DROPS / 202 / 5

Raspberry Kiss Jumper by DROPS Design

Strikket genser med raglan i DROPS Belle. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med hullmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell vs-059
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

300-350-400-400-450-500 g farge 11, gammelrosa

DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3.
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 16.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 96kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4. Velg diagram for din størrelse.

FELLETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 110 masker) og deler maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 6) = 18,3.
I dette eksempelet felles det ved å strikke ca hver 17. og 18.maske rett sammen.

FELLETIPS-2 (gjelder bol og ermer):
Fell 1 maske på hver side av A.4 slik: Strikk til det gjenstår 2 masker før A.4, strikk 2 masker rett sammen, strikk A.4, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 82 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 4) = 20,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis hver 20. og 21.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

RAGLAN:
Øk 1 maske på hver side av 3 masker rett i hver overgang mellom for-/bakstykke og ermer (= 8 masker økt på omgangen). Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk på ermene og det strikkes mønster på for-/og bakstykket.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner/ liten rundpinne ovenfra og ned.

GENSER:
HALSKANT:
Legg opp 105-110-115-120-130-135 masker på rundpinne 3 med Belle. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (3 rett, 2 vrang) i 2 cm. Strikk 1 omgang rett der det felles 1-6-3-8-2-7 masker jevnt fordelt – les FELLETIPS-1 (jevn fordeling) = 104-104-112-112-128-128 masker.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 4. Strikk MØNSTER – les forklaring over, slik: * sett en merketråd her, strikk 2 masker rett, lag 1 kast om pinnen, A.1 over de neste 3-3-5-5-7-7 maskene, A.2a over de neste 14-14-14-14-16-16 maskene, A.2b over de neste 11-11-11-11-13-13 maskene, A.3 over de neste 3-3-5-5-7-7 maskene, lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett, sett en merketråd her (= bakstykke/forstykke), 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, 15 masker rett, lag 1 kast om pinnen, 1 maske rett (= erme) *, strikk fra *-* 1 gang til på omgangen. Det er nå økt 8 masker til RAGLAN – les forklaring over. Fortsett mønsteret rundt slik og øk til raglan på hver 2.omgang totalt 24-26-29-32-35-38 ganger = 296-312-344-368-408-432 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN. Når A.1 til A.3 er strikket ferdig i høyden fortsetter mønsteret på samme måte. Dvs, det strikkes A.1/A.3 mot hver raglan på for-/bakstykket og det er plass til 2 rapporter mer av A.2a i bredden. Når alle økningene til raglan er ferdige måler arbeidet ca 19-21-23-25-27-29 cm fra oppleggskanten og ned midt foran. Neste omgang strikkes slik: NB: i størrelse S og L deles arbeidet nå til ermer og bol ved merketrådene. I størrelse M, XL, XXL og XXXL strikkes noen av maskene (= 1-2-1-3 masker) på ermene inn på pinnen til bolen, slik at overgangen mellom bol og ermer ikke lenger er ved merketrådene: Strikk de første 83-88-97-105-118-126 maskene, sett de neste 65-67-75-77-85-87 maskene på en tråd (= erme), legg opp 8-10-12-12-12-14 nye masker på pinnen (= i siden under ermene), strikk de neste 83-89-97-107-119-129 maskene, sett de neste 65-67-75-77-85-87 maskene på en tråd (= erme), legg opp 8-10-12-12-12-14 nye masker på pinnen (= i siden under ermene), strikk de resterende 0-1-0-2-1-3 maskene på pinnen. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 182-198-218-238-262-286 masker. Strikk mønster A.4 (= 8 masker) over de midterste 8 maskene under ermene og fortsett med så mange rapporter av hullmønsteret i A.2a/A.2b som det er plass til ut mot hver side (mønsteret skal passe over mønsteret på bærestykket!), de resterende maskene strikkes i glattstrikk.
Når arbeidet måler 4 cm felles det 1 maske på hver side av A.4 i hver side – les FELLETIPS-2 = 178-194-214-234-258-282 masker. Når arbeidet måler 15 cm – avpass at det avsluttes etter et helt hullmønster i høyden og evt noen omganger med glattstrikk) strikkes det 1 omgang rett der det økes 27-31-36-41-47-48 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 205-225-250-275-305-330 masker. Bytt til rundpinne 3. Strikk vrangbord (3 rett, 2 vrang) i 2 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Gå evt opp et pinnenummer når det felles av. Genseren måler ca 40-42-44-46-48-50 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 65-67-75-77-85-87 maskene fra tråden i den ene siden tilbake på liten rundpinne/settpinner 4. Strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 8-10-12-12-12-14 maskene under ermet = 73-77-87-89-97-101 masker. Fortsett rundt med glattstrikk og strikk A.4 over de midterste 8 maskene under ermet. Når arbeidet måler 4-4-3-3-3-2 cm felles det 2 masker under ermene - husk FELLETIPS-2. Fell i de ulike størrelsene slik:
Størrelse S: Fell slik på vekselvis hver 2.og 3.cm totalt 11 ganger.
Størrelse M: Fell slik på hver 2.cm totalt 12 ganger.
Størrelse L: Fell slik på hver 1½.cm totalt 16 ganger.
Størrelse XL: Fell slik på hver 1½.cm totalt 16 ganger.
Størrelse XXL: Fell slik på hver cm totalt 19 ganger.
Størrelse XXXL: Fell slik på hver cm totalt 20 ganger.
Når alle fellingene til erme er ferdige er det 51-53-55-57-59-61 masker på omgangen. Fortsett videre til ermet måler 32-30-29-27-25-23 cm. Nå økes det 4-7-5-8-6-9 masker jevnt fordelt = 55-60-60-65-65-70 masker. Bytt til settpinner 3. Strikk vrangbord (3 rett, 2 vrang) i 2 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Gå evt opp et pinnenummer når det felles av. Strikk det andre ermet på samme måte. Ermet måler ca 34-32-31-29-27-25 cm.

