Tiny Trucker by DROPS Design

Strikket genser med traktor og raglan til barn. Arbeidet strikkes i DROPS Sky. Størrelse 2-12 år.

Stikkord: flerfarget, gensere, raglan,

DROPS Design: Modell sk-007-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100-100-150-150-150 g farge 12, jeansblå
100-100-100-100-150-150 g farge 09, rød murstein

DROPS RUNDPINNER NR 4: Lengde på 40 cm og 60 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3.
DROPS RUNDPINNER NR 3: Lengde på 40 cm og 60 cm til vrangbord.

fra 53.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 53.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 53.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 212kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

FELLE-/ØKETIPS:
For å beregne hvordan det skal felles/økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 170 masker) og deler maskene med antall fellinger/økninger som skal gjøres (f.eks 28) = 6,1.
I dette eksempelet felles det ved å strikke hver 5. og 6.maske rett sammen.
Dersom det skal økes, lages det 1 kast om pinnen etter hver 6.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.2).
A.1 strikkes i overgangen mellom bol og ermer på bærestykket.
A.2 (traktor) broderes på forstykket med maskesting.

RAGLAN:
Fell til raglan i hver overgang mellom forstykke/bakstykke og ermer. Dvs fell på hver side av de 4 merkene slik: Start 5 masker før merket, strikk 2 rett sammen, strikk A.1 (merket sitter midt mellom disse 6 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over (= 2 masker felt ved merket og totalt 8 masker felt på felleomgangen).

ØKETIPS (gjelder midt under ermene):
Øk 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Bolen strikkes rundt på rundpinne, nedenfra og opp til ermehullene. Ermene strikkes rundt på settpinner, nedenfra og opp. Bol og ermer settes sammen, og bærestykket strikkes rundt på rundpinne til ferdig mål. Til slutt broderes det en traktor med maskesting på forstykket.

BOL:
Legg opp 170-180-190-205-215-225 masker på rundpinne 3 med rød murstein. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 2 rett / 3 vrang) i 4 cm. Strikk 1 omgang rett der det felles 28-30-32-35-37-39 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 142-150-158-170-178-186 masker.
Bytt til rundpinne 4 og strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 17-19-21-23-25-27 cm, byttes det til jeansblå. Fortsett rundt med glattstrikk.
Når arbeidet måler 19-22-25-28-31-34 cm, felles det av masker til ermehull i hver side, dvs neste omgang strikkes slik: Fell av 3 masker til ermehull, strikk 65-69-73-79-83-87 masker glattstrikk (= forstykke), fell av 6 masker til ermehull, strikk 65-69-73-79-83-87 masker glattstrikk (= bakstykke), fell av de resterende 3 maskene til ermehull = 130-138-146-158-166-174 masker igjen på pinnen. Legg arbeidet til side og strikk ermene som forklart under.

ERME:
Legg opp 35-35-40-40-45-45 masker på settpinner 3 med rød murstein. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 2 rett / 3 vrang) i 4 cm. Strikk 1 omgang rett der det økes 5-7-4-6-3-5 masker jevnt fordelt = 40-42-44-46-48-50 masker.
Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen = midt under ermet. La merketråden følge med videre i arbeidet, den skal brukes litt senere når det skal økes midt under ermet.
Bytt til settpinner 4 og strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 6 cm i alle størrelser, økes det 2 masker midt under ermet – les ØKETIPS. Øk slik på hver 4.-4½.-5½.-6½.-7½.-8½.cm totalt 5 ganger i alle størrelser = 50-52-54-56-58-60 masker.
SAMTIDIG når arbeidet måler 12-14-16-18-20-21 cm, byttes det til jeansblå. Fortsett rundt med glattstrikk.
Når ermet måler 24-27-31-35-39-42 cm, felles det av masker til ermehull midt under ermet, dvs neste omgang strikkes slik: Fell av 3 masker til ermehull, strikk 44-46-48-50-52-54 masker glattstrikk og fell av de resterende 3 maskene til ermehull. Klipp tråden. Strikk det andre ermet på samme måte.

