DROPS / 202 / 10

Valencia Cardigan by DROPS Design

Strikket jakke med striber, v-hals og raglan. Arbejdet strikkes i DROPS Air, ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-200
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

100-100-150-150-150-150 g farve 16, blå
100-100-100-100-100-100 g farve 03, perlegrå
100-100-100-100-100-100 g farve 06, sort
50-50-100-100-100-100 g farve 22, gul
50-50-50-50-50-50 g farve 10, tåge

DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 80 cm til rib.

DROPS Metalknap, Rund (stål) NR 542: 3 stk i alle størrelser.

Garnet til denne opskrift koster fra 247.6kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på alle pinde.

FORKORTEDE PINDE-1 (gælder den første halskant som strikkes):
Start fra retsiden og strik således: * 2 p retstrik frem og tilbage over de 4 første masker, 2 p retstrik frem og tilbage over alle 5 masker *, strik fra *-* totalt 3 gange.

FORKORTEDE PINDE-2 (gælder den anden halskant som strikkes):
Start fra vrangen og strik således: * 2 p retstrik frem og tilbage over de 4 første masker, 2 p retstrik frem og tilbage over alle 5 masker *, strik fra *-* totalt 3 gange, strik derefter 1 pinde ret fra vrangen over alle 5 masker.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 62 masker), minus halskanterne/forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 12) = 4,3.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 4.maske (der tages ikke ud over halskanterne/forkanterne). På næste pind strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 54 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 14) = 3,9.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke ca hver 3. og 4.maske ret sammen.

STRIBER BÆRESTYKKE:
Striberne strikkes i glatstrik, ovenfra og ned som forklaret under, men de 5 yderste masker i hver side strikkes i retstrik (= halskanter):
9-10-10-11-11-12 cm med farve 10, tåge,
9-10-10-11-11-12 cm med farve 22, gul,
0-0-2-2-4-4 cm med farve 06, sort.

STRIBER RYG & FORSTYKKE:
Striberne strikkes i glatstrik, ovenfra og ned som forklaret under, men de 5 yderste masker i hver side strikkes i retstrik (= forkanter):
9-10-8-9-7-8 cm med farve 06, sort (dvs den sorte stribe bliver totalt 9-10-10-11-11-12 cm inklusiv omgangene fra bærestykket),
9-10-10-11-11-12 cm med farve 03, perlegrå,
12-10-12-10-12-10 cm (eller til færdigt mål) med farve 16, blå.

STRIBER ÆRME:
Striberne strikkes i glatstrik, ovenfra og ned således:
13-13-11-11-9-9 cm med farve 06, sort (dvs den sorte stribe bliver totalt 13 cm i alle størrelser inklusiv omgangene fra bærestykket),
13-13-13-13-13-13 cm med farve 03, perlegrå,
20-19-20-18-19-18 cm (eller til færdigt mål) med farve 16, blå.

V-HALS:
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ud på indersiden af 5 kantmasker ved at slå om pinden lige efter de 5 kantmasker i begyndelsen af pinden og lige før de 5 kantmasker i slutningen af pinden.
På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

