Hvordan sette ermet (strikket rundt på settp) sammen med bol

Søkeord: raglan, rundpinne,

I denne DROPS video viser vi hvordan man setter et erme som er strikket rundt sammen med bolen.

Sett m fra ermet (som er strikket rundt på settp) inn på samme rundp som for – og bakstk. Når du strikker på rundp og skal strikke raglan eller rundfelling, starter du med å strikke for – og bakstk til du kommer til ermhullet. Her feller du av 4 m til ermhull i hver side (eller det m ant som står i oppsk). Deretter strikker du ermene, fell av de 4 midterste m (eller det m ant som står i oppsk) til erm åpningen. Så setter du m fra ermet inn på samme rundp hvor du felte m til ermhull.

I denne videoen viser vi et for– og bakstkykke hvor vi har felt av m til et ermhull i siden, samt hvordan man strikker erm-m inn på samme rundp. Her er også ermet strikket rundt på settp. eller rundp.

Du må også lese oppskriften i tillegg til å se videoen. Du finner oppskrifter med denne teknikken ved å klikke på bildene under.

Videoen over kan benyttes i følgende oppskrifter

Kommentarer (45)

Marie Boyd wrote:

I am knitting a large "Green Echo Jacket", and have attached the sleeves to the fronts and back piece. Now I am starting the pattern and have done the first row. Please reassure me that I haven't misunderstood the instructions - line 2 of A.2a indicates increasing 3 stitches at each end, thus adding 6 stitches to the section. I presume that I repeat this sequence all the way around the piece, thus adding 132 stitches to the garment. Is this correct?

11.03.2024 - 00:32

DROPS Design answered:

Dear Marie, you repeat A.2a 18 times in the row. Since you increase 6 stitches in each repeat: 6x18 = 108 stitches increased. Happy knitting!

11.03.2024 - 00:43

Marie Boyd wrote:

I understand how to attach the sleeves knitted in the round to a flat piece knitted flat. However - my cardigan has over 400 stitches now, with the sleeves having added 80 stitches each, to the needle, and are extremely difficult to knit onto the long needle, due to the short 10 stitch castoff. How should I do the pattern if I am struggling to just knit all the stitches on the needle?

09.03.2024 - 23:02

DROPS Design answered:

Dear Marie, it's normal that it may sometimes be difficult to work all of the stitches in the joining sections between the sleeves and body; it depends on the model. This difficulty will only appear in the first few rows of the joined yoke; later on, as you work the yoke, it will get easier. Happy knitting!

10.03.2024 - 19:47

Ingrid Jensen wrote:

Hej På videoen vises kun at et ærme strikket ind - hvordan gør man når begge ærmer skal strikkes på ( det er en cardigan jeg strikker).... mvh

18.02.2024 - 12:16

DROPS Design answered:

Hei Ingrid. På samme måte. Når du har strikket 1.erm på, strikker du videre (over bakstykket) til neste ermhull og så strikker du 2. erme på samme måte som man strikket 1. ermet på. Men husk å lese oppskriften du strikker etter om det er noe man må ta hensyn til. mvh DROPS Design

26.02.2024 - 10:12

Lise Præstegaard wrote:

Hej! Når man strikker en cardigan frem og tilbage, skal de tilsatte ærmer vel vendes med vragen ud når man strikker vrangpinden?

03.01.2024 - 12:40

DROPS Design answered:

Hei Lise. Fra vrangen strikkes alle masker vrang (om plagget strikkes i glattstrikk). Ermene skal ikke vrenges. mvh DROPS Design

08.01.2024 - 11:56

Christine wrote:

Je ne comprends pas diminutions manches 26 fois1 maille alternativement tous les tours et tous les 2 tours? Est ce d abord 26 rangs puis ensuite 13 rangs ou autre? Merci pour votre réponse

21.12.2023 - 18:43

DROPS Design answered:

Bonjour Christine, vous devez procéder ainsi: *Tricotez 1 tour avec augmentation (tous les tours), 1 tour sans augmentation, 1 tour avec augmentation (tous les 2 tours)* et répétez de *à* encore 12 fois =. vous aurez augmentez 26 fois au total. Bon tricot!

22.12.2023 - 09:06

Pani Kim wrote:

I love u girl. You are an angel. You are the best in universe. Tnx for sharing your experience.

27.09.2023 - 01:24

Melissa wrote:

Hva gjør dere med den resterende tråden som henger løst frå ermet? Hvordan sikrer jeg den godt nok til at genseren vil tåle framtidig vask?

13.05.2023 - 11:05

DROPS Design answered:

Hei Melissa. Fest trådene godt, så skal de tåle vask (vask plagget ettter vaskeanvisningen). Ta evnt en titt på videoene: Hvordan feste tråder i vrbord, Hvordan feste tråder i glattstrikk og Hvordan feste tråder i rillestrikk. mvh DROPS Design

15.05.2023 - 10:54

Somca wrote:

The video tutorials do not have any sound. Not sure how to fix this.

