DROPS / 199 / 6

Dear to my Heart by DROPS Design

Strikket jakke i DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med rundt bærestykke og nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model me-168
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g farve 23, gråblå
100-100-100-150-150-150 g farve 01, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 30, sennep

STRIKKEFASTHED:
21 masker i bredden og 28 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik og nordisk mønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 80 cm til rib.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 521: 6-6-7-7-7-7 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 241.45kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på alle pinde.

FORHØJNING (bag i nakken):
For at jakken skal blive lidt højere bag i nakken når der strikkes rundt bærestykke, kan der strikkes en forhøjning som forklaret under. Spring over dette afsnit hvis der ikke ønskes forhøjning.
Sæt 1 mærke midt på rækken (i S, XL, XXL og XXXL sættes mærket i den midterste maske på rækken). Start fra retsiden med natur og strik 14-15-16-16-17-18 masker ret forbi mærket/masken med mærke i, vend, stram tråden og strik 29-30-32-33-35-37 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 43-45-48-49-52-55 masker ret, vend, stram tråden og strik 57-60-64-65-69-73 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 71-75-80-81-86-91 masker ret, vend, stram tråden og strik vrang, pinden ud (forkanten strikkes i retstrik). Videre strikkes BÆRESTYKKE som forklaret i opskriften.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.1).
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 120 masker), minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 17) = 6,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 6. og 7. maske (der tages ikke ud over forkanterne). På næste pind strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Start 3 masker før mærketråden, slå om, strik 6 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 6 masker), slå om (= 2 masker taget ud). Tag ud på samme måde ved den anden mærketråd. På næste pinde (vrangen) strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, strik 2 ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

STRIKKETIPS-1 (gælder forkanterne):
Når der strikkes mønsterborter med to farver på bærestykket, strikkes bundfarven i mønsterborten også over de 5 kantmasker i hver side.

STRIKKETIPS-2:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pindenummer op når der strikkes mønster.

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind (vrangen), strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes når ribben i halsen måler ca 1½-2 cm. Derefter lukkes de 5-5-6-6-6-6 næste knaphuller med ca 8-8½-7½-7½-8-8½ cm mellem hver.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med en tykkere pind. Eller lav et omslag efter ca hver 8.maske samtidig med at der lukkes af (omslagen lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke fortsætter frem og tilbage på rundpinde fra midt foran, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde / lille rundpind, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 120-124-128-132-136-140 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 3 med sennep. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Skift til natur og strik næste pind således fra retsiden: 5 kantmasker RETSTRIK – læs forklaring over, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 7 masker tilbage på pinden, strik 2 ret og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben med natur i ca 3 cm. Husk KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over.
Når ribben er færdig byttes der til rundpind 4. Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 17-20-30-17-25-27 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 137-144-158-149-161-167 masker. Strik 1 pind vrang fra vrangen (forkanterne strikkes i retstrik). Nu kan der strikkes en FORHØJNING bag i nakken – læs forklaring over. Hvis der ikke ønskes forhøjning, gå direkte videre til BÆRESTYKKE.