RAGLAN:
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ud på hver side af de 4 mærker i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer således: Strik til der er 1 maske tilbage før mærket, slå om, strik 2 masker ret (mærket sidder mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud ved mærket og totalt 8 masker taget ud på rækken). På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes når der er strikket ca 1 cm efter sidste udtagning til v-hals. Derefter lukkes de 2 næste knaphuller med ca 10 cm mellem hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Først strikkes der 2 løse halskanter. Disse sættes ind på rundpinden når der slåes masker op til hals som forklaret i opskriften (halskanterne sys senere sammen midt bagpå og sys derefter til halsudskæringen bag i nakken).
Videre strikkes bærestykket frem og tilbage på rundpind fra midt foran, ovenfra og ned. SAMTIDIG tages der ud til v-hals og raglan. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes videre frem og tilbage fra midt foran, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde / lille rundpind, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 5 masker op på pind 5,5 med tåge og strik RETSTRIK frem og tilbage – læs forklaring over (1.pind = retsiden).
Når halskanten måler ca 6-6-6-7-7-7 cm strikkes FORKORTEDE PINDE-1 – læs forklaring over. Når de forkortede pinde er strikket som forklaret over, strikkes der retstrik frem og tilbage over alle 5 masker i 6 cm i alle størrelser afslut efter en pind fra vrangen (hele halskanten måler nu ca 14-14-14-15-15-15 cm inderst på det korteste) Klip tråden og læg halskanten til side.
Strik en halskant til på samme måde, men når halskanten måler ca 6-6-6-7-7-7 cm strikkes FORKORTEDE PINDE-2 – læs forklaring over. Når de forkortede pinde er strikket som forklaret over, strikkes der retstrik frem og tilbage over alle 5 masker i 6 cm i alle størrelser, afslut efter 1 pind ret fra retsiden (hele halskanten måler nu ca 14-14-14-15-15-15 cm inderst på det korteste). Sæt maskerne på rundpind 5,5, klip ikke tråden, men slå 52-52-56-58-54-54 masker op på samme rundpind lige efter halskanten og strik derefter ret fra retsiden over de 5 masker fra den anden halskant = 62-62-66-68-64-64 masker på pinden.
Strik 1 pind ret fra vrangen over alle masker. Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 12-12-8-10-14-22 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 74-74-74-78-78-86 masker på pinden. Strik 1 pind vrang fra vrangen (halskanterne strikkes i retstrik som før). Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
LÆS HELE BÆRESTYKKET FØR DET STRIKKES!
Sæt 4 mærker i arbejdet således (dette gøres uden at maskerne strikkes): Tæl 7 masker (= forstykke), sæt 1 mærke før næste maske, tæl 12 masker (= ærme), sæt 1 mærke før næste maske, tæl 36-36-38-40-40-48 masker (= bagstykke), sæt 1 mærke før næste maske, tæl 12 masker (= ærme), sæt 1 mærke før næste maske. Det er 7 masker tilbage i alle størrelser efter sidste mærke (= forstykke).
Strik STRIBER BÆRESTYKKE – læs forklaring over.
SAMTIDIG på første pind (retsiden) tages der ud til V-HALS og RAGLAN – læs forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Tag ud således til V-hals (2 masker) og til raglan (8 masker) på hver 2.pind (dvs på hver pind fra retsiden) totalt 18-20-22-24-26-28 gange = 254-274-294-318-338-366 masker. Efter sidste udtagning til v-hals og raglan måler arbejdet ca 22-24-26-28-30-32 cm fra skulderen. Hvis arbejdet måler mindre end dette fortsættes der til rigtig mål uden udtagninger. Husk KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over.
Næste pind strikkes således fra vrangen: Strik 42-45-47-51-55-60 masker retstrik og glatstrik som før (= forstykke), sæt de næste 48-52-58-62-64-68 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 74-80-84-92-100-110 masker vrang (= bagstykke), sæt de næste 48-52-58-62-64-68 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 42-45-47-51-55-60 masker i glatstrik og retstrik som før (= forstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 170-182-194-210-230-250 masker. Strik STRIBER RYG & FORSTYKKE – læs forklaring over. Husk KNAPHUL på højre forkant!
Når arbejdet måler 23 cm fra delingen i alle størrelser strikkes der 1 pind vrang fra vrangen (forkanterne strikkes i retstrik) hvor der tages 6 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 176-188-200-216-236-256 masker. Skift til rundpind 4,5. Næste pind strikkes således fra retsiden (med blå): 5 kantmasker retstrik, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 7 masker tilbage på pinden, strik 2 ret og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således i 6 cm. Luk løst af med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang. For at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med rundpind 5,5. Jakken måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 48-52-58-62-64-68 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde / lille rundpind 5,5 og strik 1 maske i hver af de 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under ærmet = 54-58-66-70-74-78 masker.
Strik STRIBER ÆRME – læs forklaring over. Når ærmet måler 40-39-38-36-35-34 cm fra delingen (eller ved ønsket længde – der er nu ca 6 cm tilbage før færdig mål), strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 14-18-22-26-26-30 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 40-40-44-44-48-48 masker. Skift til strømpepinde 4,5. Strik rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 6 cm med blå. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. For at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med strømpepinde 5,5. Ærmet måler ca 46-45-44-42-41-40 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy knapperne i på venstre forkant.
Sy halskanten sammen midt bagpå så sømmen vender indad. Stræk halskanten let og sy den til halsudskæringen bag i nakken.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 12.02.2019
Rettelse - HALSKANT: Når halskanten måler ca 6-6-6-7-7-7 cm strikkes FORKORTEDE PINDE-1 – læs forklaring over. Når de forkortede pinde er strikket som forklaret over, strikkes der retstrik frem og tilbage over alle 5 masker i 6 cm i alle størrelser (hele halskanten måler nu ca 14-14-14-15-15-15 cm inderst på det korteste) Klip tråden og læg halskanten til side.
Strik en halskant til på samme måde, men når halskanten måler ca 6-6-6-7-7-7 cm strikkes FORKORTEDE PINDE-2 – læs forklaring over. Når de forkortede pinde er strikket som forklaret over, strikkes der retstrik frem og tilbage over alle 5 masker i 6 cm i alle størrelser, (hele halskanten måler nu ca 14-14-14-15-15-15 cm inderst på det korteste).

