DROPS / 195 / 11

Lemon Pie Cardigan by DROPS Design

Propínací svetr s kruhovým sedlem a norským vzorem pletený shora dolů z příze DROPS Karisma. Velikost: S - XXXL

DROPS Design: model č. u-855
Skupina přízí B
-----------------------------------------------------------

Velikost: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiál:
DROPS KARISMA firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí B)
400-450-450-500-550-600 g, barva č. 79, citron
150-150-150-200-200-200 g, barva č. 01, smetanová
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 72, perlově šedá

----------------------------------------------------------
POMŮCKY:

ZKUŠEBNÍ VZOREK:
20 ok na šířku a 26 řad na výšku lícovým žerzejem a norským vzorem = 10 x 10 cm.

JEHLICE:
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č.4,5
DROPS KRUHOVÁ JEHLICE č.4,5 dlouhá 40 a 80 cm.
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č.3,5
DROPS KRUHOVÁ JEHLICE č.3,5 dlouhá 80 cm – na lemy.
Uvedená síla jehlic je pouze orientační. Máte-li ve svém zkušebním vzorku více ok na 10 cm, použijte jehlice silnější. Pokud máte naopak méně ok na 10 cm, použijte jehlice slabší.

DROPS KOVOVÝ KNOFLÍK Kulatý (stříbro) č.533: 7-7-7-8-8-8 ks.

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 70.00 Kč /50g
Ganella
Objednat
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 70.00 Kč /50g
Přízi na tento model můžete mít už za 840Kč. Více zde.

Návod

-------------------------------------------------------

VYSVĚTLIVKY:

----------------------------------------------------------

Abychom vypočítali, v jakých rozestupech máme přidávat, odečteme od celkového počtu ok v řadě (např. 108 ok) oka obou lég (tj. 10 ok) a zbytek vydělíme počtem ok, která potřebujeme přidat (tj. 31), takže 108 – 10 = 98 : 31 = 3,1.
V tomto případě tedy 1x nahodíme za každým zhruba 3. okem; v následující řadě pleteme nahození obrace za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.
Přidáváme mimo obě légy.

ZVÝŠENÍ zadního průkrčníku:
Pokud průkrčník tvarovat nechcete, můžete tento odstavec vynechat.
Označíme si prostřední oko v řadě. Pleteme lícovým žerzejem zkrácené řady, začínáme lícovou řadou perlově šedou přízí: upleteme hladce 15-16-17-18-19-20 ok za značkou, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 31-33-35-37-39-41 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme, upleteme hladce 46-49-52-55-58-61 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 61-65-69-73-77-81 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme, upleteme hladce 76-81-86-91-96-101 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace do konce řady (oka légy pleteme vroubkovým vzorem). Pak pleteme SEDLO.

VZOR: 
Viz schémata A.1 až A.6. Zvolte si schéma pro požadovanou velikost (platí pro schémata A.1, A.3, A.4, A.5 a A.6).
Zobrazeny jsou všechny řady vzoru nahlížené z lícové strany. Celý vzor pleteme lícovým žerzejem.

TIP 1 (légy):
V řadách, v nichž pleteme barevný vzor, pleteme základní barvou pásu se vzorem také 5 ok légy na každé straně.

TIP 2:
Abychom předešli deformování pleteniny v místech s vyplétaným vzorem, dbáme na to, aby vlákna příze tažená za prací nebyla příliš utažená, napnutá. Pokud má vzor přece jen tendenci příliš se stahovat, použijeme na vyplétání vzoru silnější jehlice.
Je také důležité, aby odpovídala hustota úpletu – viz Zkušební vzorek. Zejména byste měli mít stejný počet řad na 10 cm výšky, jinak by sedlo mohlo být moc krátké a průramky těsné!

TIP – UJÍMÁNÍ (rukávy, podpaží):
Začínáme 2 oka před označeným okem: 2 oka spleteme hladce, 1 oko upleteme hladce (= označené oko), 2 oka spleteme hladce za zadní nit (= ujmuli jsme 2 oka).

KNOFLÍKOVÉ DÍRKY:
Knoflíkové dírky vyplétáme v léze pravého předního dílu (na svetr se díváme, jako by byl oblečený). Dírky vyplétáme takto: pleteme lícovou řadu až po poslední 3 oka, 1x nahodíme, 2 oka spleteme hladce a poslední oko upleteme hladce. V následující (rubové) řadě pleteme nahození hladce – vznikne dírka.
První knoflíkovou dírku vypleteme v lemu průkrčníku, ve výši asi 1,5 - 2 cm. Každou z dalších 6-6-6-7-7-7 dírek pak vyplétáme po asi 8-8,5-8-8-8,5-8,5 cm výšky.

