DROPS / 69 / 27

DROPS 69-27 by DROPS Design

Figurstrikket top i DROPS Cotton Viscose og DROPS Safran. Størrelse: S-XL

Tags: hulmønster, toppe,

150-150-200-200 gr f.nr 26, grågrøn
og brug: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
200-200-250-250 gr f.nr 11, kakigrøn

DROPS Pinde nr 4,5 og 5,5.

Strikkefasthed: 16 m x 20 p på p 5,5 med 1 tråd Cotton Viscose og 1 tråd Safran og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Strikketips: Strikkes aflukningen som beskrevet under forstk vil der blive 13 huller på hver side af forstk. Ønskes der ikke hul, lukkes der som på rygstk.

Lukketips (gælder ærmegab + hals): Alle aflukninger sker fra retsiden. Der lukkes af på indersiden af 3 kantm som strikkes således fra kanten (set fra retsiden): 1 m retstrik, 1 r, 1 vr. Der er 2 typer aflukninger, 1 med hul og 1 uden.

1.aflukning = aflukning med hul: Luk således 3 m før kantm: Slå om, 3 r sammen. Luk således efter kantm: Tag 1 m løs af p, 2 r sammen, løft den løse m over, slå om.
2.aflukning = aflukning uden hul: Luk således 2 m før kantm: 2 r sammen. Luk således efter kantm: Tag 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over.

Forstk: Slå 70-76-82-88 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med 2 tråde Safran. Skift til 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran, strik 4 p retstrik. Skift til p 5,5, fortsæt med glatstrik. Husk på Strikkefastheden! Når arb måler 8 cm sættes 1 mærketråd 22-24-27-29 m ind fra hver side (dvs at der er 26-28-28-30 m mellem mærketrådene). Næste p strikkes således (fra retsiden) - se Strikketips - 3 m før 1.mærketråd: Slå om, 3 r sm. Efter 2.mærketråd: Tag 1 m løs af p, 2 r sm, løft den løse m over, slå om. Gentag denne aflukning på hver 4.p ialt 6 gange - samtidig på de 2 sidste gange strikkes der således: Efter 1.mærketråd: 2 r sm. 2 m før 2. mærketråd: Tag 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over. Efter alle aflukningerne er der 54-60-66-72 m tilbage på p. Strik 5 p glatstrik. Næste p strikkes således: Slå om før 1.mærketråd og slå om efter 2. mærketråd. Gentag denne udtagning på hver 4.p ialt 7 gange = 68-74-80-86 m på p.

Læs hele næste afsnit før det strikkes!

Ærmegab: Når arb måler 40-41-42-43 cm lukkes der 4-5-6-7 m af i hver side til ærmegab - luk af med vrang-m set fra retsiden. Luk derefter af til ærmegab i hver side indenfor 3 kantm - se Lukketips - gentag 1. aflukning på hver 4.p ialt 4-5-6-7 gange = 4-5-6-7 huller langs ærmegabet.

Hals: Samtidig når arb måler 47-48-49-50 cm strikkes der 2 p retstrik over de midterste 18 m. På næste p lukkes de midterste 12 m af – luk af med vrang-m set fra retsiden. Luk derefter af til hals indenfor 3 kantm - se Lukketips - gentag 1. og 2. aflukning på hver 2.p ialt 9-10-10-11 gange = 5-5-5-6 huller langs halskanten. Efter alle aflukninger til ærmegab og hals er der 11-11-12-12 m tilbage på hver skulder. Strik videre med 3 kantm i hver side som beskrevet under Lukketips til arb måler 58-60-62-64 cm. Luk af.

Rygstk: Slå op og strik som forstk, men der er ikke huller på rygstk. Luk således (for at undgå hul): 2 m før 1.mærketråd: 2 r sm. Efter 2.mærketråd: Tag 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over. Tag ud således (for at undgå hul): Hent løkken op som ligger rundt m fra forrige p. Luk til ærmegab som på forstk. Strik videre til arb måler 55-57-59-61 cm. Nu strikkes der 2 p retstrik over de midterste 34-36-36-38 m. På næste p lukkes de midterste 28-30-30-32 m af til hals – luk af med vrang-m set fra retsiden. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen - se Lukketips og 2. aflukning = 11-11-12-12 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 58-60-62-64 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy sidesømmene indenfor 1 kantm.

Diagram

Christiane 04.06.2019 - 21:56:

Bonjour j'aimerai savoir combien de pelote en paris il faudrait pour une taille M merci

DROPS Design 05.06.2019 kl. 07:46:

Bonjour Christiane! Il vous faut 7 pelotes de DROPS Paris pour la taille M. Vous devez tricoter avec 1 fil. Bon tricot!

Marie Foulon 14.08.2018 - 17:01:

Bonjour, très joli modèle mais pourquoi suggérer coton viscose si ce fil est épuisé ?

DROPS Design 16.08.2018 kl. 08:49:

Bonjour Mme Foulon, ce modèle est issu d'un ancien catalogue, il apparaît dans les derniers modèles ajoutés car il a été séparé du gilet assorti. Pour trouver une alternative, vous pouvez utiliser notre convertisseur. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 69-27