DROPS / 201 / 21

Mardi Gras Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med ballonærmer, V-hals og striber i DROPS Brushed Alpaca Silk. Størrelse: S-XXXL

DROPS Design: Model as-104
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

50-50-50-50-50-50 g farve 19, karry
125-125-125-175-175-175 g farve 01, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 12, støvrosa
50-50-50-50-50-50 g farve 14, lys grågrøn
50-50-50-50-50-50 g farve 13, jeansblå

DROPS PERLEMORKNAP, buet (hvid) NR 522: 4 stk. i alle størrelser

STRIKKEFASTHED:
15 masker i bredden og 24 pinde i højden med perlestrik = 10 x 10 cm på pinde nr 6.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 6
DROPS RUNDPINDE NR 6: Længde på 40 cm og 80 cm til perlestrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde 80 cm til rib.

--------------------------------------------------
Farvekombinationer som vist er:
A) DROPS Brushed Alpaca Silk 08, 01, 09, 12, 04.
B) DROPS Brushed Alpaca Silk 04, 01, 14, 02, 05.
C) DROPS Brushed Alpaca Silk 15, 01, 05, 13, 17.

fra 17.95 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 17.95 kr /25g
Garnet til denne opskrift koster fra 251.3kr. Læs mere.

Instruktioner

------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

PERLESTRIK (strikkes rundt således):
1.omgang: * 1 maske ret, 1 maske vrang *, gentag fra *-*.
2.omgang: Strik ret over vrang og vrang over ret.
Gentag 2.omgang videre.

PERLESTRIK (strikkes frem og tilbage på pinden således):
1.pind: * 1 maske ret, 1 maske vrang *, gentag fra *-*.
2.pind: Strik ret over vrang og vrang over ret.
Gentag 2.pind videre.

STRIBER RYG & FORSTYKKE:
Strik 12-12,5-13-12-13,5-14 cm med lys grågrøn, 12-12,5-13-12-14-14,5 cm med natur, 12-12,5-13-12-13,5-14 cm med støvrosa og derefter strikkes der færdigt med jeansblå = 12-12,5-13-12-14-14,5 cm.

STRIBER ÆRME:
Strik 4,5 cm med natur, 3 cm med karry, 4,5 cm med natur, 3 cm med karry og 4,5 cm med natur, 3 cm med karry.

FORKANT:
De yderste 6 yderste masker mod midt foran = forkant. Strik således:
De yderste 5 masker mod midt foran strikkes ret på alle pinde og den 6 maske strikkes i glatstrik set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS-1:
Der tages kun ind fra retsiden, indenfor forkanten således:
Strik 5 masker ret, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2:
Der tages kun ind fra retsiden, indenfor forkanten således:
Strik perlestrik til der er 7 masker tilbage på pinden. Tag 1 maske ind ved at strikke 7. og 6. masker ret sammen. Strik de resterende 5 masker ret.

INDTAGNINGSTIPS-3:
Strik de 3 midterste masker under ærmet ret sammen (= 2 masker taget ind).

UDTAGNINGSTIPS-1:
Strik 2 masker i 1 maske således: Strik 1 maske, men slip ikke denne maske af venstre pind. Strik 1 maske til i samme maske, men denne strikkes i maskens bagerste led = 1 maske taget ud.

UDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt nederst på ærmerne):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 44 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 2,2. I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 2. maske. På næste omgang strikkes omslagene ret så der bliver et lille hul.

KNAPHUL (nedenfra og op):
Luk af til knaphul på højre forkant. 1 KNAPHUL = luk tredje og fjerde maske af fra kanten. På næste pind slåes der 2 nye masker op over de aflukkede masker.
Luk af til knaphul når arbejdet måler ca:
S: 1, 10, 19 og 28 cm
M: 1,5, 10,5, 19,5 og 28,5 cm
L: 1, 10,5, 20 og 29,5 cm
XL: 1, 11, 21 og 31 cm
XXL: 1, 11, 21 og 31 cm
XXXL: 1,5, 11,5, 21,5 og 31,5 cm

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med en tykkere pinde. Lav eventuelt omslag om pinden efter ca hver 8. maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Forstykkerne og bagstykket strikkes hver for sig frem og tilbage på rundpind nedenfra og op. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde eller lille rundpind nedenfra og op.

