DROPS / 69 / 27

DROPS 69-27 by DROPS Design

Figurstickad topp i DROPS Cotton Viscose och DROPS Safran. Storlek: S-XL

Garngruppe A

--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL
Garnåtgång: DROPS Safran från Garnstudio
150-150-200-200 gr f.nr 26, grågrön
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
200-200-250-250 gr f.nr 11, kakigrön

DROPS St nr 4,5 och 5,5.

Stickfasthet: 16 m x 20 v på st 5,5 med 1 tråd Cotton Viscose och 1 tråd Safran och slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Sticktips: Avm det som det beskrivs på framst så blir det 13 hål uppöver i varje sida på framst. Om det inte önskas hål, avm det som på bakst.

Avm.tips (gäller ärmhål + hals): Alla avm görs på rätsidan.
Det avm på insidan av 3 kantm som stickas så här från kanten (sett från rätsidan): 1 rätst m, 1 rm, 1 am.
Det är 2 olika avm uppöver, 1 med hål och 1 utan.
1:a avm = avm med hål: Maska av så här 3 m före kantm: 1 omslag, 3 rm tills. Maska av så här efter kantm: Lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag.
2:a avm = avm utan hål: Maska av så här 2 m före kantm: 2 rm tills.
Maska av så här efter kantm: Lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Framst: Lägg upp 70-76-82-88 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4,5 med 2 trådar Safran. Byt till 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran, sticka 4 v rätst. Byt till st 5,5, fortsätt med slätst. Kontrollera Stickfastheten! När arb mäter 8 cm sätts 1 märktråd 22-24-27-29 m in från var sida (dvs att det skall vara 26-28-28-30 m mellan märktrådarna). Nästa v stickas så här (från rätsidan) - se Sticktips -
3 m före 1:a märktråd: 1 omslag, 3 rm tills. Efter 2:a märktråd: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag. Upprepa denna hålavm på vart 4:e v uppöver totalt 6 ggr - samtidigt på de 2 sista gångerna stickas det så här: Efter 1:a märktråd: 2 rm tills. 2 m före 2:a märktråd: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över. Efter alla avm är det 54-60-66-72 m kvar på st. Sticka 5 v slätst. Nästa v stickas så här: gör 1 omslag före 1:a märktråd och 1 omslag efter 2:a märktråd. Upprepa denna ökning på vart 4:e v uppöver totalt 7 ggr = 68-74-80-86 m på st.

Läs hela nästa avsnitt innan du stickar!

Ärmhål: När arb mäter 40-41-42-43 cm avm 4-5-6-7 m i varje sida för ärmhål - maska av med aviga m sett från rätsidan. Sedan avm för ärmhål i varje sida innanför 3 kantm - se avm.tips - upprepa 1:a avm på vart 4:e v uppöver totalt 4-5-6-7 ggr = 4-5-6-7 hål längs ärmhålet.

Hals: Samtidigt när arb mäter 47-48-49-50 cm stickas 2 v rätst över de mittersta 18 m. På nästa v avm de mittersta 12 m - maska av med aviga m sett från rätsidan. Sedan avm det till hals innanför 3 kantm - se avm.tips - upprepa 1:a och 2:a avm på vartannat v uppöver totalt 9-10-10-11 ggr = 5-5-5-6 hål längs halskanten. Efter alla avm för ärmhål och hals är det 11-11-12-12 m kvar på varje axel. Sticka vidare med 3 kantm i varje sida som beskrivs under avm.tips till arb mäter 58-60-62-64 cm. Maska av.

Bakst: Lägg upp och sticka som framst, men det är inte hål på bakst.

Maska av så här (för att inte få hål): 2 m före 1:a märktråd: 2 rm tills. Efter 2:a märktråd: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Öka så här (för att inte få hål): Hämta upp öglan som ligger runt m från föregående v.

Maska av för ärmhål som på framst. Sticka vidare till arb mäter 55-57-59-61 cm. Nu stickas 2 v med rätst över de mittersta 34-36-36-38 m. På nästa v avm de mittersta 28-30-30-32 m till hals - maska av med aviga m sett från rätsidan. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen - se avm.tips och 2:a avm = 11-11-12-12 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 58-60-62-64 cm.

Montering: Sy axel- och sidsömmarna innanför 1 kantm.

Diagram

Christiane 04.06.2019 - 21:56:

Bonjour j'aimerai savoir combien de pelote en paris il faudrait pour une taille M merci

DROPS Design 05.06.2019 kl. 07:46:

Bonjour Christiane! Il vous faut 7 pelotes de DROPS Paris pour la taille M. Vous devez tricoter avec 1 fil. Bon tricot!

Marie Foulon 14.08.2018 - 17:01:

Bonjour, très joli modèle mais pourquoi suggérer coton viscose si ce fil est épuisé ?

DROPS Design 16.08.2018 kl. 08:49:

Bonjour Mme Foulon, ce modèle est issu d'un ancien catalogue, il apparaît dans les derniers modèles ajoutés car il a été séparé du gilet assorti. Pour trouver une alternative, vous pouvez utiliser notre convertisseur. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 69-27