DROPS / 69 / 27

DROPS 69-27 by DROPS Design

Figurstrikket topp i DROPS Cotton Viscose og DROPS Safran. Størrelse: S-XL

Stikkord: hullmønster, topper,

Garngruppe A

--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
150-150-200-200 gr f.nr 26, grågrønn
og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
200-200-250-250 gr f.nr 11, kakigrønn
--------------------------------------------------------

DROPS Pinne nr 4,5 og 5,5

Strikkefasthet: 16 m x 20 p på p 5,5 med 1 tråd Cotton Viscose og 1 tråd Safran og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (fram og tilbake på p): 1 rille = 2 p. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Strikketips: Strikkes fellingen som beskrevet under forstk vil det bli 13 hull oppover på hver side av forstk. Ønskes det ikke hull, felles det som på bakstk.

Felletips (gjelder ermhull + hals):
Alle fellinger skjer fra retten. Det felles på innsiden av 3 kantm som strikkes slik fra kanten (sett fra retten): 1 m rille, 1 r, 1 vr. Det er 2 typer fellinger oppover, 1 med hull og 1 uten.

1.felling = felling med hull: Fell slik 3 m før kantm: 1 kast, 3 r sammen. Fell slik etter kantm: Ta 1 m løs av p, 2 r sammen, løft den løse m over, 1 kast.
2.felling = felling uten hull: Fell slik 2 m før kantm: 2 r sammen. Fell slik etter kantm: Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.

Forstk: Legg opp 70-76-82-88 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med 2 tråder Safran. Bytt til 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran, strikk 2 riller. Bytt til p 5,5, fortsett med glstrikk. Husk på Strikkefastheten! Når arb måler 8 cm settes 1 merketråd 22-24-27-29 m inn fra hver side (dvs at det er 26-28-28-30 m mellom merketrådene). Neste p strikkes slik (fra retten) - se Strikketips - 3 m før 1.merketråd: 1 kast, 3 r sm. Etter 2.merketråd: Ta 1 m løs av p, 2 r sm, løft den løse m over, 1 kast. Gjenta denne fellingen på hver 4.p oppover ialt 6 ganger - samtidig på de 2 siste gangene strikkes det slik: Etter 1.merketråd: 2 r sm. 2 m før 2. merketråd: Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over. Etter alle fellingene er det 54-60-66-72 m tilbake på p. Strikk 5 p glstrikk. Neste p strikkes slik: Lag 1 kast før 1.merketråd og 1 kast etter 2. merketråd. Gjenta denne økningen på hver 4.p oppover ialt 7 ganger = 68-74-80-86 m på p.

Les hele neste avsnitt før det strikkes!

Ermhull: Når arb måler 40-41-42-43 cm felles det 4-5-6-7 m i hver side til ermhull - fell med vrang-m sett fra retten. Videre felles det til ermhull i hver side innenfor 3 kantm - se Felletips - gjenta 1. felling på hver 4.p oppover ialt 4-5-6-7 ganger = 4-5-6-7 hull langs ermhullet.

Hals: Samtidig når arb måler 47-48-49-50 cm strikkes det 1 rille over de midterste 18 m. På neste p felles de midterste 12 m av - fell med vrang-m sett fra retten. Videre felles det til hals innenfor 3 kantm - se Felletips - gjenta 1. og 2. felling på hver 2.p oppover ialt 9-10-10-11 ganger = 5-5-5-6 hull langs halskanten. Etter alle fellinger til ermhull og hals er det 11-11-12-12 m tilbake på hver skulder. Strikk videre med 3 kantm i hver side som beskrevet under Felletips til arb måler 58-60-62-64 cm. Fell av.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk, men det er ikke huller på bakstk.

Fell slik (for å unngå hull): 2 m før 1.merketråd: 2 r sm. Etter 2.merketråd: Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.

Øk slik (for å unngå hull): Hent opp løkken som ligger rundt m fra forrige p.

Fell til ermhull som på forstk. Strikk videre til arb måler 55-57-59-61 cm. Nå strikkes det 1 rille over de midterste 34-36-36-38 m. På neste p felles de midterste 28-30-30-32 m av til hals - fell med vrang-m sett fra retten. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen - se Felletips og 2. felling = 11-11-12-12 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 58-60-62-64 cm.

Montering: Sy sammen skuldersømmene. og sy sidesømmene innenfor 1 kantm.

Diagram

Marie Foulon 14.08.2018 - 17:01:

Bonjour, très joli modèle mais pourquoi suggérer coton viscose si ce fil est épuisé ?

DROPS Design 16.08.2018 kl. 08:49:

Bonjour Mme Foulon, ce modèle est issu d'un ancien catalogue, il apparaît dans les derniers modèles ajoutés car il a été séparé du gilet assorti. Pour trouver une alternative, vous pouvez utiliser notre convertisseur. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 69-27