28.01.2022 - 13:36

DROPS Design answered:

Dear Somca, our videos do not have any sound, just remember to follow the written pattern/explanation text at the same time as you are watching the video. Happy knitting!

01.02.2022 - 09:30

Ria wrote:

Voor 8_10 jaar staat in patroon met 4 de steek beginnen. Is dat de steek met omslag er tussen? Kom er niet uit. Als rondbreid moet je dan niet een keer links breien waar je bij lijf rechts deed.

19.07.2021 - 13:45

DROPS Design answered:

Dag Ria,

In deze video wordt uitgelegd hoe je een in de rondte gebreide mouw samenvoegt met de panden, om daarna de pas verder te breien. Bij elk patroon kan het weer een beetje anders zijn, dus misschien is het beter om je vraag onder het patroon te zetten, dan kunnen we je waarschijnlijk beter helpen.

22.07.2021 - 11:55

Grethe Sørensen wrote:

Jeg strikker DROPS Baby 25-33 og skal sætte ærmerne ind mellem forstykke og ryg, men jeg har svært ved at strikke maskerne på ærmerne, der er 56 masker der skal strikkes over 8 masker på for-og bagstykke, gør jeg noget forker? venlig hilsen Grethe

19.04.2021 - 16:13

DROPS Design answered:

Hej Grethe. Det kan vara lite svært i början, du kan prova att sticka med strømpep. eller med "magic loop" teknik för att se om det hjälper. Mvh DROPS Design

23.04.2021 - 12:21

Ellen wrote:

Wenn ich den Ärmel anstricke wie im Video gezeigt, habe ich 16 Rechte Maschen hintereinander und die Bündchenmuster passt nicht mehr? Was verstehe ich hier falsch

27.03.2021 - 10:47

DROPS Design answered:

Liebe Ellen, am besten stellen Sie bitte Ihre Frage bei der Anleitung Sie stricken, so kann mann Ihnen weiterhelfen. Danke für Ihr Verständnis.

06.04.2021 - 16:09

Ylva Nyström wrote:

Jag stickar en raglan nerifrån ock upp. Maskat av 8 m. På kroppstycket och ärmarna. Men hur gör jag med avm. Maskorna när jag stickar in ärmarna?

12.02.2021 - 09:13

DROPS Design answered:

Hei Ylva. Om du har felt av 6 masker under bolen i hver side og 6 masker under ermene vil du få et hull/åpning under ermene. Dette hullet skal du sy igjen senere. Se f.eks denne hjelpevideo: mvh DROPS design

12.02.2021 - 09:44

Wilma wrote:

Ik ben een trui aan het breien waarbij de rondgebreide armen aan het rondgebreide lijf gebreid moeten worden. Gaat dat op dezelfde manier als in deze video wordt getoond?

25.11.2020 - 16:20

DROPS Design answered:

Dag Wilma,

Ja, dat gaat inderdaad op deze manier, tenzij anders beschreven in het patroon. (Bij het patroon staan vaak ook video's.)

06.12.2020 - 14:21

Catharina wrote:

Hej! Jag är nybörjare och undrar om ni har en video, som visar, hur man maskar av maskorna på ärmen innan man samlar allt...? Jag förstår inte hur jag ska göra detta, og jag tycker jag har googlat och googlat... Bästa hälsningar

22.09.2020 - 22:37

Judith wrote:

Hallo, als ik de mouwen mee op de breinaald zet dan komen de afgekante steken van de romp en mouwen onder zo’n grote spanning (6 steken afgekant bij naald nr. 3,5). Is dit normaal? Ook de steken aan weerszijden van de afgekante steken worden helemaal uitgerokken op deze manier. Hartelijk dank.

06.07.2020 - 00:12

DROPS Design answered:

Dag Judith,

Ja, dit is normaal en inderdaad vervelend. Je kunt dit opvangen door een langere rondbreinaald te gebruiken en de magic loop techniek toe te passen op de moeilijke stukken, waar meer spanning op de steken staat. Overigens gaat het na een paar naalden vaak al een stuk beter.

17.11.2020 - 14:31

Trisha wrote:

Hello in regards to the sleeve, there is a live working tail which I can see has been trimmed from the ball of yarn. How is this dealt with in this technique. I assume it needs to be knotted and woven in? Thank you.

24.06.2020 - 05:23

DROPS Design answered:

Dear Trisha, yes correct, you will weave in the yarn end from sleeve (see how to weave in)- you will also sew under arm (see video) at the end. Happy knitting!

