DROPS / 195 / 11

Lemon Pie Cardigan by DROPS Design

Stickad kofta i DROPS Karisma. Arbetet är stickat uppifrån och ner med runt ok och nordiskt mönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell u-855
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------

400-450-450-500-550-600 g färg 79, citron
150-150-150-200-200-200 g färg 01, naturvit
50-50-50-50-50-50 g färg 72, ljus pärlgrå

----------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
20 maskor på bredden och 26 varv på höjden med slätstickning och mönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4,5: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning och mönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5.
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS METALLKNAPP, Rund (silver) NR 533: 7-7-7-8-8-8 st.

Garnet till detta mönstret kostar 276kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla maskor stickas räta.

ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning):
Alla ökningar görs från rätsidan!
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 108 maskor), minus framkanterna (t.ex 10 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 31) = 3,2.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 3:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål. Det ökas inte över framkanterna.

FÖRHÖJNING (bak i nacken):
Hoppa över detta avsnitt om du inte vill ha förhöjning.
Sätt 1 markör i den mittersta maskan på varvet. Börja från rätsidan med ljus pärlgrå och sticka 15-16-17-18-19-20 rätmaskor förbi maskan med markör i, vänd, strama tråden och sticka 31-33-35-37-39-41 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 46-49-52-55-58-61 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 61-65-69-73-77-81 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 76-81-86-91-96-101 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka avigt varvet ut (framkanten stickas i rätstickning). Sedan stickas OK som förklarat i beskrivningen.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.6. Välj diagram för din storlek (gäller A.1, A.3, A.4, A.5 och A.6).
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan. Hela mönstret stickas i slätstickning.

STICKTIPS-1 (gäller framkanterna):
På de varv där det är mönsterbårder med 2 färger stickas bottenfärgen i
mönsterbården också över de 5 framkantsmaskorna i varje sida.

STICKTIPS-2:
För att undvika att stickfastheten blir stramare när det stickas mönster är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt eventuellt till en större stickstorlek när det stickas mönster.
Det är viktigt att stickfastheten hålls också på höjden, annars kommer oket att bli för kort och ärmhålen för små!

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Börja 2 maskor före maskan med markör i, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör), sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 2 maskor minskade).

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål på höger framkant (när plagget has på). 1 knapphål = Sticka från rätsidan till det återstår 3 maskor på stickan, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans och sticka sista maskan rät. På nästa varv (avigsidan) stickas omslaget rätt så att det blir hål.
Första knapphålet maskas av när halskanten mäter ca 1½-2 cm. Sedan avmaskas de 6-6-6-7-7-7 nästa knapphålen med ca 8-8½-9-8-8½-8½ cm mellan varje.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskant, ok och fram- och bakstycke stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, uppifrån och ner. Efter halskanten kan det stickas en förhöjning bak i nacken så att oket blir lite högre på bakstycket. Denna förhöjning kan gärna uteslutas, då blir halsen likadan fram och bak – läs förklaring i beskrivningen. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka /strumpstickor, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 108-112-116-120-124-132 maskor (inklusive 5 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3,5 med ljus pärlgrå. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka från *-* till det återstår 7 maskor på stickan, sticka 2 rätmaskor och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt resåren så i 3 cm – kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant – läs förklaring ovan.
Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det ökas 31-33-35-37-37-39 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS = 139-145-151-157-161-171 maskor. Byt till rundsticka 4,5. Sticka 1 varv avigt (framkanterna stickas i rätstickning).
Det kan nu stickas FÖRHÖJNING bak i nacken – läs förklaring ovan, eller gå direkt vidare till OK.