Diagram

= rett
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet rett slik at det blir hull
= 2 rett sammen
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 masker rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen
= Knute: Strikk 1 maske rett foran og bak i samme maske til det er økt fra 1 til 5 masker. Du har nå de 5 maskene på høyre pinne. Løft 2.maske (den nest ytterste masken på høyre pinne) over den ytterste masken, løft 3.maske over den ytterste masken, løft 4.maske over den ytterste masken, løft 5.maske over første maske (= 1 knute).

Kimberly 09.03.2019 - 20:30:

Når jeg strikker knutene etter diagrammene i rekkefølgen: A.1, A.2a, A.2b og A.3 blir knutene ikke fordelt jevnt, der første og andre knute ligger ganske nær hverandre. Er det feil med oppskriften? Mener det bør heller strikkes i rekkefølge: A.1, A.2b, A.2a og A.3 for å få jevn fordeling av knutene.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 10:53:

Hei Kimberly. Følger du diagrammet for din størrelse? som du kan se er det fler av hvert diagram, avhengig av hvilken størrelse du strikker. I størrelse S-XL er det 13 masker mellom hver knute, mens det størrelse XXL-XXXL er 15 masker mellom hver knute (1 knute på slutten av A.1, 1 knute på slutten av A.2a, ingen knute i A.2b, 1 knute på starten av A.3). God fornøyelse

Luci 02.03.2019 - 02:37:

In the A3 diagram, I noticed that it works in one part, like at the beginning of the front part but at the end the knot is put right next to the increase sistch but in the picture it looks like the knot is at least 3 stitches away from the Increase stitch. Do I have to read the A3 backwards when I repeat it at the end of the front/back part?

DROPS Design 04.03.2019 kl. 12:51:

Dear Luci, at the beg of front/back piece you work A.1, then A.2 and finish with A.3, you should have the same number of sts between beg of A.1 and knot and between knot and end of A.3 - as shown in diagram. Happy knitting!

Daniela 11.01.2019 - 16:20:

Adorabile! Semplice e di gran classe.

Monique Campfens 11.01.2019 - 14:41:

Leuk model

Rosalie 20.12.2018 - 15:08:

Très joli

Marina 12.12.2018 - 16:16:

MOLTO BELLO LO SCOLLO E IL MOTIVO TRAFORATO. ANCHE LA LUNGHEZZA MI PIACE

Nicoletta 12.12.2018 - 03:11:

Molto carino,semplice di un bellissimo colore!

Kommentér oppskrift DROPS 202-5