DROPS / 202 / 10

Valencia Cardigan by DROPS Design

Strikket jakke med striper, v-hals og raglan. Arbeidet strikkes i DROPS Air, ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-200
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

100-100-150-150-150-150 g farge 16, blå
100-100-100-100-100-100 g farge 03, perlegrå
100-100-100-100-100-100 g farge 06, sort
50-50-100-100-100-100 g farge 22, gul
50-50-50-50-50-50 g farge 10, tåke

DROPS RUNDPINNER NR 5,5: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNER NR 4,5: lengde på 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS Metallknapp, Rund (stål) NR 542: 3 stk i alle størrelser.

DROPS Air mix DROPS Air mix 33.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 33.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 264kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

FORKORTEDE PINNER-1 (gjelder den første halskanten som strikkes):
Start fra retten og strikk slik: * 1 rille frem og tilbake over de 4 første maskene, 1 rille frem og tilbake over alle 5 maskene *, strikk fra *-* totalt 3 ganger.

FORKORTEDE PINNER-2 (gjelder den andre halskanten som strikkes):
Start fra vrangen og strikk slik: * 1 rille frem og tilbake over de 4 første maskene, 1 rille frem og tilbake over alle 5 maskene *, strikk fra *-* totalt 3 ganger, strikk deretter 1 pinne rett fra vrangen over alle 5 maskene.

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 62 masker), minus halskantene/stolpene (f.eks 10 masker) og deler de resterende maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 12) = 4,3.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 4.maske (det økes ikke over halskantene/stolpene). På neste pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 54 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 14) = 3,9.
I dette eksempelet felles det ved å strikke ca hver 3. og 4.maske rett sammen.

STRIPER BÆRESTYKKE:
Stripene strikkes i glattstrikk, ovenfra og ned som forklart under, men de 5 ytterste maskene i hver side strikkes i rille (= halskanter):
9-10-10-11-11-12 cm med farge 10, tåke,
9-10-10-11-11-12 cm med farge 22, gul,
0-0-2-2-4-4 cm med farge 06, sort.

STRIPER BOL:
Stripene strikkes i glattstrikk, ovenfra og ned som forklart under, men de 5 ytterste maskene i hver side strikkes i rille (= stolper):
9-10-8-9-7-8 cm med farge 06, sort (dvs den sorte stripen blir totalt 9-10-10-11-11-12 cm inkludert omgangene fra bærestykket),
9-10-10-11-11-12 cm med farge 03, perlegrå,
12-10-12-10-12-10 cm (eller til ferdig mål) med farge 16, blå.

STRIPER ERME:
Stripene strikkes i glattstrikk, ovenfra og ned slik:
13-13-11-11-9-9 cm med farge 06, sort (dvs den sorte stripen blir totalt 13 cm i alle størrelser inkludert omgangene fra bærestykket),
13-13-13-13-13-13 cm med farge 03, perlegrå,
20-19-20-18-19-18 cm (eller til ferdig mål) med farge 16, blå.

V-HALS:
Alle økninger gjøres fra retten!
Øk 1 maske på innsiden av 5 stolpemasker ved å lage 1 kast om pinnen rett etter de 5 stolpemaskene på begynnelsen av pinnen og rett før de 5 stolpemaskene på slutten av pinnen.
På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

