DROPS / 199 / 6

Dear to my Heart by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Merino Extra Fine -langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli me-168
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g väriä 23, harmaansininen
100-100-100-150-150-150 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-50 g väriä 30, sinapinkeltainen

NEULETIHEYS:
21 silmukkaa sileää neuletta ja kirjoneuletta leveyssuunnassa ja 28 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen ja kirjoneuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: 6-6-7-7-7-7 kpl.

Kommentit (10)

Saat tämän mallin langat alkaen 41.80€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Kun neulot kaarrokkeen, tee korotus alla olevan ohjeen mukaisesti, jotta jakusta tulisi hieman korkeampi takana niskassa. Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle (koissa S, XL, XXL ja XXXL merkki kiinnitetään kerroksen keskimmäiseen silmukkaan). Neulo työn oikealta puolelta luonnonvalkoisella langalla 14-15-16-16-17-18 silmukkaa oikein merkin/merkityn silmukan ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 29-30-32-33-35-37 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 43-45-48-49-52-55 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 57-60-64-65-69-73 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 71-75-80-81-86-91 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo kerroksen silmukat nurin (etureunan silmukoilla neulotaan ainaoikeaa). Neulo sitten KAARROKE ohjeen mukaisesti.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Katso halutun koon piirros (A.1).
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 120 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 17) = 6,5.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen joka 6. ja joka 7. silmukan jälken (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Tee tällaiset lisäykset myös toisen merkkilangan kohdalla. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NEULOMISVINKKI 1 (etureunat):
Kun neulot kaarrokkeen kaksivärisen kirjoneuleen, neulo myös kummankin etureunan 5 reunasilmukkaa kuvioraidan pohjavärillä.

NEULOMISVINKKI 2:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neuletiheys pysyisi kirjoneuleen aikana samana.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli), langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 5-5-6-6-6-6 napinläpeä tehdään aina n. 8-8½-7½-7½-8-8½ cm välein.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Voit myös tehdä 1 langankierron n. joka 8.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaleita ja hihoja varten. Etu-/takakappaleet neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla / lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 120-124-128-132-136-140 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 sinapinkeltaisella langalla. Neulo 1 kerros nurin (= nurja puoli). Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo luonnonvalkoisella langalla n. 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä).
Kun joustinneule on valmis, vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 17-20-30-17-25-27 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 137-144-158-149-161-167 silmukkaa. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa). Tee sitten KOROTUS takana niskassa (lue selitys yllä). Mikäli et halua työhön korotusta, neulo seuraavaksi KAARROKE.

KAARROKE:
Lue NEULOMISVINKKI 1 ja NEULOMISVINKKI 2!
Ensimmäinen kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo luonnonvalkoisella langalla 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1A mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 18-19-21-23-25-26 kpl 7-7-7-6-6-6 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi luonnonvalkoisella langalla 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS ja muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä).
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 299-315-347-379-411-427 silmukkaa. Jatka sileää neuletta harmaansinisellä langalla, ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, kunnes työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on n. 19-21-23-25-27-29 cm. Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 48-51-55-60-66-69 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 59-61-69-75-79-81 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-10-10-10-12-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 85-91-99-109-121-127 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 59-61-69-75-79-81 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-10-10-10-12-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 48-51-55-60-66-69 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 197-213-229-249-277-297 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka 52-56-60-65-72-77 silmukan päähän kummastakin reunasta (= etu- ja takakappaleen sivut). Merkkilankojen välissä takakappaleessa on 93-101-109-119-133-143 silmukkaa. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, sivulisäykset tehdään myöhemmin näiden merkkilankojen kohdalla.
Neulo tasona harmaansinisellä langalla sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 4 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 8 cm välein yhteensä 3 kertaa kummassakin sivussa = 209-225-241-261-289-309 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa n. 22 cm (tai neulo kunnes työ on halutun pituinen, työhön neulotaan vielä n. 3 cm).
Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa) ja lisää tasavälein 39-39-47-47-55-63 silmukkaa = 248-264-288-308-344-372 silmukkaa. Tällä tavoin joustinneuleesta tulee tarpeeksi joustava.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 48-50-52-54-56-58 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 59-61-69-75-79-81 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle tai sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-10-10-10-12-16 silmukasta 1 silmukka = 67-71-79-85-91-97 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 8-10-10-10-12-16 silmukan keskelle. Anna merkkilangan kulkea työn mukana, keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena harmaansinisellä langalla. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 4½-3½-2½-2½-2-1½ cm välein yhteensä 9-11-14-14-17-20 kertaa = 49-49-51-57-57-57 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 40-39-37-36-34-33 cm (työhön neulotaan vielä n. 6 cm, kaikki keskellä hihan alla tehtävät kavennukset on tehty ja suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein harmaansinisellä langalla ja kavenna tasavälein 1-1-3-1-1-1 silmukkaa = 48-48-48-56-56-56 silmukkaa. Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 6-6-6-7-7-7 kpl 8 silmukan mallikertaa).
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo 1 kerros oikein luonnonvalkoisella langalla ja kavenna tasavälein 0-0-0-4-4-0 silmukkaa = 48-48-48-52-52-56 silmukkaa. Työhön neulotaan vielä n. 3 cm. Mikäli haluat tehdä pidemmän hihan, jatka neulomista luonnonvalkoisella langalla, kunnes hiha on halutun pituinen. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin).
Vaihda sinapinkeltaiseen lankaan ja neulo 1 kerros joustinneuletta. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen, sinapinkeltaisella langalla (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 46-45-43-42-40-39 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= harmaansininen
= tee 2 silmukan väliin kuvioraidan pohjavärillä 1 langankierto, seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää

Erica Branchi 15.01.2019 - 09:55:

Molto bello ed originale il ricamo a cuore!!!

Lisbeth G Tørvi 12.01.2019 - 15:05:

Denne jakka var veldig fin🤗 Kan godt tenke meg å strikke denne👍

Ann M. 11.01.2019 - 20:08:

This is a lovely sweater. Thank you.

Barrussaud Catherine 11.01.2019 - 15:26:

Amour tout simplement

Lisbeth Hogndal 02.01.2019 - 15:12:

Nydelig jakke og ikke for mye mønster. Fin fargekombinasjon

Inger Marit Lien 18.12.2018 - 09:44:

Kjempefin jakke.

Hjertejakken 18.12.2018 - 09:38:

Kjempefin jakke.

Sylvia 16.12.2018 - 11:14:

Sehr schöner Cardigan, probably named "HeartPiece" ?

Colin 15.12.2018 - 21:34:

Coeur d'amour

Gry Elise 14.12.2018 - 01:22:

Veldig søt jakke, genser

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-6