----------------------------------------------------------

POPIS PRÁCE:

------------------------------------------------------- 

SVETR - JAK BUDEME POSTUPOVAT:
Lem průkrčníku, sedlo a trup pleteme v řadách na kruhové jehlici od předního okraje jedné légy k přednímu okraji druhé, shora dolů. Rukávy pleteme v kruhových řadách na ponožkových jehlicích/krátké kruhové jehlici, také shora dolů.

LEM PRŮKRČNÍKU:
Na kruhovou jehlici č.3,5 nahodíme perlově šedou přízí 108-112-116-120-124-132 ok (včetně 5 ok légy na každé straně) a upleteme 1 rubovou řadu obrace. Následující (lícovou) řadu pleteme takto: 5 ok légy VROUBKOVÝM VZOREM – viz výše, *2 oka hladce, 2 obrace*, *-* opakujeme až po posledních 7 ok v řadě, 2 oka upleteme hladce, 5 ok légy vroubkovým vzorem. Takto pokračujeme pružným vzorem – pamatujeme na vyplétání KNOFLÍKOVÝCH DÍREK v pravé léze – viz výše. Ve výši 3 cm pleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 31-33-35-37-37-39 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ = 139-145-151-157-161-171 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.4,5 a upleteme 1 rubovou řadu obrace.
Aby svetr lépe seděl, můžeme nyní pomocí zkrácených řad mírně vytvarovat zadní průkrčník – viz ZVÝŠENÍ zadního průkrčníku výše. (Pokud zadní průkrčník tvarovat nechcete, můžete tuto pasáž přeskočit a pokračovat rovnou pletením SEDLA.)

SEDLO:
Viz TIP 1 a TIP 2!
První – lícovou – řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, vzor A.1A (= 2 oka) – sekvenci opakujeme až po posledních 6 ok v řadě, vzor A.1B (= 1 oko), končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem. Po dokončení celé sekvence vzoru A.1 (na výšku) upleteme 2-2-2-2-4-8 řady lícovým žerzejem citronovou přízí, obě légy pleteme stále vroubkovým vzorem; SOUČASNĚ přidáme v 1. řadě rovnoměrně 34-36-38-48-52-58 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ = 173-181-189-205-213-229 ok.
Následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, vzor A.2A – sekvenci opakujeme až po posledních 8 ok (= 20-21-22-24-25-27 sekvencí vzoru po 8 okách), pak vzor A.2B (= 3 oka) a končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem. V tomto rozvržení pokračujeme. SOUČASNĚ v každé řadě označené šipkou přidáváme rovnoměrně, takto:
ŠIPKA 1: přidáme 34-42-50-50-58-58 ok = 207-223-239-255-271-287 ok (nyní máme v kruhové řadě 24-26-28-30-32-34 sekvencí vzoru A.2A po 8 okách).
ŠIPKA 2: přidáme 32-40-48-48-56-56 ok = 239-263-287-303-327-343 ok (nyní máme v kruhové řadě 28-31-34-36-39-41 sekvencí vzoru A.2A po 8 okách a vzor A.2B tvoří 5 ok).
ŠIPKA 3: přidáme 24-36-36-44-44-52 ok = 263-299-323-347-371-395 ok.
Po dokončení celé sekvence vzoru A.2 (na výšku) pleteme další lícovou řadu takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, vzor A.3A – sekvenci opakujeme až po posledních 6 ok (= 21-24-26-28-30-32 sekvencí vzoru A.3A po 12 okách), pak vzor A.3B (= 1 oko) a končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem. V tomto rozvržení pokračujeme.
SOUČASNĚ přidáme v řadě označené ŠIPKOU 4 rovnoměrně 20-16-16-20-20-20 ok = 283-315-339-367-391-415 ok. Pleteme až po poslední řadu vzoru A.3. Tuto poslední řadu vzoru pleteme následovně – z lícové strany: upleteme 47-51-54-59-64-69 ok podle poslední řady schématu A.3 (= přední díl), následujících 52-60-66-70-72-74 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 8-8-10-10-12-14 nových ok (= podpaží), upleteme 85-93-99-109-119-129 ok podle poslední řady schématu A.3 (= zadní díl), dalších 52-60-66-70-72-74 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 8-8-10-10-12-14 nových ok (= podpaží) a upleteme zbylých 47-51-54-59-64-69 ok podle schématu A.3 (= přední díl). Trup a rukávy teď dokončíme odděleně. NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!