RAGLAN:
Alle økninger gjøres fra retten!
Øk 1 maske på hver side av de 4 merkene i hver overgang mellom bol og ermer slik: Strikk til det gjenstår 1 maske før merket, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 masker rett (merket sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt ved merket og totalt 8 masker økt på raden). På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 3 masker på pinnen slik: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene rett sammen og strikk siste maske rett. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles når det er strikket ca 1 cm etter siste økning til v-hals. Deretter felles de 2 neste knapphullene med ca 10 cm mellom hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Først strikkes det 2 løse halskanter. Disse settes inn på rundpinnen når det legges opp masker til hals som forklart i oppskriften (halskantene sys senere sammen midt bak og sys deretter til halsringningen bak i nakken).
Videre strikkes bærestykket frem og tilbake på rundpinne fra midt foran, ovenfra og ned. SAMTIDIG økes det til v-hals og raglan. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen strikkes videre frem og tilbake fra midt foran, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner / liten rundpinne, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 5 masker på pinne 5,5 med tåke og strikk RILLER frem og tilbake – les forklaring over (1.pinne = retten).
Når halskanten måler ca 6-6-6-7-7-7 cm, strikkes FORKORTEDE PINNER-1 – les forklaring over. Når de forkortede pinnene er strikket ferdig som forklart over, strikkes det riller frem og tilbake over alle 5 maskene i 6 cm i alle størrelser, avslutt etter 1 pinne rett fra vrangen (hele halskanten måler nå ca 14-14-14-15-15-15 cm innerst på det korteste). Klipp tråden og legg halskanten til side.
Strikk en halskant til på samme måte, men når halskanten måler ca 6-6-6-7-7-7 cm, strikkes FORKORTEDE PINNER-2 – les forklaring over. Når de forkortede pinnene er strikket ferdig som forklart over, strikkes det riller frem og tilbake over alle 5 maskene i 6 cm i alle størrelser, avslutt etter 1 pinne rett fra retten (hele halskanten måler nå ca 14-14-14-15-15-15 cm innerst på det korteste). Sett maskene på rundpinne 5,5, ikke klipp tråden, men legg opp 52-52-56-58-54-54 masker på samme rundpinne rett etter halskanten og strikk deretter rett fra retten over de 5 maskene fra den andre halskanten = 62-62-66-68-64-64 masker på pinnen.
Strikk 1 pinne rett fra vrangen over alle maskene. Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 12-12-8-10-14-22 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 74-74-74-78-78-86 masker på pinnen. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen (halskantene strikkes i rille som før). Videre strikkes bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
LES HELE BÆRESTYKKET FØR DET STRIKKES!
Sett 4 merker i arbeidet slik (dette gjøres uten at maskene strikkes): Tell 7 masker (= forstykke), sett 1 merke før neste maske, tell 12 masker (= erme), sett 1 merke før neste maske, tell 36-36-38-40-40-48 masker (= bakstykke), sett 1 merke før neste maske, tell 12 masker (= erme), sett 1 merke før neste maske. Det er 7 masker igjen i alle størrelser etter siste merke (= forstykke).
Strikk STRIPER BÆRESTYKKE – les forklaring over.
SAMTIDIG på første pinne (retten) økes det til V-HALS og RAGLAN – les forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Øk slik til V-hals (2 masker) og til raglan (8 masker) på hver 2.pinne (dvs på hver pinne fra retten) totalt 18-20-22-24-26-28 ganger = 254-274-294-318-338-366 masker. Etter siste økning til v-hals og raglan måler arbeidet ca 22-24-26-28-30-32 cm fra skulderen. Dersom arbeidet måler mindre enn dette strikkes det videre til riktig mål uten økninger. Husk KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over.
Neste pinne strikkes slik fra vrangen: Strikk 42-45-47-51-55-60 masker i rille og glattstrikk som før (= forstykke), sett de neste 48-52-58-62-64-68 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 74-80-84-92-100-110 masker vrang (= bakstykke), sett de neste 48-52-58-62-64-68 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 42-45-47-51-55-60 maskene i glattstrikk og rille som før (= forstykke). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 170-182-194-210-230-250 masker. Strikk STRIPER BOL – les forklaring over. Husk KNAPPHULL på høyre stolpe!
Når arbeidet måler 23 cm fra delingen i alle størrelser strikkes det 1 pinne vrang fra vrangen (stolpene strikkes i rille) der det økes 6 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 176-188-200-216-236-256 masker. Bytt til rundpinne 4,5. Neste pinne strikkes slik fra retten (med blå): 5 stolpemasker i rille, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker på pinnen, strikk 2 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden slik i 6 cm. Fell løst av med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang. For å unngå at avfellingskanten strammer kan det felles av med rundpinne 5,5. Jakken måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 48-52-58-62-64-68 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner / liten rundpinne 5,5 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-8-8-10-10 maskene som ble lagt opp under ermet = 54-58-66-70-74-78 masker.
Strikk STRIPER ERME – les forklaring over. Når ermet måler 40-39-38-36-35-34 cm fra delingen (eller ved ønsket lengde – det gjenstår nå ca 6 cm før ferdig mål), strikkes det 1 omgang rett der det felles 14-18-22-26-26-30 masker jevnt fordelt – les FELLETIPS = 40-40-44-44-48-48 masker. Bytt til settpinner 4,5. Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 6 cm med blå. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. For å unngå at avfellingskanten strammer kan det felles av med settpinner 5,5. Ermet måler ca 46-45-44-42-41-40 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy i knappene på venstre stolpe.
Sy halskanten sammen midt bak slik at sømmen vender inn. Strekk halskanten lett og sy den til halsringningen bak i nakken.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 12.02.2019
Rettelse - HALSKANT: Når halskanten måler ca 6-6-6-7-7-7 cm, strikkes FORKORTEDE PINNER-1 – les forklaring over. Når de forkortede pinnene er strikket ferdig som forklart over, strikkes det riller frem og tilbake over alle 5 maskene i 6 cm i alle størrelser (hele halskanten måler nå ca 14-14-14-15-15-15 cm innerst på det korteste)