OK:
Läs STICKTIPS-1 och STICKTIPS-2!
Första varvet stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.1A (= 2 maskor) till det återstår 6 maskor på stickan, sticka A.1B (= 1 maska) och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning.
Fortsätt mönstret så till A.1 är färdigstickat. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka 2-2-2-2-4-8 varv slätstickning med citron och 5 framkantsmaskor i rätstickning i varje sida - SAMTIDIGT på första varvet ökas det 34-36-38-48-52-58 maskor jämnt fördelat – kom ihåg ÖKNINGSTIPS = 173-181-189-205-213-229 maskor.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.2A till det återstår 8 maskor på stickan (= 20-21-22-24-25-27 rapporter A.2A à 8 maskor), sticka A.2B (= 3 maskor) och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så. SAMTIDIGT på varje varv markerat med pil ökas det jämnt fördelat som förklarat nedan:
På varvet med pil-1 ökas det 34-42-50-50-58-58 maskor jämnt fördelat = 207-223-239-255-271-287 maskor (det finns nu plats för 24-26-28-30-32-34 rapporter A.2A à 8 maskor).
På varvet med pil-2 ökas det 32-40-48-48-56-56 maskor jämnt fördelat = 239-263-287-303-327-343 maskor (det finns nu plats för 28-31-34-36-39-41 rapporter A.2A à 8 maskor och A.2B är nu 5 maskor).
På varvet med pil-3 ökas det 24-36-36-44-44-52 maskor jämnt fördelat = 263-299-323-347-371-395 maskor.
När A.2 är färdigstickat stickas nästa varv så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.3A till det återstår 6 maskor på stickan (= 21-24-26-28-30-32 rapporter A.3A à 12 maskor), sticka A.3B (= 1 maska) och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så.
SAMTIDIGT på varvet med pil-4 ökas det 20-16-16-20-20-20 maskor jämnt fördelat = 283-315-339-367-391-415 maskor. Sticka sedan vidare till sista varvet i A.3 återstår. Sedan stickas sista varvet så här från rätsidan: Sticka 47-51-54-59-64-69 maskor som sista varvet i A.3 visar (= framstycke), sätt de nästa 52-60-66-70-72-74 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8-8-10-10-12-14 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 85-93-99-109-119-129 maskor som sista varvet i A.3 visar (= bakstycke), sätt de nästa 52-60-66-70-72-74 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8-8-10-10-12-14 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 47-51-54-59-64-69 maskorna som sista varvet i A.3 visar (= framstycke).
Fram- och bakstycke och ärmar stickas färdiga var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 195-211-227-247-271-295 maskor. I storlek S och M stickas först A.4 och A.5 som förklarat nedan och i L stickas A.5 som förklarat nedan. I de övriga storlekarna (XL, XXL och XXXL) är A.4 och A.5 redan stickade (i A.3), gå därför direkt till ALLA STORLEKAR i de tre största storlekarna.
Första varvet stickas så här från avigsidan (diagrammen läses från vänster mot höger när det stickas från avigsidan):

STORLEK S och M: Sticka 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.4B (= 1 maska), sticka A.4A till det återstår 5 maskor på stickan (= 46-50 rapporter à 4 maskor) och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning.
När A.4 är färdigstickat stickas A.5 på samma sätt. SAMTIDIGT på varvet med pil-5 i A.5A ökas det 16 maskor jämnt fördelat i båda storlekarna = 211-227 maskor. När A.5 är färdigstickat stickas det vidare som förklarat under ALLA STORLEKAR!

STORLEK L: Sticka 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.5B (= 1 maska), sticka A.5A till det återstår 5 maskor på stickan (= 54 rapporter à 4 maskor) och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så. SAMTIDIGT på varvet med pil-5 ökas det 16 maskor jämnt fördelat = 243 maskor. När A.5 är färdigstickat stickas det vidare som förklarat under ALLA STORLEKAR!

