DROPS / 194 / 8

Malmö by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i DROPS Sky. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med snoning, høj hals og rullekant. Størrelse S - XXXL.

  • Malmö / DROPS 194-8 - Strikket bluse med raglan i DROPS Sky. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med snoning, høj hals og rullekant. Størrelse S - XXXL.
  • Malmö / DROPS 194-8 - Strikket bluse med raglan i DROPS Sky. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med snoning, høj hals og rullekant. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Model sk-004
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g farve 08, lavendel

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
19 masker i bredden og 25 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 5.
DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4: til ærmekant.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 80 cm til kant i retstrik.
DROPS SNONINGSPIND – til snoningen.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

74% Alpaca, 18% Polyamid, 8% Uld
fra 33.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 33.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 33.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 198kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

SNONING:
Næste gang der skal snoes (dvs på 5.omgang i A.2), forskydes snoningen 1 maske mod venstre således: Strik som før til A.2, strik 1 maske ret, sæt de næste 6 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 6 masker ret, strik 6 masker ret fra snoningspinden. Forskyd snoningen således (dvs 1 maske mod venstre) for hver gang der snoes til arbejdet måler 22-24-25-27-29-31 cm fra mærketråden (dvs til bærestykket er strikket færdig).

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder raglan):
Strik til der er 1 maske tilbage før mærket, slå om (= 1 maske taget ud), 1 maske ret, slå om (= 1 maske taget ud). Tag ud således ved alle 4 mærker (= totalt 8 masker taget ud). Omslagene strikkes ikke drejet på næste omgang, det skal blive hul!

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om (= totalt 4 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker ret.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Der strikkes først en høj hals, derefter strikkes der bærestykke. Bærestykket deles til ærmer og ryg & forstykke. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind og ærmerne strikkes rundt på strømpepinde

HØJ HALS:
Slå 84-88-92-96-104-112 masker op på rundpind 5 med Sky. Strik glatstrik i 3 cm (= rullekant). Derefter strikkes der rib (= 1 ret/ 1 vrang) over alle masker. Strik totalt 3 omgange med rib. Derefter fortsættes der således (omgangen starter midt bagpå):
Strik 44-47-50-53-59-65 masker ret, A.1 (= 8 masker) og afslut med 32-33-34-35-37-39 masker ret.
Når A.1 er strikket 1 gang i højden er der 88-92-96-100-108-116 masker på pinden. Strik A.2 (= 12 masker) over A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 12 cm, sættes der 1 mærketråd i arbejdet, ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BÆRESTYKKE:
På næste omgang sættes der 4 mærker i til raglan således:
Strik 15-16-17-18-20-22 masker ret (= halv bagstykke), sæt 1 mærke, 12 masker ret (= højre ærme), sæt 1 mærke, 17-19-21-23-27-31 masker ret, A.2 som før (= 12 masker), 5 masker ret (= forstykket), sæt 1 mærke, 12 masker ret (= venstre ærme), sæt 1 mærke og afslut med 15-16-17-18-20-22 masker ret (= halv bagstykke).
Nu tages der ud til raglan og snoningen i A.2 forskydes 1 maske mod venstre for hver gang der snoes – læs SNONING.
På næste omgang tages der 1 maske ud på hver side af hvert mærke – læs UDTAGNINGSTIPS-1! Tag ud således på hver 2.omgang totalt 23-26-28-31-33-36 gange = 272-300-320-348-372-404 masker. Fortsæt med ret og A.2 som før til arbejdet måler 22-24-25-27-29-31 cm fra mærketråden. Nu deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer således:
Strik 38-42-44-49-54-60 masker ret (= halv bagstykke), sæt de næste 58-64-70-74-76-80 masker på en tråd til ærme, slå 8-8-10-10-12-12 masker op under ærmet, strik ret og A.2 over de næste 80-88-92-102-112-124 masker som før (= forstykket), sæt de næste 58-64-70-74-76-80 masker på en tråd til ærme, slå 8-8-10-10-12-12 masker op under ærmet og afslut med 38-42-44-49-54-60 masker ret (= halv bagstykke) = 172-188-200-220-244-268 masker.