Diagram

Kudzon 10.03.2019 - 13:27:

Hvor mye garn trengs for å strikke denne ensfarget i str M?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 14:21:

Hej, så behøver du nok omkring 350 g :)

Celine Froment 16.02.2019 - 11:53:

Bonjour a vous,pourquoi tous vaux modèles commence par le haut du pull merci

DROPS Design 18.02.2019 kl. 08:11:

Bonjour Celine! En travaillant votre ouvrege du haut en bas, vous avez plus d’options de l’ajuster a vos propres measures. Il est aussi plus facile d’essayer le pull tout en travaillant, modifier la longueur de l’empiecement, des manches. Suivez les explications pas a pas. Bon travail.

Ludmila 10.02.2019 - 20:24:

Hello! I would be so thankful for this instruction in Russian! Can i find it anywhere? Thank u for wonderful inspire! ❤️

DROPS Design 11.02.2019 kl. 03:47:

Dear Ludmila, thank you for your interest, but unfortunately, the site (and therefore the patterns) are not available in Russian at the moment. We are sorry about that. However, you can ask for help in the store you bought your DROPS yarn from.

Zuber 10.02.2019 - 09:26:

Hallo, habe gerade vielleicht einen Denkfehler aber das mit der Halsblende kann ich mir grad nur schwer vorstellen. Bin jetzt an der Passe und die Halsblende sieht sehr kurz aus. Wenn sie im Nacken zusammen genäht werden soll am Ende, dann zieht sich das Strickstück extrem zusammen! Sind die 5 cm korrekt und anschließend die Anzahl der verkürzten Reihen?

DROPS Design 12.02.2019 kl. 13:19:

Liebe Frau Zubert, eine Korrektur erfolgt gleich, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Steffy Zuber 08.02.2019 - 11:02:

Spitze, möchte das mit dünnerem Garn stricken. Wie rechne ich um?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 12:03:

Liebe Frau Zuber, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder Anfrage anpassen, am besten schauen Sie unsere Jacke mit der gewüsnchten Maschenprobe. Viel Spaß beim stricken!

Anits 07.02.2019 - 11:36:

Nydelig, venter på oppskrift

A.Stepniak 20.01.2019 - 18:22:

OOOOO JA !! Raglan von oben und V ausschnitt ich habe so lange gewartet .Es ist wirklich schön DAS mache ich

Kommentere opskrift DROPS 202-10