DROPS / 196 / 13

Dragon Eye by DROPS Design

Virkad sjal i DROPS Delight. Arbetet är virkat med solfjädersmönster

DROPS Design: Modell de-187
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------

Mått: Bredd: ca 42 cm. Längd (från spets till spets): ca 194 cm.
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
300 g färg 19, midnattssjö

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

VIRKFASTHET:
20 stolpar på bredden och 11,5 varv på höjden = 10 x 10 cm.
Mönster A.1 mäter ca 11 cm från mitten och ut till hörnet (= 21 cm i diameter från hörn till hörn).

DROPS Delight print DROPS Delight print 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 186kr. Läs mer.
----------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

----------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3. Diagram A.3 visar virkriktningen till de 3 delarna.

----------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas i 3 delar. Det virkas först en ruta runt mitt på sjalen. Sedan virkas det fram och tillbaka i 2 likadana delar ut från sidan av den snedställda rutan. Se diagram A.3.

RUTA:
Arbetet virkas runt från mitten och ut.
Virka 5 luftmaskor med nål 4 med Delight och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Sedan virkas det runt efter diagram så här: A.1a visar hur varven börjar och slutar och virkas i tillägg till A.1b/A.1c, virka A.1b totalt 1 gång och A.1c totalt 3 ggr. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Virka till A.1 är färdigt.
Sedan upprepas de 2 sista varven med ökningar som förut, dvs det blir 4 stolpgrupper mer på varvet efter varje upprepning av de 2 varven. Fortsätt detta mönstret till rutan mäter ca 21 cm från mitten och ut till hörnet (= 42 cm i diameter från hörn till hörn), anpassa så att det avslutas efter ett varv med stolpar. Klipp inte av tråden!

FÖRSTA HALVAN:
Nu virkas det fram och tillbaka längs de första 2 sidorna av rutan. Första varvet virkas så här – från rätsidan: Virka A.2a över de första 2 luftmaskbågarna, upprepa A.2b fram till första hörnet, virka A.2c om hörnet, upprepa A.2d fram tills det återstår 2 luftmaskbågar, avsluta med A.2e. Upprepa A.2 till färdigt mått. När arbetet mäter ca 97 cm mätt från mitten av rutan, till yttersta spetsen (= ca 118 cm hel längd), avslutas det efter ett varv med dubbelstolpgrupper. Klipp av tråden och fäst den.

ANDRA HALVAN:
Nu virkas det fram och tillbaka längs de andra 2 sidorna av rutan. Börja från rätsidan och fäst tråden med 1 smygmaska om luftmaskbågen i hörnet. Virka på samma sätt som första halvan. Hela sjalen mäter ca 194 cm från spets till spets.

Diagram

= 2 luftmaskor
= 4 luftmaskor
= 6 luftmaskor
= 1 fastmaska om luftmaskbågen
= 1 stolpe om luftmaskringen
= 1 dubbelstolpe i maskan
= 1 dubbelstolpe om luftmaskbågen
= 1 tredubbelstolpe om luftmaskbågen
= (3 dubbelstolpar + 2 luftmaskor + 3 dubbelstolpar) om luftmaskbågen
= (1 stolpe + 6 luftmaskor + 1 stolpe) om luftmaskbågen/i dubbelstolpen
= Varvet börjar med 3 luftmaskor, sedan virkas 6 luftmaskor + 1 stolpe i 4:e luftmaskan i början av föregående varv. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet, sedan virkas det smygmaskor fram till mitten av första luftmaskbågen
= Varvet börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= Varvet börjar med 4 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet
= virkriktning
= 5 luftmaskor, slut dem till en ring med 1 smygmaska i 1första luftmaskan - se punkt på cirkeln, varvet börjar och slutar här
= varvet är redan virkat - Börja på nästa varv!

Kommentarer (11)

Skriv din kommentar här!

Amdlf69 15.11.2018 - 17:38:

Hallo, habe leider nochmals ne Frage. Bei A2a und A2e fehlen da nicht auch feste Maschen zwischen den Luftmaschen? Danke

DROPS Design 16.11.2018 kl. 08:25:

Liebe Amdlf69, da fehlen nicht die feste Maschen, in A.2e (letzte Reihe) beginnen Sie mit 4 Lm (= 1. 3-fach-Stb), dann 4 Lm (= 1. LmBogen), dann häkeln Sie A.2d (mit 1 feste Masche anfangen). Am Ende dieser Reihe wird A.2a mit 1 feste Masche anfangen (nach der letzten feste Masche in A.2b), und mit 1 3-fach-Stb enden. Viel Spaß beim häkeln!