BÆRESTYKKE:
Sett ermene inn på samme rundpinne 4 som bolen, der det er felt av masker til ermehull (dette gjøres uten at maskene strikkes) = 218-230-242-258-270-282 masker på pinnen. Sett 1 merke i hver overgang mellom bol og ermer (= 4 merker).
Hele bærestykket strikkes med jeansblå. Første omgang strikkes slik:
Start omgangen ved det ene merket og strikk 1 rett og 2 vrang (= ½ A.1), * strikk glattstrikk til det gjenstår 3 masker før neste merke, strikk A.1 (= 6 masker – merket sitter midt i A.1) *, strikk fra *-* totalt 3 ganger, strikk glattstrikk til det gjenstår 3 masker før siste merke, og avslutt med 2 vrang og 1 rett (= ½ A.1). Fortsett slik rundt med glattstrikk og A.1 i hver overgang mellom bol og ermer.
Når det er strikket 1-1-1-2-2-2 cm fra der bol og ermer ble satt sammen, felles det til RAGLAN på hver side av de 4 merkene – les forklaring over. Fell slik til raglan på hver 2.omgang til det er felt totalt 16-17-18-19-20-21 ganger på hver side av alle merkene. Etter siste felling er det 90-94-98-106-110-114 masker igjen på pinnen og arbeidet måler ca 12-13-14-15-16-17 cm fra der bol og ermer ble satt sammen.
På neste omgang felles det 18-14-18-18-22-18 masker, men fellingen fordeles slik at det felles 9-7-9-9-11-9 masker jevnt fordelt over de 27-29-31-35-37-39 maskene i glattstrikk på forstykket, og 9-7-9-9-11-9 masker jevnt fordelt over de 27-29-31-35-37-39 maskene i glattstrikk på bakstykket = 72-80-80-88-88-96 masker igjen på pinnen. Det er nå 6 masker mellom A.1 på hvert erme, og 18-22-22-26-26-30 masker mellom A.1 på forstykket og bakstykket. Videre strikkes halskant som forklart under.

HALSKANT:
Bytt til liten rundpinne 3. Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang), men tilpass slik at vrangborden går pent opp med A.1 omgangen rundt. Strikk vrangbord i ca 3 cm. Bytt til liten rundpinne 4 og fell av med rett over rett og vrang over vrang (det felles av på tykkere pinne for å unngå at avfellingskanten strammer). Genseren måler ca 36-40-44-48-52-56 cm fra skulderen og ned. Klipp og fest trådene.

MONTERING:
Brodér traktor på forstykket med maskesting i rød murstein – se A.1. Start på 2.omgang med jeansblå på forstykket, og tilpass slik at midterste maske på forstykket passer med midterste maske markert med stjerne i A.1.
Sy åpningene under ermene.

Diagram

= vrang med jeansblå
= rett med jeansblå
= ingen maskesting, ruten viser bare maskene på selve plagget
= sy maskesting med rød murstein
= midterste maske
= strikkeretning

Sylvie Comeau 26.06.2019 - 05:14:

Pour l empiecement le premier tour que veux dire = 1/2 A 1 .il y a t il des augmentations ds le premiers tour .svp m expliquer clairement le premier tour av et apres chaque 4 marqueurs.merci

DROPS Design 26.06.2019 kl. 06:40:

Bonjour Mme Comeau, l'empiècement commence à l'un des raglan, on va commencer le tour au milieu de A.1 (= la moitié de A.1) soit 1 m end, 2 m env (= les 3 dernières mailles de A.1), les 3 premières mailles de ce A.1 seront tricotées à la fin du tour (= 2 m env, 1 m end). Bon tricot!

Corine 08.05.2019 - 09:09:

Kleine tip: bij de maat staat 'hoogte van het kind' ... U bedoelt 'lengte van het kind'.

Marie 15.03.2019 - 14:58:

Très joli modèle ! Merci.

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-15