RYG & FORSTYKKE:
Sæt 1 mærketråd midt mellem de 8-8-10-10-12-12 masker under hvert ærme.
Fortsæt rundt med ret og A.2 (A.2 strikkes nu over de samme masker til færdig mål, dvs forskydningen er færdig). Når arbejdet måler 3 cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 1 maske ud på hver side af hver mærketråd – læs UDTAGNINGSTIPS-2! Tag ud således på hver 4.cm totalt 7-7-8-8-7-7 gange = 200-216-232-252-272-296 masker. Fortsæt med ret til arbejdet måler 34-34-35-35-35-35 cm fra der hvor arbejdet blev delt. Skift til rundpind 4. Strik 4 omgange retstrik – læs forklaring over. Luk af med ret. Arbejdet måler ca 60-62-64-66-68-70 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 58-64-70-74-76-80 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 5 og strik 1 maske i hver af de 8-8-10-10-12-12 masker som blev slået op under ærmet = 66-72-80-84-88-92 masker. Sæt 1 mærketråd midt mellem de 8-8-10-10-12-12 masker under ærmet. Strik ret. Når arbejdet måler 3 cm fra hvor arbejdet blev delt, tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS! Tag ind således på hver 6.-3½.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 6-9-12-13-14-16 gange = 54-54-56-58-60-60 masker. Når arbejdet måler 41-40-39-37-36-34 cm fra der hvor arbejdet blev delt, byttes der til strømpepinde 4 og strikkes 4 omgange retstrik. Luk af med ret. Ærmet måler ca 64-65-65-65-66-67 cm fra opslåningskanten. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

symbols = ret
symbols = lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes drejet ret på næste omgang, det skal ikke blive hul
symbols = sæt 6 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 6 masker ret, strik 6 masker ret fra snoningspinden

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 194-8) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (30)

country flag Carol 08.07.2021 - 06:40:

I love this website and how you can get a pattern to suit any gauge. This pattern is awesome and we'll explained directions. Thanks

user icon DROPS Design 08.07.2021 kl. 09:19:

Dear Carol, tension is very important to check and keep when knitting a pattern, you will read more about tension here. Happy knitting!

country flag Stine 26.09.2020 - 11:42:

Hei Jeg har lyst å stikke denne, men det ser ut som om den er så trang over skulderpartiet. Er det modellen som er ekstra bredskuldret, eller skal genseren være strukket over skulderpartiet?

user icon DROPS Design 28.09.2020 kl. 11:52:

Hei Stine. Vil ikke si at modellen er bredskuldret, men sitter kanskje litt skrått på det ene bilde, slik at du syns den ser trang ut(?) Men se på målene på målskissen og se om målene vil passe deg. God Fornøyelse!

country flag Mathilda K 17.08.2019 - 10:11:

Wat ik jammer vind is, dat ook deze trui weer rondgebreid wordt en met name de mouwen en raglan vind ik er niet mooi uitzien en sluiten ook niet erg fijn aan. Zoals ook op de foto, zie je dat het trekt en dat de okselpartij wat zakkerig eruit ziet. Dit heb ik met meerdere truien/vesten...........Zijn er geen patronen met twee pennen?

user icon DROPS Design 03.10.2019 kl. 18:01:

Dag Mathilda,

De patronen worden in Noorwegen ontworpen en daar is het van oudsher gebruikelijk om met rondbreinaalden te breien. Op de site staan ook patronen die je met rechte naalden kan breien, maar we hebben ook een instructie gemaakt hoe je patronen aan kunt passen om met rechte naalden te breien. Deze vindt je hier

country flag Ann Miller 27.04.2019 - 18:40:

Très beau pull ! J'ai juste commencé le col, je le fais en gris beige avec le col, l'empiècement et la torsade bleu roi, avec de la laine chinée. Par contre, les mesures de mon pull correspondent bien au modèle, mais j'ai l'impression que le col est quand même très large. Est-ce normal ?

