Blue August by DROPS Design

Strikket genser til barn i DROPS Sky. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med raglan og dobbel perlestrikk på ermene. Størrelse 2-12 år.

DROPS Design: Modell sk-005-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
150-150-200-200-250-250 g farge 12, jeansblå

DROPS RUNDPINNER NR 4: Lengde på 40 cm og 60 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3.
DROPS RUNDPINNER NR 3: Lengde på 40 cm og 60 cm til vrangbord.

fra 53.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 53.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 53.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 159kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

ØKETIPS:
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 76 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 14) = 5,4.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis ca hver 5. og 6.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

MØNSTER (gjelder ermene):
Se diagram A.1.

RAGLAN:
Øk til raglan i hver overgang mellom forstykke/bakstykke og ermer som forklart under.
Øk slik etter merket: Strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen.
Øk slik før merketråden: Strikk til det gjenstår 1 maske før merket, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett.
Dvs det økes 2 masker ved hver merket og totalt 8 masker på omgangen.
På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk på forstykket og bakstykket og i A.1 på begge ermene.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, ta 1 maske løst av pinnen som om det skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over masken som ble strikket, merketråd, strikk 2 masker rett sammen (= 2 masker felt).
-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 76-80-84-88-92-96 masker på liten rundpinne 3 med jeansblå. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 3 cm. Strikk 1 omgang rett der det økes 14 masker jevnt fordelt i alle størrelser – les ØKETIPS = 90-94-98-102-106-110 masker. Videre strikkes bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 4. Sett 4 merker i arbeidet som forklart under (dette gjøres uten at maskene strikkes). Merkene skal brukes når det skal økes til raglan.
Sett 1 merke på begynnelsen av omgangen, tell 13 masker (= erme), sett 1 merke før neste maske, tell 32-34-36-38-40-42 masker (= forstykke), sett 1 merke før neste maske, tell 13 masker (= erme), sett 1 merke før neste maske. Det er 32-34-36-38-40-42 masker etter siste merke på bakstykket.
Første omgang strikkes slik: øk til RAGLAN etter merket – les forklaring over, strikk A.1A over de neste 10 maskene (= 5 rapporter à 2 masker), strikk A.1B (= 1 maske), øk til raglan på hver side av merket, strikk glattstrikk på forstykket til det gjenstår 1 maske før merket, øk til raglan på hver side av merket, strikk A.1A over de neste 10 maskene (= 5 rapporter à 2 masker), strikk A.1B (= 1 maske), øk til raglan på hver side av merket, strikk glattstrikk på bakstykket til det gjenstår 1 maske før merket på begynnelsen av omgangen og øk til raglan før merket (= 8 masker økt).
Fortsett mønsteret slik med A.1 på begge ermene, glattstrikk på forstykket og bakstykket, og 2 masker glattstrikk langs hver raglanlinje (1 maske glattstrikk på hver side av alle merkene). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
SAMTIDIG økes det til raglan på hver 2.omgang til det er økt totalt 16-17-18-19-20-21 ganger på hver side av alle merketrådene (inkludert økningen forklart på første omgang) = 218-230-242-254-266-278 masker.
Fortsett mønsteret uten økninger til arbeidet måler 14-15-16-17-18-19 cm fra oppleggskanten.
Nå deles bærestykket til bol og ermer, dvs neste omgang strikkes slik: Start 1 maske før merket på begynnelsen av omgangen (løft første maske på høyre pinne over på venstre pinne), sett de første 47-49-51-53-55-57 maskene på 1 tråd til erme (de 2 maskene med glattstrikk i raglanlinjenene inngår nå i ermet), legg opp 6 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 62-66-70-74-78-82 masker glattstrikk (= forstykke), sett de neste 47-49-51-53-55-57 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk 62-66-70-74-78-82 masker glattstrikk (= bakstykke). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 136-144-152-160-168-176 masker. Strikk glattstrikk rundt til arbeidet måler 16-19-22-24-27-30 cm fra delingen (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 3-3-3-4-4-4 cm til ferdig mål). Strikk 1 omgang rett der det økes 8 masker jevnt fordelt i alle størrelser = 144-152-160-168-176-184 masker. Bytt til rundpinne 3. Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 3-3-3-4-4-4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Genseren måler ca 36-40-44-48-52-56 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 47-49-51-53-55-57 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet tilbake på settpinner 4, og strikk i tillegg opp 1 ny maske i hver av de 6 maskene som ble lagt opp under ermet = 53-55-57-59-61-63 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6 maskene under ermet. La merketråden følge med videre i arbeidet, den skal brukes litt senere når det skal felles midt under ermet.
Start omgangen ved merketråden og fortsett A.1 rundt (pass på at du starter på riktig rad i diagrammet i forhold til der rapporten stoppet på bærestykket).
Når ermet måler 3 cm fra delingen, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 2.-2½.-3.-3½.-4.-4½.cm totalt 8 ganger i alle størrelser = 37-39-41-43-45-47 masker. Fortsett A.1 til ermet måler 20-24-27-31-34-38 cm fra delingen (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 3-3-3-4-4-4 cm til ferdig mål). Strikk 1 omgang rett der det økes 3-5-3-5-3-5 masker jevnt fordelt = 40-44-44-48-48-52 masker. Bytt til settpinner 3. Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 3-3-3-4-4-4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Ermet måler ca 23-27-30-35-38-42 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

Lenka 12.05.2019 - 09:47:

Dobry den. Nevim jaký vzor mám plést u rukávu? U první řady sedla chápu, ale pak se v návodu pokračuje vzorem A.1 a to nevím jaky je? Jestli jsou to spojené vzory A.1a + A.1b jdoucí za sebou? Takze hl, ob, hl, hl? A 3. řada ob, hl, ob, ob? Dekuji za odpověď

DROPS Design 12.05.2019 kl. 10:25:

Dobrý den, Lenko, na rukávu pokračujete ve vzoru tak, jak je založený na sedle, proto není dost dobře možné rozepsat ho po jednotlivých očkách, ale musíte si ho upravit podle předchozí části pleteniny (sedla), aby plynule navazoval. V podstatě jde o schéma A.1a. (A.1b je jeho polovina - doplněk pro raglánový šev). Hezký den s jehlicemi! Hana

Chua 18.03.2019 - 10:46:

It's very nice pattern. Do you have this pattern in adult size as well? I will like to knit for my sons , but their size is now 164-176. Best regards.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 11:45:

Dear Mrs Chua,you will find here all our raglan jumpers that could inspire you. Happy knitting!

Anne Zimmer 16.03.2019 - 16:57:

Ein wunderschönes Modell, auch schön für Erwachsene! Das arbeite ich sooft nach. Danke😃

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-17