DROPS / 201 / 22

Mardi Gras by DROPS Design

Strikket bluse med ballonærmer og striber i DROPS Brushed Alpaca Silk. Størrelse: S-XXXL

DROPS Design: Model as-103
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

50-50-50-50-50-50 g farve 19, karry
125-125-125-175-175-175 g farve 01, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 12, støvrosa
50-50-50-50-50-50 g farve 14, lys grågrøn
50-50-50-50-50-50 g farve 13, jeansblå

STRIKKEFASTHED:
15 masker i bredden og 24 pinde i højden med perlestrik = 10 x 10 cm på pinde nr 6.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 6
DROPS RUNDPINDE NR 6: Længde på 40 cm og 80 cm til perlestrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4
DROPS RUNDPIND NR 4: Længde 80 cm til rib.

--------------------------------------------------
Farvekombinationer som vist er:
A) DROPS Brushed Alpaca Silk 08, 01, 09, 12, 04.
B) DROPS Brushed Alpaca Silk 04, 01, 14, 02, 05.
C) DROPS Brushed Alpaca Silk 15, 01, 05, 13, 17.
--------------------------------------------------

fra 16.95 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 16.95 kr /25g
Garnet til denne opskrift koster fra 237.3kr. Læs mere.

Instruktioner

------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

PERLESTRIK (strikkes rundt således):
1.omgang: * 1 maske ret, 1 maske vrang *, gentag fra *-*.
2.omgang: Strik ret over vrang og vrang over ret.
Gentag 2.omgang.

PERLESTRIK (strikket frem og tilbage på pinden):
1.pinde: * 1 maske ret, 1 maske vrang *, gentag fra *-*.
2.pinde: Strik ret over vrang og vrang over ret.
Gentag 2.pind.

STRIBER RYG & FORSTYKKE:
Strik 12-12,5-13-12-13,5-14 cm med lys grågrøn, 12-12,5-13-12-14-14,5 cm med natur, 12-12,5-13-12-13,5-14 cm med støvrosa og derefter strikkes færdig med jeansblå = 12-12,5-13-12-14-14,5 cm.

STRIBER ÆRME:
Strik 4,5 cm med natur, 3 cm med karry, 4,5 cm med natur, 3 cm med karry og 4,5 cm med natur, 3 cm med karry.

INDTAGNINGSTIPS-1:
Strik de 3 midterste masker under ærmet ret sammen (= 2 masker taget ind).

UDTAGNINGSTIPS-1:
Strik 2 masker i 1 maske således: Strik 1 maske, men slip ikke denne maske af venstre pind. Strik 1 maske til i samme maske, men denne strikkes i maskens bagerste led = 1 maske taget ud.

UDTAGNINGSTIPS-2: (jævnt fordelt nederst på ærmerne):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 44 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 2,2. I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 2. maske. På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver et lille hul.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med en tykkere pind. Lav eventuelt omslag om pinden efter ca hver 8. maske samtidig med at der lukkes af (omslagen lukkes af som almindelige masker).

------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, nedenfra og op. Ved ærmegabene deles arbejdet i 2, og forstykket og bagstykket strikkes frem og tilbage, hver for sig. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde eller lille rundpind nedenfra og op.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 132-144-156-172-188-208 masker op på rundpind 4 med karry. Strik rib (=1 ret / 1 vrang) i 4-4-4-5-5-5 cm. Skift til pinde 6 og lys grågrøn og strik PERLESTRIK – læs forklaring over – Samtidig med at der strikkes STRIBER-RYG & FORSTYKKE – læs forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 35-36-37-38-39-40 cm deles arbejdet i 2, og forstykket og bagstykket strikkes færdig hver sig.

BAGSTYKKE:
= 66-72-78-86-94-104 masker. Der strikkes frem og tilbage på pinden, og på første pind tages der 1 maske ud i hver side til ærmesøm = 2 masker taget ud – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 68-74-80-88-96-106. Når arbejdet måler 48-50-52-54-56-58 cm lukkes de midterste 22-22-24-24-26-26 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2.pind: 2 masker totalt 1 gang. Når arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm lukkes de resterende 21-24-26-30-33-38 masker løst af med ret over ret og vrang over vrang - læs AFLUKNINGSTIPS. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTYKKE:
= 66-72-78-86-94-104 masker. Strik som bagstykket, men der lukkes af til hals således: Når arbejdet måler 45-47-49-51-53-55 cm lukkes de midterste 16-16-18-18-20-20 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2.pind: 2 masker totalt 2 gange, og 1 maske totalt 1 gang. Når arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm lukkes de resterende 21-24-26-30-33-38 masker løst af med ret over ret og vrang over vrang - læs AFLUKNINGSTIPS. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Slå 36-38-40-42-44-46 masker op på strømpepinde 4 med karry. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4-4-4-5-5-5 cm. Skift til strømpepinde 6 og natur og strik 1 omgang ret Samtidig med at der tages 24-22-22-22-20-20 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-2 = 60-60-62-64-64-66 masker. Videre strikkes PERLESTRIK og STRIBER-ÆRME – læs forklaring over. Når STRIBER-ÆRME er færdig fortsættes der med natur til færdigt mål.
Når arbejdet måler 25-25-25-25-25-25 cm tages 2 masker ind midt under ærmet - læs INDTAGNINGSTIPS-1, indtagningen gentages for hver 4-6-5-5-0-0 cm totalt 4-3-2-2-0-0 gange = 52-54-58-60-64-66 masker. Strik videre til arbejdet måler 52-52-51-49-47-45 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) og luk de resterende masker af med ret over ret og vrang over vrang - læs AFLUKNINGSTIPS. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING
Sy skuldersømmene i yderste led af yderste maske så sømmen bliver flad. Saml ca 55-55-60-60-65-65 masker op rundt i halsen med jeansblå på strømpepinde 4 og strik rib (=1 ret / 1 vrang) i ca 2,5 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang - læs AFLUKNINGSTIPS.
Sy ærmerne til ryg- og forstykke indenfor 1 kantmaske.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 21.05.2019
Rettelse: MATERIALER:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK 125-125-125-175-175-175 g farve 01, natur