user icon DROPS Design 29.04.2019 kl. 11:36:

Bonjour Mme Miller, avez-vous bien le bon échantillon de 19 m x 25 rangs en jersey = 10 x 10 cm? Il est indispensable d'avoir le bon échantillon pour obtenir les mêmes mesures que le modèle. Bon tricot!

country flag Monique 18.02.2019 - 16:35:

Is er een video van het stukje; plaats 70 steken op een hulpdraad voor de mouw, zet 10 steken op onder de mouw....ik kom er niet uir hoe dit moet. Dank alvast.

user icon DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:36:

Dag Monique,

Deze video laat zien hoe je dat kunt doen. (Zelf vind ik het handig om een ongebruikte korte rondbreinaald, in plaats van een draad, te gebruiken om de steken op te parkeren.)

country flag Juliette 09.02.2019 - 15:42:

Et quand il s'agit d'un fil Drops que l'on veut tricoter en double voire en triple ? Comment convertir ?

user icon DROPS Design 11.02.2019 kl. 12:24:

Bonjour Juliette, vous trouverez ici les alternatives possibles entre les différentes groupes ainsi que le mode de calcul des nouvelles quantités. Bon tricot!

country flag Juliette 07.02.2019 - 21:33:

Bonjour. J'aimerais savoir le métrage nécessaire pour les différentes tailles. J'en ai besoin pour convertir le tricot dans une autre laine. Merci beaucoup :-)

user icon DROPS Design 08.02.2019 kl. 09:03:

Bonjour Juliette, Nous sommes en mesure de pouvoir proposer des modèles gratuits grâce à nos fils à tricoter et à crocheter vendus dans le monde entier. Vous comprendrez ainsi que nous ne pouvons que vous recommander d’utiliser l’une de nos qualités, à cet effet, vous pouvez utiliser notre convertisseur. N’hésitez pas à contacter votre magasin DROPS en France pour toute assistance. Merci pour votre compréhension.

country flag Sonja 10.01.2019 - 11:19:

Eine Frage wird der Zopf bereits ab unten jeweils um die eine Masche versetzt oder nur im letzten oberen Bereich ?

user icon DROPS Design 10.01.2019 kl. 13:05:

Liebe Sonja, der Pullover wird oben nach unten gestrickt, der Zopf wird in der 5. Runde von A.2 um eine Masche um links verschoben, bis die Arbeit 22-29 cm ab der Markierung misst. Dann A.2 "normal" stricken (die Zöpfen werden dann immer übereinander über die selben 12 Maschen gestrickt). Viel Spaß beim stricken!

country flag Michelle Bertrand 15.12.2018 - 18:23:

Bonjour,Ou commence t\'on la torsade dans le col montant. Merci beaucoup

user icon DROPS Design 15.12.2018 kl. 20:00:

Bonjour Michelle! Oui, le diagramme A.2 (torsade) est fait sur le col montant. Bon tricot!

country flag Hilde Balliere 01.12.2018 - 16:54:

Artig genser! Jeg tror at jeg skjønner av en spørsmål/svar-runde på nederlandsk at man strikker A1 kun en gang. Det er A2 som utgjør fletten, og det er den som gjentas. Men gjentar man A2 på hver runde? Blir kke det enormt tett? Takk for svar!

user icon DROPS Design 05.12.2018 kl. 09:28:

Hei Hilde. Det stemmer: du strikker A.1 kun 1 gang, også strikker du A.2 over A.1 og gjentar A.2 oppover til ferdige mål. A.2 går over 10 omganger/runder og selve flettingen skjer på omgang 5. Du strikker altså 4 omganger rett, 1 omgang med fletting, 5 omganger rett = 1 rapport av A.2 i høyden. Så begynner du på nytt med 4 omganger rett osv. Det vil si at det er totalt 9 omganger glattstrikk mellom hver omgang med fletting. God fornøyelse.

Kommentere opskrift DROPS 194-8

Malmö

Ildiko, Germany