DROPS / 192 / 40

Baltic Sea by DROPS Design

Stickat pannband, halsvärmare och pulsvärmare med flätor och rätstickning i DROPS Sky.

DROPS Design: Modell sk-001
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

GARN TILL HELA SETTET:
Storlek: S/M – M/L
Passar till huvudmått: 54/56 - 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
200-200 g färg 13, ljus jeansblå

GARN TILL PANNBAND:
Storlek: S/M - M/L
Passar till huvudmått: ca 54/56 - 56/58 cm
Mått: omkrets ca 49-51 cm. Höjd: ca 12 cm
Garnåtgång:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50-50 g färg 13, ljus jeansblå

GARN TILL HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M – M/L
Mått: omkrets upptill: ca 61-66 cm, omkrets nedtill: ca 92-96 cm, höjd: ca 28-30 cm
Garnåtgång:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100-100 g färg 13, ljus jeansblå

GARN TILL PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M – M/L
Mått: omkrets: ca 19-20 cm, höjd ca 19-20 cm
Garnåtgång:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50-50 g färg 13, ljus jeansblå

-------------------------------------------------------

23 maskor på bredden och 48 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STICKOR NR 3.

DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 60 cm.
DROPS FLÄTSTICKA – till flätorna.
Sticknumret är endast rekommenderat. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockaere stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

PULSVÄRMARE:

STICKFASTHET:
23 maskor på bredden och 48 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STICKOR NR 3.

från 49.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 49.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 49.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 196kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Pannband: Se diagram A.1.
Halsvärmare: Se diagram A.2 till A.11.
Pulsvärmare: Se diagram A.12 och A.13.
Eftersom det minskas och ökas i diagram A.1b, A.3b, A.4b, A.6b, A.7b, A.12 och A.13 kan maskantalet variera jämfört med detta, om det precis har minskats.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PANNBAND - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka och sys ihop mitt bak till slut.

PANNBAND:
Lägg upp 32 maskor på sticka 3 med Sky. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Sedan stickas A.1a (= 32 maskor). När A.1a har stickats 1 gång på höjden är det 37 maskor på varvet. Sticka A.1b över A.1a. De olika mönstrena stickas över olika varv på höjden.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 48-50 cm, stickas A.1c över A.1b. När A.1c har stickats 1 gång på höjden är det 32 maskor på varvet. Sticka 2 varv rätstickning. Maska sedan av med rätmaskor.

MONTERING:
Sy ihop uppläggningskanten med avmaskningskanten i de yttersta maskbågarna.
-------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka, uppifrån och ner, på rundsticka.

HALSVÄRMARE:
Lägg upp 130-140 maskor (inklusive 1 rätstickad kantmaska i varje sida av arbetet) på rundsticka 4 med Sky. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Sedan stickas det mönster så här: Sticka 1 kantmaska rätstickning, A.2 (= 2 maskor) över de första 20-26 maskorna, A.3a (= 42 maskor), 1 maskor rätstickning, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), 1 maska rätstickning, A.4a (= 42 maskor), A.5 (= 2 maskor) över de nästa 21-25 maskorna och avsluta med 1 kantmaska rätstickning.
När A.3a och A.4a har stickats 1 gång på höjden är det 140-150 maskor på varvet.
Sticka A.3b och A.4b över A.3a och A.4a. Fortsätt mönstret så. De olika mönstrena stickas över olika varv på höjden.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 8 cm, börjar ökningen mitt fram så här från rätsidan:
Sticka 1 kantmaska rätstickning, A.2 över 20-26 maskor som förut, A.3b fortsätter som förut (= 47 maskor), A.6a över nästa maska, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.7a över nästa maska, A.4b fortsätter som förut (= 47 maskor), A.5 över 21-25 maskor som förut och avsluta med 1 kantmaska rätstickning.
När A.6a och A.7a har stickats 1 gång på höjden, stickas det vidare så här från rätsidan:
Sticka 1 kantmaska rätstickning, A.2 och A.3b som förut, A.6b över de första 21 maskorna av A.6a, A.8a över nästa maska, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.9a över nästa maska, A.7b över de sista 21 maskorna av A.7a, A.4b och A.5 som förut och avsluta med 1 kantmaska rätstickning.
När A.8a och A.9a har stickats 1 gång på höjden (de resterande mönstrena fortsätter på höjden), stickas det så här från rätsidan:
Sticka 1 kantmaska rätstickning, A.2, A.3b och A.6b som förut, A.8b över de första 14 maskorna av A.8a, A.10a över nästa maska, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.11a över nästa maska, A.9b över de sista 14 maskorna av A.9a, A.7b, A.4b och A.5 som förut, avsluta med 1 kantmaska rätstickning. Fortsätt mönstret så. Repetera A.10a och A.11a på varje sida av mittmaskan på höjden till arbetet mäter totalt 28-30 cm mätt längs första maskan (A.10b och A.11b stickas över A.10a och A.11a på höjden när mönstret repeteras). Maska av med rätmaskor över rätmaskor, avigmaskor över avigmaskor och rätstickning över rätstickning.

MONTERING:
Sy ihop halsvärmaren mitt bak innanför 1 kantmaska.
-------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka.

PULSVÄRMARE:
Arbetet stickas fram och tillbaka.
Lägg upp 44-46 maskor på st 3 med Sky. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Sticka 8-9 maskor rätstickning, A.12 (= 29 maskor) och avsluta med 7-8 maskor rätstickning. De olika mönstrena stickas över olika varv på höjden. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 18-19 cm, stickas 4 varv rätstickning. Maska av med rätmaskor.

MONTERING:
Sy ihop pulsvärmaren i de yttersta maskbågarna.
Sticka 1 pulsvärmare till, men sticka A.13 istället för A.12.

= denna rutan är ingen maska, gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag, omslaget stickas vridet på nästa varv, det ska inte bli hål
= sticka 3 maskor, lyft den första maskan som stickades över de 2 sista maskorna så att denna maskan ligger runt de två andra maskorna (= 1 maska minskad)
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 2 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 4 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 4 rätmaskor, sticka 4 rätmaskor från flätstickan
= sätt 4 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 4 rätmaskor, sticka 4 rätmaskor från flätstickan

Kommentarer (3)

Oksana 20.08.2018 - 14:07:

Because you increase and decrease in diagrams A.1b, A.3b, A.4b, A.6b, A.7b, A.12 and A.13, the number of stitches can vary in relation to this, if you have just decreased - PLEASE EXPLAIN. THANKS

DROPS Design 21.08.2018 kl. 07:22:

Hi Oksana, This sentence is a bit confusing, I agree. It just means that the number of stitches stated could be affected by which row you are on in the diagrams, especially after a row of decreases. I hope this helps and happy knitting!

Margaretha 14.06.2018 - 16:20:

Snygg!

Sigrid 08.06.2018 - 21:54:

Gefällt mir sehr gut

Kommentér oppskrift DROPS 192-40