Amdlf69 12.11.2018 - 17:28:

Hallo, kleine Frage fehlt in der 6. Reihe am Ende von A1b. und am Anfang von A1c. nicht zwei Luftmaschen. Weil am Anfang von A1b. und am Ende von A1c. hat es welche? Beim A2c. hat es ja auch immer 2 Luftmaschen. Danke für eine prompte Antwort bin es nämlich am häkeln und finde es ein super.

DROPS Design 13.11.2018 kl. 08:19:

Liebe Amdlf69, wahrscheinlich muss man hier auch 2 Lm in A.1b und A.1c häkeln, unser DesignTeam wird das noch mal prüfen und korrigieren. Danke für den Hinweis, viel Spaß beim häkeln!

Els 04.10.2018 - 15:56:

Dank voor eerder advies. Ben eruit, vierkant is gelukt en ook de 1e toer van deel 1 maar bij toer 2 moet ik het werk omdraaien, begin ik dan bij A2a of bij A2e? Ik ben geeindigd met n 3dst , begin ik dan met een 3 d stokje?

DROPS Design 06.10.2018 kl. 09:52:

Dag Els, Dan begin je bij A.2e (dus je keert en begint waar je geëindigd bent), dus met 3 lossen.

Els 02.10.2018 - 20:22:

Help, ik haak prima maar het lezen van het patroon lukt me niet, is nieuw. Youtube brengt me niet veel verder. Wie helpt me even op weg? Na het sluiten van de lossenring, start je met 3 lossen is stokje nummer 1 dan 4 lossen en zo tot je 4 stokjes met 4 lossenbogen hebt. Klopt dat?ik begrijp van het patroon ook niet wat de lange lijnen betekenen aan de onderkant en in het midden. Vast bedankt

DROPS Design 04.10.2018 kl. 12:20:

Dag Els, Ja, dat klopt helemaal zoals je het beschrijft. De lijnen zijn scheidingslijnen tussen verschillende telpatronen.

Margreet 02.10.2018 - 18:14:

Ik ben het met Angie eens dat er in de vijfde toer van het vierkant rond het dubbelstokje twee keer een aanduiding mist: voor en na het dubbelstokje moeten volgens mij 2 lossen worden gehaakt (een boogje in het telpatroon). Dan worden die punten hetzelfde als het begin van de toer.

Angie 28.09.2018 - 12:09:

Hallo, das mit den Doppelstäbchen ist klar. Es geht mir um die im Diagramm fehlenden "Bogen" für die zwei Luftmaschen vor und nach dem DStb. Meiner Meinung nach fehlt im Diagramm A.1b der "Bogen" für die 2 Luftmaschen vor dem DStb und es fehlt im Diagramm A.1c der "Bogen" für die 2 Luftmaschen hinter dem DStb. Dann funktioniert die Reihe 6 mit mehr Maschen genauso wie die Reihe 4. VG, Angie

DROPS Design 28.09.2018 kl. 13:53:

Liebe Angie, Danke für Ihren Rückweis, unser Designteam wird das Diagram nochmal schauen - Viel Spaß beim häkeln!

Angie 25.09.2018 - 18:39:

Hallo, ich arbeite gerade ein Tuch nach Ihrer Anleitung. Evtl. fehlen in der Reihe 6 in Ihrem Diagramm A.1b und A.1c bei dem einzelnen Doppelstäbchen die Bogen für 2 Luftmaschen ?! VG, Angie

DROPS Design 26.09.2018 kl. 07:40:

Liebe Angie, Reihe 6 in A.1 wird genauso gehäkelt wie Rehe 4, nur über mehr Maschen: das Doppelstäbchen in der Ecke wird in A.1C gehäkelt x 3 = 3 Ecke + A.1A am Anfang der Runde = 4 x 1 Doppelstäbchen um den Luftmaschenbogen. Sieht so richtig aus, mit Ausnahme des Falles, ich Ihre Frage nicht richtig verstanden habe. Viel Spaß beim häkeln!

Lexie 11.09.2018 - 06:30:

Ik kom er niet goed uit. Het vierkant luk, maar dan hoe je begint en eindigt bij A2 als je heen en weer haakt, is me niet duidelijk. Het zou helpen als iemand 3 regels wilde uitschrijven van dat deel van het patroon....

DROPS Design 19.09.2018 kl. 18:44:

Dag Lexie, De eerste toer van A.2 staat een sterretje bij en deze haak je dus niet. Deze toer staat er alleen bij zodat je kunt zien hoe je de steken in de vorige toer haakt. Je haakt dus van A.2 steeds de laatste 2 toeren, beginnend rechts onder met 4 lossen. (De toeren lijken heel erg op de laatste 2 toeren van A.1, dus eigenlijk zet het patroon zich voort.)

Wia 06.06.2018 - 08:42:

Lijkt me leuk om te maken. Ook om resten wol op te maken

Maria 05.06.2018 - 20:55:

Looks like great fun to work on

Kommentér oppskrift DROPS 196-13