Kommentarer / Spørsmål (11)

Anita 29.10.2019 - 16:56:

Bonjour Très envie de tricoter ce modèle avec du DROPS air d'une seule couleur J'aime bien le concept du haut en bas mais l'explication des rangs raccourcis me paraît compliquée . Existe t il un tuto ou une vidéo pour mieux visualiser et comprendre? Merci

DROPS Design 30.10.2019 kl. 18:40:

Bonjour Anita! Regardez le video DROPS sur ce sujet ICI. Bon tricot!

Agathe P 28.10.2019 - 10:19:

Bonjour, Je souhaiterais réaliser ce gilet dans un coloris unique. Pourriez vous m'indiquer la quantité de laine nécessaire pour une taille S ? Merci !

DROPS Design 28.10.2019 kl. 17:07:

Bonjour Agathe! Vous devez avoir 300 g de DROPS Air. Bon tricot!

Miia 05.10.2019 - 20:51:

Ohjeessa on virhe. Pääntien reunuksen jälkeen silmukoita pitäisi olla 74-74-74-78-78-86. Kaarrokkeen alussa laitetaan 4 silmukkamerkkiä, 7, 12, 36-36-38-40-40-48, 12 ja 7 silmukan jälkeen. Huomaatteko virheen? S, M ja L koossa silmukoita on saman verran, mutta takakappaleessa L koossa onkin 2 silmukkaa enemmän. Tarkistin myös muun kielisiä ohjeita, ja kaikki jotka tarkistin, oli niissä sama virhe.

Angelina 18.05.2019 - 08:32:

Je suis sur le point de démarrer cet ouvrage, laine et aiguilles en main mais franchement c’est une prise de tête en commençant par le haut ! pour moi qui tricote à temps perdu et pour me détendre Je n’ai qu’une envie mettre cette belle laine au feu 🤬

DROPS Design 20.05.2019 kl. 14:15:

Bonjour Angelina, Les modèles DROPS sont réalisés par des milliers de personnes du monde entier. Nous comprenons toutefois qu’en fonction du pays, les explications puissent être formulées différemment. Pour toute assistance, vous pouvez volontiers poser votre question ici, et pour toute aide individualisée, vous adresser au magasin où vous avez acheté votre laine – même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Kudzon 10.03.2019 - 13:27:

Hvor mye garn trengs for å strikke denne ensfarget i str M?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 14:21:

Hej, så behøver du nok omkring 350 g :)

Celine Froment 16.02.2019 - 11:53:

Bonjour a vous,pourquoi tous vaux modèles commence par le haut du pull merci

DROPS Design 18.02.2019 kl. 08:11:

Bonjour Celine! En travaillant votre ouvrege du haut en bas, vous avez plus d’options de l’ajuster a vos propres measures. Il est aussi plus facile d’essayer le pull tout en travaillant, modifier la longueur de l’empiecement, des manches. Suivez les explications pas a pas. Bon travail.

Ludmila 10.02.2019 - 20:24:

Hello! I would be so thankful for this instruction in Russian! Can i find it anywhere? Thank u for wonderful inspire! ❤️

DROPS Design 11.02.2019 kl. 03:47:

Dear Ludmila, thank you for your interest, but unfortunately, the site (and therefore the patterns) are not available in Russian at the moment. We are sorry about that. However, you can ask for help in the store you bought your DROPS yarn from.

Zuber 10.02.2019 - 09:26:

Hallo, habe gerade vielleicht einen Denkfehler aber das mit der Halsblende kann ich mir grad nur schwer vorstellen. Bin jetzt an der Passe und die Halsblende sieht sehr kurz aus. Wenn sie im Nacken zusammen genäht werden soll am Ende, dann zieht sich das Strickstück extrem zusammen! Sind die 5 cm korrekt und anschließend die Anzahl der verkürzten Reihen?

DROPS Design 12.02.2019 kl. 13:19:

Liebe Frau Zubert, eine Korrektur erfolgt gleich, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Steffy Zuber 08.02.2019 - 11:02:

Spitze, möchte das mit dünnerem Garn stricken. Wie rechne ich um?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 12:03:

Liebe Frau Zuber, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder Anfrage anpassen, am besten schauen Sie unsere Jacke mit der gewüsnchten Maschenprobe. Viel Spaß beim stricken!

Anits 07.02.2019 - 11:36:

Nydelig, venter på oppskrift

Kommentér oppskrift DROPS 202-10