DROPS / 193 / 9

Lemon Pie Socks by DROPS Design

Strikkede sokker i DROPS Karisma. Arbejdet er strikket med nordisk mønster. Størrelse 35 - 46.

DROPS Design: Model u-865
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fodens længde: ca 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets højde ned til hælen: ca 23 - 24 - 25 - 26 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-150-150-150 g farve 79, citron
50-50-50-50 g farve 72, lys perlegrå
50-50-50-50 g farve 01, naturhvid

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
22 masker i bredden og 30 pinde i højden med glatstrik og mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE nr 3,5: til selve sokken i glatstrik og mønster.
DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5: til ribben.

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 14.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 14.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 56kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 64 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 8.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 7. og 8.maske ret sammen.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS-1:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt en pindestørrelse op når der strikkes mønster.

STRIKKETIPS-2 (gælder hælen):
For at forstærke hælen kan hele hælen og hælindtagningen strikkes med 2 tråde således: brug tråden indeni og udenpå nøglet og strik maskerne skiftevis med den ene og den anden tråd. På denne måden får du en lidt tykkere hæl uden at strikke med dobbelt tråd.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (retsiden): Strik ret til der er 7-7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (vrangen): Strik vrang til der er 7-7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (retsiden): Strik ret til der er 6-6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (vrangen): Strik vrang til der er 6-6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage, før der tages1 maske løs af pinden, til der er 12-14-14-14 masker tilbage på pinden.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder tåen):
Tag 1 maske ind på hver side af mærket således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærket, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærket sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKKER - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

SOKKER:
Slå 64-64-68-68 masker op på strømpepinde 2,5 med lys perlegrå. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib rundt (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Skift til strømpepinde 3,5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 8-8-4-4 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 56-56-64-64 masker.
Læs STRIKKETIPS-1 og strik A.1 rundt (= 7-7-8-8 rapporter à 8 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG på omgangen markeret med pil i A.1 tages der 4-0-4-4 masker ind jævnt fordelt = 52-56-60-60 masker. Fortsæt mønsteret (der er nu plads til 13-14-15-15 rapporter à 4 masker).
Når A.1 er strikket færdig strikkes A.2 rundt (= 13-14-15-15 rapporter à 4 masker).
SAMTIDIG på omgangen markeret med pil i A.2 tages der 4-4-4-4 masker ind jævnt fordelt = 48-52-56-56 masker. Når A.2 er strikket færdig strikkes der videre i glatstrik med citron. Strik til arbejdet måler 23-24-25-26 cm. Behold de første 12-13-14-14 masker på pinden til hæl, sæt de næste 24-26-28-28 masker på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og behold de sidste 12-13-14-14 masker på pinden til hæl.
Læs STRIKKETIPS-2 og strik glatstrik frem og tilbage over hæl-maskerne med citron i 5-5½-6-6½ cm.
Sæt et mærke midt på sidste pind, mærket skal bruges lidt senere til at måle fodens længde fra.
Strik HÆLINDTAGNING – læs forklaring over. Efter hælindtagningen strikkes næste omgang således: Strik ret over de 12-14-14-14 hælmasker, strik 11-12-13-14 masker op langs siden på hælen, strik ret over de 24-26-28-28 masker fra tråden ovenpå foden og strik 11-12-13-14 masker op langs den anden side på hælen = 58-64-68-70 masker på pindene.
Sæt 1 mærke på hver side af de 24-26-28-28 masker ovenpå foden.
Strik glatstrik rundt med citron og tag ind på hver side af de 24-26-28-28 masker ovenpå foden således: Strik de 2 sidste masker før første mærke ovenpå foden ret sammen og strik de 2 masker efter sidste mærke ovenpå foden drejet ret sammen. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 7-8-8-7 gange = 44-48-52-56 masker.
Strik videre til arbejdet måler 14-16-18-21 cm fra mærket på hælen. Strik A.2 rundt (= 11-12-13-14 rapporter à 4 masker). Når A.2 er strikket færdig strikkes der videre i glatstrik med citron.
Strik til arbejdet måler 18-20-22-25 cm fra mærket på hælen (A.2 skal nu være færdig og der er ca 4-4-5-5 cm tilbage før færdig mål, prøv eventuelt sokken på og strik til ønsket længde). Sæt 1 mærke i hver side på sokken så der bliver 22-24-26-28 masker både ovenpå og under foden.
Tag ind til tå på hver side af begge mærker – læs INDTAGNINGSTIPS-2 = 4 masker taget ind. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 4-4-5-5 gange, derefter på hver omgang totalt 5-6-6-7 gange = 8 masker tilbage på pindene i alle størrelser. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt.
Strik den anden sok på samme måde.

Diagram

= lys perlegrå
= citron
= naturhvid
= indtagningsomgang

Kommentere opskrift DROPS 193-9