Diagram

HELENE JENSEN 12.07.2019 - 22:04:

Skønt strik, jeg strikker str. Xxl strikfasthed passer. Men i lyserød og den lyse blå er der over et nøgle i overskud. Måske der også kommer det i den blå 🤔🤔 det må være en fejl i opskriften.

Marie 17.05.2019 - 15:58:

Doit-on tricoter fil simple ou double ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 20.05.2019 kl. 14:43:

Bonjour Marie, ce modèle se tricote avec un seul fil DROPS Brushed Alpaca Silk, vous devez avoir 15 m x 24 rangs au point de riz = 10 x 10 cm, ajustez la taille des aiguilles si besoin. Bon tricot!

Te-ying 24.04.2019 - 12:06:

Pour la taille S, il y a beaucoup trop de pelotes. 25g suffit pour les couleurs ; pour le coloris naturel, 75g (3 pelotes et il y aura largement assez). Pour les mailles à relever du col, avec 55 mailles, ma tête ne passait pas du tout. Très joli pull sinon !

Ørsina Christensen 01.03.2019 - 14:35:

Er i gang med denne opskrift men har alt for meget garn i overskud. har strikket på pind mindre. Er det meninger at den skal strikkes med 2 tråde. (det står der ikke i opskriften. f.eks. har kun brugt 1 nøgle af lysgrøn nr. 14. men i opskriften står der 50 gr. = 2 ngl.

DROPS Design 06.03.2019 kl. 08:38:

Hei Ørsina. Denne modellen skal strikke med 1 tråd. Det er nok noen av fargene i noen av størrelsene som ligger helt på grensen mellom 1 og 2 nøster, og da har vi rundet opp slik at man ikke risikerer å få for lite garn. God fornøyelse

Ørsina Christensen 01.03.2019 - 11:44:

Jeg vil gerne spøre om hvad jeg har gjort forkert. jeg har købt garn efter opskriften men har mange nøgler i overskud. når der står 50 gr har jeg købt 2 ng.(a25 g) men f.eks. den grågrønne nr. 14 skal jeg kun bruge den ene nøgle. og jeg har strikket det på pind 5 i stedet for 6. tlf. 40334332

Suzie 20.02.2019 - 14:22:

Bonjour, pour des rayures larges doit-on faire suivre le fil ?

DROPS Design 20.02.2019 kl. 16:12:

Bonjour Suzie, si vous choisissez de le faire suivre, veillez bien à ne pas trop tirer quand vous le reprendrez à la rayure suivante pour éviter de resserrer le bas de la manche. Bon tricot!

Hanny Smulders 18.02.2019 - 09:41:

Kunt u voor mij het patroon, wat gebreid moet worden op een rondbreinaald omzetten naar gewone naalden? Met dank Hanny

DROPS Design 26.02.2019 kl. 09:44:

Dag Hanny,

We hebben hiervoor een les gemaakt waarin uitgelegd wordt hoe je een patroon aanpast, zodat je het kunt breien met rechte naalden. Deze les vind je hier.

Monique 14.02.2019 - 21:28:

Bonjours, pourquoi il est impossible de vous envoyer un message, il est indiqué "mot interdit"

DROPS Design 15.02.2019 kl. 08:50:

Bonjour Monique, pouvez-vous nous indiquer via Facebook le mot qui vous a été refusé pour que nous puissions vérifier? Essayez de reformuler votre question, en utilisant d'autres mots. Merci. Bon tricot!

Mila 20.01.2019 - 21:22:

I love it!

Lucka 24.12.2018 - 00:09:

Zajímavá kombinace barev, takový bych potřebovala, snad se dostane do výběru.

Kommentere opskrift DROPS 201-22