DROPS / 192 / 32

City Beat by DROPS Design

Stickad mössa / hipstermössa i DROPS Eskimo med strukturmönster.

DROPS Design: Modell ee-647
Garngrupp E eller C + C
-------------------------------------------------------

Storlek: S/M – M/L
Passar huvudmått: 56/58 – 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS ESKIMO från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
100-100 g färg 21, blåviolett

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
11 maskor på bredden och 15 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
14 maskor på bredden och 15 varv på höjden med mönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA NR 8: längd på 40 cm.

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 21.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 23.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 26.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 43.9kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, byt till strumpstickor när det är för få maskor för rundstickan.

MÖSSA:
Lägg upp 56-60 maskor på rundsticka 8 med Eskimo. Sticka resår (= 1 rätmaska, 3 avigmaskor) i 5 cm. Sedan stickas det mönster A.1 (= 4 maskor) över alla maskorna (= 14-15 ggr på bredden). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 19-21 cm, anpassa så att nästa varv är sista varvet i A.1, stickas A.2 över A.1. När A.2 har stickats1 gång på höjden är det 14-15 maskor på stickorna.
Sticka nästa varv så här: * Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades *, sticka *-* tills det återstår 0-1 maska, avsluta med 1 rätmaska = 7-8 maskor.
Klipp av tråden och drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 24-26 cm.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 192-32) för mått och uträkningar.

Jane 03.01.2020 - 07:11:

On hat pattern DROPS design: Pattern ee-647, City Beat, there are two knitting gauges listed--which one do I use? Why are there two?

DROPS Design 03.01.2020 kl. 07:43:

Dear Jane, first of them is for stocking st - this is the basic gauge listed by all patterns. Second one is for pattern which we use on this hat - more useful for you is the second one, for patten. Happy knitting!

Siegrun 06.10.2019 - 17:43:

Liebes Team, ich bin gerade dabei die Mütze nachzustricken. Lt. Anleitung A1 wären die Rechten Maschen versetzt zu der rechten gem. Bündchen. Ist In der 2. Reihe die letzte mit der ersten vertauscht? Vielen Dank für eine Antwort

DROPS Design 07.10.2019 kl. 10:35:

Liebe Siegrun, Rippenmuster war 1 M re/ 3 M li; dann stricken Sie A.1: die rechte Masche über die rechte Masche und bei 1. Rd stricken Sie die 3 li M: 1 M re, 1 M li, 1 M re und bei der 2. Rd stricken Sie diese 3 M li - dh wie im Diagram gezeigt. Viel Spaß beim stricken!

Lada 13.05.2019 - 06:55:

Good morning! Will you pls explaine the diagram A. That rows are shown there? 1, 3, 5, 7 or 1, 2, 3, 4? Thank you.

DROPS Design 13.05.2019 kl. 10:31:

Dear Lada, diagram is showing every row, ie row 1, 2, 3 and 4. Read more about diagrams here. Happy knititng!

Madeleine Brazeau 13.02.2019 - 17:54:

Je ne réussis pas à avoir un patron de tuque tombante?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 11:58:

Bonjour Mme Brazeau, vous trouverez tous nos modèles de bonnets ici, n'hésitez pas à utiliser les différents filtres si besoin. Bon tricot!

Karine 08.02.2019 - 17:48:

Si je comprends bien sur ce modèle il n'y a pas d'augmentation juste des diminutions à partir de zoom. Merci pour vos réponses

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:00:

Bonjour Karine, effectivement, on ne fait pas d'augmentations dans ce modèle, on tricote en côtes, puis en suivant A.1 jusqu'à 14-15 cm de hauteur totale, puis on tricote A.2 (= diminutions) et on termine par 1 tour de diminutions. Bon tricot!

Marguerite 16.01.2019 - 22:59:

A1 (= 4 mailles) sur toutes les maillesJ’ai fait mon 5c (1 end. 3 env) Maintenant je dois commencer le A1 =(4 mailles) c’est continuer ce que je viens de faire ou expliquer moi car le schéma me mélange.... Merci

DROPS Design 17.01.2019 kl. 09:28:

Bonjour Marguerite, après les 5 cm de côtes, tricotez A.1 sur toutes les mailles ainsi: Tour 1: *2 m end, 1 m env, 1 m end*, répétez de *-*. Tour2: *1 m end, 3 m env*. Répétez ces 2 tours. Bon tricot!

Marguerite Champagne 16.01.2019 - 22:21:

A.1 (= 4 mailles) sur toutes les maillesJ’ai fait mon 5c (1 end. 3 env) Maintenant je dois commencer le A1 =(4 mailles) c’est continuer ce que je viens de faire ou expliquer moi car le schéma me mélange.... Merci

Mann 27.10.2018 - 11:36:

Väga ilus lihtne muster. Mul on jämedam lõng kui Eskimo, aga see muster on sellisele lõngale just õige.

Asbjørn 02.09.2018 - 00:11:

Hei. Så flott at dere gir svar på denne siden. Jeg prøver meg.... : Nå har jeg strikket en stund på denne luen og begynner å bli sliten av alle vrang maskene, og så dukker tanken opp - kunne jeg ha strikket en vrang og 3 rett i stede og så vrengt luen??

DROPS Design 03.09.2018 kl. 15:34:

Hej Asbjørn, ja det kan du godt :)

Elisabeth Vik 27.07.2018 - 17:10:

Hvor er selve oppskriften. Her er bare informasjon og diagrammer ?

DROPS Design 14.08.2018 kl. 10:52:

Hei Elisabeth. Oppskriften skal nå ligge ute, god fornøyelse.

Kommentér oppskrift DROPS 192-32