To the Rescue! by DROPS Design

Strikket genser med flaggermus til barn i DROPS Sky. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med raglan. Størrelse 2-12 år.

DROPS Design: Modell sk-006-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
150-150-200-200-250-250 g farge 07, lys sjøgrønn
50-50-50-50-50-50 g farge 05, sort
50-50-50-50-50-50 g farge 02, perlegrå (til øyne)

DROPS RUNDPINNER NR 4: Lengde på 40 cm og 60 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3.
DROPS RUNDPINNER NR 3: Lengde på 40 cm og 60 cm til vrangbord.

fra 38.35 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 38.35 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 38.35 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 191.75kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes frem og tilbake):
Strikk rett på alle pinner.
1 rille i høyden = strikk 2 pinner rett.

ØKETIPS:
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 76 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 14) = 5,4.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis ca hver 5. og 6.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Velg diagram for din størrelse. Hele diagrammet strikkes i glattstrikk. Strikk med 3 nøster på pinnen slik at man slipper lange trådsprang på vrangen. Dvs strikk med 1 nøste lys sjøgrønn på hver side av genseren og 1 nøste sort midt på genseren. NB: For å unngå hull ved fargebytte må trådene tvinnes om hverandre på baksiden av arbeidet.

RAGLAN:
Øk til raglan i hver overgang mellom forstykke/bakstykke og ermer som forklart under.
Øk slik etter merket: Strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen.
Øk slik før merket: Strikk til det gjenstår 1 maske før merket, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett.
Dvs det økes 2 masker ved hvert merke og totalt 8 masker på omgangen.
På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, ta 1 maske løst av pinnen som om det skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over masken som ble strikket, strikk 2 masker rett (merketråd sitter mellom disse 2 maskene), strikk 2 masker rett sammen (= 2 masker felt).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Forstykket og bakstykket strikkes frem og tilbake på rundpinne hver for seg, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 76-80-84-88-92-96 masker på liten rundpinne 3 med lys sjøgrønn. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 3 cm. Strikk 1 omgang rett der det økes 14 masker jevnt fordelt i alle størrelser – les ØKETIPS = 90-94-98-102-106-110 masker. Videre strikkes bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 4. Sett 4 merker i arbeidet som forklart under (dette gjøres uten at maskene strikkes). Merkene skal brukes når det skal økes til raglan.
Sett 1 merke på begynnelsen av omgangen, tell 13 masker (= erme), sett 1 merke før neste maske, tell 32-34-36-38-40-42 masker (= forstykke), sett 1 merke før neste maske, tell 13 masker (= erme), sett 1 merke før neste maske. Det er 32-34-36-38-40-42 masker etter siste merke på bakstykket.
Strikk glattstrikk rundt og øk til RAGLAN på hver side av de 4 merkene – les forklaring over (= 8 masker økt). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Fortsett med glattstrikk SAMTIDIG som det økes til raglan på hver 2.omgang til det er økt totalt 16-17-18-19-20-21 ganger på hver side av alle merkene (inkludert økningen forklart på første omgang) = 218-230-242-254-266-278 masker.
Fortsett med glattstrikk uten økninger til arbeidet måler 14-15-16-17-18-19 cm fra oppleggskanten.
Nå deles bærestykket til bol og ermer, dvs neste omgang strikkes slik: Start 1 maske før merket på begynnelsen av omgangen (løft første maske på høyre pinne over på venstre pinne), sett de første 47-49-51-53-55-57 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 62-66-70-74-78-82 masker glattstrikk (= forstykke), sett de neste 47-49-51-53-55-57 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), sett de 3 siste maskene av disse 6 maskene som ble lagt opp på 1 tråd til bakstykke, sett de neste 62-66-70-74-78-82 maskene inn på samme tråd til bakstykke og sett de 3 første maskene som ble lagt opp under ermet i den andre siden av arbeidet inn på samme tråd til bakstykke. Forstykke, bakstykke og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