ALLA STORLEKAR:
Nästa varv stickas så här från avigsidan: 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.6B (= 1 maska), sticka A.6A till det återstår 5 maskor på stickan (= 50-54-58-59-65-71 rapporter A.6A à 4 maskor). Fortsätt mönstret vidare så.
SAMTIDIGT på varvet markerat med pil-5 i A.6A ökas det 16 maskor jämnt fördelat (gäller endast storlek XL, XXL och XXXL och gäller endast första gången A.6 stickas på höjden i dessa storlekarna) = 211-227-243-263-287-311 maskor på varvet.
Fortsätt A.6 till arbetet mäter ca 31 cm från delningen i alla storlekar, men anpassa så att nästa varv stickas från avigsidan.
Sticka 1 varv avigt från avigsidan med citron där det ökas 53-57-61-65-69-77 maskor jämnt fördelat – kom ihåg ÖKNINGSTIPS = 264-284-304-328-356-388 maskor. Byt till rundsticka 3,5 och sticka resår så här från rätsidan (med citron): 5 framkantsmaskor i rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka från *-* till det återstår 7 maskor på stickan, sticka 2 rätmaskor och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt resåren så i 3 cm. Maska sedan av löst med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det göras 1 omslag om stickan efter var 8:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor).
Koftan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 52-60-66-70-72-74 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor eller kort rundsticka 4,5 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8-8-10-10-12-14 maskorna som lades upp under ärmen = 60-68-76-80-84-88 maskor på varvet. Sätt 1 markör mitt i de 8-8-10-10-12-14 maskorna under ärmen, dvs sätt markören i första maskan efter mitten, räkna 29-33-37-39-41-43 maskor, sätt 1 markör i nästa maska (= mittmaska). Det är nu 29-33-37-39-41-43 maskor kvar på varvet efter sista markören. Låt markörerna följa med i arbetet. Markören under ärmen ska användas lite senare när det ska minskas och markören mitt på ärmen ska användas till att räkna var mönstret ska börja.
LÄS RESTEN AV ÄRMEN INNAN DET STICKAS!
Sticka sista varvet i A.3A så att A.3 avslutas på samma sätt som på fram- och bakstycket.
STORLEK S och M: Sticka A.4A runt (= 15-17 rapporter à 4 maskor), men räkna ut från mitten – mittmaskan i A.4A ska stämma med maskan med markör i mitt på ärmen. När A.4A är färdigstickat stickas A.5A på samma sätt. Efter A.5A fortsätts det med A.6A ända ner till resåren.
STORLEK L: Sticka A.5A runt (= 19 rapporter à 4 maskor), men räkna ut från mitten – mittmaskan i A.5A ska stämma med maskan med markör i mitt på ärmen. Efter A.5A fortsätts det med A.6A ända ner till resåren.
STORLEK XL, XXL och XXXL: Sticka A.6A runt (= 20-21-22 rapporter à 4 maskor), men räkna ut från mitten – mittmaskan i A.6A ska stämma med maskan med markör i mitt på ärmen. Fortsätt A.6A ända ner till resåren.
MINSKNING:
SAMTIDIGT när arbetet mäter 2-2-2-2-3-3 cm minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 6 -4-2½-2½-2-1½ cm mellanrum totalt 7-10-13-14-15-16 ggr = 46-48-50-52-54-56 maskor.
När ärmen mäter ca 40-39-37-35-34-32 cm från delningen (kortare mått i de större storlekarna pga längre ok) stickas det 1 varv rätt med citron där det ökas 2-0-2-0-2-0 maskor jämnt fördelat = 48-48-52-52-56-56 maskor. Byt till strumpstickor 3,5. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 5 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men se till att avmaskningskanten inte stramar (om avmaskningskanten stramar kan det göras 1 omslag om stickan efter var 8:e maska samtidigt som det maskas av - omslagen maskas av som vanliga maskor). Ärmen mäter ca 45-44-42-40-39-37 cm från delningen och ner. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

= ljus pärlgrå
= citron
= naturvit
= ökningsvarv
= mittmaska på ärmen

Anita Hoffgaard 12.10.2018 - 10:40:

Der er fejl i mønstret farvekoder. Der mangler farve forklaring.

DROPS Design 18.10.2018 kl. 15:28:

Hei Anita. fargekodene stemmer: 79 sitron, 01 naturhvit, 72 lys perlegrå - dette stemmer med både garnmengde og mønster. Hvor spesifikt er det du mener det er en feil? God fornøyelse.

Kommentér oppskrift DROPS 195-11