BÆRESTYKKE:
Læs STRIKKETIPS-1 og STRIKKETIPS-2!
Første pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik med natur, strik A.1A til der er 6 masker tilbage på pinden (= 18-19-21-23-25-26 rapporter à 7-7-7-6-6-6 masker), strik A.1B (= 1 maske) og afslut med 5 kantmasker retstrik med natur. Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN og husk KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over.
Når A.1 er strikket færdig er der 299-315-347-379-411-427 masker på pinden. Strik videre i glatstrik med gråblå og 5 kantmasker retstrik i hver side til arbejdet måler ca 19-21-23-25-27-29 cm fra opslåningskanten midt foran. Næste pind strikkes således: Strik 48-51-55-60-66-69 masker som før (= forstykke), sæt de næste 59-61-69-75-79-81 masker på 1 tråd til ærme, slå 8-10-10-10-12-16 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 85-91-99-109-121-127 masker som før (= bagstykke), sæt de næste 59-61-69-75-79-81 masker på 1 tråd til ærme, slå 8-10-10-10-12-16 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 48-51-55-60-66-69 maskerne som før (= forstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 197-213-229-249-277-297 masker. Sæt 1 mærketråd 52-56-60-65-72-77 masker ind fra hver side (= i siderne på ryg- og forstykke). Der er 93-101-109-119-133-143 masker mellem mærketrådene på bagstykket. Lad mærketrådene følge med videre i arbejdet, de skal bruges lidt senere når der skal tages ud i siderne.
Strik glatstrik frem og tilbage med gråblå og 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran. Når arbejdet måler 4 cm fra delingen i alle størrelser, tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 8.cm totalt 3 gange i hver side = 209-225-241-261-289-309 masker. Strik videre til arbejdet måler ca 22 cm fra delingen i alle størrelser (eller til ønsket længde, der er ca 3 cm tilbage til færdig mål).
Strik 1 pind vrang fra vrangen (forkanterne strikkes i retstrik) hvor der tages 39-39-47-47-55-63 masker ud jævnt fordelt = 248-264-288-308-344-372 masker. Dette gøres for at undgå at ribben trækker sig sammen.
Skift til rundpind 3 og strik næste pind således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 7 masker tilbage på pinden, strik 2 ret og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således i 3 cm. Luk af med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS! Jakken måler ca 48-50-52-54-56-58 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 59-61-69-75-79-81 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind eller strømpepinde 4, og strik 1 maske i hver af de 8-10-10-10-12-16 masker som blev slået op under ærmet = 67-71-79-85-91-97 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 8-10-10-10-12-16 masker under ærmet. Lad mærketråden følge med videre i arbejdet, den skal bruges lidt senere når der skal tages ind midt under ærmet.
Start omgangen ved mærketråden og strik glatstrik rundt med gråblå. Når arbejdet måler 2 cm fra delingen i alle størrelser, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 4½.-3½.-2½.-2½.-2.-1½.cm totalt 9-11-14-14-17-20 gange = 49-49-51-57-57-57 masker. Strik videre til arbejdet måler 40-39-37-36-34-33 cm fra delingen (der er ca 6 cm tilbage til færdig mål, indtagningerne midt under ærmet er færdig og der er kortere mål i de større størrelser pga videre hals og længere bærestykke). Strik 1 omgang ret med gråblå hvor der tages 1-1-3-1-1-1 masker ind på omgangen = 48-48-48-56-56-56 masker. Strik A.2 rundt (= 6-6-6-7-7-7 rapporter à 8 masker).
Når A.2 er strikket færdig strikkes der 1 omgang ret med natur hvor der tages 0-0-0-4-4-0 masker ind jævnt fordelt = 48-48-48-52-52-56 masker. Der er nu ca 3 cm tilbage før færdig mål. Hvis ærmet ønskes længere kan der strikkes videre med natur til ønsket længde. Skift til strømpepinde 3. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm.
Skift til sennep og strik 1 omgang rib. Luk derefter af med sennep og ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS! Ærmet måler ca 46-45-43-42-40-39 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

= lav 1 omslag mellem 2 masker med bundfarven i mønsterborten, på næste pind (vrangen) strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul

Erica Branchi 15.01.2019 - 09:55:

Molto bello ed originale il ricamo a cuore!!!

Lisbeth G Tørvi 12.01.2019 - 15:05:

Denne jakka var veldig fin🤗 Kan godt tenke meg å strikke denne👍

Ann M. 11.01.2019 - 20:08:

This is a lovely sweater. Thank you.

Barrussaud Catherine 11.01.2019 - 15:26:

Amour tout simplement

Lisbeth Hogndal 02.01.2019 - 15:12:

Nydelig jakke og ikke for mye mønster. Fin fargekombinasjon

Inger Marit Lien 18.12.2018 - 09:44:

Kjempefin jakke.

Hjertejakken 18.12.2018 - 09:38:

Kjempefin jakke.

Sylvia 16.12.2018 - 11:14:

Sehr schöner Cardigan, probably named "HeartPiece" ?

Colin 15.12.2018 - 21:34:

Coeur d'amour

Gry Elise 14.12.2018 - 01:22:

Veldig søt jakke, genser

Kommentere opskrift DROPS 199-6