TRUP:
= 195-211-227-247-271-295 ok.
U velikostí S a M upleteme nejprve vzor A.4 a A.5 podle popisu níže, u velikosti L pleteme vzor A.5 podle popisu níže. U ostatních velikostí (XL, XXL a XXXL) už máme vzor A4 i A.5 upletený (jsou součástí vzoru A.3), proto u 3 největších velikostí přejdeme rovnou k odstavci VŠECHNY VELIKOSTI.
První – rubovou – řadu pleteme takto (při pletení rubové řady čteme schémata zleva doprava):

VELIKOST S a M: 5 ok légy vroubkovým vzorem, vzor A.4B (= 1 oko), vzor A.4A – sekvenci opakujeme až po posledních 5 ok v řadě (= 46-50 sekvencí vzoru po 4 okách) a končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem.
Po dokončení celé sekvence vzoru A.4 (na výšku) pleteme obdobně vzor A.5. SOUČASNĚ v řadě označené ve schématu ŠIPKOU 5 přidáme rovnoměrně 16 ok = 243 ok. Po dokončení celé sekvence vzoru A.5 (na výšku) pokračujeme podle popisu níže – viz VŠECHNY VELIKOSTI!

VELIKOST L: 5 ok légy vroubkovým vzorem, vzor A.5B (= 1 oko), vzor A.5A – sekvenci opakujeme až po posledních 5 ok v řadě (= 54 sekvencí vzoru po 4 okách) a končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem. SOUČASNĚ v řadě označené ve schématu A.5 ŠIPKOU 5 přidáme rovnoměrně 16 ok = 232 ok. Po dokončení celé sekvence vzoru A.5 (na výšku) pokračujeme podle popisu níže – viz VŠECHNY VELIKOSTI!

VŠECHNY VELIKOSTI:
Následující rubovou řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, vzor A.6B (= 1 oko), vzor A.6A – sekvenci opakujeme až po posledních 5 ok v řadě (= 50-54-58-59-65-71 sekvencí vzoru po 4 okách). V tomto rozvržení pokračujeme.
SOUČASNĚ v řadě označené ve schématu A.6A ŠIPKOU 5 přidáme rovnoměrně 16 ok (platí pouze pro velikosti XL, XXL a XXXL a jen v první sekvenci vzoru A.6 na výšku) = na jehlici máme 211-227-243-263-287-311 ok.
Pokračujeme vzorem A.6 až do výše asi 31 cm, končíme lícovou řadou. Upleteme 1 rubovou řadu obrace citronovou přízí a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 53-57-61-65-69-77 ok = 264-284-304-328-356-388 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.3,5. Pleteme lem pružným vzorem 2/2 citronovou přízí, takto – začínáme lícovou řadou: 5 ok légy vroubkovým vzorem, *2 oka hladce, 2 obrace*, *-* opakujeme až po posledních 7 ok v řadě, 2 oka upleteme hladce, 5 ok légy vroubkovým vzorem. Když je lem vysoký 3 cm, všechna oka dle vzoru volně uzavřeme; abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, můžeme za každým 8. okem 1x nahodit – nahození hned uzavřeme jako běžné oko.
Svetr měří asi 58-60-62-64-66-68 cm (měřeno od ramene).

