DROPS / 193 / 9

Lemon Pie Socks by DROPS Design

Stickade sockor i DROPS Karisma. Arbetet är stickat med nordiskt mönster. Storlek 35 - 46.

DROPS Design: Modell u-865
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens längd: ca 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets höjd ned till hälen: ca 23 - 24 - 25 - 26 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100-150-150-150 g färg 79, citron
50-50-50-50 g färg 72, ljus pärlgrå
50-50-50-50 g färg 01, naturvit

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
22 maskor på bredden och 30 varv på höjden med slätstickning och mönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5: till själva sockan i slätstickning och mönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5: till resår.

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MINSKNINGSTIPS-1 (jämnt fördelat):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 64 maskor) och delar maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 8) = 8.
I detta exempel minskas det genom att sticka var 7:e och var 8:e maska räta tillsammans.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. Hela mönstret stickas i slätstickning.

STICKTIPS-1:
För att undvika att stickfastheten blir stramare när det stickas mönster är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt eventuellt till en större stickstorlek när det stickas mönster.

STICKTIPS-2 (gäller hälen):
För att förstärka hälen kan hela hälen och hälminskningen stickas med 2 trådar så här: Använd tråden både inuti och utanpå nystanet och sticka 1 maska växelvis med den ena och den andra tråden. På detta sätt får du en lite tjockare häl utan att sticka med dubbel tråd.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 7-7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 2 (avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 7-7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 3 (rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 6-6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 4 (avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 6-6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
Fortsätt minskningen på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska till det är 12-14-14-14 maskor kvar på stickan.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller tån):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SOCKOR - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, uppifrån och ner.

SOCKA:
Lägg upp 64-64-68-68 maskor på strumpstickor 2,5 med ljus pärlgrå. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm. Byt till strumpstickor 3,5. Sticka 1 varv rätt där det minskas 8-8-4-4 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 56-56-64-64 maskor.
Läs STICKTIPS-1 och sticka A.1 runt (= 7-7-8-8 rapporter à 8 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT på varvet markerat med pil i A.1 minskas det 4-0-4-4 maskor jämnt fördelat = 52-56-60-60 maskor. Fortsätt mönstret (det finns nu plats för 13-14-15-15 rapporter à 4 maskor).
När A.1 är färdigstickat stickas A.2 runt (= 13-14-15-15 rapporter à 4 maskor).
SAMTIDIGT på varvet markerat med pil i A.2 minskas det 4-4-4-4 maskor jämnt fördelat = 48-52-56-56 maskor. När A.2 är färdigstickat stickas det slätstickning med citron. Sticka till arbetet mäter 23-24-25-26 cm. Behåll de första 12-13-14-14 maskorna på stickan till häl, sätt de följande 24-26-28-28 maskorna på 1 tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 12-13-14-14 maskorna på stickan till häl.
Läs STICKTIPS-2 och sticka slätstickning fram och tillbaka över hälmaskorna med citron i 5-5½-6-6½ cm.
Sätt en markör mitt på sista varvet, markören ska användas lite senare till att mäta fotens längd från.
Sticka HÄLMINSKNING – läs förklaring ovan. Efter hälminskningen stickas nästa varv så här: Sticka rätmaskor över de 12-14-14-14 hälmaskorna, sticka upp 11-12-13-14 maskor längs sidan på hälen, sticka rätmaskor över de 24-26-28-28 maskorna från tråden uppepå foten och sticka upp 11-12-13-14 maskor längs den andra sidan på hälen = 58-64-68-70 maskor på varvet.
Sätt 1 markör på varje sida av de 24-26-28-28 maskorna uppepå foten.
Sticka slätstickning runt med citron och minska på varje sida av de 24-26-28-28 maskorna uppepå foten så här: Sticka de 2 sista maskorna före första markören uppepå foten räta tillsammans och sticka de 2 maskorna efter sista markören uppepå foten vridet räta tills. Minska så på vartannat varv totalt 7-8-8-7 ggr = 44-48-52-56 maskor.
Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 14-16-18-21 cm från markören på hälen. Sticka A.2 runt (= 11-12-13-14 rapporter à 4 maskor). När A.2 är färdigstickat stickas det slätstickning med citron.
Sticka till arbetet mäter 18-20-22-25 cm från markören på hälen (A.2 ska nu vara färdigt och det återstår ca 4-4-5-5 cm till färdigt mått, prova eventuellt sockan på och sticka till önskad längd). Sätt 1 markör i varje sida på sockan så att det blir 22-24-26-28 maskor både uppepå och under foten.
Minska till tå på varje sida av båda markörerna – läs MINSKNINGSTIPS-2 = 4 maskor minskade. Minska så på vartannat varv totalt 4-4-5-5 ggr, sedan på varje varv totalt 5-6-6-7 ggr = 8 maskor kvar på stickan i alla storlekar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.
Sticka den andra sockan på samma sätt.

Diagram

= ljus pärlgrå
= citron

Kommentér oppskrift DROPS 193-9