DROPS / 199 / 6

Dear to my Heart by DROPS Design

Strikket jakke i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med rundfelling og nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell me-168
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g farge 23, gråblå
100-100-100-150-150-150 g farge 01, natur
50-50-50-50-50-50 g farge 30, sennep

STRIKKEFASTHET:
21 masker i bredden og 28 pinner i høyden med glattstrikk og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 4.
DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk og nordisk mønster.
DROPS SETTPINNER NR 3.
DROPS RUNDPINNE NR 3: lengde på 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 521: 6-6-7-7-7-7 stk.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 297kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

FORHØYNING (bak i nakken):
For at jakken skal bli litt høyere bak i nakken når det strikkes rundfelling, kan det strikkes en forhøyning som forklart under. Hopp over dette avsnittet dersom det ikke ønskes forhøyning.
Sett 1 merke midt på raden (i S, XL, XXL og XXXL settes merket i den midterste masken på raden). Start fra retten med natur og strikk 14-15-16-16-17-18 masker rett forbi merket/masken med merke i, snu, stram tråden og strikk 29-30-32-33-35-37 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 43-45-48-49-52-55 masker rett, snu, stram tråden og strikk 57-60-64-65-69-73 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 71-75-80-81-86-91 masker rett, snu, stram tråden og strikk vrang ut pinnen (stolpen strikkes i rille). Videre strikkes BÆRESTYKKE som forklart i oppskriften.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1).
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 120 masker), minus stolpene (f.eks 10 masker) og deler de resterende maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 17) = 6,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis hver 6. og 7. maske (det økes ikke over stolpene). På neste pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder i sidene på bolen):
Alle økninger gjøres fra retten!
Start 3 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 6 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 6 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). Øk på samme måte ved den andre merketråden. På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, strikk 2 rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

STRIKKETIPS-1 (gjelder stolpene):
Når det strikkes mønsterborder med to farger på bærestykket, strikkes bunnfargen i mønsterborden også over de 5 stolpemaskene i hver side.

STRIKKETIPS-2:
For å unngå at strikkefastheten blir strammere når det strikkes mønster er det viktig at trådene ikke strammes på baksiden av arbeidet. Gå evt opp en pinnestørrelse når det strikkes mønster.

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 3 masker på pinnen slik: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene rett sammen og strikk siste maske rett. På neste pinne (vrangen), strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles når vrangborden i halsen måler ca 1½-2 cm. Deretter felles de 5-5-6-6-6-6 neste knapphullene med ca 8-8½-7½-7½-8-8½ cm mellom hver.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med en tykkere pinne. Eller lag 1 kast om pinnen etter ca hver 8.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes frem og tilbake på rundpinne fra midt foran, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen fortsetter frem og tilbake på rundpinne fra midt foran, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner / liten rundpinne, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 120-124-128-132-136-140 masker (inkludert 5 stolpemasker i hver side mot midt foran) på rundpinne 3 med sennep. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Bytt til natur og strikk neste pinne slik fra retten: 5 stolpemasker i RILLE – les forklaring over, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker på pinnen, strikk 2 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden med natur i ca 3 cm. Husk KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over.
Når vrangborden er ferdig byttes det til rundpinne 4. Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 17-20-30-17-25-27 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-1 = 137-144-158-149-161-167 masker. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen (stolpene strikkes i rille). Nå kan det strikkes en FORHØYNING bak i nakken – les forklaring over. Dersom det ikke ønskes forhøyning, gå direkte videre til BÆRESTYKKE.