FORSTYKKE:
= 68-72-76-80-84-88 masker. Strikk glattstrikk frem og tilbake med lys sjøgrønn. SAMTIDIG på første pinne legges det opp 1 ny maske i hver side (kantmasker til søm – kantmaskene strikkes i RILLE – les forklaring over) = 70-74-78-82-86-90 masker på pinnen.
Når arbeidet måler 1-2-3-3-4-5 cm fra delingen, strikkes neste pinne slik fra retten: 1 kantmaske i rille, 13-15-17-16-18-20 masker glattstrikk, strikk A.1 (= 42-42-42-48-48-48 masker – les MØNSTER), strikk 13-15-17-16-18-20 masker glattstrikk og avslutt med 1 kantmaske i rille.
Fortsett mønsteret slik. Når A.1 er strikket ferdig, måler arbeidet ca 18-19-20-23-24-25 cm fra delingen. Fortsett frem og tilbake i glattstrikk med 1 kantmaske i rille i hver side, sort over de midterste 42-42-42-48-48-48 maskene og lys sjøgrønn i hver side som før til arbeidet måler 18-21-24-27-30-33 cm fra delingen (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 1 cm til ferdig mål).
Bytt til rundpinne 3. Strikk 2 riller frem og tilbake over alle maskene (fortsatt med sort over de midterste 42-42-42-48-48-48 maskene og lys sjøgrønn i hver side).
Fell løst av med rett fra retten (fell av med lys sjøgrønn over lys sjøgrønn og sort over sort). Genseren måler ca 36-40-44-48-52-56 cm fra skulderen og ned.

BAKSTYKKE:
Sett de 68-72-76-80-84-88 maskene fra tråden på bakstykket på rundpinne 4. Strikk glattstrikk frem og tilbake med lys sjøgrønn. SAMTIDIG på første pinne legges det opp 1 ny maske i hver side (kantmasker til søm – kantmaskene strikkes i rille) = 70-74-78-82-86-90 masker på pinnen.
Når arbeidet måler 1-2-3-3-4-5 cm fra delingen, strikkes neste pinne slik fra retten: 1 kantmaske i rille, 13-15-17-16-18-20 masker glattstrikk, strikk A.1 (= 42-42-42-48-48-48 masker – les MØNSTER), strikk 13-15-17-16-18-20 masker glattstrikk og avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett mønsteret slik.
Når A.1 er strikket ferdig, måler arbeidet ca 18-19-20-23-24-25 cm fra delingen.
Fortsett frem og tilbake i glattstrikk med 1 kantmaske i rille i hver side, sort over de midterste 42-42-42-48-48-48 maskene og lys sjøgrønn på hver side som før til arbeidet måler 18-21-24-27-30-33 cm fra delingen (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 1 cm til ferdig mål).
Bytt til rundpinne 3. Strikk 2 riller frem og tilbake over alle maskene (fortsatt med sort over de midterste 42-42-42-48-48-48 maskene og lys sjøgrønn i på hver side).
Fell løst av med rett fra retten (fell av med lys sjøgrønn over lys sjøgrønn og sort over sort).

MONTERING:
Brodér øyne på forstykket med maskesting i perlegrå – se A.1.
Sy sidesømmene innenfor 1 kantmaske i rille i hver side.

ERME:
Sett de 47-49-51-53-55-57 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet tilbake på settpinner 4 og strikk i tillegg opp 1 ny maske i hver av de 6 maskene som ble lagt opp under ermet = 53-55-57-59-61-63 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6 maskene under ermet. La merketråden følge med videre i arbeidet, den skal brukes litt senere når det skal felles midt under ermet.
Start omgangen ved merketråden og strikk glattstrikk rundt med lys sjøgrønn.
Når ermet måler 3 cm fra delingen, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 2.-2½.-3.-3½.-4.-4½.cm totalt 8 ganger i alle størrelser = 37-39-41-43-45-47 masker. Strikk videre til ermet måler 20-24-27-31-34-38 cm fra delingen (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 3-3-3-4-4-4 cm til ferdig mål). Strikk 1 omgang rett der det økes 3-5-3-5-3-5 masker jevnt fordelt = 40-44-44-48-48-52 masker. Bytt til settpinner 3. Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 3-3-3-4-4-4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Ermet måler ca 23-27-30-35-38-42 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

Diagram

= lys sjøgrønn
= sort
= denne masken strikkes sort på forstykket og bakstykket, men når plagget er ferdig broderes det maskesting over denne masken på forstykket med perlegrå
= strikkeretning

Graziellapaola 15.03.2019 - 09:28:

Ma il motivo non va lavorato al contrario,cioè cominciando dalle orecchie?

DROPS Design 15.03.2019 kl. 09:33:

Buongiorno Graziellapaola. Il maglione viene lavorato dall’alto verso il basso. Il diagramma viene letto dal basso verso l’alto, da destra verso sinistra. Si inizia quindi dalle orecchie. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-16