BAGSTYKKE:
Slå 66-72-78-86-94-104 masker op på rundpind 4 med karry. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4-4-4-5-5-5 cm. Skift til rundpind 6 og lys grågrøn og strik videre i PERLESTRIK – læs forklaring over – Samtidig med at der strikkes STRIBER-RYG & FORSTYKKE – læs forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 35-36-37-38-39-40 cm tages der 1 maske ud i hver side til ærmesøm – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 68-74-80-88-96-106 masker. Når arbejdet måler 46-48-50-52-54-56 cm, strikkes der retstrik over de midterste 38-38-40-40-42-42 masker, de resterende masker strikkes i perlestrik som før. Når arbejdet måler 48-50-52-54-56-58 cm lukkes de midterste 26-26-28-28-30-30 masker af og hver skulder strikkes færdig for sig = 21-24-26-30-33-38 masker på hver skulder.
Fortsæt at strikke retstrik over de 6 yderste masker mod halsen og strik perlestrik over de resterende masker. Når arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm lukkes maskerne løst af med ret over ret og vrang over vrang - læs AFLUKNINGSTIPS over. Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTYKKE:
Samtidig med at højre forstykke strikkes, skal der også strikkes knaphul på forkanten – læs forklaring over.
Slå 39-42-45-49-53-58 masker op (inkl 6 kantmasker) på rundpind 4 med karry. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4-4-4-5-5-5 cm samtidig med at der strikkes FORKANT – læs forklaring over. Efter ribben byttes der til rundpind 6 og lys grågrøn og der strikkes PERLESTRIK, STRIBER-RYG & FORSTYKKE og FORKANT opover.
Når arbejdet måler 28-29-30-31-31-32 cm starter indtagningen til V-hals: Tag 1 maske ind på hver cm totalt 19-19-20-20-21-21 gange - læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 20-23-25-29-32-37 masker på pinden - SAMTIDIG, når arbejdet måler 35-36-37-38-39-40 cm tages der 1 maske ud til ærmesøm yderst mod ærmegabet - læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 21-24-26-30-33-38 masker.
Når arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm lukkes der løst af med ret over ret og vrang over vrang - læs AFLUKNINGSTIPS over.

VENSTRE FORSTYKKE
Strik som højre forstykke uden knaphul og med forkant i slutningen af pinden. Ved V-halsen læs INDTAGNINGSTIPS-2.

ÆRME:
Slå 36-38-40-42-44-46 masker op på strømpepinde 4 med karry. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4-4-4-5-5-5 cm. Skift til strømpepinde 6 og natur og strik 1 omgang ret Samtidig med at der tages 24-22-22-22-20-20 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-2 = 60-60-62-64-64-66 masker. Videre strikkes PERLESTRIK og STRIBER-ÆRME – læs forklaring over. Når STRIBER-ÆRME er færdig strikket fortsættes der med natur til færdigt mål.
Når arbejdet måler 25-25-25-25-25-25 cm tages der 2 masker ind midt under ærmet - INDTAGNINGSTIPS-3. Indtagningen gentages hver 4-6-5-5-0-0 cm totalt 4-3-2-2-0-0 gange = 52-54-58-60-64-66 masker. Strik videre til arbejdet måler 52-52-51-49-47-45 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) og luk de resterende masker af med ret over ret og over vrang - læs AFLUKNINGSTIPS over. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING
Sy delene sammen i yderste led af yderste maske så sømmen bliver flad - kantmaskerne på hvert forstykke sys sammen med de retstrikkede masker langs halskanten på bagstykket. Sy ærmerne til ryg- og forstykke indenfor 1 kantmaske i hver side på for- og bagstykket. Sy knapperne på venstre forkant.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 21.05.2019
Rettelse: MATERIALER:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK 125-125-125-175-175-175 g farve 01, natur

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 201-21) for mål og udregninger.

