DROPS / 192 / 30

Roselyn by DROPS Design

Virkad mössa i DROPS Puna. Arbetet är virkat uppifrån och ner med fastmaskor, dubbelstolpar och garnboll. Virkad halsvärmare i DROPS Puna. Arbetet är virkat uppifrån och ner med fastmaskor, dubbelstolpar och muscher.

DROPS Design: Modell pu-036
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

DROPS PUNA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
250 g färg 11, plommon

DROPS PUNA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
150 g färg 11, plommon

GARN TILL HALSVÄRMARE:
Storlek: One size
Mått: Omkrets: 52 cm. Höjd mitt bak: 16 cm.
Garnåtgång:
DROPS PUNA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100 g färg 11, plommon

-------------------------------------------------------

18 dubbelstolpar på bredden och 6 varv på höjden = 10 x 10 cm.

16 dubbelstolpar på bredden och 5,5 varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 4,5.

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 33.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 33.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 36.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 165kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Mössa: Se diagram A.1.
Halsvärmare: Se diagram A.2 till A.6.

VIRKINFORMATION-1 (gäller mössa):
I början av varje varv med fastmaskor börjas det med 1 luftmaska, denna luftmaskan ersätter inte första fastmaskan. Varvet avslutas med 1 smygmaska i första fastmaskan på varvet.
I början av varje varv med dubbelstolpar börjas det med 4 luftmaskor, dessa luftmaskorna ersätter inte första dubbelstolpen. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan på varvet.

MINSKNINGSTIPS (gäller mössa):
Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 2 maskorna, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på var och en av dessa dubbelstolparna, gör ett omslag om nålen och drag genom alla öglorna på nålen (= 1 dubbelstolpe minskad).

VIRKINFORMATION-2 (gäller halsvärmare):
I början av varje varv med fastmaskor, ersätts första fastmaskan med 1 luftmaska, dvs hoppa över 1:a maskan på föregående varv. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet.
I början av varje varv med dubbelstolpar, ersätts första dubbelstolpen med 4 luftmaskor, dvs hoppa över 1:a maskan på föregående varv. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas runt, uppifrån och ner.

MÖSSA:
Virka 4 luftmaskor med nål 4 med Puna och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Virka 1 luftmaska - läs VIRKINFORMATION-1, virka 10 fastmaskor om ringen.
Virka A.1 (= över 1 maska) totalt 10 ggr runt. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 har virkats 1 gång på höjden är det 130 maskor på sista varvet. Arbetet mäter ca 24 cm totalt (dvs 12 cm från mitten). Sedan virkas * 1 varv med fastmaskor, 1 varv med dubbelstolpar *, virka från *-*. När arbetet mäter ca 20 cm från mitten av mössan minskas det så här på nästa varv med dubbelstolpar: Minska 20 dubbelstolpar jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS, dvs växelvis var 5:e och var 6.e .dubbelstolpe och var 6:e och var 7:e dubbelstolpe virkas tillsammans = 110 maskor.
Virka 1 varv med fastmaskor.
På nästa varv med dubbelstolpar minskas det 20 maskor jämnt fördelat (dvs växelvis var 4:e och var 5:e dubbelstolpe och var 5:e och var 6:e dubbelstolpe virkas tillsammans) = 90 maskor. Sedan virkas mössan färdig med 2 trådar Puna. Virka fastmaskor runt i 4 cm. Klipp av och fäst trådarna. Mössan mäter ca 28 cm.

GARNBOLL:
Gör en garnboll på ca 5-6 cm i diameter och fäst garnbollen på toppen av mössan.

-------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas runt från mitt bak, uppifrån och ner.

HALSVÄRMARE:
Virka 108 luftmaskor med nål 4,5 med Puna och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Virka 1 luftmaska (= ersätter första fastmaskan - läs VIRKINFORMATION-2), hoppa över första luftmaskan i luftmaskringen, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 6 luftmaskorna *, virka från *-* = 93 fastmaskor. Sedan virkas det mönster från mitt bak så här: Virka A.2 (= 2 maskor) över de nästa 19 maskorna, virka A.3 över de nästa 7 maskorna, A.4 (= 5 maskor), A.2 över de nästa 12 maskorna, A.5 över 7 maskor (= mitt fram), A.2 över de nästa 12 maskorna, A.6 (= 5 maskor), A.3 över de nästa 7 maskorna och avsluta med A.2 över de nästa 19 maskorna.
Fortsätt mönstret så, dvs det ökas maskor mitt fram och minskas maskor i varje sida så att maskantalet förblir det samma. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När arbetet mäter ca 16 cm mitt bak, anpassa så att det avslutas med 1 varv med muschr, klipps tråden av och fästs.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 03.01.2019
Rättelse - HALS:(stjärnan är flyttat)... * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 6 luftmaskorna *, virka från *-* = 93 fastmaskor.

Diagram

= första varvet är redan virkat, det visar bara hur nästa varv ska virkas i/om maskorna
= luftmaska
= 1 fastmaska i maskan
= fastmaska om luftmaskan
= 1 dubbelstolpe i maskan
= MUSCH: Virka 1 dubbelstolpe i nästa fastmaska, men vänta med sista genomdragningen (= 2 öglor på nålen), virka 3 dubbelstolpar till i samma fastmaska på samma sätt, dra sedan tråden genom alla 5 öglorna på nålen
= 3 DUBBELSTOLPAR TILLSAMMANS: Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de första 3 fastmaskorna, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på var och en av dessa dubbelstolparna, gör ett omslag om nålen och drag genom alla öglorna på nålen (= 2 dubbelstolpar minskade).

Kommentarer (5)

Skriv din kommentar här!

Laura 11.01.2019 - 15:37:

Grazie...

Laura 10.01.2019 - 15:30:

Salve, nella lavorazione dello scaldacollo... non mi è chiaro quando mettete fra parentesi (=2maglie) oppure (=5 maglie) ecc. che devo fare? Vi copio parte della descrizione a cui faccio riferimento... lavorare A.2 (= 2 maglie) sulle 19 maglie successive, lavorare A.3 sulle 7 maglie successive, A.4 (= 5 maglie), Grazie :)

DROPS Design 10.01.2019 kl. 16:31:

Buongiorno Laura, il numero tra parentesi è il numero di maglie di una ripetizione del motivo. Buon lavoro!

Sheila Lebleu 01.01.2019 - 20:50:

Ondertussen is de baret af. Ik heb nog een toer minderingen gehaakt. Nu past hij perfect.

Sheila Lebleu 25.12.2018 - 19:52:

Hallo Bij het begin kom ik in de 80 steken uit ipv 93. Wat doe ik fout? Ik doe de minderingen als volgt: ☆1 steek overslaan, 2 steken haken, 1steek overslaan, 6 steken haken ☆ Groeten

DROPS Design 01.01.2019 kl. 20:26:

Dag Sheila,

Er lijkt inderdaad iets niet te kloppen met het aantal steken, ik heb het doorgegeven aan de ontwerp afdeling ter controle.

Rebecca 15.07.2018 - 02:48:

Raspberry beret

Kommentér oppskrift DROPS 192-30