BÆRESTYKKE:
Les STRIKKETIPS-1 og STRIKKETIPS-2!
Første pinne strikkes slik fra retten: strikk 5 stolpemasker i rille med natur, strikk A.1A til det gjenstår 6 masker på pinnen (= 18-19-21-23-25-26 rapporter à 7-7-7-6-6-6 masker), strikk A.1B (= 1 maske) og avslutt med 5 stolpemasker i rille med natur. Fortsett mønsteret slik og øk som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN og husk KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over.
Når A.1 er strikket ferdig er det 299-315-347-379-411-427 masker på pinnen. Strikk glattstrikk videre med gråblå og 5 stolpemasker i rille i hver side til arbeidet måler ca 19-21-23-25-27-29 cm fra oppleggskanten midt foran. Neste pinne strikkes slik: Strikk 48-51-55-60-66-69 masker som før (= forstykke), sett de neste 59-61-69-75-79-81 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 8-10-10-10-12-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 85-91-99-109-121-127 masker som før (= bakstykke), sett de neste 59-61-69-75-79-81 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 8-10-10-10-12-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 48-51-55-60-66-69 maskene som før (= forstykke). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 197-213-229-249-277-297 masker. Sett 1 merketråd 52-56-60-65-72-77 masker inn fra hver side (= i sidene på bolen). Det er 93-101-109-119-133-143 masker mellom merketrådene på bakstykket. La merketrådene følge med videre i arbeidet, de skal brukes litt senere når det skal økes i sidene.
Strikk glattstrikk frem og tilbake med gråblå og 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran. Når arbeidet måler 4 cm fra delingen i alle størrelser, økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS-2 (= 4 masker økt). Øk slik på hver 8.cm totalt 3 ganger i hver side = 209-225-241-261-289-309 masker. Strikk videre til arbeidet måler ca 22 cm fra delingen i alle størrelser (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 3 cm til ferdig mål).
Strikk 1 pinne vrang fra vrangen (stolpene strikkes i rille) der det økes 39-39-47-47-55-63 masker jevnt fordelt = 248-264-288-308-344-372 masker. Dette gjøres for å unngå at vrangborden trekker seg sammen.
Bytt til rundpinne 3 og strikk neste pinne slik fra retten: 5 stolpemasker i rille, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker på pinnen, strikk 2 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden slik i 3 cm. Fell av med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang – les AVFELLINGSTIPS! Jakken måler ca 48-50-52-54-56-58 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 59-61-69-75-79-81 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne eller settpinner 4, og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 8-10-10-10-12-16 maskene som ble lagt opp under ermet = 67-71-79-85-91-97 masker. Sett 1 merketråd midt i de 8-10-10-10-12-16 maskene under ermet. La merketråden følge med videre i arbeidet, den skal brukes litt senere når det skal felles midt under ermet.
Start omgangen ved merketråden og strikk glattstrikk rundt med gråblå. Når arbeidet måler 2 cm fra delingen i alle størrelser, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 4½.-3½.-2½.-2½.-2.-1½.cm totalt 9-11-14-14-17-20 ganger = 49-49-51-57-57-57 masker. Strikk videre til arbeidet måler 40-39-37-36-34-33 cm fra delingen (det gjenstår ca 6 cm til ferdig mål, fellingene midt under ermet er ferdig og det er kortere mål i de større størrelsene pga videre hals og lengre bærestykke). Strikk 1 omgang rett med gråblå der det felles 1-1-3-1-1-1 masker på omgangen = 48-48-48-56-56-56 masker. Strikk A.2 rundt (= 6-6-6-7-7-7 rapporter à 8 masker).
Når A.2 er strikket ferdig strikkes det 1 omgang rett med natur der det felles 0-0-0-4-4-0 masker jevnt fordelt = 48-48-48-52-52-56 masker. Det gjenstår nå ca 3 cm før ferdig mål. Dersom ermet ønskes lengre kan det strikkes videre med natur til ønsket lengde. Bytt til settpinner 3. Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 3 cm.
Bytt til sennep og strikk 1 omgang vrangbord. Fell deretter av med sennep og rett over rett og vrang over vrang – les AVFELLINGSTIPS! Ermet måler ca 46-45-43-42-40-39 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen med bunnfargen i mønsterborden, på neste pinne (vrangen) strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull

Erica Branchi 15.01.2019 - 09:55:

Molto bello ed originale il ricamo a cuore!!!

Lisbeth G Tørvi 12.01.2019 - 15:05:

Denne jakka var veldig fin🤗 Kan godt tenke meg å strikke denne👍

Ann M. 11.01.2019 - 20:08:

This is a lovely sweater. Thank you.

Barrussaud Catherine 11.01.2019 - 15:26:

Amour tout simplement

Lisbeth Hogndal 02.01.2019 - 15:12:

Nydelig jakke og ikke for mye mønster. Fin fargekombinasjon

Inger Marit Lien 18.12.2018 - 09:44:

Kjempefin jakke.

Hjertejakken 18.12.2018 - 09:38:

Kjempefin jakke.

Sylvia 16.12.2018 - 11:14:

Sehr schöner Cardigan, probably named "HeartPiece" ?

Colin 15.12.2018 - 21:34:

Coeur d'amour

Gry Elise 14.12.2018 - 01:22:

Veldig søt jakke, genser

Kommentér oppskrift DROPS 199-6