Rita Brobak Sørensen 05.08.2020 - 18:03:

Jeg synes der er rigeligt med garn, skulle tro den skal strikkes med dobbelt garn????

DROPS Design 06.08.2020 kl. 08:28:

Hej Rita, Vi skal se på garnforbruget igen. :)

Ina 10.07.2020 - 16:24:

Liebes Drops Team, obwohl ich mich genau an die angegebene Garnmenge und an die Anleitung gehalten habe, bleibt gut die Hälfte des Garnes übrig. War es für 2- fädiges Stricken berechnet? Das ist ärgerlich, weil ich es nicht zurückgeben kann.

Sandra Janssen 01.06.2020 - 16:21:

Dag, Ik brei liever niet in gerstekorrel maar wil wel graag dit model maken in gewone tricotsteek. Moet ik aanpassingen doen in aantal steken en hoeveelheid garen?

DROPS Design 05.06.2020 kl. 12:16:

Dag Sandra,

Nee, tricotsteek heeft ongeveer dezelfde stekenverhouding als gerstekorrel, dus je kunt gewoon het patroon volgen.

Malene Holm Patzer 23.03.2020 - 10:35:

Hej. Modellen er skøn, men jeg ønsker ikke at strikke den i perlestrik, vil det påvirke størrelsen meget? Tak:-)

DROPS Design 23.03.2020 kl. 16:26:

Hei Malene. Strikkefastheten i denne oppskriften er oppgitt til 15 masker i bredden og 24 pinner i høyden med perlestrikk = 10 x 10 cm på pinne nr 6. Det er en annen strikkefasthet ved glattstrikk (færre pinner i høyden), så ja, det vil påvirke størrelsen og de oppgitte målene i oppskriften. mvh DROPS design

Mummi 19.11.2019 - 16:25:

What is the total amount of yarn used here? Planning to make this jacket single-coloured.

DROPS Design 20.11.2019 kl. 02:51:

Dear Mummi, depending on the size, this jacket needs 150-230 grammof Brushed Alpaca silk yarn. Forother substitution please use our yarn converter here. Happy Knitting!

Margrethe Mogensen 15.04.2019 - 17:25:

Undrer mig over garnforbruget. Skulle den have været strikket med dobbelt garn?

DROPS Design 03.05.2019 kl. 10:25:

Hej Margrethe, Modellen strikkes ret løst med enkelt tråd. Husk at DROPS Brushed Alpaca Silk ligger i 25 g/nøgle. God fornøjelse!

DROPS Design 07.03.2019 - 09:32:

Colour alternatives shown are: A) DROPS Brushed Alpaca Silk 08, 01, 09, 12, 04. B) DROPS Brushed Alpaca Silk 04, 01, 14, 02, 05. C) DROPS Brushed Alpaca Silk 15, 01, 05, 13, 17.

Sahar Taha 06.03.2019 - 08:12:

You are great and l follow you for many years so can l make a point please if l want to knit jumper on needle e .g 6can you make a category on the search where I can write'jumper on needle 6. " then all jumper made of needle 6 appear and we can choose among them . Thanks again

DROPS Design 06.03.2019 kl. 09:24:

Dear Sahar, needles size is different for everyone as knitting tensione is different. You can search by yarn group, i.e. Knitting tension. You can make a swatch with the needles and yarn you want to use and then you can search by The tension you'll reach. Happy crafting!

Margit 12.02.2019 - 16:50:

Liebes Drops-Team, wird für dieses Modell die Anleitung noch zur Verfügung gestellt? Man hat nur Einsicht auf den Materialbedarf und auf die Modellzeichnung. Liebe Grüße Margit

DROPS Design 13.02.2019 kl. 08:57:

Liebe Margit, ja sicher, die deutsche Anleitung wird bald hochgeladen, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stsricken!

Marinette 28.01.2019 - 19:36:

Hâte d'avoir les explications pour le faire. J'espère ne pas devoir attendre trop longtemps.

Kommentere opskrift DROPS 201-21