24.06.2020 - 07:39

Isabelle wrote:

Merci pour cette video explicative. Ma questionconcerne le positionnement des différentes parties pour le raccordement corps/manches. Les manches qui ont été tricotées en rond ont l'endroit à'' l'intérieur du tricot''. Comment les positionner pour que le corps et les manches ne se retrouvent pas le corps à l'endroit et les manches à l'envers ou vice versa... J'espère que ma question est assez claire, sinon j'essaierai de la reformuler ??? Merci

24.04.2020 - 18:24

DROPS Design answered:

Bonjour Isabelle, quand on tricote en rond, on tricote généralement toujours sur l'endroit, et on va donc procéder comme dans la vidéo pour placer les manches. S'il s'agit d'un gilet, vous allez tricoter les mailles sur l'endroit au 1er rang de l'empiècement (mais sur l'endroit de chaque pièce, devants, dos et manches). En espérant que ceci puisse vous aider. Bon tricot!

27.04.2020 - 10:12

Cheryl Koglin wrote:

The sleeves it says to knit back and forth not "in the round" then slip them to the yoke - the video attached shows them being fitted knitted in the round. when you add the knitted sleeves do you add them where you have decreased for the sleeves? (ie knit the front slip the sleeves, knit the back, slip on the sleeves knit the back?

05.01.2020 - 23:46

DROPS Design answered:

Dear Mrs Koglin, this video might then be the right one, ie when the sleeve is worked back and forth. Happy knitting!

06.01.2020 - 09:52

Rony Usenki Leget wrote:

Ik begrijp niet goed hoe ik de vier steken, van de mouw moet afkanten aan het eind van het rondje. Ik ben begonnen met vier steken, rondje afbreken tot vier steken voor het eind. Als je dan afkant, blijft er een losse steek in het midden over. Hoe kan dat anders?

30.12.2019 - 00:17

DROPS Design answered:

Dag Rony,

Je mag in dit geval ook de steken aan het begin en het einde van het rondje in één keer afkanten. Dus dan begin je in de voorlaatste ronde al met 4 steken afkanten en daar achteraan de 4 steken van de volgende toer. Je kan de laatste steek ook met het draaduiteinde wegwerken met een maassteek over de eerste afgekante steek.

31.01.2020 - 18:58

Charlotte Rietveld wrote:

Hallo ik snap nu een beetje de raglan maar ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen met overige oksel gat, moet ik deze dicht naaien? In mijn patroon (October dream trui) staat plaats een markeerder aan elke overgang, is dit gewoon de plekken van begin en eind stuk van de afkantingen? Kunt u me er bij helpen? Met vriendelijke groet, Charlotte (22)

25.11.2019 - 22:26

DROPS Design answered:

Dag Charlotte,

De oksels naai je meestal aan het eind, bij de afwerking, dicht. (Dit staat als het goed is ook bij het patroon). De markeerdraden worden geplaatst in de overgang tussen de mouwen en de panden, dus als je alle steken op de rondbreinaald hebt geplaatst, om vervolgens de pas te breien, plaats je markeerdraden waar tussen waar de steken van de mouw zitten en de steken van de panden zitten.

18.12.2019 - 19:49

Irene Morgan wrote:

Det blir så taijt att sticka alla maskorna, det drar där som jag maskat av för armhålet

24.09.2019 - 16:17

Elke wrote:

Vielen Dank für das Video! Es hat mir sehr geholfen. Ich habe es leider nicht geschafft, die Ärmelmaschen auf die Rundnadel aufzunehmen, weil der Ärmel zu eng ist. Spricht etwas dagegen, sowohl beim Rumpf als auch beim Ärmel mehr Maschen abzuketten, damit man leichter um die Kurve kommt? Oder gibt es einen anderen Trick? Sind die Spitzen meiner Rundnadel zu lang?

10.07.2019 - 06:56

DROPS Design answered:

Liebe Elke, die ersten Reihen bzw Runden können etwas verzwickt sein, dafür können Sie mit die Ärmelmaschen für ein paar Reihen/Runden mit den Nadelset z.B. stricken - oder auch mit Magic Loop stricken ; nach einigen Reihen/Runden wird es einfacher alle Maschen auf der selben Rundnadel zu stricken. Viel Spaß beim stricken!

10.07.2019 - 09:32

Elisabeth Zetterberg wrote:

Hej! Jag upplever samma svårighet som Connie Olsen 9/2. Börjar sticka m avigmaskor på framstycket o sen när ärmen ska stickas in så är den från rätsidan. Förstår inte hur jag ska fixa detta???Stickar First Snow st 74/80” Hälsningar Elisabeth

06.03.2019 - 20:38

DROPS Design answered:

Hej! Du sätter in ärmarna på det varv du stickar från rätsidan, så det är alltså på rätsidan av fram- och bakstycket de sätts in.

10.04.2019 - 08:06

Connie Olsen wrote:

Når ærmerne skal sættes over på ryg- og forstykke, er det så på retten eller vrangen af ryg- og forstykke de skal sættes ind? Videoen er meget misvisende, fordi ærmet bli’r sat på et stykke der kun er strikket i ret.

09.02.2019 - 14:01

DROPS Design answered:

Hej. Det är på rätsidan av fram- och bakstycket ärmarna sätts in.

10.04.2019 - 08:08

Skriv en kommentar om denne videoen

Din e-post adresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er markert med *.