DROPS / 195 / 12

Lemon Pie Set by DROPS Design

Stickad mössa i DROPS Karisma. Arbetet är stickat med nordisky mönster och uppvikning i resår. Stickade vantar i DROPS Karisma. Arbetet är stickat med nordiskt mönster.

DROPS Design: Modell u-867
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

GARN TILL HELA SETTET:
Storlek: S/M - M/L
Passar till huvudmått: ca 54/56 - 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
150-150 g färg 72, ljus pärlgrå
100-100 g färg 79, citron
50-50 g färg 01, naturvit

GARN TILL MÖSSA:
Storlek: S/M - M/L
Passar till huvudmått: ca 54/56 - 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
150-150 g färg 72, ljus pärlgrå
50-50 g färg 79, citron
50-50 g färg 01, naturvit

GARN TILL VANTAR:
Storlek: S/M - M/L
Mått: Längd: ca 27-29 cm. Omkrets: ca 18-22 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50-50 g färg 72, ljus pärlgrå
50-50 g färg 79, citron
50-50 g färg 01, naturvit

-------------------------------------------------------

21 maskor på bredden och 28 varv på höjden med slätstickning och mönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4.
DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 40 cm till slätstickning och mönster.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 40 cm till resår.

22 maskor på bredden och 30 varv på höjden med slätstickning och mönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5: till slätstickning och mönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3: till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 138kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MINSKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 132 maskor) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 36) = 3,7.
I detta exempel stickas växelvis ca varannan och var 3:e och var 3:e och var 4:e maska räta tillsammans.

MÖNSTER:
Mössa: Se diagram A.1. Hela mönstret stickas i slätstickning.
Vantar: Se diagram A.2. Hela mönstret stickas i slätstickning.

STICKTIPS:
För att undvika att stickfastheten blir stramare när det stickas mönster är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt ev till större sticka när det stickas mönster.

ÖKNINGSTIPS (gäller tumkilen på vanten):
Hela tumkilen stickas med citron. Sticka fram till maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör i), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.
Nästa gång det ökas stickas det så här: Sticka tills det återstår 1 maska före maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 3 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). Fortsätt ökningen så på vartannat varv, dvs det ökas hela tiden på utsidan av de ökade maskorna.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller överst på vanten):
Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp. Byt till strumpstickor när det behövs.

MÖSSA:
Lägg upp 132-140 maskor på rundsticka 3 med ljus pärlgrå. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 10 cm. Byt till rundsticka 4. Sticka 1 varv rätt där det minskas 36-36 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 96-104 maskor.
Läs STICKTIPS och sticka A.1 runt (= 12-13 rapporter à 8 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 är färdigstickat stickas det slätstickning med citron. När arbetet mäter 24-24 cm stickas det 1 varv rätt där det minskas 0-2 maskor jämnt fördelat = 96-102 maskor. Nu sätts det 6 markörer i arbetet så här: Första markören sätts i början av varvet, sedan sätts de 5 nästa markörerna med 16-17 maskor mellan varje markör.
På nästa varv minskas det 1 maska efter varje markör genom att sticka de 2 första maskorna efter varje markör räta tillsammans. Minska så på vartannat varv totalt 10-10 ggr och sedan på varje varv totalt 2-3 ggr = 24-24 maskor kvar. Sticka 2 räta varv där alla maskorna stickas räta tillsammans 2 och 2 på båda varven = 6-6 maskor kvar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter totalt ca 32-33 cm uppifrån och ner. Vik upp hälften av resårkanten.

-------------------------------------------------------

VANTAR - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickaes runt på strumpstickor, nerifrån och upp.

HÖGER VANTE:
Lägg upp 44-48 maskor på strumpstickor 3 med ljus pärlgrå. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 4-5 cm. Byt till strumpstickor 3,5. Sticka 1 varv rätt där det minskas 4-0 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 40-48 maskor. Läs STICKTIPS och sticka A.2 runt (= 5-6 rapporter à 8 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.2 är färdigstickat stickas det slätstickning med citron.
SAMTIDIGT på varvet markerat med pil i A.2 (arbetet mäter nu ca 11-12 cm) sätts det 1 markör i första maskan på varvet. Nu ökas det till tumkil genom att öka 1 maska på varje sida av maskan med markör i – läs ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Fortsätt ökningen till tumkil på vartannat varv totalt 5-6 ggr (hela tumkilen stickas med citron) = 50-60 maskor. Sticka sedan utan ökning till arbetet mäter 15-17 cm. På nästa varv sätts de 11-13 tumkilsmaskorna på en tråd, fortsätt runt med citron och lägg samtidigt upp 1 ny maska på stickan över maskorna på tråden = 40-48 maskor. Sticka sedan vidare till vanten mäter 24-26 cm (det återstår nu ca 3 cm till färdigt mått, prova eventuellt vanten på och sticka till önskad längd).
Sätt 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 20-24 maskor. På nästa varv minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs MINSKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor minskade). Minska så på vartannat varv totalt 3-3 ggr och sedan på varje varv totalt 2-2 ggr = 20-28 maskor kvar. Sticka 2 räta varv där alla maskorna stickas räta tillsammans 2 och 2 på båda varven = 5-7 maskor kvar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Vanten mäter ca 27-29 cm uppifrånoch ner.

TUMME:
Sätt tillbaka de 11-13 tumkilsmaskorna från tråden på strumpstickor 3,5, sticka dessutom upp 4-3 maskor bakom tummen med citron = 15-16 maskor. Sticka slätstickning runt till själva tummen mäter ca 5-5½ cm (det återstår nu ca ½ cm till färdigt mått, prova eventuellt vanten på och sticka till önskad längd). Sticka 2 räta varv där alla maskorna stickas räta tillsammans 2 och 2 på båda varven = 4-4 maskor kvar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.

VÄNSTER VANTE:
Lägg upp och sticka på samma sätt som höger vant, men när det ska ökas till tumkil sätts markören i den sista maskan på varvet. Resten av vanten stickas på samma sätt som höger vante.

Diagram

= ljus pärlgrå
= citron
= naturvit
= på detta varv börjar ökningen till tumkil

Kommentarer (1)

Helena Willems 30.11.2018 - 13:31:

Hallo, een vraag die niet bij het patroon hoort, maar ik vind geen andere plaats waar ik het kan stellen. Ik heb hetPro Romance Deluxe Set verwisselbare rondbreinaalden gekocht. Nu zou ik breinaalden nr. 2 en 2,5 zonder draad willen bijkopen. Ik vind deze breinaalden (los zonder rondbreidraad) niet in uw aanbod klopt dat? Alvast bedankt Helena Helena Willems

DROPS Design 04.12.2018 kl. 13:03:

Dag Helena,

Voor dit soort vragen kun je het beste even contact opnemen met het verkooppunt waar je de naalden hebt gekocht.

Kommentér oppskrift DROPS 195-12