RUKÁV:
Odložených 52-60-66-70-72-74 ok jednoho rukávu vrátíme z pomocné jehlice zpět na ponožkové jehlice/krátkou kruhovou jehlici č.4,5 a navíc k nim nabereme po 1 oku z každého z 8-8-10-10-12-14 nově nahozených ok v podpaží = 60-68-76-80-84-88 ok. Doprostřed těchto 8-8-10-10-12-14 nových ok vložíme značku, tj. označíme si 1. oko za středem, odpočítáme 29-33-37-39-41-43 ok, označíme následující oko (= středové). Za poslední značkou teď zbývá v kruhové řadě 29-33-37-39-41-43 ok. Značky během pletení snímáme vždy do aktuálně pletené řady. Značku v podpaží využijeme později při ujímání rukávu, značka na horní straně rukávu určuje pozici vzoru – od ní si odpočítáme, kde má vzor začínat.
NEŽ BUDETE PLÉST DÁL, PŘEČTĚTE SI POZORNĚ CELÝ NÁSLEDUJÍCÍ POPIS!
Upleteme poslední řadu vzoru A.3, abychom končili vzor ve stejném místě, jako na trupu.
VELIKOST S a M: pleteme v kruhových řadách vzor A.4A (= 15-17 sekvencí vzoru po 4 okách), ale odpočítáme si jej od středového oka na horní straně rukávu do stran – prostřední oko vzoru A.4A = středové oko na horní straně rukávu. Po dokončení celé sekvence vzoru A.4A (na výšku) pleteme v kruhových řadách vzor A.5A. Po dokončení celé sekvence vzoru A.5A pleteme v kruhových řadách vzor A.6A – sekvenci tohoto vzoru stále opakujeme, až k lemu.
VELIKOST L: pleteme v kruhových řadách vzor A.5A (= 19 sekvencí vzoru po 4 okách), ale odpočítáme si jej od středového oka na horní straně rukávu do stran – prostřední oko vzoru A.5A = středové oko na horní straně rukávu. Po dokončení celé sekvence vzoru A.5A (na výšku) pleteme v kruhových řadách vzor A.6A – sekvenci tohoto vzoru stále opakujeme, až k lemu.
VELIKOST XL, XXL a XXXL: pleteme v kruhových řadách vzor A.6A (= 20-21-22 sekvencí vzoru po 4 okách), ale odpočítáme si jej od středového oka na horní straně rukávu do stran – prostřední oko vzoru A.6A = středové oko na horní straně rukávu. Sekvenci vzoru A.6A stále opakujeme, až k lemu.
UJÍMÁNÍ:
SOUČASNĚ ve výši 2-2-2-2-3-3 cm ujmeme na každé straně značky 1 oko - viz TIP – UJÍMÁNÍ. Toto ujímání opakujeme vždy po 6-4-2,5-2,5-2-1,5 cm výšky, celkem 7-10-13-14-15-16x = 46-48-50-52-54-56 ok.
Pokračujeme až do výše asi 40-39-37-35-34-32 cm (od podpaží). Pak upleteme 1 kruhovou řadu hladce citronovou přízí a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 2-0-2-0-2-0 oka = 48-48-52-52-56-56 ok. Pleteninu převedeme na ponožkové jehlice č.3,5 a pleteme v kruhových řadách pružný lem (= střídáme 2 oka hladce, 2 obrace). Když je lem vysoký 5 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme. Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, můžeme za každým 8. okem 1x nahodit; nahození hned uzavřeme jako běžné oko.
Rukáv měří asi 45-44-42-40-39-37 cm. Stejným způsobem upleteme i druhý rukáv.

DOKONČENÍ:
Na levou légu přišijeme knolíky.

Schéma

= perlově šedá
= citronová
= smetanová
= řada s přidáváním
= středové oko na rukávu

Potřebujete poradit s tímto návodem?

Děkujeme, že jste si vybrali návod DROPS Design. Zakládáme si na tom, že dáváme k dispozici návody ověřené a snadno srozumitelné. Všechny návody jsou přeložené z norského originálu a tak si můžete kdykoli srovnat rozměry a počty s původním návodem (DROPS 195-11) .

Komentáře / Otázky (4)

Mia Merethe 30.09.2019 - 09:37:

Strikker denne i str s, men så lurer jeg litt på mønster diagrammet; er det så at i denne str ikke skal strikke den øverste delen av diagram A.3A?

DROPS Design 01.10.2019 kl. 15:18:

Hej Mia, ja det stemmer, du strikker kun det i rammen for størrelse S. God fornøjelse!

Tone 07.08.2019 - 21:14:

Hei. I introen står det at vi trenger 80 cm rundpinne str 4,5, mens i selve oppskriften finner jeg bare 80cm str.3,5. Eneste stedet jeg ser 4,5 er på settpinner/liten rundpinne på ermene. Når skal jeg bytte til 80 cm 4,5 og skal settpinner/liten rundpinne 3,5 brukes nederst på ermene? Annet i forhold til hvilke pinner når?

DROPS Design 09.08.2019 kl. 10:36:

Hej Tone, du bytter til pind 4,5 lige efter halskanten. Se her: .... Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 31-33-35-37-37-39 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 139-145-151-157-161-171 masker. Bytt til rundpinne 4,5. .... God fornøjelse!

Annelie Saxvold 20.07.2019 - 14:18:

Stickar i baby palett som har en sträckning på 27 m stickor 3,5

DROPS Design 02.09.2019 kl. 11:00:

Hei Annelie. Ønsket du hjelpe med det du skrev og evnt hva? mvh Drops design

Anita Hoffgaard 12.10.2018 - 10:40:

Der er fejl i mønstret farvekoder. Der mangler farve forklaring.

DROPS Design 18.10.2018 kl. 15:28:

Hei Anita. fargekodene stemmer: 79 sitron, 01 naturhvit, 72 lys perlegrå - dette stemmer med både garnmengde og mønster. Hvor spesifikt er det du mener det er en feil? God fornøyelse.

Přidejte komentář k návodu DROPS 195-11