejdet måler ca:
S: 1, 10, 19 og 28 cm
M: 1,5, 10,5, 19,5 og 28,5 cm
L: 1, 10,5, 20 og 29,5 cm
XL: 1, 11, 21 og 31 cm
XXL: 1, 11, 21 og 31 cm
XXXL: 1,5, 11,5, 21,5 og 31,5 cm

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med en tykkere pinde. Lav eventuelt omslag om pinden efter ca hver 8. maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Forstykkerne og bagstykket strikkes hver for sig frem og tilbage på rundpind nedenfra og op. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde eller lille rundpind nedenfra og op.

BAGSTYKKE:
Slå 66-72-78-86-94-104 masker op på rundpind 4 med karry. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4-4-4-5-5-5 cm. Skift til rundpind 6 og lys grågrøn og strik videre i PERLESTRIK – læs forklaring over – Samtidig med at der strikkes STRIBER-RYG & FORSTYKKE – læs forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 35-36-37-38-39-40 cm tages der 1 maske ud i hver side til ærmesøm – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 68-74-80-88-96-106 masker. Når arbejdet måler 46-48-50-52-54-56 cm, strikkes der retstrik over de midterste 38-38-40-40-42-42 masker, de resterende masker strikkes i perlestrik som før. Når arbejdet måler 48-50-52-54-56-58 cm lukkes de midterste 26-26-28-28-30-30 masker af og hver skulder strikkes færdig for sig = 21-24-26-30-33-38 masker på hver skulder.
Fortsæt at strikke retstrik over de 6 yderste masker mod halsen og strik perlestrik over de resterende masker. Når arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm lukkes maskerne løst af med ret over ret og vrang over vrang - læs AFLUKNINGSTIPS over. Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTYKKE:
Samtidig med at højre forstykke strikkes, skal der også strikkes knaphul på forkanten – læs forklaring over.
Slå 39-42-45-49-53-58 masker op (inkl 6 kantmasker) på rundpind 4 med karry. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4-4-4-5-5-5 cm samtidig med at der strikkes FORKANT – læs forklaring over. Efter ribben byttes der til rundpind 6 og lys grågrøn og der strikkes PERLESTRIK, STRIBER-RYG & FORSTYKKE og FORKANT opover.
Når arbejdet måler 28-29-30-31-31-32 cm starter indtagningen til V-hals: Tag 1 maske ind på hver cm totalt 19-19-20-20-21-21 gange - læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 20-23-25-29-32-37 masker på pinden - SAMTIDIG, når arbejdet måler 35-36-37-38-39-40 cm tages der 1 maske ud til ærmesøm yderst mod ærmegabet - læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 21-24-26-30-33-38 masker.
Når arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm lukkes der løst af med ret over ret og vrang over vrang - læs AFLUKNINGSTIPS over.

VENSTRE FORSTYKKE
Strik som højre forstykke uden knaphul og med forkant i slutningen af pinden. Ved V-halsen læs INDTAGNINGSTIPS-2.

ÆRME:
Slå 36-38-40-42-44-46 masker op på strømpepinde 4 med karry. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4-4-4-5-5-5 cm. Skift til strømpepinde 6 og natur og strik 1 omgang ret Samtidig med at der tages 24-22-22-22-20-20 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-2 = 60-60-62-64-64-66 masker. Videre strikkes PERLESTRIK og STRIBER-ÆRME – læs forklaring over. Når STRIBER-ÆRME er færdig strikket fortsættes der med natur til færdigt mål.
Når arbejdet måler 25-25-25-25-25-25 cm tages der 2 masker ind midt under ærmet - INDTAGNINGSTIPS-3. Indtagningen gentages hver 4-6-5-5-0-0 cm totalt 4-3-2-2-0-0 gange = 52-54-58-60-64-66 masker. Strik videre til arbejdet måler 52-52-51-49-47-45 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) og luk de resterende masker af med ret over ret og over vrang - læs AFLUKNINGSTIPS over. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING
Sy delene sammen i yderste led af yderste maske så sømmen bliver flad - kantmaskerne på hvert forstykke sys sammen med de retstrikkede masker langs halskanten på bagstykket. Sy ærmerne til ryg- og forstykke indenfor 1 kantmaske i hver side på for- og bagstykket. Sy knapperne på venstre forkant.

Diagram

DROPS Design 07.03.2019 - 09:32:

Colour alternatives shown are: A) DROPS Brushed Alpaca Silk 08, 01, 09, 12, 04. B) DROPS Brushed Alpaca Silk 04, 01, 14, 02, 05. C) DROPS Brushed Alpaca Silk 15, 01, 05, 13, 17.

Sahar Taha 06.03.2019 - 08:12:

You are great and l follow you for many years so can l make a point please if l want to knit jumper on needle e .g 6can you make a category on the search where I can write'jumper on needle 6. " then all jumper made of needle 6 appear and we can choose among them . Thanks again

DROPS Design 06.03.2019 kl. 09:24:

Dear Sahar, needles size is different for everyone as knitting tensione is different. You can search by yarn group, i.e. Knitting tension. You can make a swatch with the needles and yarn you want to use and then you can search by The tension you'll reach. Happy crafting!

Margit 12.02.2019 - 16:50:

Liebes Drops-Team, wird für dieses Modell die Anleitung noch zur Verfügung gestellt? Man hat nur Einsicht auf den Materialbedarf und auf die Modellzeichnung. Liebe Grüße Margit

DROPS Design 13.02.2019 kl. 08:57:

Liebe Margit, ja sicher, die deutsche Anleitung wird bald hochgeladen, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stsricken!

Marinette 28.01.2019 - 19:36:

Hâte d'avoir les explications pour le faire. J'espère ne pas devoir attendre trop longtemps.

Anett 05.01.2019 - 09:56:

Als ich die Jacke sah, wusste ich, die muss ich haben! Ich hoffe sehr, dass die Anleitung erscheint.

Kommentere opskrift DROPS 201-21